Lillesand Motorbåtforenings Stordugnad i Blindleia

Lillesand Motorbåtforenings Stordugnad i Blindleia

Når Båtmagasinet kan røpe at en telefon til båtforsikringsselskapet Atlantica resulterte i 25.000 kroner til arbeidet som utføres av Lillesand Motorbåtforening, vil jubelen ingen ende ta i Lillesand.

– Dette er det største enkeltstående bidraget vi noen gang har fått! Pengene vil bli øremerket en arbeidsbåt, og jeg utfordrer IF forsikring og de andre store aktørene til å følge Atlanticas og Jan Helge Grimseids eksempel. Dette er utelukkende støtte til båtfolkets trygghet og en investering i lavere forsikringsutbetalinger, sier en glad og takknemlig Arvid Sørbø, leder i stakekomiteen.

I tyve år

Regnet øser ned på brygga til Lillesand Motorbåtforening i Tingsakerfjorden. Men dugnadsgjengen i den såkalte stakekomiteen, med Arvid Sørbø i spissen, gjør seg likevel klar til et av Kyst-Norges største private vedlikeholdsoppdrag – nemlig merkingen av Blindleia. I over 20 år har foreningen på eget initiativ satt ut og tatt seg av vedlikeholdet av 25 flytende sjømerker i skjærgårdsidyllen som tiltrekker seg store mengder båt- og hyttefolk om sommeren. Etter en hard isvinter, er det ekstra mye som skal gjøres i år.

Dyre staker

-Det har vært ekstra mye arbeid i år fordi isen hadde tatt med seg flere av merkene, forteller Arvid Sørbø.

-Vi har erstattet fire flytestaker, og selv om vi produserer dem selv, har vi en kostnad på rundt 2.000 kroner per merke. Heldigvis sponser Kystverket oss med bred rød og grønn reflextape, men de er også den eneste faste bidragsyteren til arbeidet vårt. Kjell Ås, en hytteeier fra Drammen, er veldig positiv til det vi gjør og har gitt et par bidrag, men det forunderlige er at forsikringsselskapene stort sett har vært passive. Og det til tross for at vi sparer dem for store beløp, hevder Sørbø.

Står i Båtsportkartene

Merkene som foreningen har oppsyn med, er markert i alle de nye Båtsportkartene. Siden Kystverket har godkjent merkingen, påtar foreningen seg også forpliktelsen med å vedlikeholde den.

– Vi tar runden flere ganger i året og sjekker at alt er i orden. Da må vi ut med lånt båt. Drømmen er å få en egen arbeidsbåt, men vi tok et stort løft da vi kjøpte egen kompressor for seks år siden. Den kostet 65.000 kroner, og de årlige kostnadene med merkingen ligger på rundt 25.000 kroner. Siden vi finansierer arbeidet via kontingenten fra de 125 medlemmene, skal det noe til å opparbeide midler til anskaffelse av en egnet båt. Men med tilskuddet fra Atlantica er vi et godt skritt videre, sier Sørbø.

– Før vi begynte med merkingen, var det mange store grunnstøtinger. Vi sparer forsikringsselskapene for flere hundre tusen i året, men vi sparer også båtfolket for problemer og ødelagte ferier. Dette er en gladsak som burde engasjere de store forsikringsselskapene. 25.000 kroner er mye for oss, men ingenting sammenlignet med hva selskapene kan spare, sier lederen for stakekomiteen.

 

Atlantica Båtforsikring gir 25.000

Atlantica i Tryg-konsernet tar hele tilskuddet på 25.000 kroner!, kommer det kontant da Båtmagasinet presenterer historien for Jan Helge Grimseid i Atlantica.

– Den innsatsen Lillesand Motorbåtforening gjør i Blindleia er både samfunnsnyttig og skadeforebyggende, og de fortjener den støtten de kan få. Vi vil dessuten gjerne gi en honnør til disse ildsjelene. Samtidig vil vi presisere at bakgrunnen for at vi gir tilskuddet er at seilingsmerkene står i sjøkartet og at merkingen gjøres i samarbeid med Kystverket. Dermed er merkingen kvalitetssikret som en del av det offisielle merkesystemet langs kysten og blir jevnlig vedlikeholdt, sier Jan Helge Grimseid.

Utgave: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon