Mormajor: Et tøft liv!

Mormajor: Et tøft liv!

Et tøft liv!
- Du, sa jeg til rederinen en dag i vinter; jeg har ofte lurt på hvorfor det skal være så tøft å være mann?
Hun stoppet rødvinsglasset like før munnen og så vantro på meg.
- Jo, sa jeg. Her sitter vi ombord. Det er godt og varmt, dieselbrenneren putrer behagelig. Men det er vinter, det er mørkt der ute. Og vi er festet med minst ti fortøyningstau. Vi har fendere høyt, vi har fendere lavt. Vi har forberedt oss på lavvann og stormflo.
Hun tok en slurk av glasset, samlet seg for bitende ironi og lurte nok litt på hvordan hun skulle besvare utgangsspørsmålet mitt. Nemlig; hvorfor skal det være så tøft å være mann?
Jeg fant ingen grunn til å slippe henne til ennå, så jeg fortsatte:
En mann vil være fri, vet du, sa jeg. Ikke lenket fast til en kontorpult, arbeidstid og ferieavvikling. Eller som her. En sjømann vil ikke være bundet fast i brygga, vet du. Havet ligger der ute og venter på oss, selv om det er vinter. Der ute kan man være fri og styre skuta i hvilken retning man vil. Bare la det komme det som kommer.

Rederinnen satte rødvinsglaset på den sklisikre brikken og så på meg. Vi hadde akkurat spist oss mette på lam og gratinert potet, tilberedt på gasskomfyren ombord.
Jammen har du det tøft, sa hun. - Nå venter du kanskje på kaffe og konjakk?
Ja, takk, sa jeg. - Men det haster ikke. Bare la maten synke. Jeg mener; akkurat det er vel det eneste vi ikke risikerer her vi ligger ved brygga. Å synke, mener jeg. Vinter, altså! En mann trenger sol og varme, skyfri himmel og bare et lite drag i luften som svaler littegrann oppå fly´en. Det kan få fram det aller beste i ham. Overskudd, glede og virilitet. Vi båtfolk burde hatt en dvaletid, vi - sånn fra november til april omtrent. Med halv skatt i perioden.

Riktige mannfolk kan vel leve båtlivet vinteren gjennom, slår rederinnen tilbake. - Jeg vet om flere om gjør det!
Jo, det kan du si det, svarte jeg. Men det er mye ekstra bry da. Du risikerer jo hele tiden at noe fryser. Er det ikke fingertupper og neglsprett er det frosne slanger, sprengte rør og is i kjølsvinet. Nei, sånn sett er det bedre å ligge her med strøm og varme ombord og en trygt vinterkonservert motor og skute.
Ja, det er tøft, sa rederinnen. - Ekte sjømenn gjør sånn.
Jeg ante ironien i henne. Kvinner forstår som sagt ikke helt hvordan menn har det, men jeg ville ikke lage noe nummer av det heller. Vi har det jo hyggelig her.
Jo, jo - vi får se til neste år, sa jeg. - Jeg tror jeg tar den kaffen nå.
En skvett konjakk også da vel, sa hun.
Ja, takk.
Tøft! sa hun.

MorMajor

Utgave: 

Stikkord: 

«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Twitter icon
e-mail icon