Når det koker i Arendal

Når det koker i Arendal

Når det koker i Arendal...

Av Hans Due



Spente sørlandsgubber. Trendy kjørere. Moteriktige pin-ups. Vanvittige fartsmonstre. Når offshore-eliten er i Arendal midtsommers, koker det i byen. I år skjer det... Lyst til å være med på et skikkelig sirkus?



Hvis oppfinneren Reodor Felgen kan følge opp sin velkjente racerbil med en "Il tempo gigante de la mare", blir kanskje argentineren Daniel Scioli en flopp i sommerens offshore-regatta i Arendal. Argentineren har med sin båt "Alba" vunnet de to siste års regattaer, men med Felgens sans for snertne detaljer, er vi redd for at den argentinske båten heller vil fortone seg som en "Alba"-tross i forhold.

Det er på kaia i Arendal det bannes på fem språk når de mange-fot lange farkostenes kraftpakker av noen motorer skal trimmes for maksimal ytelse. Det er her mannfolk med hår på "brøstet" svulmer mens medbrakte bikinisukkertøy svinser rundt de hjelmtoppede kjøredressene med kjøtt og blod inni. Selv ikke Arendals­rampens haglegevær tas fram mot disse innvandrerne. De er der kun til låns, og akter ikke å ta arbeide fra noen av de lokale helter. Det eneste de stikker av med er trofeene som skal være i diverse edle metaller.

Solid stemning

Selv bomsen som raver rundt i Pollen-området, tørker inn når de regnbuefargede monstrene demonstrerer sine decibel på vei mot Tromøy-brua. På Grand-taket henger de øldrikkende og solslikkende som drueklaser over rekkverket, mens de mer sofistikerte i baren på Tyholmen Hotell skjeler hemmelig beundrende ut av vinduene og later som det er Fairline-båten på 50 fot de beundrer. Skipper Nilsen i sin dunkende motorsjekte har forvillet seg inn i "hogstfeltet", og jages forvirret utover mot Torungen.

Interessen for offshore-race går ikke i første rekke på hvem som vinner. Det tallrike publikum på kaier og i småbåter langs banen ønsker seg dramatikk, farger, fart, kort sagt et inferno som gir sug i magen.

Det er katamaraner (to skrog med et dekk mellom) og V-bunns båter som dominerer offshore-raceing. Båter i alle regnbuens farger (og i noen som ikke finnes der), båter med plexiglasskupler slik man ser i moderne jagerfly, båter med propeller som henger metervis ut bak hekken og båter med instrumentering som nærmer seg det man finner i cockpiten til en DC-9'er. Ikke som tidligere da knallene fra sjektemotorene gjallet mellom skjærene i de sørlandske farvann. Da troen om at et par klunker hjemmebrent på tanken skulle spe opp bensinen såpass at man kunne hente ut en halv knops fart i tillegg til de syv man hadde fra før. Rester av svunne tiders race finnes ennå i Tvedestrandsregatten, men bare i karnevalsdrakt.

Alle må se på

På brygga i Arendal snakkes det hester og fot. Ikke sånne gress-spisende gangere med fire føtter som man ser på Øvrevoll og Bjerkebanen, ei heller apostlenes hester, men de glattlakkerte metallklumpene som tordner når de får en blanding av bensin og luft og som har fått plass i flytende plastskall målt i den gamle lengdebetegnelsen for båter.

"Mi kaller det ikkje båder, men flyere", sier arendalitten, hisøyværingen og han fra Tromøya, alle med skipperblod i årene. "Og så er de så gyselig stygge", sier de, og skutter seg mot horden som raser forbi. Men se på skal de, selv om de ikke vil innrømme at guttungen i dem våkner: "Mi gjør det, men mi liker det ikkje".

Utgave: 

Stikkord: 

NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Twitter icon
e-mail icon