Minitest: Boston Whaler 170 Montauk

Minitest: Boston Whaler 170 Montauk



MINITEST: Boston Whaler 170 Montauk

Dyr skuffelse

– Is it any good? Vår første tanke er at de neste minuttene vil bli pinlige når representanten fra Boston Whaler spør hva vi synes om 170 Montauk. Men havet som akkurat da velter om bord redder situasjonen. Det er liksom ikke så mye mer å snakke om når vi står der våte som nøkken.

Tekst og foto: Jan Harry Svendsen



Når vi kommer over båter som er blitt forbedret, er det som oftest trivelig. Ikke minst fordi barnesykdommer og dårlige løsninger gjerne er luket vekk. Derfor var det med visse forventninger vi krabbet over ripa i den oppgraderte 17 foteren, 170 Montauk fra Boston Whaler. Men skuffelsen var stor. Båten er rett og slett en oppvisning i dårlige løsninger.

Innredning

Resepten er gammel og god, men sjelden har vi sett en dårligere utnyttelse av plassen i en båt. Det er nesten pinlig at det bare er sitteplass til to, spesielt siden båten er registrert for syv personer. Selvsagt kan man innvende at det er mulig å oppholde seg i sofaen helt forut, men så hardt som skroget går i sjøen er det nok bare aspirerende fakirer som vil trives her. Heller ikke de to utsparingene på hver sin side av motorbrønnen fungerer godt som sitteplasser, spesielt ikke siden de ikke er utstyrt med puter. Dermed sitter du bokstavelig talt igjen med den smale sofaen bak vindskjermen. Dessverre er heller ikke den perfekt. To voksne har det for trangt, men løsningen med å ha en justerbar ryggstøtte er praktisk dersom du står og kjører.

Oversikten er derimot god. Instrumentene er lettleste, og ratt så vel som gasshåndtak er plassert slik at du når dem uten å måtte strekke deg. Også benplassen er akseptabel. Vindskjermen er imidlertid for liten. Resultatet er ubehagelig turbulens, og når du står, blotter du hodet helt for fartsvind og sjøsprøyt.

Boston Whaler har utstyrt 170 Montauk med to løse bensintanker på 23 liter hver. Plasseringen under førerbenken er dessverre langt fra god nok. Ikke bare står drivstofftankene helt åpent, men også festeanordningen er for dårlig. Patenten med at du må flytte bensinslangen mellom tankene er dessuten hårreisende. Resultatet vil uten unntak bli bensinsøl som renner ut på dekket. Ikke bare er det ubehagelig å tråkke i, det er i tillegg svært brannfarlig.

Ved brygga vil du heller ikke trives med Boston Whaler 170 Montauk. Forut er det ett enkelt kryssholt, og aker er det bare bøyler å fortøye i. Det er på grensen til det latterlige, og selvsagt alt for dårlig.

Heller ikke stueplassen er tilstrekkelig i våre øyne. I baugen har du en stor drenert fiskekum, men et dreggrom er det ikke gjort plass til, og rommet under styrekonsollen er heller ikke ideelt som stuerom.

På ekte amerikansk vis er dessuten pulpiten hel. Ombordstigning etter et hyggelig opphold på en glattskurt holme er dermed et sant mareritt. Å svømme rundt båten er heller ingen god løsning, badeplattform er ikke standard, og dermed heller ikke badestige.

Sjøegenskaper

Boston Whaler er stolte av sine skumfylte skrog, og med rette. Ikke bare skal det mye til før båten synker, det demper også støyen som genereres når skroget pløyer seg gjennom vannet. Dessverre er det omtrent den eneste positive egenskapen skroget på 170 Montauk har.

Gangen er svært hard og ukomfortabel, og når vi lot alle nitti hestene på akterspeilet spille opp, begynte skroget å chinewalke kraftig.

Dreier du på rattet, svinger ikke Boston Whaler 170 Montauk, den sklir. Derfor er det ikke noe spørsmål om når skroget mister grepet eller begynner å hugge. Det er rett og slett ikke noe grep å miste. Farlig er det ikke, for det er aldri spørsmål om at skroget plutselig skal ta tak, men vått er det. Selv i svært moderat sjø, spruter vannet inn over fører og passasjerer mens skroget sklir hjelpeløst over vannflaten.

Forklaringen til elendigheten er ikke vanskelig å finne. Boston Whaler påberoper seg at båten har en V-bunn med 16 graders V. Hvordan de kan påstå at det er V-bunn på en båt som er rund helt akter, skjønner ikke vi. Med unntak av to steg er bunnen helt glatt. Fint for stabiliteten når du ligger stille, men håpløst når du kjører.

Konklusjon

Hva vi mener om Boston Whaler 170 Montauk, har nok de fleste allerede en klar formening om. Det finnes imidlertid fortsatt en spiker som skal slås i kista, og det er prisen. Bare båten koster 167.000 kroner, og da er den fullstendig ribbet for utstyr. Med en 70 hesters 4-takts motor fra Johnsen er prisen 263.000 kroner. Om ikke testen skulle være avskrekkende nok, burde i alle fall prisen være det.

Data

Lengde: 5,18 meter

Bredde: 2,08 meter

Vekt: 635 kilo

Motor: Mercury 90 Hk 4T

Drivstoff: 49 liter

Antall personer: 7

Pris med motor(Johnson 70 Hk 4T): 263.000 kroner

Importør: Seahorse Marina AS på Tjøme

Utgave: 

Stikkord: 

Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Twitter icon
e-mail icon