Nye Fjord: Wally-design til Hvermannsen

Nye Fjord: Wally-design til Hvermannsen

Wally-design og masseproduksjon

Tilbake til Hvermannsen

På 70-tallet var Fjord Boats store i Europa, og solgte båter i massevis til vanlige folk. Den gamle storheten gjenskapes med ny design og lave priser, etter en oppskrift som minner om IKEA. Fjord 39 er først ut, og vises til høsten.



TEKST: JØRN SØDERHOLM

De første tegningene av Fjord 39 ble vist tidligere i vår, og den første båten er i norsk vann når messen Båter i Sjøen åpner i september. Det er en mildt sagt nyskapende båt, signert stjernekonstruktør Patrick Banfield. Sammen med partner Mark Tucker (interiør) står han bak noen verdens hotteste superyachts. Ikke minst Wallys båter, navngjetne for moderne og nyskapende design.

Konseptet er en hjørnestein i strategien som skal gjenoppbygge Fjord Boats som en av Europas store innen båter til vanlige folk. Det var en rolle selskapet hadde i gullårene på 70-tallet. Krakket på slutten av 80-tallet rammet hardt, og siden Inger Sande Brøvig overtok restene av selskapet har det livnært seg av å bygge den tradisjonsrike og noe konservative Fjordternen. Nå har nye eiere overtatt. Hanse-eier Michael Schmidt kom inn på eiersiden i år, og har gitt Fjord tilgang til det suksessrike tyske seilbåtverftets utviklings- og produksjonsavdelinger.

Effektivt er billig

- Fjord 39 er først og fremst konstruert for effektiv bygging. Modulbasert innredning gir løsninger som kan brukes i flere modeller. Det gir effektivitet og lave priser, men også rom for individuell tilpasning. Estetikk og materialvalg er viktig, og båtene skal ha helt nye og brukervennlige løsninger. Vi legger også stor vekt på at båtene skal være solide og sjødyktige. Rett stevn gir Fjord 39 vannlinjelengde som en 45-foter. Det gir bedre sjøegenskaper, sier administrerende direktør Morten Nordvold i Fjord Boats AS til Båtmagasinet.

I løpet av de neste 5 årene skal 12-15 modeller lanseres, med hva Fjord Boats kaller en ”aggressiv prispolitikk”. Drøyt 2,5 millioner for en båt av Fjord 39s kaliber, med 2x250 hk motor, er i alle fall en svært konkurransedyktig pris. Målet er at Fjord på motorbåt-siden skal bli det Hanse har blitt innen seilbåter, men Nordvold erkjenner at den tøffe konkurransen i motorbåtsegmentet gjør det tilnærmet umulig å nå den posisjonen like fort som Hanse har gjort i seil.

Frisk design, enkel konstruksjon og lave priser er altså det som skal føre Fjord inn i framtiden. En oppskrift ikke ulik den vi kjenner fra IKEA. To båter, basert på samme konsept, følger tett i Fjord 39s kjølvann. De er henholdsvis 34 og 44 fot. I løpet av et år kommer ytterligere tre modeller. Konseptet skal være variert, og strekke seg opp til omkring 65 fot.

- Hvordan ser den ultimate framtiden ut for Fjord?

- Vi er en stor aktør i Europa, som lager båt for Hvermannsen. Det er der Fjord kommer fra. Båtene er minst like gode som noen andre. Her blir ingen snobberi, alle skal føle seg velkommen, sier Nordvold.

Data: Fjord 39

Lengde: 11,99 meter

Bredde: 4,00 meter

Dieseltank: 1.000 liter

Vanntank: 300 liter

Vekt: ca 7.250 kg

Fart: Fra 30 knop

Motor: Fra 2x250 hk

Pris: Fra 2.535.000 kr

Mer informasjon: Fjord Boats AS, telefon 66 76 22 22. www.fjordboats.no

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon