MS Alpen - veteranskøyte fra Rognan

MS Alpen - veteranskøyte fra Rognan



Unikt restaureringsarbeid i Harstad

Historisk motorskøyte fra Rognan



Pensjonert skipstømmermann og båtbygger Arne N. Pedersen i Harstad bygger om en av landsdelens sjeldne motorskøyter. Ikke for å lage en moderne versjon av en historisk båt, men for å gjøre et av de aller siste eksemplarene av denne båttypen levekraftig for mange år fremover.



Av Svein Helge Falstad



I dag finnes det muligens bare ett eneste eksemplar igjen av den 36 fot lange spiss-stevningen fra Rognan i Nordland. M/S Alpen - befinner seg nå på land, ribbet for utstyr og vel forankret under en presenning hos Mathiassens Mekaniske Verksted i Harstad. Der, godt i ly for nordvesten, driver dagens eier av båten, Arne N. Pedersen, med sitt private restaureringsprosjekt, en svær jobb, men han håper å få båten sjøsatt til sommeren.

Bygget i Rognan

Den Colin Archer-lignende skøyta er bygget i Rognan i 1914. I følge opplysninger Arne har klart å spore opp, er det sannsynligvis båtbyggeren Pedersen Brenne som har stått for byggingen. Båten er i saltdalsfuru og hadde to master. Opprinnelig var den motorisert med en 12 hesters Rapp. Senere har en Grei av ukjent størrelse vært innom, før dagens 48 Hk Marna tok over i 1968.

Båten ble bestilt til en eier i Sør-Folla og han brukte den til kystfiske, alt fra sildefiske på Vestlandet til reketråling og torskefiske ved russergrensen i nord. Arne kjøpte båten i 1978 på Selseth i Hamnvik, og siden har han brukt den til hobbyfiske fra Harstad.

Det eneste som er gjort med skøyta siden 1914 er en ombygging av sleperoret til innbygd ror. Dette var noe av det Arne så for seg måtte føres tilbake til opprinnelig utførelse da han tok skøyta på land i 1989, og startet på sitt etter hvert så omfattende prosjekt. Tanken var i utgangspunktet å skifte noen hudplanker og ellers utføre en del nødvendig vedlikeholdsarbeid, men etter hvert som den pensjonerte skipsbyggeren rev av plank på båten, kom han til at her måtte det gjøres noe mer. Derfor er det blitt et meget omfattende arbeid pensjonisten har tatt på seg - helt alene.

Et stort arbeid

- Det er blitt noe mer omfattende enn jeg tenkte, humrer den lune nordlendingen mens han sitter på rekka til M/S Alpen, midt i Harstad by. - I tillegg til hudplankene jeg i utgangspunktet skulle skifte, har jeg revet av så godt som all hud over vannlinja. Jeg har også skiftet mange av spantene og bakkeplanken. Rekkebord, ny bakke, ny innerstevn, ny stålkjøl er det blitt, i tillegg til bolting av gammel hud, fôring av gamle løsmorkne spant, og pålegging av fyllingsplank. Alle dekksplanker og dekksbjelker er også skiftet. Det er ikke så mange som vet hvor mye arbeid det ligger i dette i dag, men som et eksempel kan jeg nevne at jeg brukte åtte timer på å vri en hudplank til riktig form.

Men mye arbeid til tross, pågangsmotet er på topp. Arne er godt i gang med å lage et nytt rorhus. Ny rigg ligger også sirlig lagret i et av skurene til Mathiassen. Alt selvfølgelig utført i sin opprinnelige form, slik at M/S Alpen fortsatt blir en original Rognan-skøyte.

- Når får du henne på sjøen igjen?

- Jeg har et håp om å få henne i sitt rette element til sommeren. Da skal jeg fullføre innredningsarbeidet og gjøre ferdig riggingen. Jeg sysler med tanken om å få på henne full seilføring som hun en gang hadde, med kliver, fokk og mesan.

Pensjonist med ressurser

- Hvorfor begynner en pensjonist på et så omfattende arbeid som dette?

- Egentlig skulle jeg bare skifte det som var synlig slitt, men jeg så fort at en slik løsning ikke var bra nok. Jeg bestemte meg like godt for å rive ned så langt det var påkrevd og heller bygge opp båten på nytt. Helsa og motet er på topp, og jeg ser ingen grunn til å slutte å arbeide, sier Arne N. Pedersen, en av landsdelens siste båtbyggere av den "gamle" skolen.

Arne tok sitt første steg ut i båtbyggerfaget som guttunge hos onkelen Nils Rasmussen i Ofoten på Forra Slip og Båtbyggeri. Nils Rasmussen er faren til Mangor Rasmussen, godt kjent blant Båtmagasinets lesere, så Arne og Mangor er fettere.

Etter krigen begynte Arne ved Narvik Mekaniske Industri. Senere gikk han på båtbyggerlinjen på Røkland i Saltdalen. I l951 kom han til Harstad som båtbygger/tømmermann. Han sitter inne med store kunnskaper om båtbygging, spesielt trebåter. Selv om han nå er pensjonert, brukes han stadig av Nathiasenverkstedet, sin tidligere arbeidsgiver, når de har trebåter til reparasjon og vedlikehold.

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon