Nyheter

Nyheter

Skjærgårdskart
Kartagena er ute med en ny kartserie med singelkart som dekker lokale områder langs kysten og som passer for turer der ett enkelt kartblad er tilstrekkelig. Skjærgårdskartene er trykket på stiv plast i målestokk 1:30.000 for bedre lesbarhet og navigasjon. Høye oppløsningen gjør at kartene viser flere skjær i sjøen enn de tradisjonelle sjøsportskartene. Hittil finnes det kart for sju ulike områder. Kartene selges i bokhandler og marinaer innenfor de områdene kartene dekker. Pris fra: 250 kroner. www.kartagena.no

Tradisjonell og trendy
De to første båtene av den nye modellen Clipper 52 har europapremiere og skal leveres til sine to eiere i Oslo. Den første av de to båtene blir å se under høstens Båter i Sjøen.
Det spesielle med Clipper 52 er båtens volum og eksklusivitet, mener daglig leder Ola
Andrè Worre i W-Yacht. Faktisk er flybridgen på Clipper 52 noe større enn om bord på fjorårets verdensnyhet Clipper MY. Worre forteller at motoryachten kan leveres med tre ulike layoutalternativer, slik at kundene kan velge mellom australsk, amerikansk eller europeisk inndeling og innredning båten.

De to båtene som skal til Norge har begge europeisk layout med to salonger i dekkshuset, det vil si en middagssalong og en kaffesaling hvor den ene kunder har valgt å skille de to salongene med en hel vegg. Foruten to salonger har båten blant annet tre lugarer med dobbeltkøye og to store baderom med eget dusjrom. Standard motor er 2 x 305 HK Cummins QSB 5,9. Båten har CE-kategori B, men kan om ønskelig oppgraderes til klasse A.

Clipper 52 Europa
Lengde: 15,59 meter
Bredde: 4,78 meter
Vekt: 20.000 kilo
CE-kategori: B
Maks antall personer: 13
Motorstyrke: 2 x 355 hk, 2 x 440 hk, 2 x 480 hk
Pris fra: 6.500.000 kroner
Opplysninger: www.clipper.no

Stor i størrelsen
Den kinesisk-produserte trawlerbåten Royaler 42 Pilothouse satser på størrelsen i håp om å skaffe seg et fortrinn i forhold til konkurrentene, med et enormt volum fordelt på tre nivåer med tre doble lugarer, to baderom, ett dusjrom, bysse, pilothus og salong. I følge den norske importøren W-Yachts har 42,9 foteren et så imponerende volum at du vil ha vansker med å tro at den faktisk ”bare” er 42 fot. Om det stemmer, kan du faktisk sjekke selv når båten har verdenspremiere under Båter i Sjøen. Modellen som skal stilles ut på Kadettangen er utstyrt med 2 x 230 HK Cummins QSB 5,9 motorer, mens standard motor er 2 x 260 HK Volvo Penta D4. Trawleren har deplasementsskrog og skal i følge importøren være en skikkelig sjøbåt.

Royaler 42 Pilothouse
Lengde: 13,03 meter
Bredde: 4,30 meter
Vekt: 19,522 kilo
CE-kategori: B
Maks antall personer: 12
Motorstyrke: 2 x 230 hk-2 x440
Pris fra: 3.580.000 kroner
Opplysninger: www.royaler.no

Vaskevott 

ENJO DUOHANSKE UTE er en allsidig hanske med to forskjellige sider, hvor den mørke og piggete siden brukes under vannlinjen på båten og den lyse over. Duohansken brukes sammen med kaldt vann. Resultatet skal være skinnende rent. Det patenterte produktet med fibre lager av polyester, akryl, polyamid og bomull benytter seg av fiberteknologi hvor mikroskopiske fibre går ned i de minste porer og tynneste sprekker og fjerner smuss og bakterier effektivt, selv om skitten har vært der i årevis. Pris: www.enjo.no

Gelébatteri
Gel-batteri har noe av de samme egenskapene som AGM-batterier hvor batterisyren er bundet opp i en separator, bare at her er syren bundet opp i en gelekonsistens. Dette gjør batteriene vedlikeholdsfrie og tippsikre, samt at startkapasiteten blir langt bedre. Samtidig skal gel-batteriene tåle forbruk betydelig bedre enn åpne syrebatterier, noe som igjen vil gi lengre levetid uten syresøl og null eksplosjonsfare. I følge produsenten kan batteriets levetid i mange tilfeller så mye som seksdobles, og dermed forsvare en litt høyere pris enn på syrebatterier. Gel-batteriene fra Haze Marine er tilgjengelig i 80Ah, 104Ah, 160Ah og 245Ah. Pris fra: 1988 kr. www.hellanor.no

Solfylt fra de syv hav
Gjennom tekster og illustrasjoner skildrer Ragnar Kvam jr. og Didrik Hvoslef-Eide dramatiske og solfylte opplevelser fra de syv hav i boka ”Intet er så rommelig som havet”. Duoen skriver også fra turer i norske farvann, om ferieturens gleder og frustrasjoner og om vår hjemlige kystkultur. De lar oss også møte spennende, og ikke minst banebrytende våghalser fra polarhistorien og sjøfartshistorien. Mens Kvam jr. er historiker og blant annet har arbeidet som politisk reporter i Dagbladet i mange år, er Hvoslef-Eide arkitektutdannet og illustratør. Begge har lang erfaring fra diverse jordomseilinger som har resultert i flere bøker og magasinspalter om livet til sjøs. Ferierende i den svenske skjærgården kunne i sommer også se Hvoslef-Eides tegninger fra boka utstilt på Koster. Boka på 159 sider utgis på Cappelen Damm. Pris: 299 kroner.

Festlig
Å feste fenderen på sida av båten er ikke alltid like enkelt. Fenderfestet 401-R fra Accon Marine skal gjøre det enklere for båteiere å feste og fjerne fendere uten å måtte knytte og løsne tauet hver gang. Festeanordningen skrus fast i dekket ved hjelp av to skruer, deretter festes fendertauet i ringen som har snap on/off-innfesting på den fastskrudde foten. Når fenderen ikke er i bruk løsner du ringen enkelt fra foten igjen. Fenderfestet er laget i rustfritt stål og fås med ring i to ulike diameterstørrelser. Pris fra: 300 kroner. www.telmo.no

Sammenleggbar
Denne sammenleggbare stigen fra Scandia Marine Products skal sikre enkel adkomst fra vannet og opp i jolla eller lettbåten, samtidig som den er vedlikeholdsfri og lett å oppbevare. Et unikt låsesystem gjør at stigen enkelt forlenges og trekkes sammen uten noen andre tilleggskomponenter eller hulrom som samler opp vann. Stigen bindes fast til innsiden av båten og trekkes ut under vannoverflaten. Den er konstruert slik at den kurver lett utover og ut fra båten når den er slått ut. Når stigen ikke er i bruk lenger løsnes den fra båten og foldes sammen. Up-N-Out Dinghy Ladder leveres i en versjon for RIB-er og en for tradisjonelle båter. Begge modellene kan leveres med enten to eller tre trinn og leveres med oppbevaringsveske. Pris fra: cirka 900 kroner. www.scandiamarineproducts.com

Flytende mote
Denne vesten er både moteriktig samtidig som den holder deg flytende hvis uhellet skulle være ute. Vesten SR10 er designet av den svenske industridesigneren Peter Evjinsson, vinneren av prisen ”Young Swedish Design”. Den godkjente flytevesten er formet som en kanalsydd dunvest for maks komfort og appellerende utseende, er lun og skal sitte godt. Passer fra 30 kilo til 100 + kilo. Fås i ulike farger. Pris: 1499 kroner. www.sailracing.com

Kartplotterstativ
Lei av å se på kartplotteren med et virvar av rotete ledninger? Marine Electronic Services lanserer en rekke nye monteringsløsninger, deriblant to frittstående bokser eller stativ for kartplottere som har fått navnet MarinePod. Boksene skal passe til en rekke velkjente elektroniske enheter som for eksempel Raymarines C og E-serie, Furuno NavNet, Standard Horizon, Garmin og Simrad-produkter. Stativene festes på ønsket sted ved hjelp av fire skruer, som ved hjelp av en roterende plattform gjør at boksen enkelt kan dreies etter ønsket synsvinkel. Alle ledninger har utgang på undersiden av monteringsfoten, slik at du ikke bare får et mer estetisk inntrykk – men også ryddigere. Pris: fra 2944 kr. http://mesltd.co.uk

Fjernstyrt flomlys
Denne doble lyskasteren fra Jabsco med modellnavnet 233SL, skal være den første og eneste lyskasteren for fritidsbåter med innstilling fra spotlight til flomlys. Lyskasteren er konstruert for best mulig kombinasjon av spredning (bredde) og styrke (lengde), og skal foruten spotlight og flomlys-innstillingen og automatiske sveipeinnstillinger også enkelt kunne dreies 360 grader. Fire trådløse kontrollenheter kan monteres på ulike steder i båten uten å måtte dra ledninger, styres ved hjelp av trådløs fjernkontroll. www.jabsco.com

Termoglass
Tolags termoplastglass til både varm og kald drikke kan være praktisk å ha for hånden i båten. Disse har brodert flagg inni og kan vaskes i oppvaskmaskin. Glassene er 11 cm høye og selges enten single eller i firepakning. Pris per stykk: 160 kroner www.seiltoy.no

Speedsnekke
Inter 6900 Fisherman har samme skrog og er lillesøstra til sjarken Inter 7200 Combi og Inter 7700 Fisherman. Båten er en selvlensende speedsnekke som skal kunne fungere både som hobbyfiskebåt, utleiebåt, til vannsport og som fritids- og hyttebåt. I følge produsentene skal speedsnekka være vedlikeholdsfri. Inter 6900 Fisherman er utstyrt med blant annet fleksible benkeløsninger og puter, fiskekum, eget toalettrom, dreggkasse forut og akter og kalesje. Snekka kan også utstyres med enten styrekonsoll eller kun ror akter. Med 120 hk motor skal speedsnekka gjøre en toppfart opp mot 25 knop.

Inter 6900 Fisherman
Lengde: 6,9 meter
Bredde: 2,6 meter
Vekt: 1.500 kilo
CE-kategori: C
Maks antall personer: 12
Motorstyrke: 20-120 hk
Pris fra: 270.000 kroner
Opplysninger: www.intertrading.no

Ny versjon 
Arendal-baserte Nor Sea Boat har gitt sin halvplanende snekke Nor Sea 770 en ansiktsløftning. Nor Sea 770, eller tidligere Polar 770, har fått en rekke nye detaljer, som for eksempel praktisk akterport med hel badeplattform. Teakinnredningen er også byttet til lakkert kirsebær, og kalesjeløsningen er også ny for året. I følge produsentene er Nor Sea 770 fremdeles en snekke i beste sørlandstradisjon, med romslig uteplass med mulighet for solseng, sengeplass til fire personer og mulighet for en ekstra barnekøye i piggen. Båten har også toalettrom, dusj på plattform og kokemuligheter.

Nor Sea 770
Lengde: 8,40 meter
Bredde: 2,92 meter
Vekt: 2.300 kg
CE-kategori: B
Maks antall personer: 7
Motorstyrke: 72 hk-130 hk
Pris fra: 695.000 kroner
Opplysninger: www.norseaboat.no

Ny sørlending
Agder Boat AS satser sterkt og utvider med tre nye båter. En av dem er skjærgårdsjeepen ved navn SeaWay 485, bygget på tidligere Sea Hunter 485.
- Båten er en stor 16 foter da den har god bredde og er meget stabil, sier daglig leder Jan Petter Zonneveld.
SeaWay 485 har påhengsmotor og walk around, og skal passe både til fiske og familieturer i skjærgården. Båten leveres med valgfri motortype fra 40 hk til 100 hk. Med for eksempel en 50 hk motor skal skjærgårdsjeepen ha en toppfart på rundt 30 knop. SeaWay 485 er selvlensende og er utstyrt med blant annet 342mm destroyerratt, T67 styresnekke, M58 styrekabel, 12V elektrisk uttak og batterifeste, badetrapp i stål, fender, vindskjerm og akterlanterne.

SeaWay 485
Lengde: 4,85 meter
Bredde: 2, 16 meter
Vekt: 592 kilo
CE-kategori: C
Maks antall personer: 5
Motorstyrke: Fra 40 hk til 100 hk
Pris fra: 79.000 kroner
Opplysninger: www.agderboat.no

Sports Utility Boat
Hydrolift er i full gang med å utvikle Sports Utility Boat, eller SUB. Fra bilverdenen kjenner vi begrepet SUV - Sport Utility Vehicle, og med SUB håper Hydrolift nå på å introdusere et nytt begrep til sjøs. Det skal de gjøre gjennom smarte interiør- og eksteriørløsninger som skal dekke et bredt bruksområde, for eksempel soling, cruising, transport, vannsport, overnatting og nyskapende løsninger for beskyttelse mot regn og beskyttelse av skrogsider, samtidig som kjøreegenskapene fra Hydrolifts tidligere modeller er videreført. Hydrolift S27 baseres på V-bunnskroget fra C-27, og skal gi kundene store valgmuligheter med hensyn til interiør gjennom ulike modulløsninger. Detaljspesifikasjoner, priser og når båten vil bli lansert er foreløpig ikke kjent. www.hydrolift.com

Jubileumsbåt
Pioner feirer 50 og markerer jubileet med en oppgradert versjon av sin bestselger Pioner 15. Pioner 15 jubileum har fått ny hvitmarmorert farge, hvit konsoll, ny ryggstøtte, nytt putesett, egen logo samt annet utstyr som følger med som standard. Pioner 15 ble i sin tid tegnet av Helge Duus, og har etter hvert blitt en av Norges mest solgte landstedsbåter. Hvert år blir det i følge produsenten solgt rundt 500 båter av denne modellen.

Pionèr 15 Jubileum
Lengde: 4,50 meter
Bredde: 1,80 meter
Vekt: 215 kg
CE-kategori: C
Maks antall personer: 6
Motorstyrke: Maks 30 hk
Pris fra: 44.900 kroner
Opplysninger: www.pionerboats.no

Barsk båt
Norske Berserk Design står bak denne nyutviklede 34 foteren som skal brukes i den britiske endurance-serien og Round Brittain Race, eller langdistanserace i offshore. Etter planen skal det bygges to båter ved fabrikksteamet BananaSharks verft i England. Den ene båten rigges med to Steyr dieselmotorer på 295 hk hver, som koblet opp mot Arneson ASD6 overflatedrev skal gi en toppfart på over 65 knop. Den andre båten skal derimot være god for hele 90 knop med to HP525 EFI-motorer på 525 hk hver fra Mercury Racing.
- For å få høy fart med beskjeden motor er båten designet med 2 1/2 progressive stepp i bunnen som har planing pads. Designet er et resultat av både modelltesting og CFD-beregninger (Computational fluid dynamics). Dette har tatt land tid og gitt meget gode resultater, forteller Petter Martens fra Bømlo-baserte Berserk Design. Martens har blant annet tidligere erfaring med prosjekter fra RIB-er til Offshore 1-katamaraner, og er en av hovedmennene bak Variable Surface Drive (VSD). www.berserkdesign.com

Polsk pøbel
Galeon 700 Raptor er hittil den største og mest kraftfulle yachten som det polske verftet har bygget hittil. Den nye 70-foteren skal bygge på Galeon 640 Fly, men rovfuglen har fått et mye mer ekstremt aggressivt utseende og futuristisk uttrykk. I stedet for flybridge lanserer polakkene et særegent Skydeck med styrekonsoll nærmest satt på trone, som eget alternativ. Også i front skiller Galeon 700 Raptor seg ut med sin enorme vindusflate og uttrykk inspirert av den forhistoriske rovfuglen Velociraptor. Innvendig videreføres det macho uttrykket, med firkantede og harde linjer, glass, stål og eksotisk treverke.
- Prisen er ikke helt klar for det norske markedet, men med standard motorer som for øvrig er 2 x MAN V10-1100, ser prisen ut til å bli 16.890.000 kroner for Galeon 700 Raptor og 16.990.000 kroner pluss oppstart og klargjøring ved fabrikk for Galeon 700 Raptor Skydeck, sier Erling Svendsen ved Fische Marine. www.fischemarine.no

Galeon 700 Raptor
Lengde: 21,74 meter
Bredde: 5,25 meter
Vekt: Ikke kjent
CE-kategori: B
Maks antall personer: 16
Motorstyrke: 2 x 1100 hk-2 x 1550 hk
Pris fra: 16.990.000 kroner
Opplysninger: www.fischemarine.no

Tildekket og toppløs
Med den 33 fot lange Sea Ray 305 Sundancer introduserer den amerikanske produsenten nå sin første hardtop-modell i denne serien. I tillegg til hardtop-utgaven kommer 305 Sundancer også som åpen båt med vindskjerm og med bøyle slik som de tidligere Sundancer-modellene. Den nye modellen viderefører et sporty utseende, men skal på innsiden kunne tilby en komfort som vanligvis finnes i større sportscruisere. Blant annet er det mulig å bevege seg rundt under dekk i full høyde. Også
instrumentpanelet har nytt design, og i motsetning til tidligere kan en nå også gjøre om den U-formede sittegruppen i frontpiggen til en dobbeltkøye med lengde på 1,90 meter. Når denne ikke fungerer som soveplass, skal det være plass til seks voksne personer rundt bordet.

SeaRay 305 Sundancer
Lengde: 10,15 meter
Bredde: 2,96 meter
Vekt: 3.900 kilo
CE-kategori: B
Maks antall personer: 10
Motorstyrke: 287 hk Diesel
440-520 hk Bensin
Pris fra: 1.654.000 kroner
Opplysninger: www.bathuset.no

Satser stort
Den nye Boston Whaler 370 Outrage er den største båten hittil, og i følge dem selv kanskje også den viktigste. 370 Outrage viderefører linjene og stilen fra de tidligere modellene 220, 250 og 280, og skal med den nye 37-foteren rendyrke kombinasjonen fiske og fritid til det ytterste.

Romslige flater skal gi tumleplass både for ivrige fiskere og sosiale sammenkomster, og har en rekke smarte løsninger som skal gjøre fisket enkelt og praktisk. Blant annet har styrekonsollen og de tre justerbare førersetene fått en nedfellbar plattform over dørken, slik at du kommer ett nivå høyere og får bedre sikt når du står. Også i selve styrekonsollen er det integrert tre trinn slik at du kommer enda høyere opp.

Under dekk skal det være dobbeltkøye med plass til to personer, i tillegg til en rekke andre funksjoner som i følge produsentene gjør 370 Outrage best i klassen. Som alle andre båter fra Boston Whaler er også nykomlingen usenkbar takket være spesialkonstruksjonen Whaler Unibond®.

Boston Whaler 370 Outrage
Lengde: 11,4 meter
Bredde: 3,5 meter
Vekt: 6.123 kilo
CE-kategori: B
Maks antall personer: 14
Motorstyrke: 3x250 hk-3x300 hk
Pris fra: 4.000.000 kroner
Opplysninger: www.husvikholmen.no

Verdenspremiere i Oslo
Bavaria i Tyskland har valgt Båter i Sjøen på Kadettangen i Sandvika som arena for sin verdenslansering av ”småbåten” Bavaria Sport 28.
Det er store forventninger til den nyutviklede båten. Selv om den ikke er blant kjempene i størrelse, har den utstyr og lekre detaljer som normalt bare finnes på de større modellene. Bavaria har jobbet hardt for å lage en kvalitetsbåt med en akseptabel prislapp. Med en Volvo Penta D4 260 vil båten ligge under millionen.
www.motorboat.no

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon