Nyheter

Nyheter



Småjeeptest: Silver Fox 485 DC

Finske Silvers minstemann er en veldisponert, solid og morsom aluminiumsbåt.

Silver Fox har aluminium ytterskrog, mens innerskroget er støpt i glassfiber.

Det har både fordeler og ulemper. Fordelen er at man får et mykere miljø

innvendig, mens ulempen er at plasten vil kreve noe mer vedlikehold enn hva en

ren aluminiumsbåt behøver.

Skroget fungerer veldig bra. Det byr på en sporty kjøreopplevelse, med godt

grep i svingene og tåler maksimal trimming av motoren uten å galoppere.

Spesielt gledelige er det at båten er veldig stabil selv om du sitter i den ene

siden og kjører, også i sidevind.

Den glassfiberstøpte innredningen har dobbelkonsoll, derav forkortelsen DC i

navnet. Langs hele dollbordet strekker det seg en skikkelig rekke i aluminium.

Rekken fortsetter over rutene til konsollene. Førerkonsollen på styrbord side

er fornuftig disponert. Logg og turteller er lett synlige, og vi er godt

fornøyd med at det finnes et 12 volt uttak her. Plassering av ratt og spak gir

god komfort. Man sitter dessuten godt, med en ryggpute som gir god støtte.

Vindskjermene er imidlertid litt for små til å gi tilstrekkelig skjerming mot

vinden. For øvrig er innredningen funksjonell, med mange gjennomtenkte

detaljer. Det er god plass til å bevege seg rundt i båten. Passasjerkonsollen

har et lite kartbord samt et praktisk, låsbart stuerom. Det er god plass til

beina innunder konsollene.

På fordekket er det to skikkelige kryssholt og en lanternefot. Forut er det en

benk med kombinert dreggkasse og stuerom. Selve innerlineren er ført ut helt

til akterspeilet hvor den munner ut i en anvendelig badeplattform. Som forut er

det montert to skikkelige kryssholt akter, samt en fot for lanternemasten.

Selve masten oppbevares i et langsgående stuerom på styrbord side, hvor også

hurtigsikringene til el-anlegget er montert. Det elektriske opplegget er

forseggjort, men ledningene kunne vært noe bedre oppklamret. Batteri,

hovedstrømbryter og brannslukker er plassert i et rom i babord konsoll.

En stor luke i rormannsbenken tverrskips fører ned til stuerommet. Rommet har

god lufting med to åpninger mot motorbrønn og to mot uteplassen. Tanken står

stødig i et eget rom. De to skroggjennomføringene til selvdreneringen er

forskriftsmessig forsynt med doble slangeklemmer. Det generelle inntrykket av

Silver Fox 485 DC svært positivt.



Pluss

+ Bra sjøegenskaper.

+ DNV-godkjenning.



Minus

- Enkelt ratt og brytere.

- Mangler inspeksjonsluke til dobbeltbunn.



Tekniske data:

Lengde i m 4,85

Bredde i m 1,95

Vekt uten motor, kg 350

Maks motorstyrke i hk 50

Maks belastning 5

Utrustning:

Brannslukker

Badestige

Puter X

Lanterner X

Lensepumpe X

Selvlens X

Pakkepris 04 152.500,-

Mer informasjon Kalnes Båtagentur, Yven

Telefon: 69 14 37 96

Internett: www.kalnes.no

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon