Minitest: Ibiza 19 Sport

Minitest: Ibiza 19 Sport



Ibiza 19 Sport: Leken og rask

Ibiza 19 Sport er kanskje en av markedets lekreste små skjærgårsjeeper. En meget leken båt med gode sjøegenskaper. En litt for stor styrekonsoll er vårt vesentligste ankepunkt mot denne ungdommelige båten.



TEKST: ATLE KNUTSEN



Denne særdeles sporty 19-foteren er ikke ny, den er snarere en av de eldste modellene fra Ibiza Boats. Faktisk er den en revitalisert utgave av den gamle modellen som ble lansert i 1989. Denne var igjen tuftet på det suksessrike Master Miami skroget som Helge Duus utviklet i samarbeid med den amerikanske konstruktøren Jim Wynne. Skrogmessig er det ikke foretatt de store endringer i forhold til den forrige modellen. Lengden har økt fra 5,70 meter til 6,02, men lengden i vannlinjen er den samme. Det er interiøret som har fått en mer tidsmessig estetikk og forbedrede praktiske løsninger. Båten vi prøvekjørte var en såkalt Special Edition med en del tilleggsutstyr, blant annet teakdørk.

Interiør



Her har produsenten foretatt et kvantesprang fra den forrige utgaven. Det første man merker seg er den nye styrekonsollen som har samme design som de øvrige skjærgårdsjeepene fra Ibiza Boats. Den solide vindskjermen gir bra beskyttelse mot vind og sjøsprøyt skjønt de luksuriøse stolene er så brede at man blir sittende litt for langt ut på hver side til å få full skjerming. Konsollen er dessuten litt bredere enn vi kunne ønske. Foran føreren er det et godt kartbord med plexilokk, de digitale motorinstrumentene fra Yamaha er lett synlige. På passasjersiden er det et håndtak og et lite oppbevaringsrom med lokk som også har flaskeholder. Ratt og spaker faller en behagelig i hendene. Brannslukningsapparatet er fornuftig innfelt i konsollen mellom fører- og passasjerposisjonen. Bra løsning!

Den forrige modellen hadde en benk foran konsollen med stuerom under setet. Dette er erstattet med stuerom i selve konsollen med en stor aluminiumsluke i fronten. Helt forut er det en U-benk med stuerom i. Flere luker gir god adkomst. Benken kan også gjøres om til solseng. Dreggkasse i baugen. Her er det også en stor åpning i rekka med en høy og fornuftig pullpit hvor også lanternene er montert hvor de har små muligheter til å gi sjenerende reflekser. Båten er forsynt med hele seks fortøyningsbeslag og har en dreggkasse på hver side akter. På styrbord side er det en utvendig, nedfellbar badeleider som vi ikke så oss i stand til å prøve i desember.

Sjø- og kjøreegenskaper



Å kjøre Ibiza 19 Sport er en overraskende opplevelse. Den kan kjøres trygt og sedat med moderat trim, eller ekstremt hissig med "arendalstilt" og svært lite båt i berøring med vannet. Dette takket være stepene i det sterkt V-bunnete skroget. I de høyeste hastighetene, og dermed også med motoren trimmet langt ut, er båten svært sensitiv for rattbevegelser. Men du verden for en leken båt å kjøre! Når man blir vant med de ekstremt sporty egenskapene, virker båten trygg. Selv med sin bratte V-bunn hugger den ikke ved skarpe svinger. Vår båt var utstyrt med en 115 hk Yamaha firetakt, noe som med en person ombord ga 47 knop målt med GPS.

Konklusjon



Med sitt elegante design og svært høye finish på plast og trearbeider, er Ibiza 19 Sport et eksempel til etterfølgelse. Antakelig tangerer Helge Duus grensen for hva man kan få ut av en 19-fots skjærgårdsjeep.

Data - Ibiza 19 Sport
Lengde: 6,02 meter
Bredde: 2,0 meter
Drivstoff: Ca. 110 liter
Vekt med motor: Ca 850 kg
Motor: 50-135 hk
CE-kategori: C
Pris: Fra 169.500 kroner
Opplysninger: Duus Trading AS, Torjusholmen, 4818 Færvik, telefon 37 08 60 00, Internett: www.ibizaboats.no

Utgave: 

Stikkord: 

- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
Twitter icon
e-mail icon