Norske verstinger på svenskekystens E6..

Norske verstinger på svenskekystens E6..

TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN
ILLUSTRASJON: MORTEN TEFRE

- Dere tar jo ikke hensyn til 5 knops grensen. Båter i den verst tenkelige gravefarten pløyer seg frem. Hekksjøen slår inn i båter og brygger så sjøsprøyten står. Og dessverre, det er de norske båtene som er verst, sier en oppgitt Per Svenfelt til Båtmagasinet.
Bor i vannkanten
Per og Gunilla har restaurert et pittoreskt hus rett i sjøkanten på den idylliske Gullholmen i Orust, midtveis mellom Strømstad og Göteborg. Det er null meters avstand mellom brygga og leden for fritidsbåter her på svenskekystens E6.

-En idyll, ja, men om folk ikke viser hensyn så er det faktisk ingen idyll i det hele tatt, sier Per.
-Det er trist at de norske ferieturistene ikke kan ta hensyn til oss som lever her ute. Mange ganger om dagen må vi holde på båter og utriggere når sjøen fra de norske feriebåtene bølger seg mot land.
Det er fem knops fartsgrense i den trange leden fordi den svenske sommeridyllen. Selv det kan til tider virke mye.

Norske motorbåter verst
-Verst av alle er de norske motorbåtene, ofte de med flybridge, men også andre. Flinkest til å respektere oss er tyskere og hollendere, de tar hensyn til alle, vinker og er glade. Svenske og danskene er slett ikke best i klassen, de ligger sånn omtrent midt på vår statistikk over fartssyndere, men nordmennene er desidert verst. Jeg vet ikke hvorfor, men slik er det, sier han og mener det er ”dags” å fortelle de stressede båtturistene at sjølivet er for avkobling.
-Mange tror jo de kjører bil på sjøen og skal for en hver pris rekke å komme foran seilbåten før leden smaler til. Per og Gunilla ser det hver dag rett utenfor husveggen.

Gammelt problem
Gullholmenfolket har tatt problemet opp med svenske myndigheter. Ved noen anledninger har den svenske Kystbevakningen hatt fartskontroll, og folket er stadig på for å få flere kontroller. De øyner et håp om at øvrigheta vil være på plass når rushtrafikken setter inn i sommer. Øyfolket har tidligere tatt det norske problemet også opp med svenske båtblader. Sjefredaktør Lars-Åke Redéen på svenske Båtliv forstår problemet godt, etter å ha tilbrakt 20 somre i Bohuslän.
- Nordmenn oppfører seg mer ufint på og ved sjøen enn andre. Båtlivet har skrevet mye om nordmenns oppførsel som ikke er forenelig med godt sjømannskap, både om egoistisk fortøyning i havner og i skjærgården og manglende respekt for fartsgrenser.

-La oss leve sammen ved og på sjøen. Om alle viser hensyn til hverandre, så kan vi ha det fint her langs den vakre kyststripen, sier Per. Det er hans oppfordring til de norske båtturistene foran høysesongen 2011.

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon