Leserbrev mars 2007

Leserbrev mars 2007

Leserbrev mars 2007



Inntekter fra fortiden?

Selv om det er synd at NSSR er kommet i denne situasjonen, er det kanskje allikevel greit at organisasjonen må ta et oppgjør med inntektsgrunnlaget sitt.



NSSR har levd på automatinntekter, tombola og testamentariske gaver, men dette er kanskje inntektskilder som begynner å høre fortiden til.

Automatinntekter har sin sosiale side og strikkevotter og testamenter tilhører en utdøende generasjon.



Alle ønsker NSSR alt godt og jeg er selv med i NSSR/ Kystpatruljen, men ut fra moderne bedriftsledelse/-tenkning (NSSR er en stor bedrift) burde alternative driftinntekter og inntekstkilder vært tvunget frem for 20-30 år siden.



Det har rast mye rundt Redningsselskapet siste 2-3 år, men jeg er overbevist om at når skuta tilslutt er snudd, vil det være et moderne og oppegående redningsselskap som går videre med sunn økonomi.



Alternativet er kanskje å innlemme NSSR i Kystvakten og la dette bli en offentlig oppgave, en løsning som stort sett er valgt i de fleste kystnære land?

Tim



Luftforsvar eller redningstjeneste



I disse dager skal det avgjøres hva slags redningshelikopter som skal erstatte de 35 år gamle Sea King maskinene. Forsvaret har bestilt 14 stk NH 90 til bruk i Kystvakten og ombord i de nye fregattene. I tillegg ønsker de å kjøpe ytterlige 10 stk til bruk i redningstjenesten. Mannskaper ved HRS på Sola og i Bodø er imidlertid sterkt imot dette. Årsak, alt for liten aksjonsradius. Kun 60 km mens konkurrentenes Augusta E -101 og SikorskyS-92 klarer over 400 km. Dagens Sea King klarer 300 km. Både britisk og dansk redningstjeneste har valgt konkurrentene. Det var produsentens mål av NH-90 og utvikle en utgave som klarte 400 km. Dette har visstnok ikke skjedd. Likevel ønsker forsvaret seg NH-90 for å holde seg til en type maskiner. Altså blir militære oppgaver satt over den sivile redningstjensten. Justisdepartementet som finansierer kjøpet støtter seg sannsynligvis også til at Norge har en høy beredskap fordi det er mange sivile maskiner i nordsjøtrafikken som har redningsheiser og utstyr ombord til å gjennomføre aksjoner. Det føler jeg blir feil da dette er maskiner som skal sikre den lange kysten vår i mange år fremover. Er det riktig at våre redningsmenn skal fly rundt i annenrangs utstyr? For å ta ett eks. Aksjonen ved Fedje kunne ikke blitt gjennomført fra Sola uten etterfylling av drivstoff hvis dette skulle utføres med NH-90. Håper redaksjonen i Båtmagasinet og andre som kan påvirke denne saken følger nøye med fremover slik at HRS får sitt budskap frem i lyset.

TK





Useriøst debatt på internett

Jeg har ikke vært noen hyppig gjest på disse sidene, men det er en del ting jeg har bemerket meg. Der er all diskriminering av enkelte båtfolk. Det kan være enkelte motorbåt folk som skriver meget stygge ting om seilere og vise versa. Samme form for diskusjon kan vi se når det argumenteres for eller mot diesel og bensin. Jeg har observert noen som skriver negativt om andre folks båter og motorer. Noen blir fremstilt som komplette idioter.



Jeg har sett innslag hvor det skrives om negativt om andre båtfolk som har andre typer båt. Selvsagt eksisterer det et visst antall mindre begavede, uhøflige, klønete, flinke, kjempeflinke, kjempe hyggelige, og mindre hyggelige båtkollegaer. Gjennomsnittsnordmannen finner vi også blant båtfolket. Bare så det er sagt; det er helt OK å skrive om uønskede opplevelser fra båtkollegaer, men det må ikke bli slik at dersom en har hatt en negativ opplevelse med seilebåt, så skal alle med seilebåt oppfattes likedan. Jeg personlig har hatt negative og positive opplevelser med alle grupperinger, alt fra den lille jollemann til han med den flotte seilbåten og den store fleremillioners cruiseren. Men tross alt har jeg opplevd at en liten felles ankerdram kan løsne opp, uavhengig av hva slags måt en har eller hvilket miljø en kommer fra.



Jeg vil derfor oppfordre alle til å være litt mer hyggelige med hverandre på nettsidene”. Vær hjelpsom i havner og på havet, gi hverandre en håndsrekning og del gode råd. Det er dette som er godt sjømannskap.

Kaptein til Sjøs



Hvor stor er Norges største fritidsbåt?

Jeg har lenge lurt på hva som er Norges største fritidsbåt. Finnes det skikkelige yachter i Norge, da mener jeg over 70 fot? Har noen sett skikkelige sværinger med norsk flagg langs kysten?. Har selv sett en Sunseeker 75 Pedator i Arendal i sommer, finnes det større båter eller båter rundt denne størrelsen, eller er dette Norges største fritidsbåt.

Kn



Varme i båt i vinteropplag

Hva sier forsikringsselskapene om varme i båter som ligger i opplag?

Skjønner at det kan være vanskelig å få forståelse hos forsikringsselskapene hvis man har lagt inn vifteovner og lyspærer.

Har kjøpt en rørvarmer hos Dessalator i Bærum, hørte av en engelsk kompis at det var det som forsikringsselskapene i England anbefalte.

I havna mi har vi bare tildelt 100 watt til vinterbruk. Varmerøret på 80 watt som jeg kjøpte er helt perfekt. Kostet bare noen få hundrelapper.

Merker det er blitt bedre miljø ombord.

Elling



Hvor er dette?

Vet du hvor dette er? Send inn svaret, så blir du med på trekningen av tre av Båtmagasinets store sekk/bag.

Riktig svar i januar var Åsgårdstrand og vinnere er:

Dag Hansen, 5152 Bønes

Dag Hoftun Knutsen, 3021 Drammen

Sjur Weum, 3029 Drammen



Propelljakten

Finn en propell på størrelse med denne på en side i bladet. Send inn svaret, så er du med i trekningen av en flott oppblåsbar redningsvest fra Hovdan-Poly AS.

Alle deltakere i 2007 er med på trekningen av en tur for to til London Boat Show i januar 2008.



I Båtmagasinet nr 1 2007 var propellen på side 39 og vinner er;

Jan Monstad, 5038 Bergen



NY SVARFRIST : 16. MARS 2007





























Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon