Marits stjernesmell

Marits stjernesmell

TEKST: AMUND RICH. LØKEN
FOTO: AREK REJS

- Har ikke en eneste skramme, jeg, men båten fikk skikkelig juling, sier den beintøffe Sandefjordjenta etter en spektakulær krasj, en luftig reise retning sola og en hard landing på Arade-elven ved Portimao.

Jentene dominerte

Hun er lykkelig for å ha kommet helt uskadet fra et så voldsomt sammenstøt, men ulykkelig for at den fantastiske muligheten til seier i denne runden røyk. Sammen med den svenske jenta Bimba Sjøholm dominerte hun fullstendig i lørdagens race og lå an til å gjøre det historiske, dra i land en etterlengtet Grand Prix-seier.
Den lørdagen er den beste dagen jeg noen sinne har hatt i båt, sier hun. Hun toppet listen, slo 16 mannlige konkurrenter fra 12 nasjoner. Marit fikk pole position til søndagens race i sin italienske Baba i team Nautica. Men det gikk ikke bedre enn at Ahmed Al Hameli fra Abu Dhabi team gikk rundt, og det ble omstart. Grønnflagget etter omstarten kom brått på, Marit fikk amerikaneren Shaun Torrente i dødvinkelen på babord side. Båtene traff hverandre i stor fart. Først bar det en runde bakover i lufta, så en runde sideveis, før det hele endte opp i lufta og ned i vannet med en smell.

Revansjesugen

-Alt skjedde så fort at jeg ikke husker noen ting fra sammenstøtet. Jeg fikk en skikkelig smell da båten traff vannet, men jeg er like hel. Bare trist at muligheten for seier forsvant, sier hun, super fornøyd med den nye båten. Her sitter hun godt og er veldig komfortabel med at sikkerheten er godt i varetatt. Nå er Bibaen til reparasjon på verftet i Italia. Hele den fremre delen er saget av og ny skal på plass. Både Marit og den nye vidunderbåten er klar til revansje i neste runde i Kazan i Russland i juli.
 

Utgave: 

Stikkord: 

I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.
FLAGGSKIPET: Yamarin 88 DC er den nye stoltheten fra finske Yamarin.
De nye Yamarin-modellene 88 DC og 63 BR er utstyrt med det nye Yamarin Q-infotainmentsystem. En avansert pekeskjerm som kombinerer elektroniske kart, kjørecomputer og underholdningssystemet.
Twitter icon
e-mail icon