Norsk seier i Dubai

Norsk seier i Dubai

Norsk seier i Dubai





Etter en problemfylt sesong for Spirit of Norway teamet skulle avslutningen Emirates Grand Prix i Dubai bli et vendepunkt. Bjørn Rune Gjelsten vant både pole position og hovedracet!

Tekst og fotos: Glen Philip Hagen



Bjørn Rune Gjelsten og Kjell Inge Røkkes team har hatt et vanskelig år.

Med to så å si like båter fra italienske Tencara, motorer og girkasser fra Lamborghini, samt italienske drev fra BPM, trodde mange at dette ville være to av de beste båtene i 1997. En slik rigg er noe av det beste.

Det startet med at roret knakk i Taranto. I St Petersburg røk et par motorer. I Arendal røk et par motorer til. Oslo skulle bety slutten for Røkkes karriere så langt. En girkasse i Gjelstens båt virket ikke og nr 10 haltet over mål. I Beirut ledet han til nok en motor havarerte. Det samme skjedde i to race i Dubai.

Under sesongavslutningen i Duba ultimo november var det litt røffe forhold under pole position, og den norske båten fikk seg noen lufteturer, men tapte ikke mye fart og stakk av med seieren til slutt.

Fredag var det mindre vind og sjø, men ikke flatt. Med litt sidesjø var det ikke de beste forholdene. Starten gikk med kun seks båter. Victory 1, 4 og 7, Bilboa, Jolly og norske Spirit, som fikk en god start som vanlig og skaffet seg ledelse på 2-300 meter på første bøye. Det spennende var om det ville holde.

På de neste plassene var det temmelig jevnt mellom Victory 1 og 7, Bilboa og Jolly. Edoardo Polli i Bilboa kunne bli verdensmester hvis han vant og Jolly kom lavere enn nr 3, eller hvis han ble nr 2 og Jolly kom på 5. Slik det lå an etter fire runder, var det usannsynlig at Polli ville vinne racet. Gjelsten og Curtis var langt foran, og båten gikk utrolig fint uten noen øyensynlige problemer.

Spirit holdt seg i teten, og alle de norske holdt pusten Hvis dette holdt, ville Bjørn Rune Gjelsten bli første nordmann til å vinne et WOC race. Spirit 10 ville også bli første båt i år til å vinne både pole position og hovedracet i samme løp, og den ville bli første "ikke Victory-båt" til å vinne Emirates Grand Prix.

Da to runder gjensto, var nr 10 fremdeles i tet og de to Lamborghini motorene sang med 7800 omdr. pr. minutt. Så da “Chequered-flagget” vaiet på målbåten mens No 10 fløy over mållinja med en snitthastighet på 118 miles, var det noen som kunne trekke et lettelsens sukk og synge “Seier’n er vår”. Jolly Motor Ferretti kom inn på annen plass og tok dermed tittelen. Polli og Leoni endte på tredje, noe som ga dem annen plass totalt i år.




Utgave: 

Stikkord: 

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
FORMANN: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang er valgt inn som leder for Bavarias internasjonale forhandlerforum.
Lars-Erik Solvang er mannen som står i front for alle Bavaria-forhandlere verden når det skal formidles ønsker og behov inn til ledelsen i Giebelstadt.
HVOR ER BÅTEN MIN? Designer Espen Thorup skulle så gjerne vise oss European Powerboat of the Year, men Nordkappen er rett og slett ikke på messen i det hele tatt.
DÜSSELDORF: Nordkapp Noblesse 660 gikk helt til topps i European Powerboat of the Year 2019. Men hvor er vinnerbåten? I hvert fall ikke på messen.
GIGANT: Nesten 12,5 meter måler det nye flaggskipet fra Nimbus.
Nimbus har ikke ligget på latsiden det siste året. Nye modeller har kommet på løpende bånd, og nå er den foreløpige toppmodellen i serien med landstedbåter avduket: Nimbus T11 på hele 12 meters lengde.
STOR BLOKK - FÆRRE HESTER: Den mektige V8-motoren til Yamaha på 425 hk kommer nå i en mindre versjon på 375 hk.
Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.
Twitter icon
e-mail icon