Minitest: Windy Oceancraft 760

Minitest: Windy Oceancraft 760



Fråtsing i kjøreglede

Oceancraft-serien til Windy, som inntil i fjor het Draco, består av båter med et klassisk men sporty utseende. Vi har prøvekjørt 760-modellen med en 225 hk Yamaha firetakt: Vi fråtset i kjøreglede og lekkert design - men familiebåt er den ikke.

TEKST: ATLE KNUTSEN

Windy Oceancraft 760 er en stor skjærgårdsjeep med en liten lugar i styrekonsollen. Båten er en videreutvikling av Draco Oceancraft 700 og ble lansert i 2000. Draco var et av de kjente navnene med opphav i den norske plastbåtbarndommen: Drangsholt Company i Flekkefjord, med Kåre Drangsholt som gründer, var ett av de virkelig store båtbyggeriene her til lands. Etter Drangsholts død kjøpte Trygve Hegnar fabrikken som etter hvert ble flyttet til Windys anlegg i Arendal og de gamle Draco-modellene forsvant. Navnet dukket først opp igjen da Hegnar kjøpte Oceancraft-modellene som er designet av Geir Arnestad. I fjor utgikk Draco-navnet for godt, og siden har den spreke Oceancraft-serien også hatt Windy-navnet på siden.

Sjøegenskaper

Rent estetisk er Windy 760 Oceancraft en av de kanskje mest vellykkede skjærgårdsjeepene på markedet. Å kombinere et kompromissløst lekkert design med gode praktiske løsninger er imidlertid en utfordring som i dette tilfellet har gitt seg utslag i et meget lavt fribord og en del lite familievennlige løsninger. Den positive siden av saken er at båten får et lavt tyngdepunkt og dermed blir en fornøyelig kjøremaskin. Vi prøvekjørte båten på en vinterstille Oslofjord som ikke bød på muligheten til luftige bølgeritt, men alle manøvre vi foretok lystret båten forutsigbart og sikkert. Vi provoserte skroget ganske kraftig uten å få skremmende overraskelser. Med 24° V-bunn sitter skroget som det skal i svingene uten å hugge nevneverdig. Selv med en tung firetakter på hekken går båten meget smidig og raskt opp i plan uten å heve baugen mer enn noen få centimeter. Båten reagerer som den skal på powertrimen, og den viser nesten ingen tegn til å galoppere. Vår sommergrodde testbåt krevet noe trim for å oppnå toppfart på 45 knop målt med GPS, med en person og 40 liter drivstoff ombord. Med Yamahas nye 225 hk firetakter er denne båten en sann fornøyelse å kjøre, med upåklagelig aksellerasjon og et lydnivå man lett aksepterer. Men om man ønsker seg en virkelig ”ulv” er nok en totakter med lavere vekt og dypere røst hva båten fortjener. Det helt store ”kicket” som man forventer seg av en slik båt, uteble da vi satte oss ved spakene. Den var ganske enkelt litt for sivilisert.

Innredning

Til å være motorisert med utenbordsmotor har båten en meget romslig badeplattform. Kablingen fra motoren er ryddig skjult i en strømpe. Under en luke i dørken er det et grunt rom for fortøyninger på babord side. Badetrappen er senket ned og lagt under en luke på styrbord side. Alle lukene ombord har pakninger som ligger an mot lukekarmen. Blant annet bidrar dette til at båten virker meget godt sammenskrudd og ”tight” under kjøring. Det er en inspeksjonsluke til rommet foran motoren. Her sitter en blærepumpe for bensinen, automatisk lensepumpe, avtrekksvifte samt stengeventil for lensing av dobbelskroget forut. Bak inspeksjonsluken er akterlanternen montert på en rustfri mast med slepekrok for vannskikjøring. Det er gjennomgang til uteplassen på styrbord side med et trinn som også inneholder rom for dregg og tauverk. Disse rommene kunne med fordel ha vært dypere for å gi bedre plass til nettopp denne typen utstyr. Til babord for gjennomgangen er det en benk med plass for tre personer. Benken inneholder rom for batteri og hovedstrømbryter. Her er også mannlokk til bensintanken og nødstengeventil for bensinen med fjernstyring fra førerplassen. Videre er den manuelle lensepumpen plassert lett tilgjengelig i dette rommet.

Ved konsollen er det to ståstoler hvor man sitter eller står komfortabelt. En fothviler i teak og rustfritt ved førerplassen kan vippes opp. Smart detalj! I skrogsiden til styrbord er det også plassert en båtshake som standard. Bra! Styrekonsollen er fint organisert med god oversikt over instrumenter og med ratt og spak fornuftig plassert. I konsollen er det en liten lugar med downlights i taket. Den gir soveplass for to personer, men fungerer antakelig best som et stort stuerom og et sted hvor de minste kan oppholde seg. I lugaren kunne plastarbeidene – med enkelte spisse og skarpe kanter - vært gjenstand for en siste sjekk. En kjekk detalj er 12 volts uttaket som er montert her nede, slik det også er ved førerplassen.

Foran konsollen er det sitteplass for to personer. Forut er det tre relativt romslige stuerom med drenerte lukekarmer i en U-benk, samt en liten dreggkasse under bakken. Lanternene er godt skjermet, men pulpiten er for lav til å være til særlig glede. Rekkene fungerer derimot bra når man beveger seg rundt om i båten.

Konklusjon

Windy Oceancraft 760 byr i overflod på gode sjøegenskaper, opplevelse av eksklusivt design og høy kvalitet. Men da må man være villig til å ofre stueplass og familievennlige løsninger. Ja takk!

Data
Lengde: 7,60 meter
Bredde: 2,40 meter
Vekt uten motor: ca. 1050 kg
Motor: 200-250 hk
Drivstoff: 200 liter
CE-kategori: C
Antall personer: 6
Pris med 225 hk firetakter: 575.000 kroner
Produsent: Windy Boats A/S, Skarpnes, 4854 Nedenes, telefon 37 05 85 55, Internett: http://www.windy.no

Utgave: 

Stikkord: 

VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Twitter icon
e-mail icon