NYHETER!

NYHETER!



Kast ankeret – på land

For det første: Det er dårlig sjømannskap å "kaste" et anker. Man lar ankeret "gå". Og det skal i hvert fall ikke ende på land. Men det du ser på bildet er faktisk ifølge produsentesn brosjye et "kast – i – land – anker" og innretningen har da også billedlig nok fått navnet "landkrabben".

Ankeret ble vist på årets Stockholmsmesse, veier 1,2 kg, er i syrefast stål og er faktisk beregnet på å kastes i land når du skal legge til for at du skal kunne trekke båten forsiktig mot land. Hvis vi skal få si vår oppriktige mening om produktet gjør vi det på denne måten: Vi håper produsenten har andre ting å leve av. Til deg som likevel ser nytten av "kast – i – land – ankeret": Sjekk at det er klart for folk, griller, tauverk, stoler o.a. på land før du kaster, tren mye i presisjonskasting på forhånd og varsle kastene med : "Varsku her, landdregg kommer". Opplysninger: 0046 8 663 40 65. På Internett: http://www.arolyth.se



Første katamaran fra Aquasport

Aquasport har for første gang i sin 36-årige historie lansert en 16 fots skjærgårdsjeep med katamaranskrog. Den har fått navnet Aquasport 161 Tournament Cat. Amerikanske Aquasport er en av pionerprodusentene av fritidsfiskebåter og har gitt den nye modellen fem års garanti mot strukturbrist i skroget, en garanti som er uvanlig omfattende for katamaraner. Båten er selvlensende, har senterplassert styrekonsoll med to stoler. Konsollen har også full instrumentering som standard. I forkant av konsollen er det en sittebenk med stuerom under setet. Stuerom er det også under plattformen i baugen. Selvsagt er båten utstyrt med tallrike holdere for fiskestenger. Aquasport 161 er trailbar og veier 544 kg. Anbefalt motor er en OMC 115 Fitch utenbordsmotor. Toppfarten oppgis av produsenten til 40 knop, mens marsjfarten er 25.

Ytterligere opplysninger: Aquasport, 1651 Withfield Ave., Sarasota, FL. 34243, USA. Internett: www.aquasport.com



"Intelligente" batterier



Dagens raske utvikling av strømkrevende teknologiske produkter stiller også større krav til batteriindustrien. Energizer har nylig lansert et "selvtenkende" batteri med større yteevne uavhengig av hvilke apparater de brukes til. Den nye serien "intelligente" batterier er av type alkaliske og leveres i de fire mest aktuelle størrelsene.

Takket være nye tilsetningsstoffer har, i følge importøren, Energizer Intelligent fått bedret yteevne, uansett om de brukes i alminnelig utstyr som radioer, små kassettspillere og leker, eller om de brukes i utstyr som trekker mye strøm - som kameraer, bærbare CD-spillere og blitz. Batteriene vil kunne leveres med miljømerket svanen.

Kunder av små batterier vil erfaringsmessig gjerne handle en type for alle formål. Nå er dette mulig, uten at man mister yteevne. Det ligger flere tekniske forbedringer bak det nye produktet, med økt reaksjonseffektivitet og ledningsevne inne i cellen. I tillegg finnes et spesielt tilsetningsstoff som Energizer er alene om som gjør katoden mer porøs og medfører en mer effektiv ionestrøm. De nye batteriene vil ikke bli dyrere enn de tradisjonelle alkaliske batteriene. Energizer er den europeiske grenen av Eveready Battery Company Inc., verdens ledende produsent av batterier og lommelykter.

Norsk importør: Knut Aronsen as. tlf. 67 17 37 00, faks 67 17 37 30, www.aronsen.no



For de doløse?

Du kjenner situasjonen når alt er herlig, solen skinner og ungene har det helt topp helt til: "Pappa, mamma jeg må .........". Da kan du bare brette opp den norske oppfinnelsen BioToi og dagen er reddet! Det er forøvrig allerede bestemt at dette dosystemet skal benyttes i forbindelse med fremtidige felttjenesteøvelser i Norge. Da inngår det en 35 liters oppbevaringsbeholder med låsbart lokk og med standard tilpassede sekker som er 100 prosent kompostbare og nedbrytbare – noe for hyttefolket? BioToi består av et sammenleggbart stativ som kun opptar 34 x 55 x 10 cm i sammenslått tilstand. Til dere som er opptatt av vekt, veier doen 1,9 kg.

Systemet fungerer ved at man trer en 100 prosent nedbrytbar pose over setet og ned i "potta". Slik blir det hele svært hygienisk. Etter bruk er det bare å knyte igjen den romslige posen, en "øvelse" hundeeiere gjør (eller bør gjøre) minst en gang om dagen. Posen kan bare legges sammen i søpleposen og kastes. Prisen på BioToi med en rull poser er under 500 kroner.

Opplysninger: LaSa Maskin, tlf.: 67 80 48 60.



Corian i innredning

Komposittmaterialet corian benyttes i stadig flere innredninger i båter. Det består av to tredjedeler naturmineraler og en tredjedel akryl og er et porefritt, gjennomfarget og robust materiale med en satengliknende overflate. Spesielt benyttes materialet i skreddersydde innredninger i bysse og på toalett hvor det ofte er trangt om plassen.

Corian kan termoformes, kan skjøtes med tilnærmet usynlige skjøter, avrundede hjørner samt hulkiler. Stoffet er motstandsyktig mot fuktighet, ultrafiolett lys og temperaturforandringer. Man kan få laget benkeplater og innredninger etter mål hos Corinor AS, og skulle dermed også passe godt for selvbyggeren.

Ytterligere opplysninger: Corinor AS. Tlf. 61 19 70 70 eller post@corinor.no



Daycruiser fra Diana

Diana Boat AS i Grimstad lever i beste velgående. På Sjølyst viste de fram flere nyheter, blant annet daycruiseren Diana 650, en 21-foter med egen sovelugar under fordekket, bysse ute og en do under putene forut. Med andre ord en båt som to personer komfortabelt kan dra på helgetur med (produsenten oppgir 4 køyeplasser).

Linjene er klassiske og med et ganske høyt akterspeil som gir et noe særpreget utseende. Motorvalget er innenbordsmotor med akterdrev i størrelsen 165 - 205 hk. Toppfarten med største motorvalg er angitt til 38 knop og båten er trailbar med en vekt på 1.550 kg.

Data
Lengde 6,5 m.
Bredde 2,48 m.
Dyptgående 0,45 m.
Drivstoff 243 lt.
Ferskvann 60 lt.
Pris kr. 495.000,- m/ utstyr utstilt på Sjøen for alle
Produsent Diana Boat AS. tlf. 37 04 46 61



50 liter fra Isotherm

Isotherm har en ny 50 liters bærbar kjøleboks med en ny type termostat som gjør at boksen klarer temperaturer fra +10°C til -20°C. Boksen har en innebygd, viftekjølt Danfoss-kompressor med typebetegnelsen BD35F samt ekstra tykk isolering som gjør at boksen bruker lite strøm.

Boksen er beregnet på marint miljø. Kompressoren er vannbeskyttet så den skal tåle å stå ute i regn og sprut og boksen er så robust at man kan sitte eller stå på den. Boksen har bærehåndtak og løstagbart lokk, og man kan også få sittepute til lokket og festebrakett som tilbehør. Boksen leveres også i en versjon for 12/24/230 Volt. Prisen er sprek, kr. 7.150,- som introduksjonstilbud.

Ytterligere informasjon: Termomarin AS. tlf. 33 42 00 90 eller www.termomarin.no



Nytt støpemateriale

Jesmonite er et nytt organisk materiale fra England, et produkt som kan erstatte polyester eller epoxy i båtproduksjon. Dette er et to komponent, luktfritt materiale som nå lanseres i Norge. Materialet er organisk og helt ufarlig. Stoffet er svært fleksibelt i bruk og kan gi hvilken som helst finish. Det brenner ikke, og kan benyttes som støpemasse, til former, til prototyper, brannsikre paneler, lydfellingsmaterialer osv. Med tilsetningsstoffer kan man få eksakt lik overflatestruktur som alle andre kjente materialer som treverk, kobber, steinsstrukturer og lignende. Jesmonite tåler frost og er motstandsdyktig mot UV stråling. Fåes i valører fra helt bløte materialer til de helt harde som krever stor bruddstyrke. Materialet er fullstendig gjennomherdet etter 24 timer, men kan tas ut av støpeformer etter 45 minutter for viderebehandling med en gang.

Bedrifter som tar det nye materialet Jesmonite i bruk får lavere investeringer, blant annet i ventilasjon og verneutstyr siden det er et organisk og helt ufarlig materiale, hevder importøren.

Importør er Bjørn Olstad Jesmonite Norway, tel. 92 06 55 73. www.jesmonite.com



Landkrabben

For det første er det dårlig sjargong å "kaste" et anker. Man lar ankeret "gå". Og det skal i hvert fall ikke ende på land. Men det du ser på bildet er faktisk ifølge produsentesn brosjye et "kast – i – land – anker" og innretningen har da også billedlig nok fått navnet "landkrabben".

Ankeret ble vist på årets Stockholmsmesse, veier 1,2 kg, er i syrefast stål og er faktisk beregnet på å hives i land idet du legger til for at du enklere skal kunne trekke båten forsiktig mot land. Ja, ja. Vi håper produsenten har andre ting å leve av. Hvis du ser nytten av "kast – i – land – ankeret": Sjekk at det er klart for folk, griller, tauverk, stoler o.a. på land før du kaster, tren mye i presisjonskasting på forhånd og varsle kastene med : "Varsku her, landdregg kommer".

Opplysninger: 0046 8 663 40 65. På Internett.: www.arolyth.se



Pop-opp lanterner

Hella Marine viste fram en ny, smart sidelanterne på Sjøen for alle i år. Naviflex kalte man lanternen som felles ned i fordekket, og som på dagtid kun ser ut som et forniklet lokk. Trykker man på lokket, spretter imidlertid en todelt rød/grønn sidelanterne opp, og i samme øyeblikk tennes lanternen. En 10W lyspære gir en synbarhet på minst 1 nautisk mil, hvilket tilfredsstiller kravene fra Sjøfartsdirektoratet. Lanternen er enkel å montere med kun tre skruer etter at man har boret hull i dekket. I sort/hvit-utgave koster lanternen 347 kroner, mens den i cromutgave kommer på 371 kroner.

Ytterligere opplysninger: Hellanor. Tlf: 67 06 60 00 eller http://www.hellanor.no/



Seilerbukse fra Lyngør



Lyngør Seilmakerverksted har etterhvert utviklet en kolleksjon som favner bredere enn bare seil. Bager, skipssekker, og shorts er blant det de produserer i grov bomullsseilduk. Nå har kolleksjonen fått tilskudd av en tøff bukse i samme utgave som shortsen. Med tjæreluktende hamptau i livet og brune skinnbøter i baken, er den riktig maritim. Mange rustikke treskøyteentusiaster burde ha sansen for seilerbuksa. Prisen er 750 kroner.

Opplysninger: Lyngør Seilmakerverksted, 4910 LYNGØR. Tlf.: 37 16 65 00, faks 37 16 67 05.



Ny generasjon ladere fra Mastervolt



Mastervolt, produsent av kraft-elektronikk, har introdusert en komplett serie av 3-trinns batteriladere (hurtigladere). Alle modellene leveres i sjøvannsbestandig aluminiumkapsling og er tilgjengelig i fire størrelser. Produktene er både mindre og lettere enn tidligere. De mindre typene (IVO Smart 12/25 og 12/40) kan benyttes i mange land fordi de fungerer ved alle typer spenninger mellom 90-260 VAC og 50/60 Hz.

Avansert mikroprosessor-teknologi gir en rekke muligheter, blant annet programmérbare ladeprofiler som er en ubetinget fordel dersom man skal kunne utnytte de forskjellige typer batterier på markedet. Alle laderne har to eller tre DC (lavstrøms) utganger slik at man kan lade ulike batteribanker separat. Av utstyr er det verd å nevne temperatursensor, sense-ledning, og plugg-in for fjernkontrollpanel hvor ladestrømmen kan justeres. Det siste er praktisk i tilfeller med begrenset strøm fra land. En annen viktig egenskap er at både Smart og Mass modellene fungerer uten problemer i tilknytning til mindre AC-generatorer som produserer en ikke-sinus spenning. Batteriene blir ladet riktig og til fulle.

Ytterligere informasjon: Staubo Elektro-maskin as. Tlf. 23 25 89 00. Internett: www.staubo.no



Moderne moringer

O – ringen og "moringsdreggen" på bildet gjør at du kan si takk og farvel til de gamle blytunge moringene laget av betong eller gamle lastebilmotorer o.s.v. O - ringen i bakgrunnen er beregnet for moring/forankring av bøyefortøyninger. Ved belastning vil ringen løftes i "forkant" og bare grave seg lengre ned i bunnen. O – ringen får du kjøpt i størrelser fra 25 – til 70 kg, og de fire modellene dekker båtstørrelser fra 0,5 - til 5,0 tonn i værutsatte havner. Hvis bøyehavnen derimot er beskyttet, kan du doble båtvekten. Prisen ligger f.eks på kr 1.680,- for modellen på 55 kg for tre eller seks tonns båter.

De nye plogformede "moringsdreggene" er beregnet for tyngre "løft" som flytebrygger o.l. og erstatter mange ganger tyngre moringer, og gjør derved utsetting og justering langt enklere. Produsent er: Roslagens Marineservice, tlf.: 0046 8 540 640 25.

O – ringen selges i Norge av Byggplast og Båtutstyr på tlf.: 67 55 05 95.



Navman fishfinder med farger

Navman 450C er et helt nytt ekkolodd med høyoppløselig bildeskjerm der alle ekkoene presenteres i farger. Det gjør at man enklere kan avgjøre bunnforholdene og skille fisken bedre ut på skjermen. Er bunnen hard, vises blått ekko, litt bløtere gir grønt ekko og myk bunn (søle) gir rødt ekko. Displayen er av høyoppløselig(FSTN) supertwist type med hele 160 x 80 pixler. Foruten de vanlige fishfinderfunksjonene såsom zoom, fiske- temperatur og bunnalarm, bunnlås osv., finnes det også A-scope som viser ekkoenes styrke i realtid, grafisk visning av temperatur og batterivakt.

Pris ligger på ca. 4.000 kroner. Ytterligere opplysninger. Termomarin AS. Tlf. 33 42 00 90 eller www.termomarin.no



Båtskole på nettet

Etter nesten 30 år i båtbransjen, de ti siste årene også som kursarrangør i regi av Norsk Maritim Skole as, er Norsk Nettskole as startet med undervisning innenfor de samme båtrelaterte fag som bedrives av Norsk Maritim Skole as idag.

Daglig leder er Gunnar Herbert Hansen og investorgruppen består av hans familie, alle med maritim bakgrunn. Kursene bygges opp i form av forskjellige moduler med grundig gjennomgang av de respektive temaene, eventuelt med linker til relevante temaer for fordypning. Hver modul avsluttes med en gruppe flervalgsspørsmål som må besvares for å kunne gå videre til neste modul. Svarene sendes interaktivt til Norsk Nettskoles database for

umiddelbar tilbakemelding. Etter endt kurs vil man kunne printe ut et eget kursbevis, eventelt bestille ”Sertifikat” i kortformat.

Regelverket sier at du kan føre båt inntil 50 ft. (15 meter) hvis du er over 16 år og har den nødvendige kunnskap til å føre båten. Det ligger nå et forslag i Stortinget om å innføre et eget sertifikat for førere av fritidsbåter som går fortere enn 25 knop. Mange ønsker en bedre opplæring for førere av fritidsbåter, dels for å forhindre ulykker og dels for å bevisstgjøre bruken av naturressursene. De største forsikringsselskapene i Norge ser meget positivt på Norsk Nettskoles Båtførerkurs, og vil godkjenne dette på lik linje med tradisjonell opplæring.

www.norsknettskole.no



23 – foter i "Targa – klassen"

De finske Targa – båtene har fått være alene som sjøens "børstraktorer" overraskende lenge, men nå begynner stadig flere å få opp øynene for at denne båttypen har et marked både for privat – og yrkesbruk. De norske båtbyggerne glimrer fortsatt med sin interesse for båttypen. Denne nye modellen er finsk og er laget av brødrene Olli og Rude Lindkvist, som også står bak Sea-Star båtene.

Til å være 23 fot, er båten bemerkelsesverdig innholdsrik. Som du ser på tegning/skisse, har båten forlugar og styrehus. Dette gir plass til to pluss to køyeplasser, toalett, plass for bysse, kjøleskap, U – sofa som kan gjøres om til køye m.m. Med 130 hk Volvo Penta 31 diesel med duoprop, skal båten gjøre 28 knop på topp. Øker du til 170 hk., hevder produsenten at båten gjør 32 knop på topp. Pris med standardutstyr og den sistnevnte motoren er 545.000 svenske kroner.

Opplysninger: Skuresundets Marina, tlf.: 0046 8 747 02 40.



Russisk aluminium

Russiske båter har ikke alltid fremstått som de mest fikse, fornuftige og velbygde. Master aluminiumsbåter fra verftet med det russiskklingende navnet Admirality Shipyards ser ut til å kunne være et unntak. De bygger skjærgårdsjeeper i aluminium fra 4,50 -, til 6 m.

Ifølge leverandøren, er båtene velegnet både til både yrkes - og lystbruk og skal være ytterst lettdrevne. Lave innkjøpspriser skal etter sigende også gi en bra totaløkonomi. Båtene er bygget av førsteklasses saltvannsbestandig aluminium, og alle sammenføyninger er sveiset både på utsiden og innsiden. Båten er CE – merket, kan leveres med targabøyle og er fullt utstyrt med ratt, styrekabel, lanterner, elektrisk lensepumpe og nedfellbar bade/redningsleider.

Opplysninger hos EU – distributøren: Funtec, tlf, 00358 2 432 7362.



Sikkerhetsboks

for verdisakene

Vi skaffer oss stadig flere verdifulle gjenstander ombord. Dessverre finnes det også langfingrede som prøver å tilegne seg dette når du ikke er ombord. I disse sikkerhetsboksene kan du oppbevare en bærbar PC, navigasjonsutstyr, penger m.m. Boksene har en spesiell innfestingsplate som lamineres fast i skrogsiden med epoksy.

På modell 20 er L x B x H: 410 x 320 x 200 mm, døråpning 340 x 250 mm og veier 14 kg. Tilsvarende for modell 25 er L x B x H: 410 x 320 x 250 mm, med en døråpning på 180 x 250 mm og en vekt på 14,5 kg. Den siste er en liggende modell. Prisen i Sverige er kr 3950,-.

Opplysninger: CI Security, 0046 21 301750. På Internett: www.cisec.com



Skreddersydd i aluminium

Svenskene har oppdaget at skreddersøm i aluminium er et forretningsområde – også for lystbåter. HP 940 på bildet er nettopp en båt som er bygget for en privat kunde med hytte i Stockholms skjærgård. Grunnen til at familien valgte en one – off i aluminium, var ønsket om å bruke båten året rundt. Verftet leverer forøvrig skreddersydde båter i nesten hvilken som helst utførelse fra fem til 35 meters lengde, men for moro skyld tar vi med kravene privatkunden stilte til båten på bildet, og som verftet har utført i nært samarbeide med kunden, som forøvrig er designer av yrke.

· Robust skrog som krever minimalt vedlikehold og klarer gange i lettere is. Ordentlig fenderlist rundt om.

· Lukket salong/styrehus med plass til fem personer og et varmesystem som også er egnet for vinterbruk.

· En ergonomisk utformet arbeidsplass med oversiktlige instrumenter og god sikt rundt om.

· Den mest moderne tenkbare navigasjonsutrustning for å kunne gå sikkert i tåke og mørke.

· Stoler med maksimal sittekomfort.

· Bysse med ordentlig fryser og kjøleskap for å frakte matvarer på sommertid.

· Krefter nok til å kunne gjøre 35 knop i marsjfart.

· Vannjetdrift for å eliminere risikoen for propellskader og gi maksimal manøvreringsevne.

· Utvendig styreposisjon for solrike dager.

· Et design som gir følelsen av nytenkning og nyskapning.



Båten har en 420 hk. dieselmotor, er 9,4 meter lang og er 3 meter bred og tom – vekt er 3400 kg. Opplysninger: Marine Aluminium Tecnic AB, tlf.: 0046 173 304 60.



Tundra-kulde

Tundra er en ny serie 12/24 Volts DC kjøleskap og frysere spesielt designet for marint bruk. Amerikanske Taylor Made Environmental produserer skapene, som omfatter både portable enheter med lokk på toppen, og kjøleskap/frysere med frontdør som kan bygges inn. Volumet spenner fra cirka 25 til cirka 140 liter. Alle modellene er tilgjengelig med intern eller ekstern kondensator for mest mulig fleksibel installasjon. En Danfoss kompressor gir lavt støynivå. Tundras kjøle- og fryseprodukter er laget i materialer som bedre skal tåle miljøet ombord i båter. Standardutgavene går på 12 og 24 Volt og sjalter automatisk mellom spenningsnivåene, med lavere energitap som resultat.

For nærmere opplysninger: Taylor Made Enviromental, Inc. P.O. Box 15299, Richmond, VA USA 23227-0699. Internett: www.tmenviro.com



Vanntåke erstatter halon

Bortsett fra til noen militære formål, har det vært forbudt å bruke halongass som slukkemiddel i båter siden 1.1.98. Et alternativ er pulver, som blir et forferderlig søl. Et annet alternativ er lettskum der slukkeutstyret tar stor plass og kulldioksyd, som både er farlig og som gjør at motoren blir vanskelig å starte etter at gassen er brukt.

Et effektivt, og ikke minst renslig alternativ, er vanntåke. Prinsippet med å slukke brann med vanntåke har vært kjent siden 1930 – tallet, og er meget effektivt. Utstyret på bildet er spesiallaget for motorrom i båter, og ble vist på Stockholmsutstillingen i mars. En av fordelene med vanntåke er at det blir langt lettere å gjøre rent etter en eventuell brann, dessuten er vann hverken giftig eller miljøskadelig.

Opplysninger: Fogmaker International, tlf.: 0046 470 24 340. På Internett: www.fogmaker.se



Vesta med båtEKSTRA

Vesta Forsikring har sin serie EKSTRA-produkter. Nå lanseres også båtEKSTRA. I følge selskapet skal denne forsikringen gi ekstra god dekning til en rimelig pris. Redusert egenandel ved bruk av kaskodekning, økt dekning for personlig løsøre og utvidet fartsområde, er noen av fordelene ved den nye forsikringen.

- Vår vanlige båtforsikring er populær, men fritidsbåtene blir stadig større og raskere og båtfolk går lengre og har mer utstyr ombord. I dag er det ikke uvanlig å legge ferieturen fra Norge til de engelske kanalene eller til Tyskland. Det skaper nye forsikringsbehov, sier Eivind Solberg, produktansvarlig i Vesta i en pressemelding.

For kr. 595,- gir den nye forsikringen følgende tilleggsdekninger: Redusert egenandel ved bruk av kasko, utvidet dekning for personlig løsøre opp til kr. 10.000 pr. gjenstand og totalt begrenset til kr. 30.000. Utvidet fartsområde i perioden 01.05.-31.08; foruten vanlige norske farvann og Kattegat/Skagerrak-området gjelder forsikringen også i Nordsjøen, Den engelske kanal, Irland, Østersjøen og Russland øst til 45 grader. Utgifter ved eventuell hjemsendelse/opphold dekkes etter skade, sykdom eller ulykke, samt transport eller henting av fartøyet etter kaskoskade, totalt begrenset til kr. 40.000,-

Jolle inntil 4 m omfattes av forsikringen sammen med utenbordsmotor inntil 10 hk.



Elektro-hydraulisk pumpe

Vetus har lansert en ny elektro-hydraulisk pumpe med typebetegnelse EHP spesielt beregnet for autopilot i kombinasjon med hydraulisk styring. Pumpene er tilpasset de fleste typer autopiloter og finnes i to utgaver:

Modell EHPA, 12 volt, med ytelse 350 cm³ i min. egnet for sylindere med et volum på mellom 65 og 145 ccm. Løpende strømforbruk: 6,5 - 9,5 Amp.

Modell EHPB, 12 volt, med ytelse 700 cm³ i min. er egnet for sylindere med et volum på mellom 145 og 350 ccm. Løpende strømforbruk: 7,5 - 12,5 Amp. Produsenten lover gunstige priser.

Ytterligere opplysninger: Nord West Marine AS, tlf. 70 27 37 47 eller www.vetus.nl

Tysk Yachtlakk i Norge

I fjor ble den tyskproduserte trebåtoljen Classic fra Bio Pin lansert på det norske markedet gjennom Svein Børufsen Båtbyggeri i Mandal, som prøvde oljen på en 20 fots snekke. Børufsen testet oljen både til utvendig og innvendig bruk og var svært fornøyd med resultatet. Ingredienser som kinesisk treolje, sitrusterpentin og kvae skal være med på å gjøre produktet slitesterkt og sjøvannsbestandig.

Nå lanserer Bio Pin Norge et nytt produkt fra samme produsent, Yachtlakk Classic som skal være en elastisk og sterk klarlakk for innvendig og utvendig bruk på sterkt belastede og værutsatte overflater med stor slitasje. Lakken finnes i bokser på 0,75 liter, 2,5 liter og 10 liter. Man beregner 70-90 ml/kvadratmeter pr. strøk under normale forhold.

Det følger greie bruksanvisninger med begge produktene.

Opplysninger: Bio Pin Norge AS i Mandal. Tlf.: 38 26 57 68. Fax: 38 26 57 69.



Spenstig fra Örnvik

Det kommer ikke så mange Örnvik – båter til Norge i år – vesentlig på grunn av båtbyggeriet sliter på grunn av flytting. Det er synd fordi produsenten i år har mange spennende nye modeller på programmet, ikke minst denne skjærgårdsjeepen 630 CLX. Den har sprek design og mange fornuftige innredningsløsninger. Båtens lengde er 6,25 m, bredde 2,47 cm, vekt uten motor 860 kg og maksimal mototstørrelse er 200 kg. (En eller to motorer). Pris uten motor i Sverige er kr 125.000 sv.kr.

Opplysninger: Marine Power, tlf.: 22 81 26 20.



Leppepomade til glidelåsen

Hvis glidelåsen i kalesjen har begynt å gå tregt, kan dette "skipperrådet" være effektivt: Nemlig iltt smøring i form av vanlig leppepomade. Sjekk likevel først at ikke glidelåsen er full av saltkrystaller. Da kan det hende at en skikkelig vask med ferskvann er nok.

Utgave: 

Stikkord: 

VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Twitter icon
e-mail icon