Minitest: Scorpion 8,10 m

Minitest: Scorpion 8,10 m



Scorpion 8,10 m: Tilpasset tøffe tak

Scorpion 8,10 m fra engelske South Coast RIBs Ltd er relativt ny på det norske markedet. Den kvalifiserer til en velfortjent plass i nisjen for tøff fritidsbruk der ytelse og pålitelighet er satt i høysetet. En dyr kvalitetsbåt med en 300 hk Yanmar diesel som gir mye fart og fornuftig driftsøkonomi.



TEKST: ATLE KNUTSEN



RIB’ene har vært populære i middelhavsområdet og Storbritannia lenge. Et stadig bedre feste har de også fått i Norge. Her hjemme har båttypen ofte vært forbundet med yrkesbruk, gjerne som lettbåter til ulike formål. De siste årene har disse båtene imidlertid blitt mer vanlige på fritidssjøen også, noe som har gitt seg utslag i et mer hensiktsmessig design og finere finish. Allikevel er det fortsatt et stykke mellom de større eksemplarene her i landet hvor de små RIB'ene fortsatt er dominerende. Krogsrud Marine Service AS i Oslo har agenturet for Scorpion i Norge, RIB'ene fra den engelske produsenten er kjent for høy kvalitet og fornuftige løsninger i sine modeller som går fra 6,50 meter og opp til det nye flaggskipet på 10,50 m. Slik forholdt det seg også med Scorpion 8,10 m, som ble lansert i fjor. Eksemplaret vi testet var klargjort og tilpasset norske forhold av importøren og hadde enkelte mangler som skal utbedres.

Innredning



Innredningen er enkel, men ikke spartansk. Utmerket finish og funksjonelle løsninger preger båten. Fordekket er relativt romslig med adkomst til stuerommet i skroget via en luke i god kvalitet fra Lewmar. Stuerommet er ett av fem vanntette rom i glassfiberskroget. Også tanken på 350 liter er plassert her fremme. Styrekonsollen er kraftig med stuerom inni som har adkomst via en luke i forkant. Her er batteriene plassert, mens det elektriske opplegget krever en grundig opprydning for å få godkjent-karakter.

Førerplassen er greit organisert med standard motorinstrumenter fra Yanmar, et bryterpanel, betjeningsknapper for trimflaps med mekaniske indikatorer og vippehendel for tilt av drevet. Vi ville foretrukket at trimknappen til drevet var koblet til gear-/gasspaken. Betjeningsknappene til trimflapsene har importøren lovet å erstatte med vippebrytere. Plassering av ratt og spak fungerer fint. Imidlertid var gear-/gasspaken uoriginal og meget upresis om man ikke er forsiktig. Her kan man risikere å ha et voldsomt turtall på motoren før gearet kobler inn, men denne har importøren allerede skiftet ut. Den hydrauliske styringen virker presis. Sittebekvemlighetene ombord består av to jockeyseter med plass for seks personer. Denne båten er beregnet for tøffe forhold og da føles det mest komfortabelt å "sitte stående". Under setene er det stuerom. Den lave vindskjermen i plexiglass med en beskyttende stålbøyle gir bra skydd mot vinden.

Aktenfor sitteplassene ligger motoren i en vanntett glassfibermodul med adkomst via en stor luke som åpnes i forkant. Her er alt ryddig organisert og adkomsten til de ulike servicepunktene er grei. Motorrommet er effektivt lydisolert.

Helt akter er det montert en solid targabøyle i rustfritt. Vi savnet imidlertid fortøyningsbeslag, noe det var lite av ombord. Kun en pullert som er boltet fast i dekket i baugen.

Farts- og sjøegenskaper



Med Mercruisers Bravo One-drev og en 300 hk Yanmar 6LP-STZE går denne båten så det gnistrer. Vi målte den til 50 knop på GPS med to personer ombord og full tank. Båten har nærmest ingen planingsterskel, den løfter seg ubesværet opp av vannet og går svært mykt og kultivert i sjøen. Vi klarte ikke å provosere frem overraskelser - båten virker uansett meget tørr og trygg. Importøren har beregnet et dieselforbruk på ca 15 liter ved 3.000 omdreininger og 38 knop.

Konklusjon



Scorpion 8,10 m er en båt like egnet for tøffe ekspedisjoner i åpent farvann som til cruising i skjærgården. Med sine fleksible sjøegenskaper viser den allikevel sitt rette vesen best under barske forhold. Ingen familiebåt, men absolutt båten for den som velger å legge utpå når andre søker mot havn.

Data: Scorpion 8,10 m
Lengde: 8,10 meter
Bredde: 2,60 meter
Drivstoff: 350 liter
Vekt med motor: 1600 kg
Motor: Yanmar 6LP-STZE, Bravo One-drev
CE-kategori: B
Pris: 850.000
Opplysninger: Krogsrud Marine Service AS, Oslo, telefon 22 73 02 90, www.krogsrudmarine.no

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon