Minitest: Bombard Commando C4

Minitest: Bombard Commando C4



Minitest: Bombard Commando C4

Tøffing!

Av Ingvar Johnsen



Bombard Commando C4 er den beste oppblåsbare båten vi har kjørt. Med Evinrudes tresylindrete 35-hester blir denne kombinasjonen rask, råsterk og sjøvennlig.



Det spesielle med Bombards Commandoserie er bruken av trekjøl. Kjølen mellom dørk og bunn gir en skarpere og stivere løsning enn den oppblåsbare kjølen. Resultatet er et skrog som oppfører seg meget disiplinert. Vi valgte den mellomste modellen C4 som er 4,30 meter (14 fot). Det er med andre ord ikke snakk om jolle, men en oppblåsbar sportsbåt. Med et tungt, saktegående "moderskip" kan man koste på seg å slepe en såpass tung "lettbåt".

Sjø/kjøreegenskaper

Du behøver ikke å vri mye på gassen før båten nærmest spretter fra stilleligge og opp i plan. Dette gjelder nesten uansett last. Det som slår deg når du først er kommet i plan, er at båten blir liggende i et behagelig kjøreleie nesten uansett fart. Du kan slippe båten langt ned i fart før du faller ned av plan, og

dermed kan båten kjøres svært behagelig i økonomisk mellomfart. Dette, sammen med kjølkontsruksjonen gjør at du klarer å finne en behagelig hastighet nesten uansett forhold eller belastning.

Et annet resultat av den stive trekjølen, er at den vanlige bølgebevegelsen som forplanter seg til dørkene i vanlige oppblåsbare båter, er nesten helt borte. Båten er faktisk nesten like stiv som en fastbunnversjon (RIB). Svingegenskapene er meget bra og båten er ekstremt tørr til å være en ren oppblåsbar båt. Skal du ha en sikker og stødig båt til utaskjærs bruk, er dette et klart førstevalg. Aluminiumsdørkene er lette å holde rene.

Motorvalg

Leverandøren av båten anbefaler rundt 30 hestekrefters motor. Maksimalt anbefales 50. Da blir båten en kruttønne. 35 hester er krefter nok og i overkant av hva man skal kjøre uten rattstyring. Med Evinrude 35-hesteren og en person ombord gjør båten 22 knop maks med motoren tiltet på tredje hullet. Den mister ubetydelig med fart selv om båten lastes full. Maksimal last er syv personer eller 890 kg.

Moderne tennings- og innsprøytingsteknologi har gjort underverker med den moderne totakteren. Denne tresylindrete motoren er lett å dra i gang, starter lynraskt og går jevnt, vibrasjonsfritt og behagelig.

Konklusjon

Dette er en av de mest spennende lettbåtene vi har hatt på slep etter reportasjebåten, og det er ikke fritt for at vi gleder oss til både kystutflukter og fisketurer mens moderskipet er vel fortøyd i uthavnene. En Bombard C4 passer for deg som trenger en tøff båt og hvis du gjerne vil avgårde et stykke med folk og utstyr. Hvis du skal kjøpe en motor på rundt 35 hester, er OMC (Johnson/Evinrude) absolutt et aktuelt valg.



Data:

Lengde: 4,30 m
Bredde: 1,75 m
Totalvekt: 85 kg
Pris båt: kr 28.650,-
Pris motor: kr 35.500,-
Opplysninger: Aqua Teknikk, tlf.: 66809181.





Utgave: 

Stikkord: 

FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
Twitter icon
e-mail icon