MINITEST: Flyer Cinquenta 500

MINITEST: Flyer Cinquenta 500



MINITEST: Flyer Cinquenta 500

Fransk sukkertøy

Tekst og foto: Jon Winge

En liten fransk skjærgårdsjeep med fine detaljer og flere bruksområder bl. a. fiske og transport. Cinquenta er sjarmerende og morsom å kjøre. Vi hadde en 70 hk totakter på hekken.

Vi tenker nok fortsatt på seilbåter når vi støter på Bénéteau-navnet, men de lager en rekke motorbåter også. Når Bénéteaus motorbåter ikke ser ut til å slå helt an her i nord, skyldes det at de franske konstruktørene først og fremst tenker Middelhav, og at de ikke bryr seg nok om å gjøre båtene attraktive for skandinaver, men når det angår den lille Flyer 500 Cinquenta har de skapt et produkt som trolig går rett hjem hos de fleste i Norge.

Kosebåt

Dette er en liten ”skjærgårdsjeep” med mange yndigheter. Båten er beregnet for kombinasjonsbruk, og den har egentlig tre bruksområder, som selvsagt griper inn i hverandre. Flyer 500 Cinquenta er kanskje først og fremst en kose-/sportsbåt, for den er morsom å kjøre, og du har mulighet for å rigge til en diger solseng forut.

Fin til fiske

Dernest er det liten tvil om at båten kommer til å bli populær blant sjøfiskere. Det skyldes tre forhold, først og fremst at du kan gå rundt over alt i båten – walk around heter det på ”nynorsk” og er uvurderlig når du kjører stor fisk på stang. For det annet kan du løfte bort de to setene på hver side av motorbrønnen og stå helt ute i hjørnet, og for det tredje er båten så stiv at selv flere kan stå helt i borde samtidig uten at båten krenger så mye at det oppleves som utrygt. Det er dessuten fint å sitte akterut og fiske med føttene i motorbrønnen.

Det er én holder for fisketang på hver rekke, samt holder for lanternemast styrbord akterut. Og det er solide rekker langs siden.


Brukbar bruksbåt

Til sist er dette blitt en brukbar nyttebåt, selv om den altså ikke er mer enn fem meter lang. Den har bra dørkplass til varer og annet gods, og det er dessuten god stueplass under styrekonsollen som kan vippes opp. Markedet er oversvømmet av ”skjærgårdsjeeper”, men Bénéteau Flyer 500 Cinquenta kommer trolig til å forsvare plassen sin blant dem med sine gode bruksegenskaper, men også på grunn av sjøegenskapene.

Fint skrog

Jeg hadde gleden av å teste Flyer 500 Cinquenta i havdønninger under gammel kulingsjø og rotete refleksbølger i en bukt i Middelhavet i våres, og det var vesentlig verre forhold enn det er naturlig å utsette en slik båt for. Likevel ble dette en positiv opplevelse.

Båten var motorisert med en 70-hesters totakter, og med tre mann om bord gjorde vi 25 knop på tvers av bølgene. Farten måtte imidlertid ned i 7-8 knop mot sjøen for å ikke slå i hjel båten og oss selv (sistnevnte først, kanskje).

Det er lett å glemme at dette er en liten båt, men som sådan var sjøegenskapene meget bra. Det skyldes en spesiell bunnkonstruksjon, hvor skrogsidene er ført langt fram og dypt ned, slik at baugen nesten blir som en trimaran. Løsningen er vellykket, for denne lille båten er forbausende snill og fin i sjøen.

Mindre god styreposisjon

Styreposisjon er fin i langsom fart, men du sitter for lavt til å ha akseptabel sikt forover, særlig når du går i motsjø. I midlere fartsområde går båten med så høy baug at du må stå, og da har du ikke annet å holde deg i enn selve rattet. Føreren må dessuten henge i rattet fordi føttene ikke kommer langt nok bakover til å få balanse når baugen reiser seg.

”Copiloten” på førerbenken har ikke annet å holde seg i enn rekka, og det er ikke godt nok når det hiver og dunker litt. Det er rart at Bénéteau ikke har gjort noe med disse forholdene, for det er egentlig nok plass til et holdegrep på hver side av styrekonsollen. Instrumentpanelet er fint, med plass for instrumenter som GPS, ekkolodd etc, og båten har et velplassert kompass som standard.

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon