Masse smånyheter!

Masse smånyheter!



Båten min

Ferskvanns Olga

Tekst og forto: ANNE MARIT KLOKK

De kler hverandre, er et pent par. Han er 84 og hun 67 år. Begge foretrekker

ferskvann og trives best på Øyeren. Richard Eriksen har hatt sin "Olga" fra

1935, en 24 fots Furuholmentegnet langsmal skjønnhet med en Marna 15 hk i

motorkassa.



Sammen opplever de to et frodig dyreliv og fugleliv på kanskje Norges mest

eksotiske innsjø. Richard Eriksen elsker fuglene som, særlig i det fantastiske

deltaet lengst nord, spankulerer grasiøst rundte i sivet og på grunnene. Her er

hegre og tjeld, ender og gjess, traner, svaner, måker og mange forskjellige

vadefugler. Også fiskeørnen har et bra beite. I Øyeren er det nemlig 24

forskjellige fiskeslag, flere enn i noen annen norsk innsjø.

Richard Eriksen blir aldri trett av å putre rundt på Øyeren med sin Olga. På

en sjø som bare er 30 km lang og 5 km på det bredeste, vil nok mange tro at man

ville ønske seg andre omgivelser etter så mange dager, uker og år. Helt fra

1935 og fram til i dag har de sammen utforsket hver lille bukt i det kronglete

deltaet, alle viker og kaffeskjær. Og de siste 13 årene har han som pensjonist

hatt enda mer tid ute i båten. Du kan se den langsmale hvite og røde gamle

damen på fine hverdager, i kveldingen fra tidlig på våren til sent på høsten.

De opplever faktisk tre årstider sammen de to. Når isen legger seg, går han på

ski eller driver isfiske.

Hobbyfisker

-Olga er på papiret ikke min båt lenger. Jeg har gitt henne bort til en nivø

jeg vet vil ta seg av henne når jeg ikke orker mer. Han hjelper med vårpussen

som tar ca en uke med skraping og maling, men det er mest jeg som bruker båten.

Vi er mye ute og fisker, et flott bidrag til husholdningen. Her er mest abbor,

gjedde, ørret og gjørs. Du burde få smake på gjeddekakene mine!

Matauk i form av fiske frister Richard Eriksen i hverdagen. Men han har en

alvorligere og enda mer spennende oppgave når han er ute med Olga. Han samler

trevirke og former dem til vakre fugler med kniven sin. I deltaet er det en

sjelden vegetasjon. En av danskekongene fikk beplantet breddene langs Øyeren og

øyene i deltaet med eik og alm, trær som har vokst til gamle kjemper. På grunn

av beverens byggevirksomhet og erosjon, er det mange av trærne som henger lavt

over vannet. Her plukker Eriksen sine emner og hjemme i huset sitt på Rælingen

skjærer han ut vakre trehvite ryper og ender.

Marna 15 hk

Olga er langsmal og vekker oppsikt når fremmede ser båten, men de fleste på

Øyeren er lokalkjente og smiler og nikker gjenkjennende når Richard og Olga

passerer. Det ble bygget to slike båter i 1930 av en lokal båtbygger. Han

brukte Furuholmens tegninger på 23/25 foter, men Olga som er 24 fot er bare

1,60 bred, noe smalere enn på tegningene. Hun er bygget i furu og var

opprinnelig bare oljet og lakket. Hva spantene er av, vet han ikke, men han

mener det må være usedvanlig holdbare materialer. Dekket er i helkappestoff i

en grønngrå tone. Det ser ut til å vare evig.

-Etter krigen fikk far montert inn en 5-7 hk tosylindret Real motor fra 1925.

I l979 skiftet jeg den ut med en 15 hk Marna med reduksjonsgear. Det går i 12

knop på full fart, men det bråker for mye for oss. Vi har det ikke så travelt.

Mange steder er det fartsgrense på fem knop og det er nødvendig å følge de

merkede ledene. For Øyeren er grunn og du kan få mye siv i propellen hvis du

ikke er forsiktig. Det er så mye å oppleve, så mye liv både under og over vann

at vi alltid tar god tid. Og så har jeg med smørbrød i matboksen og te på

termos. I sommervarmen er det reker og hvitvin på menyen eller stekt småfisk.

Olga er ingen "weekendcruiser",- i salongen er det langsgående benker og ikke

spesielt komfortabelt. Men seks mennesker har likevel overnattet og hatt det

helt utmerket ombord. -Jeg har presenning til å legge over om det skulle komme

en regnskur. Vi har god mat og godt drikke og naturopplevelser i kø. Er det

ikke fantastisk at det kan være så eksotisk like i nærheten av Oslo-gryta, de

store hovedveiene og all traffikken, spør Richard Eriksen som holder på å

planlegge vårpussen av Olga for 62. gang!


Utgave: 

Stikkord: 

I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
Twitter icon
e-mail icon