Minitest: Scorpion 8,10 m

Minitest: Scorpion 8,10 m



Scorpion 8,10 m: Tilpasset tøffe tak

Scorpion 8,10 m fra engelske South Coast RIBs Ltd er relativt ny på det norske markedet. Den kvalifiserer til en velfortjent plass i nisjen for tøff fritidsbruk der ytelse og pålitelighet er satt i høysetet. En dyr kvalitetsbåt med en 300 hk Yanmar diesel som gir mye fart og fornuftig driftsøkonomi.



TEKST: ATLE KNUTSEN



RIB’ene har vært populære i middelhavsområdet og Storbritannia lenge. Et stadig bedre feste har de også fått i Norge. Her hjemme har båttypen ofte vært forbundet med yrkesbruk, gjerne som lettbåter til ulike formål. De siste årene har disse båtene imidlertid blitt mer vanlige på fritidssjøen også, noe som har gitt seg utslag i et mer hensiktsmessig design og finere finish. Allikevel er det fortsatt et stykke mellom de større eksemplarene her i landet hvor de små RIB'ene fortsatt er dominerende. Krogsrud Marine Service AS i Oslo har agenturet for Scorpion i Norge, RIB'ene fra den engelske produsenten er kjent for høy kvalitet og fornuftige løsninger i sine modeller som går fra 6,50 meter og opp til det nye flaggskipet på 10,50 m. Slik forholdt det seg også med Scorpion 8,10 m, som ble lansert i fjor. Eksemplaret vi testet var klargjort og tilpasset norske forhold av importøren og hadde enkelte mangler som skal utbedres.

Innredning



Innredningen er enkel, men ikke spartansk. Utmerket finish og funksjonelle løsninger preger båten. Fordekket er relativt romslig med adkomst til stuerommet i skroget via en luke i god kvalitet fra Lewmar. Stuerommet er ett av fem vanntette rom i glassfiberskroget. Også tanken på 350 liter er plassert her fremme. Styrekonsollen er kraftig med stuerom inni som har adkomst via en luke i forkant. Her er batteriene plassert, mens det elektriske opplegget krever en grundig opprydning for å få godkjent-karakter.

Førerplassen er greit organisert med standard motorinstrumenter fra Yanmar, et bryterpanel, betjeningsknapper for trimflaps med mekaniske indikatorer og vippehendel for tilt av drevet. Vi ville foretrukket at trimknappen til drevet var koblet til gear-/gasspaken. Betjeningsknappene til trimflapsene har importøren lovet å erstatte med vippebrytere. Plassering av ratt og spak fungerer fint. Imidlertid var gear-/gasspaken uoriginal og meget upresis om man ikke er forsiktig. Her kan man risikere å ha et voldsomt turtall på motoren før gearet kobler inn, men denne har importøren allerede skiftet ut. Den hydrauliske styringen virker presis. Sittebekvemlighetene ombord består av to jockeyseter med plass for seks personer. Denne båten er beregnet for tøffe forhold og da føles det mest komfortabelt å "sitte stående". Under setene er det stuerom. Den lave vindskjermen i plexiglass med en beskyttende stålbøyle gir bra skydd mot vinden.

Aktenfor sitteplassene ligger motoren i en vanntett glassfibermodul med adkomst via en stor luke som åpnes i forkant. Her er alt ryddig organisert og adkomsten til de ulike servicepunktene er grei. Motorrommet er effektivt lydisolert.

Helt akter er det montert en solid targabøyle i rustfritt. Vi savnet imidlertid fortøyningsbeslag, noe det var lite av ombord. Kun en pullert som er boltet fast i dekket i baugen.

Farts- og sjøegenskaper



Med Mercruisers Bravo One-drev og en 300 hk Yanmar 6LP-STZE går denne båten så det gnistrer. Vi målte den til 50 knop på GPS med to personer ombord og full tank. Båten har nærmest ingen planingsterskel, den løfter seg ubesværet opp av vannet og går svært mykt og kultivert i sjøen. Vi klarte ikke å provosere frem overraskelser - båten virker uansett meget tørr og trygg. Importøren har beregnet et dieselforbruk på ca 15 liter ved 3.000 omdreininger og 38 knop.

Konklusjon



Scorpion 8,10 m er en båt like egnet for tøffe ekspedisjoner i åpent farvann som til cruising i skjærgården. Med sine fleksible sjøegenskaper viser den allikevel sitt rette vesen best under barske forhold. Ingen familiebåt, men absolutt båten for den som velger å legge utpå når andre søker mot havn.

Data: Scorpion 8,10 m
Lengde: 8,10 meter
Bredde: 2,60 meter
Drivstoff: 350 liter
Vekt med motor: 1600 kg
Motor: Yanmar 6LP-STZE, Bravo One-drev
CE-kategori: B
Pris: 850.000
Opplysninger: Krogsrud Marine Service AS, Oslo, telefon 22 73 02 90, www.krogsrudmarine.no

Utgave: 

Stikkord: 

Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
Twitter icon
e-mail icon