Når det koker i Arendal

Når det koker i Arendal

Når det koker i Arendal...

Av Hans Due



Spente sørlandsgubber. Trendy kjørere. Moteriktige pin-ups. Vanvittige fartsmonstre. Når offshore-eliten er i Arendal midtsommers, koker det i byen. I år skjer det... Lyst til å være med på et skikkelig sirkus?



Hvis oppfinneren Reodor Felgen kan følge opp sin velkjente racerbil med en "Il tempo gigante de la mare", blir kanskje argentineren Daniel Scioli en flopp i sommerens offshore-regatta i Arendal. Argentineren har med sin båt "Alba" vunnet de to siste års regattaer, men med Felgens sans for snertne detaljer, er vi redd for at den argentinske båten heller vil fortone seg som en "Alba"-tross i forhold.

Det er på kaia i Arendal det bannes på fem språk når de mange-fot lange farkostenes kraftpakker av noen motorer skal trimmes for maksimal ytelse. Det er her mannfolk med hår på "brøstet" svulmer mens medbrakte bikinisukkertøy svinser rundt de hjelmtoppede kjøredressene med kjøtt og blod inni. Selv ikke Arendals­rampens haglegevær tas fram mot disse innvandrerne. De er der kun til låns, og akter ikke å ta arbeide fra noen av de lokale helter. Det eneste de stikker av med er trofeene som skal være i diverse edle metaller.

Solid stemning

Selv bomsen som raver rundt i Pollen-området, tørker inn når de regnbuefargede monstrene demonstrerer sine decibel på vei mot Tromøy-brua. På Grand-taket henger de øldrikkende og solslikkende som drueklaser over rekkverket, mens de mer sofistikerte i baren på Tyholmen Hotell skjeler hemmelig beundrende ut av vinduene og later som det er Fairline-båten på 50 fot de beundrer. Skipper Nilsen i sin dunkende motorsjekte har forvillet seg inn i "hogstfeltet", og jages forvirret utover mot Torungen.

Interessen for offshore-race går ikke i første rekke på hvem som vinner. Det tallrike publikum på kaier og i småbåter langs banen ønsker seg dramatikk, farger, fart, kort sagt et inferno som gir sug i magen.

Det er katamaraner (to skrog med et dekk mellom) og V-bunns båter som dominerer offshore-raceing. Båter i alle regnbuens farger (og i noen som ikke finnes der), båter med plexiglasskupler slik man ser i moderne jagerfly, båter med propeller som henger metervis ut bak hekken og båter med instrumentering som nærmer seg det man finner i cockpiten til en DC-9'er. Ikke som tidligere da knallene fra sjektemotorene gjallet mellom skjærene i de sørlandske farvann. Da troen om at et par klunker hjemmebrent på tanken skulle spe opp bensinen såpass at man kunne hente ut en halv knops fart i tillegg til de syv man hadde fra før. Rester av svunne tiders race finnes ennå i Tvedestrandsregatten, men bare i karnevalsdrakt.

Alle må se på

På brygga i Arendal snakkes det hester og fot. Ikke sånne gress-spisende gangere med fire føtter som man ser på Øvrevoll og Bjerkebanen, ei heller apostlenes hester, men de glattlakkerte metallklumpene som tordner når de får en blanding av bensin og luft og som har fått plass i flytende plastskall målt i den gamle lengdebetegnelsen for båter.

"Mi kaller det ikkje båder, men flyere", sier arendalitten, hisøyværingen og han fra Tromøya, alle med skipperblod i årene. "Og så er de så gyselig stygge", sier de, og skutter seg mot horden som raser forbi. Men se på skal de, selv om de ikke vil innrømme at guttungen i dem våkner: "Mi gjør det, men mi liker det ikkje".

Utgave: 

Stikkord: 

Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
Twitter icon
e-mail icon