NB Marine satser: Friske pust

NB Marine satser: Friske pust

TEKST OG FOTO: TROND J. HANSEN

NB Marine er kjent for sine helårsbåter med bakvegg, populære på Vestlandet og i Nord-Norge. Med de nye modellene beviser bedriften at de er i stand til å tenke nytt, også i tider hvor markedet er turbulent. Begge modellene er basert på samme skrog, og begge kan leveres med drev eller strak aksel med kjøl. Dette er et skrog som skal tåle tøffe forhold, og båtene er i CE-kategori B. Vi kjenner igjen skrogformen fra andre ARDEA/NB-modeller, men så er det stort sett slutt på likhetene.

Samme skrog – to båter
”ARDEA 27 offshore” er nærmest en stor skjærgårdsjeep med en enkel lugar for to under konsollen. Den er en av ytterst få skjærgårdsjeeper på markedet som kan leveres med strak aksel.
Likevel er ”ARDEA 27 pro” den mest spennende nyvinningen. Her er det montert et lukket styrehus på babord side, med god plass på styrbord side til å komme frem på et romslig fordekk. Under dekk er det to køyer, vask og pumpetoalett under madrassen. I styrhuset vil det bli plass til en liten byssemodul. For øvrig består innredningen av en oversiktlig styrekonsoll og to gode stoler med gassdemping. De store vindusflatene gjør at det er svært god sikt i alle retninger. Akterdekket er meget stort, og dette er uten tvil en båt som vil appellere både til yrkesfiskere og til hobbyfiskere - for ikke å snakke om dykkere. Den vil også fungere greit om et par vil dra på ferie, i alle fall om de ikke stiller for høye krav til bokomfort. At den kan leveres med styrekonsoll på akterdekk eller fordekk, kraftblokk, juksemaskin og mesanmast vitner om at den kan være aktuell som en skikkelig fiskebåt. Signalrød hardtopp (valgfritt) gir den en ytterligere ”pro-preg”.

”RACER-SJARK”
Vi besøkte NB Marine bare et par timer etter at båtene var sjøsatt. Da var offshore-modellen ennå ikke helt klar, men vi fikk anledning til en liten prøvetur med ”fiskebåten”. Vi synes båten er ganske barsk, en liten ”Elias”. Med tanke på at dette er en båt som i stor grad er ment for fiske, ventet vi oss vel en ganske traust båtopplevelse. Men der tok vi altså feil. Dette er rett og slett en morsom og leken båt, som samtidig oppfører seg eksemplarisk. Vi vil tro at aksel-varianten ikke er like sporty. Selv om alle justeringer ennå ikke var gjort da vi prøvde båten, ble det målt en toppfart på oppunder 40 knop. For en del år siden ble begrepet ”Speed-sjark” lansert. Med ”ARDEA 27 Pro” får vi gjerne lansere et nytt uttrykk – ”Racer-sjark”! I tillegg til å tenke nytt har NB Marine lagt vekt på å lage en rimelig båt. ARDEA 27 vil ha en startpris på sympatiske 600.000 kroner. Begge modellene kan tilpasses kundens behov, og kan leveres i alt fra helt enkle utgaver til mer luksuriøse varianter. Prinsippet er litt ”Lego”, og gir muligheter for mange fleksible løsninger. Båten leveres med motoralternativer fra 120 hestekrefter.

FAKTA: ARDEA 27
Lengde: 8,30 meter
Bredde: 3,00 meter
Vekt:
Motorstyrke: 120-??? hk
CE-kategori: B
Pris fra: 600.000 kroner
Opplysninger: www.nbmarine.no

Utgave: 

Stikkord: 

«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Twitter icon
e-mail icon