Mercruiser med duoprop

Mercruiser med duoprop



    MERCRUISER MED DUOPROP

    Av Ingvar Johnsen



    Etter at Båtmagasinet avslørte nyheten om Mercruisers nye sensasjonelle drev i mai, satte man fart i lanseringen. Nå er produsenten rundt i Europa for å vise nye drev og motorer til presse og båtbyggere.



    Nye bensinmotorer og oppdaterte bensinmotorer fra 3,0 literen på 115 hk til 502 Magnum på 415 hk kommer. Størst interesse er det for den nye dieselen og drevene. I mai skrev vi at International Harvester 7,3 liters V-8 var på gang. Nå bekreftes det at motoren kommer i desember. Vi vet ennå ikke hvor sterk motoren blir, men at den vil ligge nærmere 300 Hk enn 260/275 Hk, er helt sikkert.

    I Mercruiser har man brått snudd på flisa etter at man lenge har harselert med Volvo's DuoProp. Nå har man gått den samme veien selv, og har vel oppdaget det samme som Volvo Penta, nemlig at det er billigere å hente nye hestekrefter alle andre steder enn i selve motoren.

    To nye DuoProp-drev skal lanseres i høst: Blackhawk og Bravo 3. Blackhawk blir et uhyre spennende drev for deg som er ute etter hastigheter over 50 knop. Kontraroterende propeller kan eliminere en del av ulempene med sidedrag på singelmontasjer i høy hastighet. Skal man tippe at systemet snart også kommer på de sorte påhengerne?

    Det "vanlige" Bravo-drevet er temmelig likt Volvos konvensjonelle DuoPropdrev. Mercruiser har tatt ut åtte patenter på sine nye drev, mens man hevder at det eneste Volvo har patent på er propellkonstellasjonen med tre og fire blader på dieseldrevene. Dette er et knallhardt innspill i motorkrigen, og Volvo/OMC svarer med samarbeide om service og utvikling.

Utgave: 

Stikkord: 

Hos ekspertisen er en prosents forbedring på propelleffekt et realt kvantesprang. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Tyske Hanse har tatt over båtbyggerier i vansker. På motorbåtsiden er det norske Fjord og Engelske Sealine som er ryggraden. På Düsseldorfmessen i januar lanserer Sealine en ny toppmodell; Sealine C390.
Antatt pris for GreenStars 450 el-hester kan bli 1000 kroner hesten og en batteripakke til oppunder den samme totalprisen, gjør at bestillingslistene antakeligvis ikke blir lange i første omgang.
Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Twitter icon
e-mail icon