Masse smånyheter!

Masse smånyheter!



Båten min

Ferskvanns Olga

Tekst og forto: ANNE MARIT KLOKK

De kler hverandre, er et pent par. Han er 84 og hun 67 år. Begge foretrekker

ferskvann og trives best på Øyeren. Richard Eriksen har hatt sin "Olga" fra

1935, en 24 fots Furuholmentegnet langsmal skjønnhet med en Marna 15 hk i

motorkassa.



Sammen opplever de to et frodig dyreliv og fugleliv på kanskje Norges mest

eksotiske innsjø. Richard Eriksen elsker fuglene som, særlig i det fantastiske

deltaet lengst nord, spankulerer grasiøst rundte i sivet og på grunnene. Her er

hegre og tjeld, ender og gjess, traner, svaner, måker og mange forskjellige

vadefugler. Også fiskeørnen har et bra beite. I Øyeren er det nemlig 24

forskjellige fiskeslag, flere enn i noen annen norsk innsjø.

Richard Eriksen blir aldri trett av å putre rundt på Øyeren med sin Olga. På

en sjø som bare er 30 km lang og 5 km på det bredeste, vil nok mange tro at man

ville ønske seg andre omgivelser etter så mange dager, uker og år. Helt fra

1935 og fram til i dag har de sammen utforsket hver lille bukt i det kronglete

deltaet, alle viker og kaffeskjær. Og de siste 13 årene har han som pensjonist

hatt enda mer tid ute i båten. Du kan se den langsmale hvite og røde gamle

damen på fine hverdager, i kveldingen fra tidlig på våren til sent på høsten.

De opplever faktisk tre årstider sammen de to. Når isen legger seg, går han på

ski eller driver isfiske.

Hobbyfisker

-Olga er på papiret ikke min båt lenger. Jeg har gitt henne bort til en nivø

jeg vet vil ta seg av henne når jeg ikke orker mer. Han hjelper med vårpussen

som tar ca en uke med skraping og maling, men det er mest jeg som bruker båten.

Vi er mye ute og fisker, et flott bidrag til husholdningen. Her er mest abbor,

gjedde, ørret og gjørs. Du burde få smake på gjeddekakene mine!

Matauk i form av fiske frister Richard Eriksen i hverdagen. Men han har en

alvorligere og enda mer spennende oppgave når han er ute med Olga. Han samler

trevirke og former dem til vakre fugler med kniven sin. I deltaet er det en

sjelden vegetasjon. En av danskekongene fikk beplantet breddene langs Øyeren og

øyene i deltaet med eik og alm, trær som har vokst til gamle kjemper. På grunn

av beverens byggevirksomhet og erosjon, er det mange av trærne som henger lavt

over vannet. Her plukker Eriksen sine emner og hjemme i huset sitt på Rælingen

skjærer han ut vakre trehvite ryper og ender.

Marna 15 hk

Olga er langsmal og vekker oppsikt når fremmede ser båten, men de fleste på

Øyeren er lokalkjente og smiler og nikker gjenkjennende når Richard og Olga

passerer. Det ble bygget to slike båter i 1930 av en lokal båtbygger. Han

brukte Furuholmens tegninger på 23/25 foter, men Olga som er 24 fot er bare

1,60 bred, noe smalere enn på tegningene. Hun er bygget i furu og var

opprinnelig bare oljet og lakket. Hva spantene er av, vet han ikke, men han

mener det må være usedvanlig holdbare materialer. Dekket er i helkappestoff i

en grønngrå tone. Det ser ut til å vare evig.

-Etter krigen fikk far montert inn en 5-7 hk tosylindret Real motor fra 1925.

I l979 skiftet jeg den ut med en 15 hk Marna med reduksjonsgear. Det går i 12

knop på full fart, men det bråker for mye for oss. Vi har det ikke så travelt.

Mange steder er det fartsgrense på fem knop og det er nødvendig å følge de

merkede ledene. For Øyeren er grunn og du kan få mye siv i propellen hvis du

ikke er forsiktig. Det er så mye å oppleve, så mye liv både under og over vann

at vi alltid tar god tid. Og så har jeg med smørbrød i matboksen og te på

termos. I sommervarmen er det reker og hvitvin på menyen eller stekt småfisk.

Olga er ingen "weekendcruiser",- i salongen er det langsgående benker og ikke

spesielt komfortabelt. Men seks mennesker har likevel overnattet og hatt det

helt utmerket ombord. -Jeg har presenning til å legge over om det skulle komme

en regnskur. Vi har god mat og godt drikke og naturopplevelser i kø. Er det

ikke fantastisk at det kan være så eksotisk like i nærheten av Oslo-gryta, de

store hovedveiene og all traffikken, spør Richard Eriksen som holder på å

planlegge vårpussen av Olga for 62. gang!


Utgave: 

Stikkord: 

Hos ekspertisen er en prosents forbedring på propelleffekt et realt kvantesprang. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Tyske Hanse har tatt over båtbyggerier i vansker. På motorbåtsiden er det norske Fjord og Engelske Sealine som er ryggraden. På Düsseldorfmessen i januar lanserer Sealine en ny toppmodell; Sealine C390.
Antatt pris for GreenStars 450 el-hester kan bli 1000 kroner hesten og en batteripakke til oppunder den samme totalprisen, gjør at bestillingslistene antakeligvis ikke blir lange i første omgang.
Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Twitter icon
e-mail icon