Motortest: 30-60 hk på samme båt

Motortest: 30-60 hk på samme båt



Motortest: 30-60 hk utenbords

Sommerbåtens beste motor

En åpen landsstedsbåt skal fylle mange funksjoner og passe til hele familien. Hvordan skal du velge riktig motorstyrke?

TEKST OG FOTO: LARS H. LINDÈN

Norsk tilretteleggelse: Jørn Søderholm

Vannskibåt om dagen, fiskebåt om kvelden. I blant lastes båten til ripa og går i tung fraktfart. Det gjør det ikke lett å velge den perfekte motorstyrken. Man kan jo alltids henge på den sterkeste motoren båten er godkjent for, men da går prisen, forsikringspremien og i blant forbruket til værs.

Til en åpen, ikke altfor V-bunnet båt på omkring 5 meters lengde kan det holde med en 30-hester dersom en person alene skal bruke den, for eksempel til fisketurer. Men med hele familien og noe bagasje om bord kan det fort bli behov for det dobbelte av den effekten. Man bør også vite at alle plastbåter blir noe tyngre med årene. Vann trekker inn, nytt utstyr monteres eller legges i stuerom. Bunnstoff drar ned farten noe, og litt groe under vann kan sabotere mye for en planende båt. Sammenlagt gir dette også betydelig dårligere drivstofføkonomi.

Vi har testet en fem meter lang, åpen landstedsbåt. En Crescent 506 med sidemontert styrekonsoll og stort innvendig volum. Båten har litt V-bunn, med et skarpt forskip og noe snillere akterparti. Det gjør at den klarer motorer fra 30 til 60 hk, i følge produsenten. 60 hk er også maksimal motorstyrke Det Norske Veritas har godkjent båten for.

Fire firetaktere

Fire firetakts utenbordsmotorer fra Yamaha ble montert på båten og testet med to og fem personers belastning. Yamaha F30 og F40 har samme grunnkonstruksjon med tre sylindre og et slagvolum på 747 ccm. Yamaha F50 og F60 har fire sylindre. 50-hesteren har et volum på 935 ccm, mens storebroren har 996 ccm. Samtlige motorer i testen fungerer på båten, og gir den en planende fart med to personers belastning.

30-hesteren gir 22 knops toppfart og ca 20 knops marsjfart. Det fungerer om man er alene i båten og på kortere turer. Med større belastning kan man glemme 30-hesteren, den kom knapt opp i planingsfart. Det gir dårlig drivstofføkonomi.

Legger man til drøyt 6.000 kroner får man en 40-hester, og toppfarten øker med nesten fem knop. Med liten belastning kommer man raskt opp i plan med denne motorstyrken. Med en marsjfart på 25 knop går båten også mye bedre i vannet. Men med tung belastning er 40-hesteren ikke like pigg opp i plan. Joda, man når nesten 25 knop på topp og 22 knops marsjfart, men når du må slakke opp for møtende båter og større bølger tar det tid å komme opp i plan igjen.

God planingsfart

Med en 50 hesters motor øker prisen med ca 9.000 kroner sammenlignet med 40-hesteren. Men så blir det også betydelig bedre egenskaper i båten. Fartsøkningen er bare et par knop, men den større motorstyrken gjør at man kan dra av ca 1.000 omdreininger og likevel beholde svært god planingsfart. Med 50-hesteren merker man ingen stor forskjell med to eller fem personer i båten når man skal opp i plan, det går på noen sekunder uansett. 50 hk er den minste aktuelle motoren om båten skal brukes til vannskikjøring, til det blir 40 hk for puslete.

For å få maksimal motorstyrke på 60 hk må du ut med ytterligere 9.500 kroner. Til gjengjeld får du mer fart i båten. Toppfarten med liten belastning økte kraftig. Med liten belastning målte vi 32 knop, med tung belastning respektable 30 knop.

Bensinforbruket er ganske jevnt motorene imellom, målt i liter pr nautisk mil ved en gitt fart i plan. Ved 20 knop drar motorene mellom 0,42 og 0,48 liter pr nautisk mil, ved 25 knop ca 0,5 liter. Støynivået er gjennomgående noe lavere for 30 og 40 hk, 83-84 dB ved marsjfart. 50 og 60 hk ligger 3-4 dB høyere.

Bytt propell

Om man er usikker på hvilken av to motorstørrelser man skal velge, kan propellbytte være et alternativ. Dersom man går ned i stigning (propellbladenes vridning) og velger for eksempel en 12 tommers propell i stedet for en på 13 tommer, vil turtallet øke med et par hundre omdreininger. Toppfarten synker noe, men akselerasjonen blir bedre og man får en "sterkere" motor som kan klare større belastning. Et annet alternativ kan være å bytte fra 3-bladers til 4-bladers propell.

En viktig detalj er å holde styr på turtallet etter propellbytte. Om motorens høyeste anbefalte turtall er satt til 6.000 o/min av produsenten, kan man akseptere et turtall på 6.100-6.200 o/min med èn person i båten. Da får man et perfekt turtall når båten belastes med flere personer eller mer last. Går det over 6.200 o/min risikerer man at motoren turtallssperre aktiveres.



Testresultater - Crescent 506



Belastning: 2 personer

Yamaha F30 F40 F50 F60
Propell (tommer) 11 12 12 13
Heving i mm 20 20 20 20
Maks testturtall 5400 5900 5900 6000
Fart i knop:
Maks turtall 22,3 26,8 28,4 32,0
- 500 o/min 20,3 24,1 26,6 30,0
- 1000 o/min 16,8 21,8 23,8 27,8
- 1500 o/min 14,2 18,2 20,5 23,7
- 2000 o/min 9,7 14,0 16,8 20,0
Forbruk, l/t:
Maks turtall 11,0 14,4 16,6 20,6
- 500 o/min 8,8 11,8 13,2 16,0
- 1000 o/min 6,6 9,8 10,4 13,8
- 1500 o/min 5,8 7,2 8,6 11,6
- 2000 o/min 4,8 6,4 7,2 9,6
Forbruk, l/n. mil:
Maks turtall 0,49 0,54 0,58 0,64
- 500 o/min 0,43 0,49 0,50 0,53
- 1000 o/min 0,39 0,45 0,44 0,50
- 1500 o/min 0,41 0,40 0,42 0,49
- 2000 o/min 0,49 0,46 0,43 0,48
Støy dB(A):
Maks turtall 85 84 89 88
- 500 o/min 84 83 88 87
- 1000 o/min 83 82 87 86
- 1500 o/min 82 81 85 85
- 2000 o/min 80 78 82 82



Belastning: 5 personer

Yamaha F40 F50 F60
Propell (tommer) 12 12 13
Heving i mm 20 20 20
Maks turtall 5700 5500 5500
Fart i knop:
Maks turtall 24,7 26,2 29,3
- 500 o/min 22,5 23,2 26,0
- 1000 o/min 18,7 20,0 22,4





Merknader:

Samtlige motorer er testet på ulike turtall. Først på maks. turtall, siden har vi redusert med 500 o/min, 1.000 osv. Støymålingene er gjort ca 1 meter fra motoren. Alle motorene er montert av sin svenske importør. Målingene er gjennomført av MarinReportage i juni 2004 hos Liljenvalls Båt & Motor på Värmdö i Sverige.





Fakta om motorene

Yamaha F30 F40 F50 F60
Effekt i hk 30 40 50 60
Ant. sylindre 3 3 4 4
Slagvolum i ccm 747 747 935 996
Ant. forgassere 3 3 4 4
Maks turtall 6.000 6.000 6.000 6.000
Utveksling 13:26 13:26 13:24 13:24
Generator i A 15 15 10 10
Vekt i kg (lang) 90 90 108 113
Veil pris 2004 50.588 57.124 66.156 75.686

Utgave: 

Stikkord: 

NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Twitter icon
e-mail icon