Minor 28 Cabin

Minor 28 Cabin



Vi prøvekjører MINOR 28 CABIN

Åpen halvplaner



AV ANNE MARIT KLOKK



Minor 28 Cabin er den nyeste båten fra Sarins Båtar i Finland. Vi kjenner Minor 28 som en robust skjærgårdsjeep/arbeidsbåt. I cabinversjonen har man forsøkt å dytte inn diverse køyer, bysse, toalett og akterlugar. Løsningen er åpen, men temmelig trang!



Minor 28 Cabin er en halvplaner som med største motoralternativ, en 200 hk diesel, i følge produsenten, skal gi båten en topphastighet på 25 knop. Da skal marsjfarten ligge på 18-20 knop. Skal man ha det behagelig ombord i denne båten, anbefaler vi etter å ha prøvekjørt den både på stille vann og i en del sjø, at man holder seg på ca 15 knop. Da oppfører båten seg svært så hyggelig. Den er tørr og lett å manøvrere, har god svingeffekt og begrenset støy og vibrasjoner.

Sarins Båtars finske båtfamilie konstrueres av Sven Lindquist. Hans doble rorsystem går igjen på 28- foteren, som nå kan fås i tre versjoner. Den funksjonelle røffe varianten med åpent selvlensende fordekk, den nye cabinversjonen og en versjon som heter Columbus med flybridge. Doble ror har produsenten testet i et par år nå, og resultatene er meget lovende. Sammenlignet med samme type båt med ett ror, har to-rors båtene 25 prosent bedre svingeffekt, lavere støy og vibrasjoner og vesentlig bedre bakke-egenskaper.

Trangt

Vi var to jenter som bodde i en Minor 28 Cabin i to døgn. Det står i produsentens brosjyre at det skal være sitteplasser inne til syv personer, sitteplasser ute til seks og soveplasser til fem pluss to. Min kollega og jeg fant fort ut at plassen må ha vært beregnet for svært små mennesker. Ingen av oss er spesielt store, men vi klarte å kollidere og støte borti hverandre til stadighet og syntes egentlig vi hadde det trangt. Særlig på toalettrommet og i den såkalte akterlugaren hvor undertegnede sov.

Du kommer inn fra akterdekket gjennom en skyvedør med store vindusflater. Rett inn til babord er et mini toalettrom. Til styrbord en byssebenk aktenfor styreposisjonen. Under akterdekket er et krypinn, bokstavelig talt. Har man først kommet inn, er det greit å ligge der for en person. To vil ha det i trangeste laget. På babord side er en forhøyet dinett, en L-sofa som når du vender passasjersetet for to, blir en hestesko. Det må bli trangt om plassen for syv personer. Vi prøvde med fem til en enkel lunsj med matpakker og kaffekrus og hadde ikke mye plass til overs. I forpiggen er det en grei dobbeltkøye, pluss en liten barnekøye inn til babord.

Hele innredningsløsningen er åpen, men det gir likevel ingen stor romfølelse. Båten virker trang. Innredningen forøvrig er trivelig når det gjelder fargevalg, tekstiler og treverk. Lakkert teak med bra finish og kraftig møbelstoff i solide puter og madrasser. Standardlisten er ganske omfattende.

Velutstyrt

Ute er båten velutstyrt. En solid og velformet pulpit stopper ved hytta. Derfra og videre akterover har du griperekker på hyttetaket. Akterdekket har rekke rund baut. Dreggboks for og akter og halegatt likeså. Vi savnet fortøyningsbeslag midt på skutesiden. Badeplattform med trapp og targabøyle er standard.

Båten er trygg å bevege seg rundt på. De mindre Minor-båtene var de første av denne type skjærgårdsjeep som ble lansert, og verftet har lang erfaring med å bygge sikre båter du kan gå rundt hele veien. Kanskje er det derfor denne nye cabinversjonen er blitt så pass trang inni? En 28-foter rommer ikke all verden. Det må bli kompromisser hele veien.

DATA:

Lengde: 8,30 m

Bredde: 2,85 m

Dypgående: 0,90 m

Vekt: 2900 kg

Høyde over

vannlinjen: 2,60 m

Drivstoff: 250 liter

Anbefalt motor: 100 - 200 hk

Pris uten motor: 371.200 n kr

Norsk importør: Thor Norling AS i Porsgrunn. Tlf. og fax 35 558585

Produsent: Sarins Båtar oy, 68550 Øja, Finland. Tlf: 358 (9) 688340 700 fax 68 8340 721.

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon