Mercruiser med duoprop

Mercruiser med duoprop



    MERCRUISER MED DUOPROP

    Av Ingvar Johnsen



    Etter at Båtmagasinet avslørte nyheten om Mercruisers nye sensasjonelle drev i mai, satte man fart i lanseringen. Nå er produsenten rundt i Europa for å vise nye drev og motorer til presse og båtbyggere.



    Nye bensinmotorer og oppdaterte bensinmotorer fra 3,0 literen på 115 hk til 502 Magnum på 415 hk kommer. Størst interesse er det for den nye dieselen og drevene. I mai skrev vi at International Harvester 7,3 liters V-8 var på gang. Nå bekreftes det at motoren kommer i desember. Vi vet ennå ikke hvor sterk motoren blir, men at den vil ligge nærmere 300 Hk enn 260/275 Hk, er helt sikkert.

    I Mercruiser har man brått snudd på flisa etter at man lenge har harselert med Volvo's DuoProp. Nå har man gått den samme veien selv, og har vel oppdaget det samme som Volvo Penta, nemlig at det er billigere å hente nye hestekrefter alle andre steder enn i selve motoren.

    To nye DuoProp-drev skal lanseres i høst: Blackhawk og Bravo 3. Blackhawk blir et uhyre spennende drev for deg som er ute etter hastigheter over 50 knop. Kontraroterende propeller kan eliminere en del av ulempene med sidedrag på singelmontasjer i høy hastighet. Skal man tippe at systemet snart også kommer på de sorte påhengerne?

    Det "vanlige" Bravo-drevet er temmelig likt Volvos konvensjonelle DuoPropdrev. Mercruiser har tatt ut åtte patenter på sine nye drev, mens man hevder at det eneste Volvo har patent på er propellkonstellasjonen med tre og fire blader på dieseldrevene. Dette er et knallhardt innspill i motorkrigen, og Volvo/OMC svarer med samarbeide om service og utvikling.

Utgave: 

Stikkord: 

I 1999 kjørte Frode Sundsdal inn til en vanvittig fartsrekord i det tradisjonelle fjordløpet i Tvedestrand. En rundetid på 3,13 virker uslåelig. Flere har forsøkt siden, men ingen har vært i nærheten. Nå har Frode gjort et nytt forsøk.
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Twitter icon
e-mail icon