Minitest: Sea Ray 200 Bow Rider

Minitest: Sea Ray 200 Bow Rider



Minitest: Sea Ray 200 Bow Rider

Typisk amerikaner

Med stor V8er under den litt for lille solsengen flørter Sea Ray 200 Bow Rider med de som mener båter skal være synonymt med fart og kjøreglede. Men hvordan er det egentlig med familien oppe i alle hestekreftene og kjøregleden?

Tekst: Jan Harry Svendsen



Sea Ray 200 Bow Rider er båtglede på amerikansk. Derfor er det nesten umulig å se bar glassfiber i interiøret, alt er dekket med myk og komfortabel vinyl smakssatt med treverk i "ekte" plast.

Interiør

Interiøret i Sea Ray 200 Bow Rider byr ikke på så mye som en eneste overraskelse. Som navnet nok allerede har avslørt handler det om en båt hvis dekk er fjernet til fordel for en sittegruppe. Komfortabelt nok når du kjører i svært moderat hastighet og Kong Neptun ikke er grinete, men et utrivelig sted å være dersom skipperen agerer fartsdemon eller Neptun ønsker å vise seg fra en heller vilter side.

Bak vindskjermen skal imidlertid denne Neptun bli svært vanskelig å ha med å gjøre før trivsel går over i vantrivsel. Ikke bare fordi skjermen gir godt med ly, men også fordi Sea Ray har kostet på 200 Bow Rider skikkelige seter. Bøttesetene gir ikke bare god støtte når båtens potensiale utnyttes, de på fin sittekomfort. Med muligheten til å vippe opp sitteputen kan de som ønsker å stå og kjøre ha det svært så komfortabelt. At de er justerbare i lengden og at de kan snues mot sofaen akter, er en selvfølge.

Sofaen kan av naturlige årsaker ikke by på samme komfort og støtte som bøttesetene, men du sitter likevel godt, selv om enkelte nok vil mene at den er plassert litt nærme setene. Grunnen til det er solsengen, som er plassert der hvor motordekselet ellers ville vært. Dessverre er den i minste laget. Voksne som strekker seg ut, vil fort merke at badeplattformen også må brukes, noe som i lengden ikke byr på samme komfort som det en større solseng ville ha gjort. Størrelsen på badeplattformen er det imidlertid ikke mye å utsette på, og badestigen som er plassert på styrbord side, rekker langt ned i vannet.

Førerplassen er nærmest eksemplarisk. Instrumentene er lettleste og logisk plassert. Bryterne er samlet i en enhet, er lette å betjene og godt merket. Med høydejusterbart ratt er det også enkelt å finne en komfortabel kjørestilling, men gasspaken var montert litt for langt bak etter vår smak.

Bow ridere har av naturlige årsaker ikke like mye stuerom som båter med dekk foran vindskjermen. Det gjelder også for Sea Ray 200 Bow Rider, selv om det er gjort plass til noen små stuerom under benkene i forpiggen. Et fint stuerom finner du imidlertid mellom setene foran som rommer ett par vannski, eller bagasje. For å forhindre skramling, er rommet i tillegg utstyrt med en egen gummimatte, og lokket er utstyrt med gassdemper som holder det oppe når du skal laste. Foran passasjersetet finner du et lite hanskerom og en drenert isboks - og for tørste sjømenn kan det være godt å vite at båten er svært godt utstyrt med koppholdere. Vi savnet imidlertid en egen dreggluke akter.

Motor og sjøegenskaper

Båten vi kjørte var utstyrt med en innenbordsmotor fra MerCruiser. Fra sitt slagvolum på fem liter utvikler V8 motoren med bensininnsprøytning 260 hester, og den har en lett jobb med det fine skroget. Båten går lett opp i plan, og akselerasjonen er trivelig.

Det er også kjøreegenskapene. Skroget med sin 20 grades V-bunn biter seg fast i sjøen, og selv ved harde manøvre er grepet solid uten at båten viser tegn til å hugge. Vi kjørte i en liten vannpytt i nærheten av Schipol Lufthavn utenfor Amsterdam, og bølgehøyden var neppe signifikant nok til å sette så mye som en modellbåt på prøve. Enkelte små dønninger kruset imidlertid på overflaten, uten at det bød på noen problemer.

Konklusjon

Sea Ray 200 Bow Rider byr på kjøreglede og plass, selv om det kan virke som om konstruktørene har levd litt etter valgspråket til Ole Brumm. Spesielt når man prøveligger solsengen. Ikke bare er den i minste laget for voksne, den sørger også for at sofaen havner vel nær førersetet.

Data

Lengde: 6,40 meter

Bredde: 2,57 meter

Vekt: 1.588 kilo

Motor: MerCruiser 5,0L MPI Bravo III

Drivstoff: 140 liter

Antall personer: 8

Pris med motor: 375.000 kroner

Importør: Husvikholmen Marina, Husvikholmen, 1440 Drøbak

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon