Leserbrev september 2008

Leserbrev september 2008

Leserbrev september 2008

Feil motor

Jeg bestilte en båtpakke. Båt og motor kom etter hvert, men noe forsinket. Motoren skulle være en overligger, en 2007 modell på 30 hk.

Motoren var hektet på båten av selger, som ga enklere frakt, noe som var helt greit for meg. Båt og motor så flott ut. På motordekslet sto det Selva og 30, noe som var ok da det var det jeg bestilte.

Etter å ha montert motor og fjernbetjening så jeg tilfeldigvis på merket som sto på "stammen" av motoren og fikk meg en overraskelse. Der sto det 25 hk (18,4 kw) og MY 2006. Jaha, tenkte jeg. Motor er merket med 30 på dekselet, men er faktisk bare 25 hk og i tillegg ett år eldre enn bestilt.

Jeg kontaktet leverandør som også var like overasket og unnskyldte seg med at de hadde fått motor fra importør og bare hektet den på for så å sende båten. De tok kontakt med importør som ikke hadde peiling på hva som har skjedd, men at det hadde vært en utstillingsmodell som sikkert var feilpakket.Jeg kontaktet selv importør og de mener det er feilpakket i Italia.

Som første kompensasjon skulle jeg få 3000 kroner i avslag. Det syntes jeg er lite med tanke på 1 år eldre og 5 hk mindre motor enn bestilt. Selger skylder på at sjefen er på ferie. Etter å ha takket nei fikk jeg tilbud på 5000 kroner i avslag. Da ble jeg fortalt at selger hadde snakket med sjefen og det var det de kunne gi.Selv har jeg kommet at summen er lav, da forhandler selv tar 2000 kroner for montering av motor altså vil det bli rundt 4000 kroner for å demontere gammel motor samt montere ny motor pluss forlenget hengerleie, frakt o.l så den summen må de ut med selv om jeg forlanger motor i henhold til avtale enig eller?



Rune M. Eriksen



Svar:

At motoren er ett år eldre enn først angitt synes vi ikke betyr så mye dersom den ikke er brukt. Det skulle i så fall bare betinge et mindre prisavslag, men at den har 5 hk mindre enn angitt er mer alvorlig. Du har ikke fått den varen du har bestilt og betalt for, og du kan etter vår oppfatning enten be om ytterligere prisavslag eller en ny 2007-modell 30 hk. motor hvis du synes 25 hk er for lite til båten. Spørsmålet er om det er flere 30-hestere å oppdrive siden dette sannsynligvis er en totakter med gammel teknologi som ikke er lov å importere lenger. Du kan også forlange kjøpet hevet i henhold til Forbrukerkjøpsloven kapittel 6.

Red.



Båtregister

Som ivrig leser av Båtmagasinet, et fint blad, vil jeg komme med noen kommentarer om registrering av småbåter.

Via media har jeg fått med meg at Finansnæringens Hovedorganisasjon og Kongelig Norsk Båtforbund har BEDT finansminister Kristin Halvorsen om å innføre et sentralt obligatorisk båtregister.

Bare det å be en finansminister fra SV om dette, burde få det til å ringe en bjelle hos dere i Båtmagasinet. Selv om ingen politikere hittil har sagt at de vil skattlegge småbåter, må man være utrolig naiv for å tro at dette ikke vil skje!

Det vil selvsagt begynne i det små, med noen 100-lapper i året, "for å dekke kostnadene", og siden vil det bare balle på seg mer og mer. Jeg kan bare minne om at den såkalte "årsavgiften" for biler, motorsykler (og nå også traktorer.) ble innført som en "midlertidig avgift". Først som en luksusskatt, i en tid da kun noen utvalgte hadde råd til bil, men når man fra myndighetenes side så mulighetene til å skuffe nye milliarder inn i statskassen, ble denne ordningen selvsagt permanent, og satsene øker hvert år.

Det er for meg helt ufattelig at dere i bransjen ikke ser denne faren. Såkalte "fordeler" ved et båtregister: tyveri, salg mm oppveier på langt nær ulempene. Når først alle båtene er tvunget inn i registeret, sikkert ved god hjelp av forsikringsbransjen, som nok ikke vil forsikre båter som ikke er registrert, er veien uhyggelig kort til å innføre "en liten årlig avgift". Sann mine ord.

Som en parallell: Min gamle bestefar hadde som ivrig jeger mange flotte geværer da krigen brøt ut i 1940. Siden han pliktoppfyllende (og rimelig naiv) hadde registrert alle sine våpen, kom selvsagt tyskerne på døra og hentet samtlige våpen. Han så dem aldri mer igjen.

Jeg har hatt båt hele mitt 59 årige liv, og eier i dag 3 båter av vidt forskjellig type.Jeg kommer IKKE til registrere mine båter i dette registeret. Jeg registrerte min nyeste båt da dette var gratis i Redningsselskapet, men meldte meg tvert ut da de neste år skulle ha 200 kroner for å administrere ordningen.



Paul-A Mathiesen

Stokke





D4-motor

Jeg har en 2006 mod. Bavaria 35 sport med 2 stk Volvo Penta D4 "225 hk" motorer, hvor jeg var så uheldig at den ene motoren havarerte i våres. Det ble bestemt av takstmann at motoren skulle repareres og den har nå vært til reparasjon i 2,5 mnd, hvor det ble byttet stempler, motortopp etc. Motoren ble satt inn i båten i forrige uke og etter prøvekjøring viser det seg at eksosmanifolden også hadde sprukket. Volvo Penta-forhandleren Walberg i Sarpsborg, har bestilt eksosmanifolden, men fått beskjed at denne delen ikke eksisterer i virkeligheten, altså den finnes som delenr, men finnes hverken i Gøteborg eller i Belgia "selv om det står i datasystemet at den er på lager". Det er uvisst om delen kommer på lager eller evt. Når den kommer. Jeg fikk beskjed at det kunne ta dager uker eller måneder!

Jeg har på eget initiativ i dag prøvd å ta kontakt med Volvo Penta selv, men p.g.a de ikke yter kundeservice til sluttforbruker, ble jeg henvist til Ringstad i Fredrikstad. De er visst en slags hovedforhandler for Volvo Penta i Østfold. Jeg ringte dem og forklarte situasjonen, og de skulle ta det opp med Volvo Penta og be dem ta kontakt med Walberg for å finne en løsning, men har ikke fått noen tilbakemelding på dette i skrivende stund.

Er de nye D4-motorene laget slik at de ikke skal kunne repareres siden det er umulig å få tak i deler ? Hvis ikke, hvorfor finnes ikke det en eksosmanifold tilgjengelig i Volvo Penta-systemet ?

Hvis Volvo Penta vil gi service, kunne de i det minste funnet en tilsvarende motor for så å skru av denne eksosmanifolden og sende den til mitt verksted.



Hilsen en ulykkelig Volvo penta D4 eier som er midt i sin andre uke av ferien.

Ove Stokstad



Dieseltilsetning

Jeg er ivrig Båtmagasinet-leser og eier en ny Skilsø 33 med Volvo D6-310. I over et år nå har jeg med interesse fulgt reportasjene om Volvo og havariene med D4 og D6 motorene. Jeg fikk min båt på sjøen i pinsen og har ikke hatt motorproblemer (så langt).

Jeg forstår at når garantikortet blir registrert hos Volvo får eieren tips fra Volvo om at man bør bruke en form for drivstofftilsetning (Statoil produkt der 1L skal rekke til 2000L diesel). Så langt jeg har klart å hale ut av ”uvillige” Volvo-folk, mistenker de dieselkvaliteten eller at folk har brukt ”alternativt” drivstoff, som for eksempel fyringsolje, i båten.

Dersom Volvo er sikker på at normal avgiftsfri båtdiesel er trygg å bruke, hvorfor går man da til det skritt å anbefale bruk av dieseltilsetning. Er ikke dette noe Volvo bør ”dele ut gratis” til sine kunder?

I mitt hode er saken krystallklar. Jeg har kjøpt en ny 310hk dieselmotor og er inneforstått med at jeg må kjøpe diesel til denne om jeg vil kjøre båt. Men at jeg skal måtte kjøpe spesialtilsetning for å sikre meg mot havari på en splitter ny motor er helt uhørt. Enten må Volvo gi dette produktet gratis til kundene, eller så må de få ordnet motorene så de oppnår driftsikkerhet på linje med andre diesler (ie veldig driftsikker).

Jeg syns dere burde kjøre en artikkel og på vegne av båtfolket få Volvo på banen i dette spørsmålet. Det virker som dette forsøkes avdramatisert og dysset ned fra Volvo, men det kan/skal aldri være kundens problem at Volvo leverer et sub optimalt produkt?



Jens Salt



Månedens innlegg

Båtlivet er herlig. Vi fikk en kanon forsommer! Selvsagt straffer værgudene da med en vindfull, kald og ustabil første halvdel av juli. Ikke mange bruksdagene i begynnelsen av juli, men desto flere i mai, juni og siste halvdel av juli. Absolutt ingenting å klage på - det blir garantert en kanon august og høst også. De som satser på båtliv kun 3 uker i juli går glipp av mye. Det beste båtlivet foregår helger og ettermiddager før og etter ferien.

Så aldri i verden om det blir noe båtsalg her i gården! Skjønner at en del spekulerer i mange båter til salgs. Det må være de kortsiktige som ikke har skjønt verdien av båtlivets mange muligheter utenom noen få hektiske juliuker. Nei, behold båten, nyt livet og soldager som kommer!



Frantzen

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon