NB Marine satser: Friske pust

NB Marine satser: Friske pust

TEKST OG FOTO: TROND J. HANSEN

NB Marine er kjent for sine helårsbåter med bakvegg, populære på Vestlandet og i Nord-Norge. Med de nye modellene beviser bedriften at de er i stand til å tenke nytt, også i tider hvor markedet er turbulent. Begge modellene er basert på samme skrog, og begge kan leveres med drev eller strak aksel med kjøl. Dette er et skrog som skal tåle tøffe forhold, og båtene er i CE-kategori B. Vi kjenner igjen skrogformen fra andre ARDEA/NB-modeller, men så er det stort sett slutt på likhetene.

Samme skrog – to båter
”ARDEA 27 offshore” er nærmest en stor skjærgårdsjeep med en enkel lugar for to under konsollen. Den er en av ytterst få skjærgårdsjeeper på markedet som kan leveres med strak aksel.
Likevel er ”ARDEA 27 pro” den mest spennende nyvinningen. Her er det montert et lukket styrehus på babord side, med god plass på styrbord side til å komme frem på et romslig fordekk. Under dekk er det to køyer, vask og pumpetoalett under madrassen. I styrhuset vil det bli plass til en liten byssemodul. For øvrig består innredningen av en oversiktlig styrekonsoll og to gode stoler med gassdemping. De store vindusflatene gjør at det er svært god sikt i alle retninger. Akterdekket er meget stort, og dette er uten tvil en båt som vil appellere både til yrkesfiskere og til hobbyfiskere - for ikke å snakke om dykkere. Den vil også fungere greit om et par vil dra på ferie, i alle fall om de ikke stiller for høye krav til bokomfort. At den kan leveres med styrekonsoll på akterdekk eller fordekk, kraftblokk, juksemaskin og mesanmast vitner om at den kan være aktuell som en skikkelig fiskebåt. Signalrød hardtopp (valgfritt) gir den en ytterligere ”pro-preg”.

”RACER-SJARK”
Vi besøkte NB Marine bare et par timer etter at båtene var sjøsatt. Da var offshore-modellen ennå ikke helt klar, men vi fikk anledning til en liten prøvetur med ”fiskebåten”. Vi synes båten er ganske barsk, en liten ”Elias”. Med tanke på at dette er en båt som i stor grad er ment for fiske, ventet vi oss vel en ganske traust båtopplevelse. Men der tok vi altså feil. Dette er rett og slett en morsom og leken båt, som samtidig oppfører seg eksemplarisk. Vi vil tro at aksel-varianten ikke er like sporty. Selv om alle justeringer ennå ikke var gjort da vi prøvde båten, ble det målt en toppfart på oppunder 40 knop. For en del år siden ble begrepet ”Speed-sjark” lansert. Med ”ARDEA 27 Pro” får vi gjerne lansere et nytt uttrykk – ”Racer-sjark”! I tillegg til å tenke nytt har NB Marine lagt vekt på å lage en rimelig båt. ARDEA 27 vil ha en startpris på sympatiske 600.000 kroner. Begge modellene kan tilpasses kundens behov, og kan leveres i alt fra helt enkle utgaver til mer luksuriøse varianter. Prinsippet er litt ”Lego”, og gir muligheter for mange fleksible løsninger. Båten leveres med motoralternativer fra 120 hestekrefter.

FAKTA: ARDEA 27
Lengde: 8,30 meter
Bredde: 3,00 meter
Vekt:
Motorstyrke: 120-??? hk
CE-kategori: B
Pris fra: 600.000 kroner
Opplysninger: www.nbmarine.no

Utgave: 

Stikkord: 

Antatt pris for GreenStars 450 el-hester kan bli 1000 kroner hesten og en batteripakke til oppunder den samme totalprisen, gjør at bestillingslistene antakeligvis ikke blir lange i første omgang.
Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Marex sanker priser, og vel fortjent. Nå har Marex 310 Sun Cruiser blitt kåret til «årets motorbåt på inntil 40 fot» av andre produsenter og den kroatiske båtkatalogen NauCAT.
Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Twitter icon
e-mail icon