Minitest: Bombard Commando C4

Minitest: Bombard Commando C4



Minitest: Bombard Commando C4

Tøffing!

Av Ingvar Johnsen



Bombard Commando C4 er den beste oppblåsbare båten vi har kjørt. Med Evinrudes tresylindrete 35-hester blir denne kombinasjonen rask, råsterk og sjøvennlig.



Det spesielle med Bombards Commandoserie er bruken av trekjøl. Kjølen mellom dørk og bunn gir en skarpere og stivere løsning enn den oppblåsbare kjølen. Resultatet er et skrog som oppfører seg meget disiplinert. Vi valgte den mellomste modellen C4 som er 4,30 meter (14 fot). Det er med andre ord ikke snakk om jolle, men en oppblåsbar sportsbåt. Med et tungt, saktegående "moderskip" kan man koste på seg å slepe en såpass tung "lettbåt".

Sjø/kjøreegenskaper

Du behøver ikke å vri mye på gassen før båten nærmest spretter fra stilleligge og opp i plan. Dette gjelder nesten uansett last. Det som slår deg når du først er kommet i plan, er at båten blir liggende i et behagelig kjøreleie nesten uansett fart. Du kan slippe båten langt ned i fart før du faller ned av plan, og

dermed kan båten kjøres svært behagelig i økonomisk mellomfart. Dette, sammen med kjølkontsruksjonen gjør at du klarer å finne en behagelig hastighet nesten uansett forhold eller belastning.

Et annet resultat av den stive trekjølen, er at den vanlige bølgebevegelsen som forplanter seg til dørkene i vanlige oppblåsbare båter, er nesten helt borte. Båten er faktisk nesten like stiv som en fastbunnversjon (RIB). Svingegenskapene er meget bra og båten er ekstremt tørr til å være en ren oppblåsbar båt. Skal du ha en sikker og stødig båt til utaskjærs bruk, er dette et klart førstevalg. Aluminiumsdørkene er lette å holde rene.

Motorvalg

Leverandøren av båten anbefaler rundt 30 hestekrefters motor. Maksimalt anbefales 50. Da blir båten en kruttønne. 35 hester er krefter nok og i overkant av hva man skal kjøre uten rattstyring. Med Evinrude 35-hesteren og en person ombord gjør båten 22 knop maks med motoren tiltet på tredje hullet. Den mister ubetydelig med fart selv om båten lastes full. Maksimal last er syv personer eller 890 kg.

Moderne tennings- og innsprøytingsteknologi har gjort underverker med den moderne totakteren. Denne tresylindrete motoren er lett å dra i gang, starter lynraskt og går jevnt, vibrasjonsfritt og behagelig.

Konklusjon

Dette er en av de mest spennende lettbåtene vi har hatt på slep etter reportasjebåten, og det er ikke fritt for at vi gleder oss til både kystutflukter og fisketurer mens moderskipet er vel fortøyd i uthavnene. En Bombard C4 passer for deg som trenger en tøff båt og hvis du gjerne vil avgårde et stykke med folk og utstyr. Hvis du skal kjøpe en motor på rundt 35 hester, er OMC (Johnson/Evinrude) absolutt et aktuelt valg.



Data:

Lengde: 4,30 m
Bredde: 1,75 m
Totalvekt: 85 kg
Pris båt: kr 28.650,-
Pris motor: kr 35.500,-
Opplysninger: Aqua Teknikk, tlf.: 66809181.





Utgave: 

Stikkord: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Twitter icon
e-mail icon