Nyheter

Nyheter

Blandingsbåt
Ryds nye 490 FCI er en spennende blanding av skjærgårdsjeep, walkaround og daycruiser med et lite rom i forpiggen, og er første båt ut i en ny serie beregnet på fiske. Den knappe fem meter lange båten kommer også med tak for beskyttelse i litt mer tøffere forhold, da med betegnelsen 490 TCI. Båten skal også være enkel å transportere. Med 50 hk på akterspeilet skal båten ha en toppfart på 25 knop, og TCI-utgaven har hydraulisk styring. Ryds er for øvrig den første produsenten i Sverige som nå vakuumstøper hele sin produksjon, fra de minste robåtene til sitt flaggskip 23 DC.

Ryds 490 FCI
Lengde: 5,00 meter
Bredde: 2,05 meter
Vekt: 475 kg
CE-kategori: C
Maks antall personer: 4
Motorstyrke: 50 hk
Info: www.ryds.se

Allrounder
Rana Plasts nye 18 foter walkaroundbåt R-540 SL er en enkel, rimelig og lettplanende sports- og bruksbåt. Modellen er blant annet utstyrt med styrekonsoll med vindskjerm og hydraulisk styring som standard. Foran styrekonsollen er det også en oppbevaringsboks som kan låses. På grunn av sin lave vekt skal båten også være enkel å ta i land og frakte på henger.

Rana R-540 SL
Lengde: 5,40 meter
Bredde: 2,10 meter
Vekt: 320 kg
CE-kategori: C
Maks antall personer: 6
Motorstyrke: 20-80 hk
Info: www.ranaplast.no

Ny i Norge
Aqua Boats er et nytt navn i Norge og med base på Sotra. Aqua Boats-navnet er forbeholdt Norge, i tillegg har den ferske båtimportøren båter fra Atlantic Marine og Corsiva-modeller i sitt sortement. Aqua 475 Sport er en av modellene som har vekket interesse her hjemme.

Aqua 475 Sport
Lengde: 4,68 meter
Bredde: 1,97 meter
Vekt: 390 kg
CE-kategori: C
Maks antall personer: 5
Motorstyrke: 60 hk
Info: www.aquaboats.no

Råtass
Fullblodsutgaven Goldfish 36 P1 Supersport har i år blitt 22 cm lenger, i tillegg til å ha fått endret og optimalisert skrog som følge av leveransen til Forsvaret. Skroget er vakuumstøpt i vinylester og karbon, med slide on-hypalong pongtonger, hydrauliske trimflaps, offshoreseter med demping, monsterinstrumentering, HP gass/gir system, DEFA startsperre og startsystem, to integrerte kompressor kjølebokser, LED-belysning og syrefast eksossystem med utløp under vann.
Maks hastighet er henholdsvis 66 og 75 knop med 2 x Yanmar 6LPA-STP 600 hk og 2 x Yanmar D-MAX 760 hk. Tilsvarende er topphastigheten 81 og hele 95 knop (GPS knop) med 2 x Mercruiser 496 MAG HO 850 hk og 2 x Ilmor MV10 725 1450 hk. Dyreste båt som er solgt ligger på 4,8 millioner kroner i følge Henrik Sollie i Goldfish Boat.

Goldfish 36P1 Supersport
Lengde: 11,22 meter
Bredde: 3,20 meter
Vekt: 3.200 kg
CE-kategori: B
Maks antall personer: 6
Motorstyrke: 600-1450 hk
Pris fra: 2.872.700 kroner
Info: www.goldfishboat.com

Sprekere
Det eneste som er beholdt fra tidligere modell på nye Goldfish 29 RIB Tender er konsoll og motorlokk. Årets utgave er 20 cm lengre og har over en meter lengre kjøreflate. Skroget, som med high performance-oppgradering også kan fås i fullkarbon og dermed bli 150 kg lettere, skal også ha blitt tre prosent raskere. Med dieselalternativene skal maks hastighet ligge på 54-61 knop, mens bensinmotorene drar på med spreke 65-80 knop som maks hastighet målt med GPS. Styrekonsoll og skrog er hvit, mens pontongene kommer med ulike fargevalg. Vindskjermen kan fås i klart, mørksotet eller grønntonet plexiglass. Hydraulisk styring, DEFA startsystem og startsperre, stålpropp, ferskvannskjøling og drevdusj er standard utstyr.

Goldfish 29 RIB Tender
Lengde: 9,10 meter
Bredde: 2,73 meter
Vekt: 1.600 kg
CE-kategori: B
Maks antall personer: 9
Motorstyrke: 300 hk-725 hk
Pris fra: 1.282.200 kroner
Info: www.goldfishboat.com

Minisprinter
Hobby 390 Sprint er en liten, åpen ungdoms- eller mindre familiebåt som kommer med rorkult styring eller med styrekonsoll og ratt. Båten har høyt innvendig fribord, stor dørkplass og får midttofte med en liten fiskekum i den åpne versjonen. Styrekonsollen blir sidestilt med sentrert styrekonsoll. Båten er selvlensende og skal tåle opp til 30 hk. Under Sjøen for alle blir komplett båt med elektrisk startmotor, batteri, vindskjerm, rekkverk og rattstyring og en Suzuki 9,9 hk motor satt til en pakkepris på 59.000 kroner.
Hobby 390 Sprint
Lengde: 3,90 m
Bredde: 1,70 m
Vekt: 170 kg
CE-kategori: D/C
Maks antall personer: 4
Motorstyrke Maks 30 hk
Pris fra: 27.900 kroner
Info: www.hobbyboat.no

Mobil båttest
Nå kan du teste om du er klar til å ta båtførerprøven på iPod og iPod Touch. Applikasjonen lar deg laste ned 100 spørsmål, slik at du i ro og mak kan teste om du er klar til å ta båtførerprøven og kanskje også lære noe underveis. Underveis kan du også se hvilket resultat du ligger an til å få på en reell båtførerprøve. Dermed kan du ta med deg spørsmålene overalt og ta dem fram når du har noen minutter ledig. Applikasjonen kan lastes ned fra iTunes. Pris: 49 kroner.

Motormat
Med denne smarte bysseløsningen kan du lage mat på motorkassa i Skager 660. Under bordplata på motorkassa kan du få både vask, kokebluss og kjøleboks, eller lager for bestikk og servise. Puter med underlag plassert mellom benkene enten i baugen eller akter, gir også mulighet for overnatting eller en stor solseng på late sommerdager. På hekken kan også Skager 660 få montert på badeplattform, i tillegg er det muligheter for toalettløsning i u-benken i baugen. Kalesjeløsning og targabøyle med lanterner er også tilgjengelig utstyr. www.skager.no

Nedfellbar
Har du noen gang opplevd å snuble i kryssholtet? Med denne nedfellbare versjonen fra Accon Marine slipper du tenke tanken. Ved hjelp av en utløserknapp spretter kryssholtet opp når du har bruk for det. Kryssholtet kan enkelt monteres på båtens overflate, slik at du for eksempel slipper sage hull eller få lekkasje. Det kan også fås med skjulte boltefester. Størrelse fra 8,9 cm til 20 cm. Pris: 475 kroner. www.telmo.no

Selvpolerende
Seajet 034 Emperor er navnet på dette selvpolerende bunnstoffet. Bunnstoffet har optimalisert den selvpolerende mekanismen, og skal forhindre dannelse av groe i lave sjøvannstemperaturer. Viskositeten er også økt for å sikre et tykkere og mer konsentrert lag som kan påføres med kost, rulle eller sprøyte. Bunnstoffet kan brukes på alle slags båter – også aluminium. Leveres i fire farger i 2,5 liter og 0,75 liter. Pris fra 319 kroner. www.seajet.no

Automatisk trim
Med ACS eller Automatisk båttrimsystem kan du justere trimplanen og/eller powertrim manuelt, til optimal trim på båten oppnås. Deretter lagres den ønskede trimposisjon i minnet, og båten holdes i optimal trim uansett vekt- og vindendringer. ACS kan installeres i båter i alle størrelser. Pris: 9.500 kroner. www.engbo.no

Miniretro
Italienske Sessa Marine har planer om fem nye modeller i størrelse fra 18 til 50 fot. Først ut er en ny 18-foter som vil erstatte KL17 og KL19. Med sine slanke linjer, skrog og farge skal Key Largo One speile sine større søsken KL20 og KL24. Båten har en ekstra kompakt og midtsentrert styrekonsoll, kjøleskap, fleksibelt førersete og salongbord. Motoralternativene spenner fra 40hk til 100 hk. Prisen er ikke bestemt, men den norske importøren regner med i underkant av 300.000 kroner med en Yamaha F70 4-taktsmotor som 2011-modell. Båten presenteres for første gang i september. www.sessamarin.no

Fin form
Finnmaster 55 SC er en mindre sidekonsollbåt med moderne former og som er bygget på konseptet ”Smart Design”. Båten er brukervennlig med trappesteg både i baugen, akter og på sidene, slik at det er enkelt å stige om bord og komme seg i land. Under toftene er det gjort rom for styveplass, i tillegg er det plassert en ankerboks både i front og akter. Sidekonsollen har to offshorestoler som kan roteres, i tillegg er det sittebenk akter og på babord side i front.

Finnmaster 55 SC
Lengde: 5,50 meter
Bredde: 2,25 meter
Vekt: 650 kg
CE-kategori: C
Maks antall personer: 6
Motorstyrke: 60-100 hk
Info: www.yamaha-motor.no 

Årgangsbåt
Produsenten er ikke beskjeden i sin presentasjon av Yamarin 600 Big Ride. Båten blir sammenlignet med verdens dyreste årgangsvin fra 1989 – Chateau Petrus fra Bordeaux. Om den finske båten blir like god med årene som den franske vinen gjenstår å se. Yamarin 600 Big Ride skal uansett være litt mer økonomisk enn vinen, med en overraskende akselerasjonsevne. Med en Yamaha F150 hk motor og to personer om bord skal farten ligge på over 53 knop, og tester har tatt båten helt opp i 60 knop. Selv ved 36-46 knop skal forbruket ligge på mellom 0,75-0,80 liter per sjømil, slik at du kan kjøre 130 sjømil før du må fylle tanken på nytt. Under dekk er det også overnatting for to. www.yamaha-motor.no

Lettbrukt
Yamarin 63 BR er en praktisk og robust bowrider som skal være lett å bruke under alle forhold. Lav vekt og effektivt skrog med dyp V-bunn som skjærer vannet, skal sørge for et forbruk på under 0,9 liter per nautiske mil, helt opp mot 33 knop. Topphastigheten med en Yamaha 150 hk motor ligger på 46 knop. Bowrideren har også fått en rekke praktiske detaljer, som for eksempel vindskjerm som gir bedre vern for passasjerene på akterbenken, takket være høy profil på siderutene, grå konsoller for minimal refleks i vindskjermen, sklisikker dørk og trinn både forut og akter, høyt innvendig fribord og ergonomisk førerplass, styverom, hanskerom, fast plass til kjøleboks, samt gassdempere på luker og styverom. Solseng kan også leveres.

Yamarin 63 BR
Lengde: 6,35 meter
Bredde: 2,30 meter
Vekt: 900 kg
CE-kategori: C
Maks antall personer: 7
Motorstyrke: 115-150 hk
Info: www.yamaha-motor.no

Dobbeltversjon
Skjærgårdsjeepen Suvi 5050 SR kommer med både sidekonsoll og dobbelkonsoll, henholdsvis under navnet Uno og Duo. Uno-versjonen har en sidekonsoll for to personer, mens Duo-versjonen har separate seter for fører og passasjer. Begge modellene er selvlensende, og har romslige oppbevaringsrom og to styverom for trosser. Rekker, vindskjerm og badestige er også standard på den finske båten, i tillegg fås puter og kalesje som ekstrautstyr. Suvi 4180 R, 4250 SR og 4650 SR er også nye 2010-modeller.

Suvi 5050 SR Uno/Duo
Lengde: 5,08 meter
Bredde: 2,08 meter
Vekt: 360 kg
CE-kategori: C
Maks antall personer: 5
Motorstyrke: 40-50 hk
Pris fra: 68.900/69.900 kroner
Info: www.termalin.fi

Urbant
Arimar, kjent for sine ungdomsbåter/landstedsjoller, kommer med en rekke nyheter i år. Blant annet utvides Sprint Jet-serien med en helt ny modell, slik at linja omfatter fire båter i størrelse fra 2,8 meter til 4,4 meter med pris fra 250.000 kroner.
- Under Sjøen for alle viser vi fram Arimar Sprint Jet 3.6M Sport. Denne er ikke vist fram eller levert i Norge før, så vi anser det som en nyhet på markedet, forteller Tom Richard Rasmussen som har overtatt Arimar-agenturer etter at RIB-senteret gikk konkurs i 2008. Som de andre modellene leveres Sprint Jet 3.6 med vannjetmotor som yter hele 143 hk, noe som gir en topphastighet på over 50 knop. Standard Sport-versjonene leveres med blå konsoll og blå detaljer, mens Classic-båtene er hvite med creme/beige farger. Senere i år lanseres også en liten RIB på 2,5 meter med en liten innenbords vannjetmotor og joystick styring. www.arimarribs.no

Flytebryggebåt
Når det er trange tider og tørke i båtmarkedet slik de fleste har opplevd det siste året, har man to valg. Enten permittere hele arbeidsstokken og sette seg ned og tvinne tommeltotter til markedet tar seg opp igjen, eller å bruke tiden til å finne på noe nytt. Det er det siste Helge Haga i Dancer Holding som lager Barracudabåtene har gjort. Han har laget en planende flytebrygge med to V-bunnskrog som han har kalt Barracuda Flexi 625. Høsten 2008 var det en del skriverier om folk som hadde problemer med å få lagt ut flytebrygge på egen nausttomt, forteller Helge Haga. Gjennom søknad til kommunen fikk man kanskje en mulighet for å få lagt ut en 2 x 5 meters flytebrygge 4 måneder i sesongen, så måtte den fjernes og legges vekk for neste sesong på 4 måneder.

Vi tenkte at det måtte kunne gå an å lage en flytebrygge som kunne kjøres med en liten påhengsmotor slik at den også kunne brukes som båt, forteller Haga. Vårt første utkast var med pongtongrør, men vi fant ut at dersom den skulle kunne frakte litt vekt og oppføre seg som en båt manøvreringsmessig, måtte vi tenke katamaranskrog. En rørkonstruksjon ville ha en stor svakhet ved nedlessing. Så snart den ble lesset ned til midt på rørene, ville oppdriften minke radikalt og kanskje være direkte farlig med mye last ombord. For å gi oppdrift måtte vanlige katamaranskrog med rette innervegger bli ganske bred og gi problemer med manøvrering og ikke minst fartsmessig.

Skrogene som er på båten/brygga i dag, har vi utviklet og testet i over et år, også med modell i tank. Etter en del perfeksjonering etter testing av prototype med forskjellige motorer og fart,kom vi fram til slik skrogene er idag. Prototypen er testet med 15 hk, 30 hk og 50 hk. Med en 15 hk oppnår båten, som har et 15 kvm stort dekk, 11-12 knop. Med 30 hk oppnådde man 15 knop og med 50 hk testet vi 21 knop, sier Haga. Båten manøvreres som en vanlig landstedbåt, og er fantastisk artig å kjøre. Dekket er skrånende ut til begge sider slik at vann renner lett av. Dekket er sandwichkonstruksjon med et spesielt sterkt kjernematriell.

Data
Lengde: 625 cm
Bredde: 250 cm
Brutto dekksflate ca.15 kvm
Vekt uten motor: 520 kg
Anbefalt motor: 8-60 hk outboard.
Båten vil bli levert CE-merket kategori: C
Pris bryggeversjon uten motor og konsoll Kr. 139.000
Fullt utrustet med 30 hk, benker, stol og komplett førerposisjon Kr. 225.000
Produsent: Dancer Holding AS,www.barracudaboat.no

TO SKROG: Ikke katamaranskrog med rette innervegger, men to V-bunnsskrog sammenbundet med et solid dekk.

BÅT: Fullt utstyrt med påhengsmotor, styrekonsoll, siderekker, badetrapp og lanterneføring samt landgang for rullestoler. Det er en båt, men kan også brukes som flytebrygge.

Luksus med svingkøye
I den øvre del av luksusbåtklassen finner vi blant annet Sunseeker. Deres splitter nye modell Portofino 48 ble vist på messen i Düsseldorf i slutten av januar. Modellen erstatter Portofino 47, og har fått ny innredningsløsning som gjør den mer romslig. Der 47-foteren tidligere hadde en stor lugar med dobbeltkøye forut og en tverrstilt dobbeltlugar midtskips, har 48-foteren blitt bygget om slik at det nå er en stor rederlugar med dobbeltkøye i langskipsretningen midtskips og en dobbeltlugar med dobbeltkøye som enkelt kan omgjøres til to enkeltkøyer ved å svinge ut hver halvdel av dobbeltkøya mot skrogsidene. Den innvendig plassen har blitt mye mer praktisk takket være omorganiseringen og ikke minst plassbesparelsen ved å montere Volvo Pentas IPS-drevløsning.Til hver av de to lugarene er det separate dusj/toalettrom.
Båtene leveres med motorvalg opp til totalt 870 hk, og har da et fartspotensiale på 34 knop. www.sunseeker.no

Data
Total lengde 15,66 m
Skroglengde 14,96 m
Vannlinjelengde 11,2 m
Bredde 4,30 m
Dyptgående 0,85 m
Vekt 16.566 kg
Drivstoff 1320 liter
Ferskvann 328 liter
Pris

SPORTSCRUISER: Sunseeker Portofino 48 avløser 47-foteren og har fått mye smartere innredningsløsning.

SVINGKØYE: Helt forut er det en dobbeltlugar med en dobbeltkøye som utgangspunkt, men køya kan deles og hver del svinges ut mot skrogsiden for dermed å konverteres til to enkeltkøyer. Smart!

Utgave: 

Stikkord: 

FRASTØTENDE: Kalesjen har innsydde elektriske tråder som gir måker et elektrisk støt om de velger feil landingssted.
Hørt om båtkalesjen som gir måkene et elektrisk støt? Den finnes. I Finland.
DELTE MENINGER: Mens Joda Industrier melder om labert salg, opplever flere forhandlere gode dager. Faksimile/montajse DN,Bergensavisen og NRK Sørlandet.
Noen melder om kjempesalg, mens andre mener det vil ta flere år før båtbransjen kan friskmeldes.
TILBAKE: Capelli 400 gjenoppstår med nye farger og oppdaterte løsninger.
Trifoilen Capelli 400 relanseres med moderne farger og nytt utstyr.
NYTT MARKED: Bård Eker (innfelt) blir forhandler av Sea-Doo vannscootere gjennom sitt selskap Eker Perfomance..
Eker Performance AS blir ny forhandler av Sea-Doo vannscootere.
LES BÅTMAGASINET hvor du vil med iPaden. Første nummer er gratis.
Ta med deg båtmagasinet på hytta i påska.
MINSTEMANN: Sting 475 Pro skal være en rimelig og ujålete praktisk båt til fiske og røff bruk.
Sting 535 har vært en stor suksess for Frydenbø, som nå lanserer en mindre versjon basert på samme konsept.
NETTVERK: Tilårskomne instrumenter kan snakke med nye. Hvor stor kostnaden blir beror på antall enheter som skal kobles til i nettverket. Men besparelsen kan fort bli stor i forhold til å kjøpe nye instrumenter, forteller Ole Jo Søbye.
Ole Jo Søbye er tryllekunstneren som får gamle instrumenter til å snakke med de nye. Dermed er det tusenlapper å spare.
LÆRINGSMILJØ: –Redningsselskapet ønsker med dette å skape et nasjonalt og internasjonalt læringsmiljø innen sjøredning og sikkerhetsopplæring, sier generalsekretær Rikke Lind
Redningsselskapet kjøper maritimt kunnskapssenter i Horten
Twitter icon
e-mail icon