Leserbrev, oktober 2004

Leserbrev, oktober 2004



Hvor er dette?



Riktig svar i juli-/augustutgaven var Ona. Vinnere er:

Evelyn Tangen, 4048 Hafrsfjord

Johnny Tennøy, 6443 Tornes

Hjelamr Småsund, 6400 Molde

Propelljakten



Propellen i juli-/augustutgaven sto på side, og vinneren er Vidar Eriksen, 5412 Stord



Månedens hilsen

På Båtmagasinets diskusjonsforum Båtplassen på internett mottar vi glade, sinte, sure og engasjerte innlegg døgnet rundt. Her er så mye interessant stoff at det stadig er fristende å trykke det. Vi plukker et innlegg til hver trykte utgave som "Månedens hilsen" og belønner forfatteren med en T-skjorte. Månedens vinner tar kontakt med: turid.kristensen@afj.no .

"Fremtiden i deres hender???" kaster seg inn i debatten etter at organisasjonen Fremtiden i våre hender (FIVH) lanserte krav om høyere HK-avgift og at båter med dieselmotor må betale avgift på drivstoffet.

Noen må lære FIVH at dieselmotorer utnytter drivstoffet betydelig bedre enn bensinmotorer. Dermed slipper de ut mindre mengder klimagasser i forhold til tilsvarende bensinmotorer.

Noen må lære FIVH at dieselmotorer også kommer i størrelser under 10 hester.

Noen må lære FIVH at bensinmotorer er mye billigere enn dieselmotorer og hvis dieselprisen dobles, kjøper folk bare enda større bensinmotorer som er billigere, sprekere og lettere.

Noen må fortelle FIVH at klimagassutslippet fra båtfolket bare utgjør en halv promille av Norges klimagassutslipp og at de heller bør konsentrere ressursene der det monner.

Noen må fortelle FIVH at 80% av båtmotorene har mindre enn 60 hester.

Noen må fortelle FIVH at en miljøavgift ikke nødvendigvis senker forbruket og bedrer miljøet selv om Staten får inn flere avgiftskroner. Kjører man halvparten så mye hvis bensin koster 20 kroner literen? Ikke?

Noen må fortelle FIVH at de er på bærtur og fortest mulig må komme seg tilbake på rett kurs.



Farlige påhengsmotorer

Når du ser en passbåt med påhenger komme mot deg, bør du være på vakt. For plutselig kan den helt av seg selv svinge så brått at den kaster folka ombord overbord. Og komme rett mot deg!

Dette skjedde tidlig en søndags morgen i Risør-skjærgården i mai. Ifølge politiet. Og ingen har løftet et øyebryn i undring. Så det er vel vanlig, da, at dette skjer. Vær på vakt og styr unna!

Betenkt





"Testing" i norske båtblader

Tester av båter i norske båtblader ser ut til å være rene prøvekjøringer oppblandet med synsing og hastighet/forbruksmålinger.

Ville ikke seriøsiteten og nytten av testene økt kraftig om man tok for seg båtene med hensyn på byggekvalitet, sikkerhet og holdbarhet? Jeg tror de fleste "testkjørerne" ville kunne lære svært mye av en side som www.yachtsurvey.com/articleslist.htm. Her har de bl.a. artikler om bruk av lensepumper, kjernematerialer, luker og generelt håpløse måter å bygge båter på.

Tildels skremmende lesning. Hadde ikke disse artiklene vært gode som et friskt utgangspunkt for testing av nye båter. Skrog man kan slå en snekkerhammer igjennom og kjernematerialer som aldri fester ordentlig til støpen gjør at jeg er mer skeptisk til båtfabrikkene enn noensinne. Plastbåtenes evne til å suge vann og sende fukten til alle lukkede hulrom, burde få enhver ny båteier til å sky båter uten dreneringer eller inspeksjoner som pesten. Klart forbedringspotensial for båttester. Les før neste "test". Les og lær.

R.L.B





Edruelighet om sertifikat

Det må tydeligvis edruelighet til i debatten om sertifikat for å kjøre båt. 50-fotere i 70 knop skal jeg innrømme at jeg hittil aldri har sett. Og hvor mange 16-åringer har mulighet for å kjøre båter i 50 knop?

Se klart nå da: I morgen kommer kravet om sertifikat. 300 000 - 400.000 båtførere må ta prøven, til 4000 kroner pr. kurs. Kan du regne, ser du at det blir mye penger. Hvem skal tjene alle pengene? KNBF??

Hva med salget dersom du ikke kan kjøpe båt før du har lappen? Og hvor er politiet - som i tillegg blir kritisert av tidligere Båtbransjeforbundpresident Koefoed fordi han har "studert" politibåtens innsats noen minutter over et glass vin eller tre... Dette begynner å bli fullstendig tullete! Nye båtførere må ha opplæring (der er forhandlerne også flinke), mens erfarne båteiere har lite å hente på et ABC-kurs. Et stort problem er uerfarne båtfolk som skal hente bruktbåten, kun med NAFs kartbok i hånda....

De aller fleste klarer seg bra med vester og kunnskap om at det koster plenty å knuse båten i brygga eller treffe skjæret. Det blir dyrt det.

I år har tusenvis av nye kommet på fjorden. Det har - så vidt jeg har observert - gått utrolig bra, selv om politiet har ligget i bøya.

Båtolding



Hvordan skroter man en båt?

Noen spurte her om dagen hvor man gjør av en båt man vil skrote. Her er en litt artig historie som hadde sitt utgangspunkt i en lignende situasjon.

En kamerat hadde en åpen 14fots plastbåt han ville bli kvitt. Han fylte båten med stein og tauet den ut på det dypeste stedet i fjorden. Der fylte han ytterligere stein i, og båten sank naturligvis. Etter 4-5 minutter kom båten opp igjen som en rakett, med baugen først. Hele båten var ute av vannet før den la seg nedpå igjen. Den hadde altså gått rundt på vei mot dypet, og kvittet seg med steinlasten.

Jeg husker ikke helt hvordan han senere gjorde det forsøket han lyktes med, men det beste miljøalternativet er naturligvis å få levert den på dynga. Alternativt kan du kanskje gi den til brannbåten eller et sjøredningskorps som kan øve seg på brannslukking.

Per V



Meget dårlig lanterneføring

Har opplevd igjen en ny sommer med utrolig dårlig lanterneføring! Er dette noe jeg opplever alene, eller er det flere der ute som har hatt en aha-opplevelse? Jeg fatter ikke at folk tør å føre båt i stummende mørke uten noe form for lys!

Jeg kjører hurtiggående båt. Jeg er ikke på noen måte noen grisekjører, men over "åpne strekker" foretrekker jeg å legge båten i plan på 22 - 25 knop for å komme fram! To ganger i sommer har jeg opplevd det et flyselskap ville kalle en "nestenulykke". Det var aldri var noen fare for sammenstøt, men det kunne det meget fort ha vært.

Kjører jeg i plan i mørke skjer det kun på strekker der jeg er meget godt kjent, og ikke i farvann med mye trafikk! Likevel; kommer det båter midt på nattet uten noen form for lys er de nesten umulig å se!

KANSKJE DETTE KUNNE VÆRE ET SATSNINGSPUNKT FOR POLITIET!! Boten burde vært på 10.000 kroner, for å utsette andre for å begå uaktsomt drap! Det irriterer meg noe helt vanvittig.

Martinius

Utgave: 

Stikkord: 

NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Twitter icon
e-mail icon