Nyheter - mars 2005

Nyheter - mars 2005



Prøvekjøring: Uttern C68

Det daglige brød



Uttern C68 er som et kneippbrød. Anvendelig, nyttig, rimelig - og for folk

flest. Ikke spesielt spennende, men en forutsigbar hjelp i mange situasjoner.

TEKST: ATLE KNUTSEN



Uttern C68 gir mye båt for pengene. For snaue 550.000 kroner får man en

hyggelig, lukket båt på 6,82 meter som produsenten har fått mye ut av. Koster

produsenten på noen kroner ekstra får båten noen skikkelige hengsler, en

slingrekant i byssa og et ordentlig armatur ved vasken. Men for all del - den

er allerede en utmerket allrounder til hytta, og fungerer fint for paret som

vil dra på ovale weekendturer ut i skjærgården.



Innholdsrik

"Hyttbåt", kaller det svenske broderfolket farkoster som Uttern C68. Og det er

meget betegnende. Et skrog, en lukket hytte på midten og et stort akterdekk. Et

båtkonsept som har mye nordisk i seg. Når produsenten i tillegg har vært raus

med takluker og en bakvegg som kan åpnes helt, får man en fleksibel folkebåt.

Monterer man i tillegg en dieselvarmer (ekstrautstyr) har man en riktig

helårsbåt.

Akterdekket er dypt og romslig, med en integrert benk i den store

motorromsluka. Selve luka er litt vaklevoren, og fortjener et par skikkelige

hengsler og låsebeslag. Luken holdes oppe av én gassdemper, men kunne med

fordel ha vært utrustet med en til. Man vipper den opp i forkant, og kommer til

et forholdsvis ryddig motorrom med lett adkomst til alle servicepunkter, og

også grei mulighet til å ta motoren ut om det skulle bli nødvendig. Kort og

godt et servicevennlig motorrom.

Bakveggen på hytta består av to foldedører i glass og aluminium som kan skyves

ut til hver side. Dermed løper akterdekk og salongen innomhus i ett. Med

sidevinduer og to takluker som kan åpnes, blir dette et luftig arrangement på

varme sommerdager. Dørknivået i hytta er forholdsvis lavt, noe som gir en

ståhøyde på ca 188 cm. På styrbord side er det en bysseløsning. Førerstolen kan

vippes frem og benken under gir god avsettingsplass. Her fins også et Origo to

bluss kokeapparat, en liten stålvask med kaldt vann, samt skap- og skuffeplass

nok til en helgetur. Armaturen i plast hører i beste fall hjemme i en lekestue.

Inn mot skroget ved vasken er det en nisje med plass til kaffekanne osv. Veldig

greit, men den bør forsynes med en skikkelig slingrekant. Belysningen i hytta

er grei, med to spoter og en taklampe. Båten er rikelig forsynt med 12

voltsuttak, også i byssa. Listverk og tredetaljer er i teak og myker opp

plasten, men snekkerarbeidene er forholdsvis grove. Under passasjerbenken akter

er det et kjøleskap. Etter våre begreper slår døren feil vei - den burde vært

hengslet på venstre og ikke høyre side.

Førerposisjonen fungerer veldig greit. Man har god oversikt over alle

instrumenter og sitter komfortabelt i førerstolen, som kan justeres i

lengderetningen. Spak og ratt faller fint i hendene. Vinduet holdes duggfritt

av en defrosterdyse, man har kostet på båten et skikkelig kompass og her er god

plass til en plotter. To brannslukkere er montert ved førerplassen. Meget bra.

I skottet er det en luke som fører inn til et ormebol av elektriske ledninger.

Her kan mye gjøres bedre! I forkant av førerstolen er det et panel med

hurtigsikringer lett tilgjengelig. Det fungerer fint å kjøre stående med hodet

ut gjennom takluken.

På babord side er det en opphøyet salongavdeling hvor tre personer sitter greit

og har godt utsyn. Bordet av klaffetypen kan også medbringes ut på akterdekket.

Under den opphøyde salongdørken er det plass til et bærbart toalett. Alle

salongvinduene er forsynt med gardiner, som byr på litt ekstra privatliv, ikke

minst når man tar i bruk den portable doen.

En ganske trang åpning fører inn til lugaren forut. Her sitter det to personer

på 176 cm forholdsvis komfortabelt. Med et håndgrep kan de to køyene

konverteres til en dobbelkøye med et ilegg. Den ene køya er noe kortere enn den

andre, men takket være en nisje på babord side får også folk som strekker seg

mot 190 cm plass her en natt eller to. Oppunder dekk er det store skap med

polstrede luker. Mye god stuveplass her og i benkene. Bare så synd at man har

valgt å bruke borrelås i stedet for et skikkelig låsebeslag på lukene.

Produsenten bør spandere på seg noe bedre. I fordekket er det en stor luke som

sammen med en praktisk leider gjør det meget enkelt å ta seg ut på fordekket og

over baugnebbet.



Praktisk uteplass

Fra uteplassen, som for øvrig er omgitt av høye og trygge skrogsider, er det

god adkomst til en stor badeplattform. Badestigen er fullt mulig å få ut selv

når man ligger i sjøen. To skikkelige kryssholt. Et koffertlokk med plass til

en dregg og litt tauverk i akterspeilet. Dollbordene langs hytta og frem på

dekk er rimelig smale, men det er nok å holde seg i på hyttetaket og en grovt

dimensjonert rekke som ender i en høy og solid pulpit forut. Sammen med et

durabelig baugnebb gjør den det trygt og lett å ta seg i land. En liten

dreggluke i fordekket og en skikkelig øgle høyt oppe, og en tilsvarende i selve

stevnen.

Skikkelige vindusviskere på parallellarmer holder vannet unna rutene. Meget

bra. Doble takluker over fører- og passasjerplass. 12 volt uttak montert ute er

en god idé om man vil ta med seg den håndholdte lyskasteren, men kvaliteten på

uttaket er ikke den beste.

Rundt hyttetaket akter er det en skikkelig håndrekke som er god å ha når man

skal ut på dollbordet. To spoter montert under hyttetaket lyser opp

akterdekket.



Litt dau

Uttern C68 er en hyggelig kjøreopplevelse. Skroget med 17º V-bunn har en meget

moderat planingsterskel, er mykt og sitter greit i svingene. Det byr ikke på

overraskelser av noe slag, og virker rimelig tørt. Vår testbåt var utstyrt med

Mercruisers 1,7 liters diesel på 116 hk. Toppfarten på 27 knop er det lite å si

på, men motoren må jobbe mye for å få båten opp i plan med tre personer om

bord. En lettere propell vil bidra til å få båten raskere over kneika, men

dieselvarianten synes å være i snaueste laget. Den er imidlertid eneste

dieselalternativ - hvis man vil ha mer guffe i hekken må man ty til en 220 hk

bensinmotor.



Bør utbedres

Litt mer påkostede hengsler på motorromsluke og skapdører, bedre innfesting av

salongbordet, en kjøleskapdør som slår den andre veien, samt en slingrekant i

byssa vil tilføre Uttern C68 mye. Om produsenten også ryddet litt opp i det

elektriske anlegget, er mye gjort.



Data: Uttern C68

Lengde: 6,82 m

Bredde: 2,52 m

Vekt tørr båt: 1.800 kg

Drivstoff: 190 l

Motor: Mercruiser 1,7 DTI, 116 hk, eller Mercruiser MPI, 220 hk

Motor i testbåt: Mercruiser 1,7 DTI

Toppfart: 27 knop

CE-kategori C

Ytterligere informasjon: Marine Power, Høvik, tlf 815 22 814.

www.marinepower.no, www.uttern.se

Utgave: 

Stikkord: 

«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Twitter icon
e-mail icon