NB Marine satser: Friske pust

NB Marine satser: Friske pust

TEKST OG FOTO: TROND J. HANSEN

NB Marine er kjent for sine helårsbåter med bakvegg, populære på Vestlandet og i Nord-Norge. Med de nye modellene beviser bedriften at de er i stand til å tenke nytt, også i tider hvor markedet er turbulent. Begge modellene er basert på samme skrog, og begge kan leveres med drev eller strak aksel med kjøl. Dette er et skrog som skal tåle tøffe forhold, og båtene er i CE-kategori B. Vi kjenner igjen skrogformen fra andre ARDEA/NB-modeller, men så er det stort sett slutt på likhetene.

Samme skrog – to båter
”ARDEA 27 offshore” er nærmest en stor skjærgårdsjeep med en enkel lugar for to under konsollen. Den er en av ytterst få skjærgårdsjeeper på markedet som kan leveres med strak aksel.
Likevel er ”ARDEA 27 pro” den mest spennende nyvinningen. Her er det montert et lukket styrehus på babord side, med god plass på styrbord side til å komme frem på et romslig fordekk. Under dekk er det to køyer, vask og pumpetoalett under madrassen. I styrhuset vil det bli plass til en liten byssemodul. For øvrig består innredningen av en oversiktlig styrekonsoll og to gode stoler med gassdemping. De store vindusflatene gjør at det er svært god sikt i alle retninger. Akterdekket er meget stort, og dette er uten tvil en båt som vil appellere både til yrkesfiskere og til hobbyfiskere - for ikke å snakke om dykkere. Den vil også fungere greit om et par vil dra på ferie, i alle fall om de ikke stiller for høye krav til bokomfort. At den kan leveres med styrekonsoll på akterdekk eller fordekk, kraftblokk, juksemaskin og mesanmast vitner om at den kan være aktuell som en skikkelig fiskebåt. Signalrød hardtopp (valgfritt) gir den en ytterligere ”pro-preg”.

”RACER-SJARK”
Vi besøkte NB Marine bare et par timer etter at båtene var sjøsatt. Da var offshore-modellen ennå ikke helt klar, men vi fikk anledning til en liten prøvetur med ”fiskebåten”. Vi synes båten er ganske barsk, en liten ”Elias”. Med tanke på at dette er en båt som i stor grad er ment for fiske, ventet vi oss vel en ganske traust båtopplevelse. Men der tok vi altså feil. Dette er rett og slett en morsom og leken båt, som samtidig oppfører seg eksemplarisk. Vi vil tro at aksel-varianten ikke er like sporty. Selv om alle justeringer ennå ikke var gjort da vi prøvde båten, ble det målt en toppfart på oppunder 40 knop. For en del år siden ble begrepet ”Speed-sjark” lansert. Med ”ARDEA 27 Pro” får vi gjerne lansere et nytt uttrykk – ”Racer-sjark”! I tillegg til å tenke nytt har NB Marine lagt vekt på å lage en rimelig båt. ARDEA 27 vil ha en startpris på sympatiske 600.000 kroner. Begge modellene kan tilpasses kundens behov, og kan leveres i alt fra helt enkle utgaver til mer luksuriøse varianter. Prinsippet er litt ”Lego”, og gir muligheter for mange fleksible løsninger. Båten leveres med motoralternativer fra 120 hestekrefter.

FAKTA: ARDEA 27
Lengde: 8,30 meter
Bredde: 3,00 meter
Vekt:
Motorstyrke: 120-??? hk
CE-kategori: B
Pris fra: 600.000 kroner
Opplysninger: www.nbmarine.no

Utgave: 

Stikkord: 

FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.
FLAGGSKIPET: Yamarin 88 DC er den nye stoltheten fra finske Yamarin.
De nye Yamarin-modellene 88 DC og 63 BR er utstyrt med det nye Yamarin Q-infotainmentsystem. En avansert pekeskjerm som kombinerer elektroniske kart, kjørecomputer og underholdningssystemet.
Volvo-Penta eide og amerikanske Seven Marine, har fått sine gigant v-åttere godkjent etter CE-reglene. Nå kan du med andre ord børste støvet av lommeboka.
Lad opp batteriene til topp, og kople dem fra.
Det nærmer seg opplagstid. Her er den beste metoden for å bevare «batteritanken», slik at de møter neste sesong i topp form. Og igjen: Det enkle er ofte det beste.
FORNØYD: Den norske Bavarioa-importøren Lars Erik Solvang er strålende fornøyd med at nye eiere er på plass i det tyske konsernet.
Dagen i dag er en gledens dag både i Giebelstadt i Tyskland og i Leangbukta i Asker. En ny solid investor er endelig på plass hos Bavaria Yachtbau. Den tyske båtprodusenten har levd i uvissthet helt siden selskapet ble satt under administrasjon i april i år.
18-foteren
Erling Sande AS har startet import de amerikanske Four Winns-båtene, og viste to av dem på «Båter i sjøen». De har tradisjonelt levert båter for hekkaggregater, men har nå satt full fart på påhengermodeller.
Da Toyota skulle lage sitt prestisje-merke, ble de beste folkene på «bruket» sendt i tenkeboksen. Det skal bli spennende å se om det gode navnet og ryktet som bilene har fått, forflytter seg til sjøen. Dessverre vil nok prisen ligge på et nivå utenfor rekkevidden til de fleste av oss.
Twitter icon
e-mail icon