Motortest: 9,9 hk påhengere

Motortest: 9,9 hk påhengere



STOR MOTORTEST: 9,9 hk påhengere

Pigge totaktere og gjerrige firetaktere

Mange slags motor

9,9 hk er en allsidig motorklasse. Påhengerne brukes til så mangt, og skal dekke ulike behov. Totakterne er lette og kjappe, mens firetakterne er seige, gjerrige og mer komfortable.

TEKST: LARS H. LINDÈN

NORSK TILRETTELEGGING: JØRN SØDERHOLM

I den populære 9,9-hesterklassen kan man fortsatt velge og vrake mellom både to- og firetaktere. Omkring 15 ulike modeller finnes på markedet, hvorav sju er eldre totaktskonstruksjoner kan selges fram til 1. januar 2006. I nesten alle andre effektklasser løfter man gamle totaktere ut av sortimentet så snart en ny firetakter presenteres. Men når det gjelder 9,9-hesterne - og mindre motorstyrker - er det fortsatt stor forskjell i vekt, og dette kan være en av forklaringene på at man beholder sine "gamle" konstruksjoner så lenge man får lov. Nå kan det variere opp til 10 kg mellom en to- og firetakter fra samme produsent, og det er en hel del om man må løfte motoren på og av for hver tur. Sitter den på en seilbåt, i et feste på akterspeilet, er motortyngden enda viktigere. Men utviklingen går riktig vei, og hver nye konstruksjon er lettere enn sin forgjenger. I 2004 kom Mercury med en ny firetakts 9,9-hester som kun veier 38 kg, lettere enn de tyngste totakterne.

Markedets 9,9-hestere er tosylindrete, og har alle samme grunnkonstruksjon som en 8- eller 15-hester i produsentens sortiment. Slagvolumet varierer mellom 169 og 328 ccm. Firetakterne har gjennomgående større volum. Totakterne er tverr- eller vendespylt, og krever en oljeinnblanding på 1-2 prosent.

Firetakterne går på ren blyfri bensin, og har smøreolje både i girhuset og bunnpanna. Sistnevnte må man være oppmerksom på, av flere grunner. Dersom motoren legges ned på feil side, renner oljen inn i sylindrene og forgasseren. Da må hele systemet tømmes før man får motoren i gang igjen. De fleste firetakterne har derfor små "klosser" på den ene siden av motordekselet, og disse skal vende nedover når motoren legges på siden.

Nesten samtlige totaktere på 9,9 hk finnes kun med manuell start. Men det holder, for disse tosylindrete motorene er svært lette å dra i gang. En firetakter har betydelig flere bevegelige deler under motordekselet, og kan være litt tyngre å dra i gang ved kaldstart. Her kan elektrisk start være et pluss, og nesten samtlige produsenter har dette som et alternativ. De fleste 9,9-hesterne har også belysningsspole som standard. Med effekt på 60-80 watt holder det til lanterner.

Noen produsenter har også spesialbygde seilbåtmotorer, med ekstra lang stamme og større girhus for å gi plass til en mer effektiv propell for bedre bakking og bremsing. Flere modeller kan også kompletteres med fjernkontroll.

Testbåten

Vi testet hele 12 ulike 9,9-hestere i løpet av tre dager hos Lillenvalls Båt & Motor utenfor Stockholm. Fem totaktere og sju firetaktere. Samtlige motorer ble testet på aluminiumsbåten Linder 400 Sportsman, som ble belastet med vekt tilsvarende to voksne personer. Dette er en båt som passer perfekt for denne motorstyrken, og her behøves ingen fjernkontroll eller rattstyring. Samtlige motorer er enkle å manøvrere med rorkult, og de fleste har nå girspaken plassert på motorens frontside.

Fart, forbruk og støy ble målt ved tre ulike turtall. Støymåleren ble plassert ved førerens øre, ca èn meter fra motoren.

Toppfarten havnet på mellom 16,5 og 20,4 knop. Totakterne er gjennomgående raskere, og det skiller ca tre knop mellom den raskeste totakteren og den raskeste firetakteren. Drar man av på gassen, er ikke forskjellene like store. Også i akselerasjon er totakterne vinnerne. Alle når sin toppfart på noen sekunder, mens firetakterne kjennes litt seigere.

Men dessverre ligger totakterne på topp også når det gjelder støy. På et par motorer målte vi over 94 og 95 desibel på høye turtall. Det er aldeles for mye. Totakterne Johnson 10 RL og Tohatsu 9,9 LD støyer verst. Også firetakterne støyer en del på høye turtall, men blir stillere så snart man drar av på gassen.

Den klart største forskjellen mellom en gammel totaktskonstruksjon og en ny firetakter på 9,9 hk kommer fram ved måling av forbruk. På høye turtall bruker totakteren nesten dobbelt så mye bensin som en firetakter, regnet i liter pr time. Nå handler ikke det om veldig store mengder; totakterne bruker 6-8 liter pr time, firetakterne bruker 3,5-4,5 liter pr time. Men med firetakterne holder det godt og vel med en standardtank på 12 liter, som er lettere å stuve unna eller bære med seg ved tanking. Mindre utslipp av uforbrent bensin er også en faktor som taler for firetakterne i effektklassen 9,9 hk.


Johnson 10 RL

10-hesteren har samme grunnkonstruksjon som Johnsons 15-hester, med et volum på 255 ccm. Begge er tverrspylte konstruksjoner, krever to prosent oljeinnblanding og har en utveksling på 2,42:1. Tross noen år på baken har denne 9,9-hesteren frontmontert girspak, en stor fordel ved manøvrering. Den får pluss også for et smart bærehåndtak og for at startmotor finnes som ekstratustyr. Johnson 10 RL er svært pigg. Den akselererer opp i plan på noen sekunder, og når testens høyeste toppfart på 20,4 knop.

Dessverre er motoren også ganske tørst og støyende. Vi målte over 90 desibel ved alle målinger, alt for høyt.

+ Frontgir

+ Høy toppfart

+ Smart bærehåndtak

+ Startmotor ekstrautstyr

- Høyt forbruk

- Mye støy

- Mangler alarm


Mariner 10 ML

Også Mariners totakter på 9,9 hk har samme grunnkonstruksjon som tilsvarende 15-hester fra samme produsent. Begge disse motorene selges også som Mercury. De er gamle, tverrspylte konstruksjoner med volum på 262 ccm. De har gass og gir samlet i èn enhet, på rorkulten. Denne måten å manøvrere på krever noe mer tilvenning innen man blir varm i trøya. En finesse på disse motorene er en spesiell primer, som gir ekstra bensin og stiller om tenningen sånn at motoren starter lettere.

Mariner 10 ML når ikke samme toppfart som konkurrentene Johnson 10 RL og Tohatsu 9,9 LD, men havner på 18,2 knop. Men Marineren har lavere forbruk og et mye lavere støynivå. En av våre favoritter blant totakterne, som vi ikke har funnet nevneverdige punkter å sette minus ved.

+ Gir i rorkult

+ Lavt støynivå

+ Startprimer

Suzuki DT 9,9

Suzukis totakter på 9,9 hk er vendespylt, og har samme grunnkonstruksjon som selskapets 15-hester. Begge har stort slagvolum, hele 284 ccm. Blant finessene nevner vi to el-uttak på 30 og 80 watt til belysning mm. Stort tank på 25 liter er standard, og oljeinnblandingen kun èn prosent. Turtalls- og temperaturalarm mangler. Girspaken er sidemontert.

Akselerasjonen opp i plan er svært god, og toppfarten havnet på 19,4 knop, en knop langsommere enn Johnson og Tohatsu. Men Suzuki 9,9 bruker mindre bensin og støyer mindre. Totalt sett en interessant totakter.

+ Stor tank

+ Stort slagvolum

+ To el-uttak

- Mangler alarm


Tohatsu 9,9 LD

Tohatsus 9,9-hester har i likhet med de øvrige totakterne i denne testen vært noen år på markedet. Akkurat denne konstruksjonen har også blitt solgt under navnet Nissan. Den er vendespylt og har samme grunnkonstruksjon som Tohatsus 15-hester, med et volum på 247 ccm. Med hele 42 kg er den tyngst blant totakterne i klassen. Girspaken er sidemontert. Belysningsuttak er ekstrautstyr.

Tohatsu 9,9 LD er testenes raskeste motor, samme med Johnson 10 RL. Toppfarten er hele 20,3 knop, og motoren beholder god fart også når man drar av på gassen. Pluss for god akselerasjon. Men forbruket er høyt, nesten det dobbelte av Tohatsus egen firetakter på 9,9 hk. Støynivået er også alt for høyt, med hele 95 desibel.

+ Høy toppfart

+ Stor tank

+ Finnes med el-start

- Tung

- Høyt forbruk

- Mye støy

- Mangler alarm

- El-uttak ekstrautstyr


Yamaha 9,9 F

Yamahas totakter på 9,9 hk har samme grunnkonstruksjon som deres 15-hester. De er vendespylte, og har et volum på 246 ccm. Bland finessene nevner vi gir i fronten, en spesiell styrebrems som justeres for hånd, el-uttak på hele 80 watt samt en stor tank på 25 liter.

Yamaha 9,9 F er sammen med Mariner 10 ML og Suzuki DT 9,9 ikke raskest i testgruppen, men klart mest "behagelig" å kjøre. Støy og vibrasjoner er akseptable, og med 86 desibel ved marsjfart ligger motoren på nøyaktig samme nivå som en moderne firetakter. Også forbruket får den pluss for. Ved marsjfart på ca 17 knop bruker motoren 4,2 liter i timen, kun èn liter mer enn firetakterne i gruppen. En av våre favoritter blant totakterne, og vi finner intet nevneverdig å trekke den for.

+ Frontgir

+ Alarmfunksjoner

+ Forbruket

+ Godkjent støy

+ Stor tank


Honda BF 10 LH

Hondas firetakter på 9,9 hk kom på markedet for bare et år siden. En ny konstruksjon full av finesser, blant annet et overvåkingssystem for turtall, temperatur og oljetrykk. Ladingen er svært god allerede på lave turtall. Modellen med el-start har kun en trykknapp, og en autochoke forenkler startprosedyren.

En ombalansert veivaksel og firebladet propell har redusert vibrasjonene, og en ny type rorkult har gjort denne 9,9-hesteren svært enkel å manøvrere.

I vår test kommer motoren ikke opp i samme toppfart som de øvrige, med sine 16,5 knop. Men forbruket og ikke minst støy og vibrasjoner er fullt godkjent. Også akselerasjonen med den firebladete propellen imponerer, fullt i klasse med de pigge totakterne. Høy komfort med denne motoren altså, som også finnes i en versjon med åtte hk.

+ Frontgir

+ Bekvem rorkult

+ Autochoke

+ God alarm

+ Lite støy

- Farten


Mercury F9,9

Mercury F9,9 er testens mest moderne konstruksjon, og kom ut i 2004 sammen med 8-hester. Motorene selges også som Mariner. De har et volum på kun 209 ccm, men også en lav vekt på kun 38 kg for en langstammet motor. Den er klar lettest av firetakterne i gruppen, og har nesten samme vekt som flere totaktere.

Mercury F9,9 har gir og gass i rorkulten (tilsvarende totakteren), og på den ene siden av motordekselet sitter en knapp som frikobler giret så man kan gi litt ekstra gass. Autochoke og et komplett alarmsystem er standard. En el-startversjon med fjernkontroll finnes også i sortimentet.

Toppfarten havnet på 17,1 knop, fullt godkjent i firetaktsgruppen. Det største plusset får motoren for sin gode drivstofføkonomi. I full fart drar denne 9,9-hesteren kun 0,2 liter pr nautisk mil.

+ Gir i rorkult

+ Lavt forbruk

+ Lav vekt

+ Alarmfunksjoner

+ Autochoke

- Treg opp i plan

Selva Dolphin 9,9

Italienske Selvas firetakter kommer fra Yamaha, og deres Dolphin 9,9 er således identisk med Yamaha F9,9. Visse mindre detaljer kan skille i utførelse. Dolphin 9,9 finnes for eksempel kun med manuell start, og ikke i en versjon med større girhus. Selva Dolphin 9,9 har også samme grunnkonstruksjon som deres 15-hester, med et volum på hele 323 ccm. Frontmontert gir er en av finessene, sammen med alarm for turtall, temperatur og oljetrykk.

Toppfarten stanset på kun 16,5 knop med en 9 3/4 toms propell, og motoren kjentes litt treg opp til planingsfart. Ved lavere turtall holder den derimot farten godt. Bensinforbruket ligger på kun tre liter i timen ved marsjfart, tilsvarende like over 0,2 liter pr nautisk mil. Pluss også for akseptable støyverdier.

+ Frontgir

+ Lavt forbruk

+ Bra marsjfart

+ Alarmfunksjoner

- Treg opp i plan


Suzuki DF 9,9

Suzukis firetakter på 9,9 hk har samme grunnkonstruksjon som Johnson 10 RL4, og sistnevnte er derfor ikke med i denne testen. Begge finnes også som 15-hestere, og har et slagvolum på 302 ccm. Suzuki DF 9,9 har blitt noe forfinet til 2005-modellen, med blant annet en ny utveksling for bedre akselerasjon, ny forgasser og nytt innsugingssystem for bedre prestasjoner og lavere utslipp.

Blant øvrige finesser kan vi nevne frontmontert girspak, en spak for enklere justering av styrefriksjonen og et belysningsuttak som gir høye verdier allerede på lave turtall.

Toppfarten stanset på 17,2 knop, og denne 9,9-hesteren ligger dermed ganske likt med de øvrige firetakterne. Motoren akselererer bra opp til planingsfart, og den får et stort pluss for små vibrasjoner i rorkulten. Også forbruks- og støyverdiene er fullt godkjente for Suzuki DF 9,9.

+ Frontgir

+ Lettmanøvrert

+ Lavt forbruk

+ God akselerasjon

+ El-uttak ved lave turtall

- Mangler temperaturalarm


Tohatsu 9,8 FL

Japanske Tohatsu har to firetaktere med i denne testen. Dels nyheten 9,8 FL, dels den noe eldre 9,9 FL. Tohatsu 9,8 FL har samme grunnkonstruksjon som selskapets 8-hester, en tosylindret motor med volum på kun 209 ccm. Det lille volumet og en helt ny konstruksjon har resultert i en forholdsvis lett firetakter. I langstammet versjon veier den kun 38 kg, fire kg lettere enn Tohatsus egen totakter på 9,9 hk!

Girspaken er merkelig nok sidemontert på denne nye motoren, og el-uttak er ikke standard. Toppfarten havnet på 17,5 knop, fullt godkjent i firetaktsgruppen. Pluss også for god drivstofføkonomi med 0,2 liter pr nautisk mil. Minus for akselerasjonen, som tok litt tid opp i plan.

+ Lav vekt

+ Bra toppfart

+ Forbruk

- Treg opp i plan

- Mangler el-uttak


Tohatsu 9,9 FL

Denne motoren har testenes største volum, på hele 328 ccm. Den har samme grunnkonstruksjon som Tohatsus 15- og 18-hestere. Dessverre følger vekten med. Motoren veier hele 52 kg, tyngst i hele 9,9-hestersklassen. Blant finessene nevner vi frontmontert gir og en autochoke som forenkler kaldstart. El-uttak er ikke standard, men finnes om ekstrautstyr.

Med det store volumet fikk vi en bra toppfart på 17,7 knop. Også når man drar av på gassen holder farta seg godt. Akselerasjonen er fullt godkjent. Forbruket ligger noe over gjennomsnittet på topp turtall, men er fullt akseptabelt når man reduserer turtallet til marsfart.

+ Frontgir

+ God marsjfart

+ Autochoke

- Høy vekt

- El-uttak mangler


Yamaha F 9,9 C

Yamaha F 9,9 har samme grunnkonstruksjon som Selva Dolphin 9,9, og begge finnes også som 15-hestere. Slagvolumet er på hele 323 ccm.

Yamahas firetakter finnes også med el-start og fjernkontroll, og også i en såkalt High Thrust-versjon med større girhus og annen utveksling. Sistnevnte er spesielt beregnet på litt tyngre båter. Yamaha F9,9 har frontmontert girspak og el-uttak som standard. En finesse er at motoren reduserer turtallet ved oljemangel. Den får pluss også for øvrige alarmfunksjoner.

Toppfarten stanset på kun 17 knop, men den taper ikke mange knop ved gassavdrag. Støy og forbruk er fullt godkjente. Ved 15 knops fart ligger forbruket på like over 0,2 liter pr nautisk mil.

+ Frontgir

+ Lavt forbruk

+ God marsjfart

+ Alarmfunksjoner

+ Forskjellige girhus

- Treg opp i plan



Fakta – 9,9 hk totaktere

Testet! Testet! Testet! Testet! Testet!
Fabrikat Johnson Mariner Selva Suzuki Tohatsu Tohatsu Yamaha
Modell 10RL 10 ML Naxos 9,9 DT9.9 9.8L 9.9LD 9,9F
Slagvolum i ccm 255 262 260 284 169 247 246
Antall syl. 2 2 2 2 2 2 2
Maks turtall o/min 6000 6000 5000 5500 6000 5300 5500
Utveksling 2,42 2,00 1,92 1,92 2,08 1,85 2,08
Vekt i kg, lang 35 35 31 39 26 42 37
El-uttak i Watt 60 76 Extra 80 Extra Extra 80
Bensintank liter 11 12 12 25 13 25 25
Oljeblanding % 2 1 1 1 2 2 1
Choke-system Manuell Primer Manuell Manuell Manuell Manuell Manuell
Girplassering Front Rorkult Sida Sida Sida Sida Front
Alarm - turtall - Ja - - - - Ja
Alarm - temp. - - - - - - Ja
Pris – man. start 16.091 19.449 14.400 14.490 15.410 16.100 16.300
Pris – el-start - 1) - 16.100 - - 21.950 -



Merknad: Ca-priser fra importør i slutten av februar 2005. Lang stamme, inkludert mva og hk-avgift.

1) Johnson 10RL har startmotor som ekstrautstyr.



Fakta - 9.9 hk firetaktere


Testet! Testet! Testet! Testet! Testet! Testet! Testet!
Fabrikat Honda Johnson Mercury Selva Suzuki Tohatsu Tohatsu Yamaha
Modell BF10LH 10RL4 1) F9.9 Dolphin 9,9 DF9.9 9,8FL 9,9FL F9.9C
Slagvolum i ccm 222 302 209 323 302 209 328 323
Antall syl. 2 2 2 2 2 2 2 2
Maks turtall o/min 6000 5500 6000 5500 5500 6000 5500 5500
Utveksling 2,33 2,08 2,08 2,08 2,08 2,08 2,15 2,08 2)
Vekt i kg, lang 44 45 38 47 45 38 52 47
El-uttak wat 72 80 76 70 80 Ekstra Ekstra 80
Bensintank liter 12 12 11 12 12 12 12 12
Chokesystem Auto Manuell Auto Manuell Manuell Manuell Auto Manuell
Girplassering Front Front Rorkult Front Front Sida Front Front
Alarm - turtall Ja Ja Ja Ja Ja Ja Ja Ja
Alarm - temp. Ja - Ja Ja - - - Ja
Alarm - oljetrykk Ja Ja Ja Ja Ja Ja Ja Ja
Pris - man. start 21.990 20.148 20.164 23.485 18.490 19.950 20.350 24.539
Pris - el-start 26.490 22.104 22.665 - - - - 30.046



Merknad: Ca-priser fra importør i slutten av februar 2005. Lang stamme, inkludert mva og hk-avgift.

1) Johnson 10RL4 er identisk med Suzuki DF9,9.

2) Yamaha F9,9C finnes også i en version med større girhus.



Importører:

Johnson: Fische Marine, tlf 32 27 88 00. www.fischemarine.no

Selva: Frydenbø Marine Equipment, tlf 98 28 12 60. marineequipment.frydenbo.no

Suzuki: Erling Sande, tlf 32 21 89 20. www.erling-sande.no

Honda, Tohatsu: Kellox, tlf 64 97 61 00. www.kellox.no

Mercury: Marine Power, tlf 815 22 814. www.marinepower.no

Yamaha: Yamaha Motor Scandinavia, tlf 64 97 94 00. www.yamaha-motor.no







Testresultat med Linder 400 Sportsman


Fabrikat Johnson Mariner Suzuki Tohatsu Yamaha Honda Mercury Selva Suzuki Tohatsu Tohatsu Yamaha
Modell 10RL 10ML DT9.9 9,9LD 9,9F BF10LH F9.9 Dolphin 9,9 DF9.9 9,8FL 9,9FL F9.9C
Motortyp 2-taktare 4-taktare
Propell (tommer) 10 9 10 8 10 8 8,3 9 ¾ 9 8,5 8,5 9
Heisning (mm) - - - - 20 - - 20 - 12 12 20
Toppturtall i test 6.000 5.500 5.500 5.800 5.400 5.700 5.700 5.300 5.200 6.000 5.800 5.400
Fart i knop:
- toppturtall 20,4 18,2 19,4 20,3 19,1 16,5 17,1 16,5 17,2 17,5 17,7 17,0
- 500 o/min 16,4 15,8 17,2 17,6 16,8 14,0 15,0 14,2 14,5 14,7 15,2 15,2
- 1.000 o/min 14,4 13,8 14,3 15,6 14,4 11,7 12,3 12,3 11,4 11,8 12,0 13,8
Forbruk, liter/time:
- toppturtall 7,8 6,0 6,8 7,8 5,4 3,7 3,6 3,7 3,8 4,2 4,4 3,8
- 500 o/min 6,4 4,6 5,5 5,8 4,2 3,3 3,0 3,3 3,2 3,6 3,8 3,4
-1.000 o/min 5,4 4,2 4,5 4,2 3,8 2,9 2,6 2,7 2,8 3,0 3,2 2,8
Støy i dB(A):
- toppturtall 94 89 89 95 88 86 88 88 87 88 88 87
- 500 o/min 93 88 88 94 86 84 86 86 86 87 86 86
-1.000 o/min 92 86 87 93 84 83 85 85 85 86 85 85



Merknader:

Total testvekt med båt, motor og to personers belastning er ca 300 kg. Farten og forbruket er må ved tre ulike turtall: Først ved toppturtall, siden med 500 og 1.000 o/min reduksjon i turtallet. Støy er målt ved førerens øre, ca en meter fra motoren. Testbåten Lindre 400 Sportsman måler 4,01x1,64 meter og veier 109 kg uten motor.

Utgave: 

Stikkord: 

VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Twitter icon
e-mail icon