Nyheter:

Nyheter:

Aluminium på norsk

Kaasbøll Boats på Kuøya i Hitra kommune utenfor Trondheim er spesialist på bygging av aluminiumsbåter. I disse dager sjøsettes to robuste utgaver i den nye 900-serien, en outboard- og en cabinversjon. Begge båtene er bygget for fritidsbåtmarkedet, men konstruksjonen er likevel egnet til profesjonelt bruk.
Med sine nyheter tar verftet et steg opp fra sine åpne aluminiumsbåter i serien fra 17 til 22 fot.
Outboardversjonen er en åpen jeep med styrekonsoll. Standard motorisering er 2x 250 hester Evinrude E-tec. Toppfarten skal da, i følge produsenten, være over 50 knop og prislappen på 1.1 million kroner. Båten er utstyrt med en hardtop med stor luke over styreposisjonen. Også denne versjonen kan leveres med Volkswagen innenbords dieselmotor. Båten, som er 9 meter lang, har en bredde på 2.70 meter. Båten har en skarp v-bunn på 24 grader.
Versjonen med innenbordsmotor har styrhus med salong, en køyeplass under dekk og eget toalettrom. Den leveres med VW 265 hk diesel, eller med den større varianten, 350 hk VW V-8, med toppfart på henholdsvis 28 og 38 knop. Prisen for båt med styrhus starter på 1.3 millioner kroner. Båten har et skrog på 9.80 meter og en bredde på tre meter, og en v-bunn på 22 grader. Kaasbøll legger stor vekt på kundetilpasning av båtene.
Verftet på Kuøya mellom Ansnes og Fjellværøy produserer opp mot 100 båter i året og har 11 ansatte. Det er Idar Kaasbøll som har konstruert og designet begge nyhetene i den nye 900-serien.

Bildet:
SPREK: Aluminiumsbåten Kaasbøll 900 outboard er god for litt i overkant av 50 knop med sine 2x250 hk Evinrude E-tec.

CABIN: Den 33 fots store aluminiumsbåten Kaasbøll 900 med hytte leveres med VM diesel på alternativt 265 eller 300 hester.

GOD PLASS: Det er god plass i styrhuset på Kaasbøll 900 Cabin. I tillegg til salong og passasjerstol i kjøreretningen har båten en køye i lugar og eget toalettrom under dekk.

HARDTOPP: Kaasbøll 900 Outboard har hardtop-løsning med stor luke.

Under 40 fot
Prinsess lanserer planer om en 39-foter med dobbelinstallasjon av Volvo Penta D6-330. Med V39 vil Princess returnere til båtmarkedet under 40 fot for første gang på over 10 år.
Den nye V39 sportscruiser får to lugarer og et toalettrom under dekk. Eierlugaren forut vil ha egen inngang til toalettet. Gjestelugaren midtskips får to separate køyer som går på skinner, slik at de enkelt kan klappes sammen til en dobbeltkøye.
Båten kommer med hardtop, og foreløpig er det ikke lansert planer om en åpen versjon.
Så langt finnes det lite informasjon om nyheten, men i pressemeldingen skriver Plymouth-baserte Princess at båten er like praktisk som den er elegant. Og videre at den får en stor wet-bar i bakkant av styrhussalongen og at badeplattformen er stor nok til å romme ei jolle med passende størrelse.
Båten har ennå ikke fått noen premieredato.

Bildet
Princess V39 Sportscruiser har foreløpig ikke fått noen premieredato.

”Norsk” Elan

Den norske Elan motorbåt-importøren JP Marine gikk til ledelsen ved verftet og tok til orde for en ”norsk” utgave av E48. Snart blir det verdenspremiere på nyheten – i Norge.
For litt over et år siden ble JP Marine, like øst for Steinkjær, norsk importør av Elan motorbåter. Det gikk ikke lenge før de begynte å stille krav. Krav om en lukket versjon av Elan E48. Verftet var velvillige og satte i gang arbeidet med den ”norske” versjonen av 48-foteren. Den blir premiereklar til ”Båter i sjøen”.
- Hvis vi skal øke salget, så må vi ha båter som er tilpasset vårt klima. Vi trenger en lukket båt, sier daglig leder i JP Marine, Johnny Pedersen til Båtmagasinet.
Den nye Elan-modellen er stort sett identisk med Elan power 48, men har fått bakvegg og sittegruppe akter i stedet for solseng. Modellen kan også utrustes med to Cummins QSC8,3 (2x600 hk) sammen med Zeus 3800-drev.
Andre alternativer er dobbel eller trippel Volvo penta IPS600-installasjon (D6-435hk).
Båten kan fås med to eller tre lugarer med to køyer i hver lugar. Princess, Fairline, Windy og Nordwest har alle båter som konkurrerer med nykomlingen fra Kroatia.

Fakta om Elan E48

Tekniske data: Elan E48
Lengde i meter: 14,63
Bredde i meter: 4,30
Vekt i tonn: 16,4
Drivstoffkapasitet i liter: 1800
Ferskvann i liter: 400
Septikk i liter: 150
Passasjerer: 10
Antall køyeplasser: 6
Designer: Tony Castro
Ca pris fra kr : 4,15 mill
info: www.jpmarine.no

Småbåtradioen på Iphone
For de som ferdes på sjøen har båtradioen alltid vært en viktig værmeldingstjeneste. Utfordringen er at man må ha en ekstremt god FM-mottaker eller DAB radio for å kunne ta inn signalene. Med båtradioen på Iphone vil du kunne lytte til båtradioen via Edge, 3G eller WIFI.
Foreløpig er det kun DAB kanalen “NRK Båtvær Sør” som er tilgjengelig via applikasjonen. Denne kanalen dekker kysten fra Svenskegrensa til Langevåg/Bømlo.
Varslene leses første gang om morgen ca. klokken 09.00. Deretter oppdateres de hver 3. time, ca. kl 12.00, 15.00, 18.00 og 21.00. Varslene sendes kontinuerlig, i en ”loop”, fram til neste oppdatering.
Meteorologisk institutt, NRK, Telenor Kystradio og Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) står bak samarbeidet om og innholdet i småbåtvarselet, men ingen av disse har noe med utviklingen av applikasjonen å gjøre.

Skilsø blir Viknes
-Jeg er vel både glad og trist for det som har skjedd, sier Nils Roland i Skilsø Baatbyggeri AS til Båtmagasinet. Glad fordi jeg ser at markedet er veldig trangt for tiden, og jeg tror Viknes med sine stordriftsfordeler vil kunne videreføre Skilsømodellene på en mye bedre måte enn vi som har vært små og hatt for liten produksjon. Trist fordi 92 års båtbyggertradisjoner ved Skilsø nå er slutt. Skilsø 36 skal produseres i Bergen, mens 33-foteren skal videreføres hos Viknes Sør på Skarpnes ved Arendal, sier Roland.
Viknes har kjøpt Skilsønavnet, former, produksjonsutstyr og delelager. Skilsø Baatbyggeri AS sitter igjen med en produksjonshall på ca 1.000 kvadratmeter på Tromøya, og vet ennå ikke hva slags virksomhet som skal være der videre fremover.
– Vi er fortsatt i tenkeboksen om dette, sier Nils Roland som ikke utelukker at det blir en helt annen virksomhet enn båtbygging der videre fremover. De ansatte har vært permittert i lengre tid, og en del av dem har funnet seg nye jobber, men uansett har vel de fleste sett hvor det bar, sier Nils Roland.
-Vi har stor tro på dette. Det er to solide merkenavn uten riper i lakken som nå forenes, sier markedssjef i Viknes, Christer Midthun, til Båtmagasinet.

Han forteller at planen er å fortsette med alle Skilsøs modeller, og han nærmest garanterer at de vil få en ansiktsløftning.
-Det vil bli forandringer ja. Men hvilke modeller som skal forandres er vi så langt ikke sikre på. Dette er jo fortsatt veldig nytt, men vi har gjort oss noen tanker allerede, sier Midthun.

Italiensk flerbruksbåt

Den nye 19-foteren fra Selva kan brukes både som solbåt og til havfiske.
Italienske Selva produserer ikke bare båtmotorer. Også båter fra fem til ni meter står på produksjonsprogrammet. Nå er de ute med en ny seksmeters skjærgårdsjeep.
Den italienske nyheten har senterkonsoll og sitteplass for to bak konsollen. På akterbenken får du plass til tre personer, og forut finner du er bred solseng. Båten har ekstra høye fribord for å sikre at de seks passasjerene holder seg tørre, og at sikkerheten ivaretas. Med i standardutstyret fås 190 liters fast tank, dusj på badeplattforma, badestige og rom for levende fiskeagn.
Med putene stuvet bort skulle båten, med sitt høye fribord, være en sikker og lettstelt fiskebåt. Med putene på, og solsenga forut montert, forvandles båten til en stilfull skjærgårdsjeep for vannski og soling.
Selva D.6.1 utrustes som standard med 100-115 hk motor, men kan også leveres med 150 hester på akterspeilet. Selvas firetaktere produseres av Yamaha, mens Yamahas små totaktere produseres i Italia av Selva.

Tekniske data - Selva D.6.1

Lengde i meter: 5.97
Bredde i meter: 2.47
Vekt i kilo: 830
Maks motor i hk: 150
CE-kategori: C
Norsk importør: Frydenbø

Satser – tross alt
Viksund har tro på at markedet for familiebåter tar seg opp igjen, og etter et års utviklingstid, viser de fram den nye 335 St Cruz på Båter i sjøen-utstillingen i Sandvika første helgen i september. I følge Martin Viksund, har man allerede forhåndssolgt syv eksemplarer.
Nyskapningen ligner veldig på sine søstre i St Cruz-serien. Den er knappe 34 fot lang totalt, men skroglengden er 9,80 meter (32 fot), har seks faste køyeplasser fordelt på to lugarer, hvorav den ene har en senterstilt dobbeltkøye, mens den andre lugaren har en dobbeltkøye på langs og en tilsvarende på tvers. Viksund kaller selv dette for en ”minikabin”, men medgir at betegnelsen er noe misvisende siden man fint har fått plass til to dobbeltkøyer.
Styrhussalongen er ganske tradisjonelt innredet med en førerplass på styrbord siden, en avlang U-sofa og bord vis a vis og bysse bak førersetet. Under dekk som sagt de to lugarene og et toalettrom med separat dusjrom. Akterdekket er stort og rent, og på flybridge er det sitteplass til 5-6 personer.
Motorinstallasjonen kan man velge selv mellom drev eller strak aksel, men man kan også få den levert med ZFs såkalte POD-drev som ligner på CMs Zeusdrev og ZF har også utviklet et system som kobler sammen kontrollen av dette drevet og baugpropell og hekkthruster slik at båten kan styres med joystick. Det ble vist på Viksunds 360-modell i fjor som første installasjon i en fritidsbåt.
Prisen begynner på to millioner med minste motoralternativ som er en 295 hk Yanmar med strak aksel. Den gir båten en toppfart på ca 24 knop. Ellers er båten velutstyrt hva standardutstyr angår. Ankervinsj og hekkthruster er imidlertid ekstrautstyr. www.viksund.no

Data:
Lengde o.a. 10,35 meter
Bredde 3,45 meter
Vekt 5800 kilo
Fartsområde 16-35 knop
Toppfart med ca 350 hk / aksling 28 knop
Motorinstallasjon: Drev, Aksling, POD, JMS
Motorstørrelse: 295-427 hester
Antall køyplasser 6
Lugarer 2 seperate (lukkbare)
Skrogtype Helplanende, konvekst
Tilgjengelige versjoner Flybridge (hardtop kommer)
Pris Fra 2 mill og oppover

 

Utgave: 

Stikkord: 

STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Twitter icon
e-mail icon