Nyheter januar 2008

Nyheter januar 2008

Nyheter januar 2008

I boks

Med sin nye G-serie, har Raymarine nå presentert en kraftig og superrask databoks som hovedsentral for 3D kartplotter, digital radar, digitalt ekkolodd, satellitt-TV, AIS og eksterne kameraer. Alt vist på skjermer fra 12 - 19 tommer.

Tekst og foto: Hans Due

Dette er nyeste generasjon navigasjonsinstrumenter. Dataenheten som styrer det hele er pakket inn i en solid aluminiumskasse. Det er ingen bevegelige deler slik at innmaten ikke er følsom for støt og rystelser. Hva slags prosessor som sitter i enheten (de kaller den GPM400) vil ikke Raymarine ut med, men lagringskapasiteten er på hele 40 GB i en minneenhet uten bevegelige deler. Det gjør at man kan lagre kart, satelittbilder og 3D-grafikk som dekker hele kloden i boksen, og man trenger ikke lenger tenke på å få kart på minnebrikker som man skal stappe inn i en eller annen skuff i apparatet. Tilgang til kartene får man ved hjelp av en opplåsingskode som man betaler for etter hvor mange kart man ønsker eller har behov for. Prosessoren skal etter Raymarines eget utsagn være opp til 10 ganger raskere enn enn konvensjonell marineelektronikk. Det vil si omtrent samme hastighet som finnes i moderne Pcer. For konvensjonell marineelektronikk har så langt hengt flere generasjoner etter i utviklingen i forhold til PC-verdenen.

De nye skjermene til G-serien er av den nye typen dagslysskjermer som er godt synlige selv i direkte sollys. Det er brukt glass direkte limt fast til LCD-skjermen som forhindrer kondens og demper reflekser. Et enkelt tastetrykk er nok for å skifte fra dagslysmodus til rødt nattlys.

Enhetene blir koblet sammen gjennom Raymarines SeaTalk-system, et Can-bus lignende system. Ryggraden, eller "backbone" som Raymarine kaller den, er et kabelsystem som leveres i varierende lengder med et T-stykke i hver ende. På den måten kan man koble sammen flere kabler og bestemme hvor T-stykkene skal være. Fra T-stykkene trekker man kabler direkte til hver enhet, det være seg videokameraer, ekkoloddenheter, radar, AIS-mottagere eller sågar Mann-over-bord systemet Life Tag. Kun én kabel altså med forgreninger til de forskjellige apparatene.

Man kan styre mange funksjoner gjennom ni direkteknapper på skjermen. For øvrig må man bruke eksternt keyboard som også kan leveres som trådløs enhet.

Digital radar

Samtidig med G-serien kommer Raymarine også med en helt ny radar som er digital. De kaller den HD Digital radar, og påstår at med en 4 kW sender og en seks fots antenne får man samme radarkvalitet som med en konvensjonell radar på 25 kW og en ni-fots antenne. Vi har så vidt prøvd radaren "live", og lot oss impnere over hvor godt den separerer signalene og hvor lite støy den fanger opp. Inne i en trang havn, kunne vi lett skille ekkoene fra to fritidsbåter som lå ganske tett inntil hverandre i samme synslinje. Vi kunne faktisk også plukke ut små fortøyningsbøyer. Samtidig har radaren fordelen av 256 farger som gjør at de forskjellige ekkoene fargelegges etter styrke. Det er en fordel blant annet dersom et fartøy befinner seg foran en øy av fjell. Samtidig sendes dobbelt så mange impulser fra antenne for hver rotasjon. Det gjør at man kan vise to zoomnivåer samtidig og på samme skjerm. Maks avstand for radaren er 72 nautiske mil.

Den nye G-serien egner seg nok best for større fartøyer fra ca. 35 fot og oppover, for skal man ha fullt utbytte av systemet, bør man spandere en av de større skjermene som jo tar en del plass på dashbordet. Vi fikk demonstrert systemet på på 63 fots Bertram med tre 17 tommers skjermer. Skjermene fylte et meget stort dashbord på båtens flybridge.

Prisene kan nok også være et hinder for mange, for dette er foreløpig et veldig dyrt system. Bare for å få hovedsentralen GPM400 og en 12 tommers skjerm er man oppe i over 95.000 kroner. I tillegg kommer kabling og andre enheter som ekkoloddmodul og svinger, GPS-antenne samt kartene man skal bruke. Velger man den nye radaren i enkleste variant, kan man legge på ytterligere 45.000 kroner. www.raymarine.no









Orden i kjettingkassen 1

Du har kanskje ankerspill i båten, og da kjenner du problemet: Kjettingen dynger seg opp i kjettingkassen, velter og begraver seg selv. Da ligger det an til forkiling når den skal ut igjen. Italienske Lofrans er en av verdens største på ankerspill, og her har de løst dette problemet for oss: Easy Chain System 3000 er en mekanisk tut som svinger fra side til side og fordeler kjettingen med et utslag på 60 grader. Endelig orden på ankerkjettingen – og slutt på et betydelig problem!

Orden i kjettingkassen 2

Det gjelder å få fordelt kjettingen, og denne syrefaste soppen skal monteres rett under utløpet fra ankerspillet, altså nede i ankerbrønnen. Der vil den sende kjettingen hit og dit, uten at den topper seg a la gammeldassen og lager kink når den skal ut igjen, for i mellomtiden her jo kjettingpyramiden veltet og begravd kjettingutløpet. Dingsen heter Chain Boy og den bygger 375 mm i høyden

Ankeret rett på plass

Det er irriterende, for å si det pent, når ankeret ikke vil rette seg inn når det skal inn i baugrullen. Ikke så sjelden må vi på fordekket for å få det til å henge riktig før vi tar de siste tørnene på ankerspillet. Med denne bøyen med svivel vil ankeret alltid rette seg inn riktig.

www.douglasmarine.com





Trille jolla

Jolla eller RIB-en kan være tung å bakse med på land, særlig hvis motoren sitter på akterspeilet – og det gjør den jo ofte midt i sesongen. Denne smarte, sammenleggbare trillen burde gjøre det lettere for oss. Den veier ikke mer enn fire kilo, likevel har den 260 mm oppblåsbare hjul og bærer etter sigende inntil 320 kg. Og prisen er ikke mer enn 80 euro. Denne blir nok å finne på markedet i Norge snart.

www.egalis.fr





Værstasjon i hånden

Seilerne vet gjerne det meste om vinden, for de har faste instrumenter med giver i mastetoppeen. Det er jo nyttig for oss i motorbåt å vite litt om vinden også, og her er to nye versjoner av WindMate, som kanskje noen kjenner fra før.

Modell 200 (blå) nøyer seg ikke lenger med vindhastighet. Den har et innebygget elektronisk kompass som gir nøyaktig vindretning også, finjustert med en liten vindfly som sitter under propellen. Instrumentet gir også temperaturen på vinden og kan gi utlesning i effektive grader, altså den følte temperaturvirkning.

Modell 350 (brun) er egentlig utviklet for militær bruk, men har mye å by på for båtfolk også. I tillegg til funksjonene fra modell 200 har den barometer/ høydemåler, samt relativ fuktighet, for å nevne noe. Fin på fjellturen også. Den har også minne som kan lagre data over 48 timer.

www.speedtech.com





Kroppsnært flyteplagg

Alle båter skal ha flytehjelp til alle om bord. Slik er lovverket. Hvorfor da ikke anskaffe flyteplagg som virkelig blir brukt? Løsningen er noe som er pent/tøft nok og som dessuten er behagelige å bære. Her her du ett: Det heter Gill Compressor Vest. Det er en høyst spesiell flytevest som sitter kroppsnært og tett og som gir de foreskrevne 50 N oppdrift.

Vesten er laget av 3 mm neopren med Lycra-fôr og hvert oppdriftssegment er formgitt med sikte på maksimal bevegelighet. Vesten er også vindtett, varm og gir god polstring. Skrittstropper er utelatt for at den ikke skal kunne henge seg opp i noe, til gjengjeld har den et skjult belte som holder den på plass. Og så ser den jo unektelig “hot” ut. Den kommer i tre størrelser og koster 50 engelske pund med engelsk moms. Det skulle ikke forundre oss om dette blir mote på bryggene her hjemme også.

www.gillmarine.com





Bedre kontroll med trykkluft

Luftkompressoren blir allemannseie etter hvert, og vi kan gjøre mye mer enn å trille hjulmuttere to ganger i året med den. Den som eier en kompressor som klarer 480 liter i minuttet kan slipe og polere også. Det er 3M-konsernet som har utviklet dette verktøyet, trolig for å selge sine mange innovative (og svært effektive!) slipe- og pusseskiver. Verktøyet er mye mindre og lettere enn tilsvarende elektrisk, og vi får en hittil ukjent presisjon i turtallsvalget. Den som vil rubbe med maskin (og det ønsker alle som her vært nødt til å ta den tunge jobben for hånd) vil sette spesielt stor pris på dette.

www.3M.com/uk/marine





Kontroll over kalesjen

Hvem er ikke lei av å slåss med kalesjebøylene som aldri helt vil det samme som oss. Amerikanske TACO Marine har interessert seg for problemet og kommer nå til unnsetning. Nå kan torturinstrumentene utstyres med kuleledd. Problemet borte! Og de har tenkt tanken helt ut, for her kan du fjerne alt ved bare å trekke ut en splint. Hvorfor har vi ikke sett dette for mange års siden?

www.TACOmarine.com





Ankerspill til skjærgårdejeepen

Hvorfor skal de med mindre båter diskrimineres og være nødt til å hale i ankertauet med bare nevene? Lewmar har i alle fall sett i nåde til dem og utviklet et lite fordekkssmykke av et ankerspill til for eksempel skjærgårdsjeepen og RIB-en. Denne snertne godbiten har en motor på 150 W og trekker derfor beskjedne 12,5 A. Likevel løfter den 250 kg.

www.lewmar.com





Anodebytte i sjøen

Offeranodene er noe av det viktigste du har på en båt. Uten dem, kan drev, ror og propell tæres opp av korrosjon.

Men vi må på land for å bytte dem og da kan det kanskje gå for lang tid. Bruntons Ion Guard har utviklet sinkanoder som sitter i egen skroggennomføring og kan trekkes inn i båten for å skiftes, uten av vi må på land. Den utskiftbare sinkanoden en litt mindre enn hylsen den sitter i, slik at sjøvannet kommer godt til. Med det nødvendige antall slike, forbundet innvendig til det som skal til for anodiske beskyttelse, burde man altså være trygg. Om det blir problemer med å få tak i bytteanoder, går det jo bare an å få dreid seg noen av vanlig, ren sink.

www.bruntons.com





Liten dings redder tusenlapper

Mistet kikkerten over bord noen gang – eller noe annet verdifullt? BaterBuoy ville reddet den. Det dreier seg om et anheng på størrelse med en lighter, og så snart denne kommer i vann, blåser den opp en ballong med en oppdrift på én kilo. Den er til og med utstyrt med blinklys og sees derfor bra i mørket. Den er garantert å holde seg oppblåst i minst et døgn. Prisen er 18 euro og det er da kikkerten verdt? Jeg skal i alle fall ha et par stykker. Flere norske importører nappes om agenturet. Spennende å se hvem det blir.

www.water-buoy.com





Jakke med klimaanlegg

Henri Lloyd’s her sett muligheten i moderne materialteknologi. Denne “klimajakken” er, som gode båtjakker flest, både vanntett (teipete sømmer) og vindtett, og så er den pustende. Men det stopper ikke der, for disse spesielle fibrene åpner seg i varmen og gjør plagget luftig, mens de lukker seg når det blir kaldt, slik at jakken holder på varmen. Kanskje ikke så rart at denne jakken ble tildelt den prestisjefylte DAME Award under METS i Amsterdam i november 2007.

www.henrilloyd.com





Bort med fendrene

Problemer med å stue bort fendrene? I så fall kan du heller putte dem i en liten bag. Stow Away Fenders kan nemlig blåses opp med for eksempel pumpen til gummibåten, 0g når de her gjort jobben sin er det bare å slippe ut luften, rulle dem sammen og pakke dem i sin kledelige bag. Det går fire fendere i hver bag, så et par stykker burde klare seg. Fendrene er trukket med sterkt nylonstoff som er vaskbart. God fendehygiene er altså enkelt.

Fendrene kommer i fire forskjellige størrelser, fra 45 x 15 cm til 91 x 30 cm, og da burde det meste være dekket. Men billig er det ikke. Prisen spenner fra 87 euro til 305 euro for en bag med fire fendere. Men vanlige fenere er jo ikke rent billige, de heller.

www.StowAwayBoatFenders.com


Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon