Navigasjon -lanterner

Navigasjon -lanterner



Navigasjon (del 8)

Lanterner



En av forutsetningene for at vi skal kunne bli sett på sjøen, også når det ikke er dagslys og klarvær, og dermed kunne overholde sjøveisreglene, er at båten er utstyrt med lanterner.



Av Hans Due



Forvirringen om lanternereglene er stor. Hvem er det som kun behøver å ha en rundtlysende, hvit lanterne? Hvor skal lanternene plasseres, og hvor store skal de være ? Slike spørsmål får vi nesten daglig.

Reglene sier at lanterner skal være tent fra solnedgang til soloppgang når fartøyet er underveis, men også under andre forhold som setter ned sikten. Slike forhold kan være tåke, regnvær, snøvær. Selv på høylys dag kan vi måtte tenne lanterner når slike værforhold oppstår. Og blir sikten nedsatt, slakker vi selvsagt av på farten og holder ekstra god utkikk. Når vi ligger stille, slukker vi lanternene, bortsett fra en rundtlysende lanterne hvis vi ligger for anker.

I utgangspunktet skal alle fartøyer ha lanterner, til og med seilbrett. Men på seilbrett er det ikke praktisk mulig å montere lanterne, så i realiteten kan brettene kun brukes om dagen og når det er god sikt.

* Er vi ute i robåt, bør vi ha en rundtlysende lanterne, i hvert fall en lommelykt som vi kan påkalle oppmerksomhet med for å unngå sammenstøt med andre fartøyer.

* Er det motor på båten, og den ikke er lenger enn 7 meter (23 fot) og har en maksfart på under 7 knop, kan man klare seg med en hvit rundtlysende lanterne. Hvis det er praktisk mulig, skal man også ha sidelanterner.

* En motorbåt på under 12 meter (39 fot) kan ha en rundtlysende hvit lanterne og en sammensatt sidelanterne (rødt og grønt lys i en og samme lanterne).

* Båter over 12 meter skal ha adskilte lanterner, d.v.s. topplanterne, sidelanterner og akterlanterne. Hvis båten er over 50 meter lang, skal den ha to topplanterner, en forut og en akterut.

* En seilbåt skal kun vise sidelanterner og akterlanterne når den går for seil. Når motoren er startet, skal også topplanternen tennes.

Rødt, grønt og hvitt

Det er tre farger på de forskjellige lanternene, rødt, grønt og hvitt. Ut i fra kombinasjonen av lanterner, kan vi til en viss grad bestemme hva slags fartøy det er og hvordan vi skal manøvrere i forhold til det.

"Topplanterne" er en en lanterne med hvitt lys. Lanternen er plassert i fartøyets senterlinje og viser et uavbrutt lys over en bue av horisonten på 225 grader fra rett forover til 22,5 grader aktenfor tvers.

"Sidelanterne" er en lanterne med grønt lys på styrbord side og rødt lys på babord side. Lanternene skal lyse fra rett forover til 22,5 grader aktenfor tvers på hver side. Lysbuen blir således 112,5 grader.

"Akterlanterne" er en lanterne med hvitt lys som lyser akterover og som er plassert så langt akterut som mulig. Lanternen skal lyse i en uavbrutt bue over horisonten på 135 grader, 67,5 grader på hver side av fartøyet rett akterover.

"Rundtlysende lanterne" er en lanterne som viser et ubrutt lys over en bue av horisonten på 360 grader.

Plassering

Ved plasseringen av lanterne ombord er det et par viktige regler man må merke seg. Først og fremst må ikke lanternen plasseres slik at utstyr ombord skjuler dem, f.eks ved at fendere henges slik at lyset skjules.

Dernest skal lanternene plasseres slik at det ikke oppstår sjenerende reflekser i båten. Det hemmer vårt eget syn ytterligere i dårlig sikt. Oppstår det reflekser i dekket, må lanternen skjermes.

Lanternene skal plasseres slik at lyset kastes ut horisontalt når båten er normalt trimmet. Sidelanternen skal plasseres rett under topplanternen, eller aktenfor denne, olg fortrinnsvis minst en meter lavere enn topplanternen. Er båten mer enn 12 meter lang, skal det være minst en meters høydeforskjell mellom topplanterne og sidelanterner. En båt under 12 meter kan fravike denne reglen, men avstanden må ikke være mindre enn en halv meter. En annen viktig regel er at når lanternene er tent, skal det ikke være tent annet lys ombord som kan oppfattes som lanterne. F.eks kan lys tent i styrhuset misstolkes hvis det f.eks henger grønne eller røde gardiner foran vinduene.

Lysstyrke

Det finnes også regler for hvor sterke lyspærer vi må bruke. For båter under 12 meters lengde, skal det brukes 12 candela lamper. Båter som ermindre enn 7 meter og som år i norske innelands farvann kan bruke sylinderformede billyslamper. Men det viktigste er på hvor lang avstand lanternene skal synes:



a) Fartøy på mindre enn 12 meters lengde.

- Topplanterne minst 2 nautiske mil

- Sidelanterne minst 1 nautisk mil

- Akterlanterne minst 2 nautisk mil

- Rundtlysende lanterne minst 2 nautiske mil.



b) Fartøy på mellom 12 og 50 meters lengde.

- Topplanterne minst 5 nautiske mil, men hvis fartøyet er mindre enn 20 meter, 3 nautiske mil.

- Sidelanterne minst 2 nautiske mil

- Akterlanterne minst 2 nautiske mil

- Rundtlysende lanterner minst 2 nautiske mil.



c) Fartøy på mer enn 50 meters lengde.

- Topplanterne minst 6 nautiske mil

- Øvrige lanterner minst 3 nautiske mil.

Utgave: 

Stikkord: 

- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
Twitter icon
e-mail icon