Minitest: Pershing 37

Minitest: Pershing 37



Minitest: Pershing 37

Størrelse S, XL, M, XXS

fra italienske Ferretti er en raffinert utseende nykommer på det norske markedet. En daycruiser i CE-kategori A med strake aksler gjør den til en sjeldenhet her hjemme. Likevel spør vi oss om ikke 2,8 millioner er for mange penger for en båt som har litt for mye av litt for lite – og omvendt.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Nor Marine, som importerer Ferretti-gruppens båter til Norge, har hatt kontorer i Stryn i Nordfjord siden starten for et par år siden. Da stundet gründeren, John Olav Lefdal, mot nye oppgaver og fikk agenturet for Ferretti-gruppen, som også har kjente navn som Riva i sin portefølje. Hittil har Nor Marine solgt to båter – en 37 Pershing og en 43 Ferretti.

Pershing’en tok vi en nærmere titt på under Storbåtmessa i Loen hvor flere av storbåtforhandlerne var samlet tidlig i mai.

Sjøegenskaper

Pershing 37 er bygget for en type båttbruk som vi her i Norge ikke har særlig gode vilkår for – nemlig langdistanse ”cruising” langs åpne kyster. Meteorologiske og topografiske forhold gir ikke de samme betingelser som for eksempel i Middelhavslandene. 37-foteren er altså CE-merket i kategori A, noe som innebærer at den er havgående. Skroggjennomføringer, luker, pumper osv. er derfor meget kraftig dimensjonert. Dersom motorrommet skulle fylles med vann, kan man stenge kjølevannsinntaket og la motorene suge rommet tomt. Skroget har en dyp V som gir myk og stabil gange i sjøen. Dertil er båten utstyrt med strake aksler og ror, særegent for en båt i denne størrelsen. Motorisert med to Caterpillar på 350 hk hver, er dette en båt for noe mer enn en svipptur til butikken eller nærmeste holme. Pershing 37 er nok heller båten for en godværstur til Skagen en fin sommerdag.

Sjøegenskapene isolert sett fikk vi liten anledning til å prøve på en stille vestlandsfjord, men kjøring i hekksjøene fra andre båter ga en indikasjon på at båten på dette punkt er fullt på høyden. Langdistanseegenskapene blir i vår skjærgård derimot til en lyte når man må bruke hele fjorden for å tørne på full fart, også når vi sakket godt av på den indre motoren. Retningsstabiliteten er imidlertid meget god, det brummer godt og her er krefter en slepebåt verdig. Spørsmålet er bare om en topphastighet på 34,5 knop (målt med GPS) forsvarer 700 gamper av dyr kvalitet? Importørens argument om at båten sakker en halv knop på grunn av reklamevimpelen på targabøylen, kjøper vi ikke. Hva ville vel skje med farten når båten er full av svigermødre og nistekurver? Med to propeller og ror, samt baugpropell, er den ni tonn tunge båten utmerket å finmanøvrere med.

Innredning

De sosiale utearealene på Pershing 37 består delvis av en stor solseng oppå motorromsluken, som for øvrig er elektrisk-hydraulisk. Motorrommet er meget romslig og velorganisert og bra lydisolert. Den konvensjonelle motorinstallasjonen legger beslag på snaut halvparten av den innvendige plassen i båten. Helt akter er en gedigen badeplattform belagt med Flexiteek. Her er en standard hydraulisk gangvei samt seks manns redningsflåte i et rom i akterspeilet. Man kommer inn i cockpiten via en passasje ved siden av solsengen. Til babord er det anlagt en salong med u-sofa og elektrisk klaffebord som kan senkes helt ned i dørken. Selv et middels høyt menneske som undertegnede plassert kneskålene i bordplaten, som etter vår mening var minst 5 cm. for lav. Bordet var for øvrig av et ganske slarkete patent. På styrbord side er en wet-bar med isboks og kum med varmt og kaldt vann, samt en dobbel passasjerbenk i kjøreretningen forenom baren. Styreposisjonen er anlagt på babord side med en behagelig ståstol. All instrumentering, spaker og ratt er av bra kvalitet og oversiktlig og greit plassert. En Navionics LSD 7 Elite plotter er standard. Rundt den lekkert buete vindskjermen ligger en av kalesjestengene, som også danner en solid griperekke. Fin detalj!

Fasilitetene under dekk kommer man greit til gjennom en stor skyveluke i konsollen. Toalettrom med vakuumflushtoalett og dusj inn til styrbord, deretter en enkel bysseseksjon i lakkert kirsebærtre. For øvrig er alt holdt i hvit og kremfarget innerliner eller skaipolstring. På babord side er det en u-salong og et lite cocktailbord. Under cockpitdekket er det en stor stikklugar som danner to av de fire køyeplassene ombord. De to andre er i lugaren i forpiggen. Hverken salongen eller køyene i forpiggen er spesielt romslige i forhold til hva man forventer å finne i en 37-foter. Skapplass er det heller ikke for mye av.

Konklusjon

Pershing 37 er etter vår mening en båt med et høyt teknisk kvalitetsnivå og mye standardutstyr, men som har et vanskelig definerbart bruksområde – med mindre man ofte spiser lunsj i Skagen og Strømstad. Som en lettvint daycruiser mellom holmer og skjær faller den igjennom på grunn av manøvreringsegenskapene. Som langtur- og feriebåt for fire har den en planløsning som gjør det lett å se gode og konkurransedyktige alternativer.

Data:
Lengde: 11,78 m
Bredde: 3,25 m
Vekt: 9 tonn
Drivstoff: 740 liter
Ferskvann: 280 liter
Motor: 2 x 350 hk Caterpillar
Pris standard båt Ca 2 800 000
Importør: NorMarine AS i Stryn Tlf.: 57 87 35 30. Internett: www.nor-marine.net

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon