Minitest: Ibiza 19 Sport

Minitest: Ibiza 19 Sport



Ibiza 19 Sport: Leken og rask

Ibiza 19 Sport er kanskje en av markedets lekreste små skjærgårsjeeper. En meget leken båt med gode sjøegenskaper. En litt for stor styrekonsoll er vårt vesentligste ankepunkt mot denne ungdommelige båten.



TEKST: ATLE KNUTSEN



Denne særdeles sporty 19-foteren er ikke ny, den er snarere en av de eldste modellene fra Ibiza Boats. Faktisk er den en revitalisert utgave av den gamle modellen som ble lansert i 1989. Denne var igjen tuftet på det suksessrike Master Miami skroget som Helge Duus utviklet i samarbeid med den amerikanske konstruktøren Jim Wynne. Skrogmessig er det ikke foretatt de store endringer i forhold til den forrige modellen. Lengden har økt fra 5,70 meter til 6,02, men lengden i vannlinjen er den samme. Det er interiøret som har fått en mer tidsmessig estetikk og forbedrede praktiske løsninger. Båten vi prøvekjørte var en såkalt Special Edition med en del tilleggsutstyr, blant annet teakdørk.

Interiør



Her har produsenten foretatt et kvantesprang fra den forrige utgaven. Det første man merker seg er den nye styrekonsollen som har samme design som de øvrige skjærgårdsjeepene fra Ibiza Boats. Den solide vindskjermen gir bra beskyttelse mot vind og sjøsprøyt skjønt de luksuriøse stolene er så brede at man blir sittende litt for langt ut på hver side til å få full skjerming. Konsollen er dessuten litt bredere enn vi kunne ønske. Foran føreren er det et godt kartbord med plexilokk, de digitale motorinstrumentene fra Yamaha er lett synlige. På passasjersiden er det et håndtak og et lite oppbevaringsrom med lokk som også har flaskeholder. Ratt og spaker faller en behagelig i hendene. Brannslukningsapparatet er fornuftig innfelt i konsollen mellom fører- og passasjerposisjonen. Bra løsning!

Den forrige modellen hadde en benk foran konsollen med stuerom under setet. Dette er erstattet med stuerom i selve konsollen med en stor aluminiumsluke i fronten. Helt forut er det en U-benk med stuerom i. Flere luker gir god adkomst. Benken kan også gjøres om til solseng. Dreggkasse i baugen. Her er det også en stor åpning i rekka med en høy og fornuftig pullpit hvor også lanternene er montert hvor de har små muligheter til å gi sjenerende reflekser. Båten er forsynt med hele seks fortøyningsbeslag og har en dreggkasse på hver side akter. På styrbord side er det en utvendig, nedfellbar badeleider som vi ikke så oss i stand til å prøve i desember.

Sjø- og kjøreegenskaper



Å kjøre Ibiza 19 Sport er en overraskende opplevelse. Den kan kjøres trygt og sedat med moderat trim, eller ekstremt hissig med "arendalstilt" og svært lite båt i berøring med vannet. Dette takket være stepene i det sterkt V-bunnete skroget. I de høyeste hastighetene, og dermed også med motoren trimmet langt ut, er båten svært sensitiv for rattbevegelser. Men du verden for en leken båt å kjøre! Når man blir vant med de ekstremt sporty egenskapene, virker båten trygg. Selv med sin bratte V-bunn hugger den ikke ved skarpe svinger. Vår båt var utstyrt med en 115 hk Yamaha firetakt, noe som med en person ombord ga 47 knop målt med GPS.

Konklusjon



Med sitt elegante design og svært høye finish på plast og trearbeider, er Ibiza 19 Sport et eksempel til etterfølgelse. Antakelig tangerer Helge Duus grensen for hva man kan få ut av en 19-fots skjærgårdsjeep.

Data - Ibiza 19 Sport
Lengde: 6,02 meter
Bredde: 2,0 meter
Drivstoff: Ca. 110 liter
Vekt med motor: Ca 850 kg
Motor: 50-135 hk
CE-kategori: C
Pris: Fra 169.500 kroner
Opplysninger: Duus Trading AS, Torjusholmen, 4818 Færvik, telefon 37 08 60 00, Internett: www.ibizaboats.no

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon