Nyheter mars 2007

Nyheter mars 2007

Leserbrev mars 2007



Inntekter fra fortiden?

Selv om det er synd at NSSR er kommet i denne situasjonen, er det kanskje

allikevel greit at organisasjonen må ta et oppgjør med inntektsgrunnlaget sitt.



NSSR har levd på automatinntekter, tombola og testamentariske gaver, men dette

er kanskje inntektskilder som begynner å høre fortiden til.

Automatinntekter har sin sosiale side og strikkevotter og testamenter tilhører

en utdøende generasjon.



Alle ønsker NSSR alt godt og jeg er selv med i NSSR/ Kystpatruljen, men ut fra

moderne bedriftsledelse/-tenkning (NSSR er en stor bedrift) burde alternative

driftinntekter og inntekstkilder vært tvunget frem for 20-30 år siden.



Det har rast mye rundt Redningsselskapet siste 2-3 år, men jeg er overbevist om

at når skuta tilslutt er snudd, vil det være et moderne og oppegående

redningsselskap som går videre med sunn økonomi.



Alternativet er kanskje å innlemme NSSR i Kystvakten og la dette bli en

offentlig oppgave, en løsning som stort sett er valgt i de fleste kystnære land?

Tim



Luftforsvar eller redningstjeneste



I disse dager skal det avgjøres hva slags redningshelikopter som skal erstatte

de 35 år gamle Sea King maskinene. Forsvaret har bestilt 14 stk NH 90 til bruk

i Kystvakten og ombord i de nye fregattene. I tillegg ønsker de å kjøpe

ytterlige 10 stk til bruk i redningstjenesten. Mannskaper ved HRS på Sola og i

Bodø er imidlertid sterkt imot dette. Årsak, alt for liten aksjonsradius. Kun

60 km mens konkurrentenes Augusta E -101 og SikorskyS-92 klarer over 400 km.

Dagens Sea King klarer 300 km. Både britisk og dansk redningstjeneste har valgt

konkurrentene. Det var produsentens mål av NH-90 og utvikle en utgave som

klarte 400 km. Dette har visstnok ikke skjedd. Likevel ønsker forsvaret seg

NH-90 for å holde seg til en type maskiner. Altså blir militære oppgaver satt

over den sivile redningstjensten. Justisdepartementet som finansierer kjøpet

støtter seg sannsynligvis også til at Norge har en høy beredskap fordi det er

mange sivile maskiner i nordsjøtrafikken som har redningsheiser og utstyr

ombord til å gjennomføre aksjoner. Det føler jeg blir feil da dette er maskiner

som skal sikre den lange kysten vår i mange år fremover. Er det riktig at våre

redningsmenn skal fly rundt i annenrangs utstyr? For å ta ett eks. Aksjonen ved

Fedje kunne ikke blitt gjennomført fra Sola uten etterfylling av drivstoff hvis

dette skulle utføres med NH-90. Håper redaksjonen i Båtmagasinet og andre som

kan påvirke denne saken følger nøye med fremover slik at HRS får sitt budskap

frem i lyset.

TK





Useriøst debatt på internett

Jeg har ikke vært noen hyppig gjest på disse sidene, men det er en del ting jeg

har bemerket meg. Der er all diskriminering av enkelte båtfolk. Det kan være

enkelte motorbåt folk som skriver meget stygge ting om seilere og vise versa.

Samme form for diskusjon kan vi se når det argumenteres for eller mot diesel og

bensin. Jeg har observert noen som skriver negativt om andre folks båter og

motorer. Noen blir fremstilt som komplette idioter.



Jeg har sett innslag hvor det skrives om negativt om andre båtfolk som har

andre typer båt. Selvsagt eksisterer det et visst antall mindre begavede,

uhøflige, klønete, flinke, kjempeflinke, kjempe hyggelige, og mindre hyggelige

båtkollegaer. Gjennomsnittsnordmannen finner vi også blant båtfolket. Bare så

det er sagt; det er helt OK å skrive om uønskede opplevelser fra båtkollegaer,

men det må ikke bli slik at dersom en har hatt en negativ opplevelse med

seilebåt, så skal alle med seilebåt oppfattes likedan. Jeg personlig har hatt

negative og positive opplevelser med alle grupperinger, alt fra den lille

jollemann til han med den flotte seilbåten og den store fleremillioners

cruiseren. Men tross alt har jeg opplevd at en liten felles ankerdram kan løsne

opp, uavhengig av hva slags måt en har eller hvilket miljø en kommer fra.



Jeg vil derfor oppfordre alle til å være litt mer hyggelige med hverandre på

nettsidene”. Vær hjelpsom i havner og på havet, gi hverandre en håndsrekning og

del gode råd. Det er dette som er godt sjømannskap.

Kaptein til Sjøs



Hvor stor er Norges største fritidsbåt?

Jeg har lenge lurt på hva som er Norges største fritidsbåt. Finnes det

skikkelige yachter i Norge, da mener jeg over 70 fot? Har noen sett skikkelige

sværinger med norsk flagg langs kysten?. Har selv sett en Sunseeker 75 Pedator

i Arendal i sommer, finnes det større båter eller båter rundt denne størrelsen,

eller er dette Norges største fritidsbåt.

Kn



Varme i båt i vinteropplag

Hva sier forsikringsselskapene om varme i båter som ligger i opplag?

Skjønner at det kan være vanskelig å få forståelse hos forsikringsselskapene

hvis man har lagt inn vifteovner og lyspærer.

Har kjøpt en rørvarmer hos Dessalator i Bærum, hørte av en engelsk kompis at

det var det som forsikringsselskapene i England anbefalte.

I havna mi har vi bare tildelt 100 watt til vinterbruk. Varmerøret på 80 watt

som jeg kjøpte er helt perfekt. Kostet bare noen få hundrelapper.

Merker det er blitt bedre miljø ombord.

Elling



Hvor er dette?

Vet du hvor dette er? Send inn svaret, så blir du med på trekningen av tre av

Båtmagasinets store sekk/bag.

Riktig svar i januar var Åsgårdstrand og vinnere er:

Dag Hansen, 5152 Bønes

Dag Hoftun Knutsen, 3021 Drammen

Sjur Weum, 3029 Drammen



Propelljakten

Finn en propell på størrelse med denne på en side i bladet. Send inn svaret, så

er du med i trekningen av en flott oppblåsbar redningsvest fra Hovdan-Poly AS.

Alle deltakere i 2007 er med på trekningen av en tur for to til London Boat

Show i januar 2008.



I Båtmagasinet nr 1 2007 var propellen på side 39 og vinner er;

Jan Monstad, 5038 Bergen



NY SVARFRIST : 16. MARS 2007






























Utgave: 

Stikkord: 

ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
Twitter icon
e-mail icon