NB Marine satser: Friske pust

NB Marine satser: Friske pust

TEKST OG FOTO: TROND J. HANSEN

NB Marine er kjent for sine helårsbåter med bakvegg, populære på Vestlandet og i Nord-Norge. Med de nye modellene beviser bedriften at de er i stand til å tenke nytt, også i tider hvor markedet er turbulent. Begge modellene er basert på samme skrog, og begge kan leveres med drev eller strak aksel med kjøl. Dette er et skrog som skal tåle tøffe forhold, og båtene er i CE-kategori B. Vi kjenner igjen skrogformen fra andre ARDEA/NB-modeller, men så er det stort sett slutt på likhetene.

Samme skrog – to båter
”ARDEA 27 offshore” er nærmest en stor skjærgårdsjeep med en enkel lugar for to under konsollen. Den er en av ytterst få skjærgårdsjeeper på markedet som kan leveres med strak aksel.
Likevel er ”ARDEA 27 pro” den mest spennende nyvinningen. Her er det montert et lukket styrehus på babord side, med god plass på styrbord side til å komme frem på et romslig fordekk. Under dekk er det to køyer, vask og pumpetoalett under madrassen. I styrhuset vil det bli plass til en liten byssemodul. For øvrig består innredningen av en oversiktlig styrekonsoll og to gode stoler med gassdemping. De store vindusflatene gjør at det er svært god sikt i alle retninger. Akterdekket er meget stort, og dette er uten tvil en båt som vil appellere både til yrkesfiskere og til hobbyfiskere - for ikke å snakke om dykkere. Den vil også fungere greit om et par vil dra på ferie, i alle fall om de ikke stiller for høye krav til bokomfort. At den kan leveres med styrekonsoll på akterdekk eller fordekk, kraftblokk, juksemaskin og mesanmast vitner om at den kan være aktuell som en skikkelig fiskebåt. Signalrød hardtopp (valgfritt) gir den en ytterligere ”pro-preg”.

”RACER-SJARK”
Vi besøkte NB Marine bare et par timer etter at båtene var sjøsatt. Da var offshore-modellen ennå ikke helt klar, men vi fikk anledning til en liten prøvetur med ”fiskebåten”. Vi synes båten er ganske barsk, en liten ”Elias”. Med tanke på at dette er en båt som i stor grad er ment for fiske, ventet vi oss vel en ganske traust båtopplevelse. Men der tok vi altså feil. Dette er rett og slett en morsom og leken båt, som samtidig oppfører seg eksemplarisk. Vi vil tro at aksel-varianten ikke er like sporty. Selv om alle justeringer ennå ikke var gjort da vi prøvde båten, ble det målt en toppfart på oppunder 40 knop. For en del år siden ble begrepet ”Speed-sjark” lansert. Med ”ARDEA 27 Pro” får vi gjerne lansere et nytt uttrykk – ”Racer-sjark”! I tillegg til å tenke nytt har NB Marine lagt vekt på å lage en rimelig båt. ARDEA 27 vil ha en startpris på sympatiske 600.000 kroner. Begge modellene kan tilpasses kundens behov, og kan leveres i alt fra helt enkle utgaver til mer luksuriøse varianter. Prinsippet er litt ”Lego”, og gir muligheter for mange fleksible løsninger. Båten leveres med motoralternativer fra 120 hestekrefter.

FAKTA: ARDEA 27
Lengde: 8,30 meter
Bredde: 3,00 meter
Vekt:
Motorstyrke: 120-??? hk
CE-kategori: B
Pris fra: 600.000 kroner
Opplysninger: www.nbmarine.no

Utgave: 

Stikkord: 

NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Twitter icon
e-mail icon