Nyheter august

Nyheter august

Fritidsflåten blir kystens oljevoktere

Ingen er bedre skikket til å observere oljesøl langs kysten enn fritidsbåtfolket. Derfor ønsker Kystverket nå å benytte seg av denne store ressursen. KNBF oppfordrer sine medlemmer til å bli med.

AV AMUND RICH. LØKEN

-I høysesongen er fritidsbåtfolket godt fordelt langs hele kysten. De er der det skjer og kan umiddelbart rapportere posisjon for sine observasjoner. Alle som ferdes på sjøen har som kjent varslingsplikt, men alt blir enklere når dette formaliseres, sier kommunikasjonsrådgiver Ane Eide Kjærås i Kystverket til Båtmagasinet. KNBF vil oppfordre alle sine medlemmer lojalt til å bli med som havets miljøvoktere.

- Det viktigste med ordningen er at vi raskt blir varslet om slike observasjoner blir gjort, sier Kystverkets Ane Eide Kjærås. Hun regner med at erfarne fritidsbåtskippere selv kan utvise så mye skjønn at de forstår når det er nødvendig å varsle. Er det for eksempel et skip som mistenkes for utslipp, er det viktig å få informasjon så tidlig som mulig. Med dagens teknologi er det fullt mulig å identifisere skip som har vært i det aktuelle område. Varsling av akutt forurensing skjer til 110, men selvsagt er det også bare å kalle opp Kystradiostasjonen over VHF.
-Omfanget vil avgjøre om vi reiser ut. Alle observasjoner er likevel viktige for å få det registrert i vår database, sier hun.

Stor, liten tysker
Nyhetene kommer på løpende bånd fra Bavaria i Tyskland. Ikke før er den nye Sport 34 HT lansert før en ny 31-foter er klar.
Av Amund Rich. Løken
I form og linjer skiller ikke Bavaria Sport 31 nevneverdig fra de øvrige modellene i serien.
Båten har en stor sittegruppe, med plass til seks personer, i førermiljøet. Også denne båten utmerker seg med stor romlighet og god takhøyde.
I tillegg til en hovedlugar foran har båten også en stor midtlugar med to enkle køyer som enkelt også kan forvandles til dobbeltkøye. Båten blir levert med 2 x Volvo Penta D3, enten i 220- eller 250 hesters versjonen. Den kan også levres med enkel installasjon, da med Volvo Penta D6 370 hk.
Med denne modellen har Bavaria hittil sjøsatt 8 modeller i den nye sport-serien.

Enkelt for barna
Mange ting kan virke vanskelig på sjøen. Ikke bare er ord og uttrykk helt annerledes enn vi er vant til, men det er helt andre regler og ting vi må passe på, som sikkerhet og rare tegn og symboler i sjøen.
Barn er lærenemme, men lærdommen må gjøres lettfattelig. Det har Ellen-Marie Wisløff klart med boken ”Barnas Båtbok” som hun gir ut på eget forlag.
Det er morsomme og instruktive illustrasjoner og bilder gjennom hele boken. Språket er enkelt og lettfattelig og de viktigste momentene er med i egne avsnitt. Dette er helt klart en morsom og lærerik bok som barna bør ha med seg på båtturen i sommer, og som kan gjøre at de etter sommerferien kanskje vet mer om det å ferdes i båt enn både mor og far.
Ellen-Marie Wisløff har solid bakgrunn. Hun er utdannet spesialpedagog og har jobbet med båter i 25 år, både som båtselger og journalist og til daglig jobber hun nå også med maritime bøker.

Barnas Båtbok
Kr. 249,-
Blinke Forlag AS
www.blinkeforlag.no

Solid og bred

Crescent Mickey 5,6 er en helt ny skjærgårdsjeep, men produsenten er en gammel kjenning.
De har gjort et godt stykke forarbeide, konstruktørene og ingeniørene på Crescentfabrikken i Varberg i Sverige. Den splitter nye Crescent Mickey 5,6 er en solid og velbygget skjærgårdsjeep på 18,5 fot, og fremfor alt er det en veldig bred båt for denne størrelsen. Sjøegenskapene er gode, om enn kanskje litt kjedelig for sportslig kjøring, men med en 75 hk Tohatsu totakts innsprøytingsmotor på hekken, gjør den sine 31,5 knop. Det var i hvert fall det vi målte, men da var turtallet litt for høyt, så det er mulig man kan presse ut en knop til med en større propell.
Sitteplass til seks
Det er mange stuverom ombord, og de fleste er ganske små og grunne, men stuverommet under akterbenken er virkelig romslig. Litt spesielt er det at man ikke har lagt styrekonsollen helt ut til siden i båten eller midtmontert den. Den er litt offsenter, men da har man fått et lite landgangstrinn på styrbord side. Det er sitteplass til seks personer ombord og en praktisk trapp opp mot fordekket. Litt lave pulpitbøyler på båten vi prøvde, men den kan også leveres med høye. Det er blitt plass til en badeplattform på hver side av motorbrønnen, og den ene er utstyrt med bade-/ redningsleider og solide gripehåndtak. Førerplassen er midtskips og er enkel med de mest nødvendige motorinstrumenter og trimindikator. Et grunt hanskerom med lokk over er eneste ekstrastaffasje. Det er litt langt fram til rattet når man sitter og kjører med ryggen mot akterspeilet, men det må bli et kompromiss fordi man ofte også ønsker å stå og kjøre.
Foran styrekonsollen er det to langsgående benker. Ellers er dørken ren og ryddig. Selvdreneringen foregår via to rør gjennom stuverommet akterut. De har hver sin stengekran mot akterspeilet, og med forlengere framover i stuverommet slik at man ikke behøver å åle seg langt inn for å stenge og åpne dem. Batterikassen er helt i forkant av stuverommet, og her er også enden av den faste bensintanken som er montert inn under dørken forover. Man kan også få båten uten fast tank. Hovedstrømsbryteren er fornuftig plassert inne i en utsparing ved akterbenken, og godt skjermet så man ikke kan tråkke den i stykker.

Tekniske data - Crescent Mickey
Lengde: 5,63 meter
Bredde: 2,24 meter
Vekt: Ca 610 kg
Bensintank: 90 liter
Godkjent for: 6 personer
CE-klasse C
Maks motor: 100 hk.
Pris: Kr. 205.000,- m/ 75 hk Tohatsu
Putesett er ekstrautstyr.
Mer info: www.crescent-boats.se eller www.loxkel.no

Dyrisk mote
Redningsvest til hunden er ikke noe nytt. Men denne varianten er ganske så ny. Den svenske nettsiden Picazoo selger disse Lifeguard-redningsvestene i flere forskjellige størrelser. Vesten er laget i neopren og foret med flytemiddel. Vesten monteres enkelt med tre kraftige plastspenner som har påmontert myk netting for ikke å gnage under buken. I tillegg til tøft design er vesten godt synlig i vannet med sin knallrøde farge og påmonterte refleksbånd. Prisen er fra 210 kroner (XXS) og opp til 350 kroner for XL-modellen. www.picazoo.se

Maskulin italiener
Til høsten får du kjøpt denne potente solbåten. Nyheten Sessa Key Largo 34 blir nest største modell i Key Largo-serien. Båten motoriseres med to ganger 300 hk fra Yamaha. Med den motorpakka ligger marsjfarten mellom 40 og 45 knop. Båten blir også tilgjengelig med innenbordsmotor. Største motorpakke består av to Volvo Penta 5.7-liters bensinmotorer på totalt 640 hk. På akterdekket finnes et stort salongområde, designet for sosialt samvær og soling. Ei minibysse med vask, grill, kjøleskap og ismaskin er plasser i bakkant av konsollen. Under dekk finnes to lugarer. Hver med to køyeplasser. Key Largo 34 blir vist for første gang under Cannes boat show i september.
www.sessamarine.no

Et steg videre
Veslingen som gjenoppstod i fjor høst blir nå ytterlig fornyet. Etter sommeren får du båten i daycruiser-versjon, både med og uten det helt nyutviklede step-skroget. Nyheten som skal presenteres på ”Båter i sjøen” blir altså den smått legendariske Wesling 490 Targa - i en svært oppgradert versjon. Det mest oppgraderte er skroget, som vil ha luftsmurte step, via vanntunellen. Prototypen som nå blir testet oppnådde 41 knop med 60-hesters motor. Båten vil fortsatt kunne leveres med det originale Linge-skroget. Les mer om den nye Veslingen på www.batmagasinet.no. www.stormermarine.no

Flere storebrødre
Tohatsu er kjent for sine småmotorer som de også har produsert for andre store motorleverandører, blant annet Mercury. Det er nå først og fremst firetaktere (fra 2,5 hk til 30 hk) de lager for andre, mens de har sin egen modellserie av totakts innsprøytingsmotorer under modellbetegnelsen TLDI som strekker seg fra 40 hk og opp til 115 hk.
Tohatsu ønsker å vokse i totaktsmarkedet, og Båtmagasinet vet at det er flere større motorer på gang, blant annet en 135-hester og en 150-hester, som muligens kommer allerede i høst. www.tohatsu.no

Kanal-app
Göta kanal har i likhet med Telemarkskanalen lansert sin egen iPhone-app. Dette lille programmet gir deg oversikt over hva som kan oppleves langs vannveien mellom øst og vest i Sverige. I appen finnes kontaktinformasjon til alt fra turistbyråer til restauranter, langs kanalbredden. Programmet er gratis og kan lastes ned fra AppStore. www.gotakanal.se


Til lands og til vanns

Sealegs RIB-ene har nedsenkbare hjul. Det gjør at den kan kjøres rett inn på stranda eller på svaberget. Nå er de New Zealand-produserte båtene tilgjengelige i Norge via importør Rogaland marine i Stavanger. Foreløpig er to modeller tatt inn til Norge. Disse er Sealegs 6,1 og 7,1 RIB Fritid. Minstemann på 6,1 meter utstyres som standard med utenbordsmotor på 115 hk. Det gir båten en toppfart på 35 knop. Når båten så skal på land for egen maskin startes en 4-takters Honda-innenbordsmotor som yter 24 hk. Denne er skjult under setet og gir fremdrift til hjulene. Toppfarten er 10 kilometer i timen.

FAKTA Sealegs 6,1 RIB og 7,1 RIB
Lengde i cm 613 713
Bredde i cm 246 261
CE-kategori: C C
Maks ant. Pers: 6 8
Vekt m/motor i kilo 990 1180
Hjuldimensjon i tommer 25x12 25x12
Pris fra kr 680 000 850 000

www.sealegs.no

Sko deg for sommeren
Helly Hansen-skoen Navigare mid er i følge H/H en leken og lett sko som er perfekt for sommeren. Skoen kommer i fargene sort, hvit, oransje og mørk blå til gutta, og rød, hvit, rosa og sort til jentene. Navigare mid kom i butikkene i juni, og har veiledende pris 699,- www.hellyhansen.com

To nye håndholdte
Garmin er ute med to nye bærbare GPS-modeller i GPSMAP 62-serien. Begge modellene (GPSMAP 62sc og 62stc) har innebygget fotokamera med autofokus og oppløsning på fem megapiksler. Bildene blir også automatisk geotagget, noe som innebærer at du får opp nøyaktig posisjon på hvor bildet er tatt. De nye modellene har batterilevetid på opp til 16 timer, og vil komme på det norske markedet mot slutten av sommeren. Norske priser er ennå ikke tilgjengelig, men trolig vil prisen ligge på rundt 5000 kroner for dyreste modell.
www.garmin.no

Utgave: 

Stikkord: 

Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Twitter icon
e-mail icon