Nordlandsbåtregattaen for 20. gang

Nordlandsbåtregattaen for 20. gang



Nordlandsbåtregattaen for 20. gang:

Ga bindalsfæringen nytt liv



Liten og smekker. Med et skrog som tydelig er venn med bølgene. Et vikingeskip i miniatyr. Testet på bindalske fjorder og glefsende Lofothav i generasjoner. Men den 1000-årige tradisjonsbåten var nær ved å strande. Inntil to smarte bindalinger fant opp Nordlandsbåtregattaen - og ga bindalsfæringen nytt liv.



TEKST OG FOTO: ROAR BERG-HANSEN



Bindalsfæringen, den minste av nordlandsbåtene var faretruende nær ved å komme helt i skyggen av polerte plastbåter. En gang i tiden var den “fjordens konge”. Den gang den var allemannseie - og knyttet kystfolket sammen. Uunnværlig i næring og sosialt samkvem.

En januarkveld i 1979 tentes ideen som ga Bindalsfæringen en ny vår. Bindalingene Kåre Rossvik og Svenn Aspnes, sistnevnte som nylig var blitt valgt til formann i Terråk Idrettslag, fant ut at de måtte gjøre noe for den tradisjonsrike båten. Aspnes husket de siste krigsårene i kommunesenteret Terråk i Bindal, da det ble holdt kapproing på fjorden med denne båttypen. Og dermed var ideen om en nordlandsbåtregatta på Terråk født. Noe som senere skulle vise seg å bli en sikker inntektskilde for det lokale idrettslaget.

NM-status



Helgen 26.-28. juni i år arrangeres denne etterhvert så tradisjonsrike regattaen for 20. gang. I år har den NM-status, og klassevinnerne kan dermed kalle seg norgesmestere. Disse regattaene gav økt interesse for båttypen. Gamle båtbyggere i Bindal fikk bestillinger. Deltakelsen bare økte, og regattaidèen fra Bindal bredte seg til de øvrige kommunene på Sør-Helgeland.

I Bindal arrangerte man båtbyggerkurs, og båtbyggere fra hele landet kom til bindalsfæringens hjembygd for å lære den gamle kunsten. Interessen rundt båttypen trakk også storbåter til regattaene. I fjor ble Norges største fembøring “Nordlendingen” på 47 fot sjøsatt fra båtbyggeriet i Alslia i Bindal.

Denne regattaen ble også kimen til en generell trebåtinteresse på Sør-Helgeland. Dette resulterte blant annet i at Kystlaget Torghatten i Brønnøysund kunne invitere trebåtentusiaster fra hele landet til Forbundet Kystens årlige stormønstring sommeren 1996.

Tradisjoner



Lite ante Aspnes og Rossvik om at deres idé skulle gi bindalsfæringen en ny renessanse.

- Det var for galt at denne båttypen som er blitt bygget i Bindal de siste 1000 år skulle dø hen, sier Aspnes, som hadde en enarmet bestefar som var båtbygger. Klinkingen gjorde han med en arm, ved hjelp av en spesiallaget stålfjær han satte over båtbordene og naglene. Det eneste han ikke klarte var å sette klemmene på. Da måtte bestemor hjelpe til, husker Aspnes som trådte sine barnesko i båtnaustet.


Utgave: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon