Leserbrev juni 2007

Leserbrev juni 2007

Leserbrev juni 2007

Månedens innlegg

Krig mellom øyene

Det har vært mye snakk om hekksjøer og folk som kjører halvplan gjennom trange sund. Her om dagen var jeg ute i min 21 fots daycruiser i skjærgården på utsiden av Grimstad. Jeg hadde tenkt meg en tur til Arendal og kjørte rolig i en 6 knops fart.

Så hører jeg en kraftig brusing bak meg som blir høyere og høyere, da jeg snur meg får jeg se en minst 60 fots stor farkost som er militærgrønn komme i en voldsom fart rett mot meg, jeg legger gass-spaken i dashbordet og vrenger båten til babord for å unngå å bli rent i senk. Jeg legger meg etter og må opp godt over 40 knop for å hale innpå. Så kommer et smalt sund som ikke er mer en ca 80 meter brett, med hytter og brygger helt nede ved vannet, jeg slakker av men farkosten foran meg bare forsetter i samme fart. Jeg blir da vitne til at båter blir slengt fram og tilbake og vannet går over steinbryggene.

Som om ikke dette var nok så kommer det en til mot meg i dette sundet, han kjøret halvplan med et fartøy på døyt 65 fot. Hekksjøen hans kaster min båt opp og ned samtidig som de oversvømmer alt som heter brygger inne ved land, en sjark går i brygga med et smell og joller blir kaster rundt.



Som flere sikkert har skjønt, så tilhører disse fartøyene forsvaret som i disse dager har en slags krigs øvelse på Sørlandet, men å holde på å renne ned folk i andre båter og kjøre så forferdelig idiotisk synes jeg er drøyt, her er det faktisk snakk om andre menneskes trygghet. Jeg i min Nidelv 610 hadde ikke hatt en sjanse mot noen av disse hvis de ikke hadde sett meg.

Er det riktig at så lenge forsvaret leker krig så spiller det ingen rolle å vise hensyn. Å kjøre villmann med et fartøy som går godt over 40 knop og er over 60 fot lang er til stor fare for andre, da tenker jeg for eksempel på små barn i joller eller folk i fritidsbåter som skulle komme i samme fart og møte noen av disse farkostene rundt en odde. Her må virkelig forsvaret skjerpe seg.

Knut Arne





Antrekk avgjørende?

Jeg har en litt artig historie å fortelle. Jeg og min sjef var på Sjøen for alle i mars i år. Jeg skulle ikke ha båt men min sjef skulle ha. Han hadde plukket ut et par modeller rundt 42 fot som han skulle se nærmere på. Da vi hadde sett Bavaria 42 Sport kom vi til Windy-standen, hvor den mest aktuelle båten sto, en Windy 42 Grand Bora. Denne båten har han snakket mye varmt om og for hans vedkommende var det mest aktuelt å bytte til Windy fordi han allerede hadde en Windy 34 Khamsin. For å slippe opp på det platået som de større modellene sto på, måtte vi inn bak en disk. Bak disken sto det to stramme damer og leverte ut brosjyrer. Foran oss i køen sto det to vanlige kammerater og spurte om det var mulig å få komme oppi den nye 53 foteren av ren interesse. De ble biskt fortalt at de måtte vente til i morgen Kl 11 30. Foran oss sto det igjen et velkledd par med to velkledde barn. De spurte om å få en omvisning ombord i 53 foteren. Dama bak disken forandret ansiktsutrykk og sa " Vær så god kom innenfor", da var det våres tur. Min sjef sa at han var interessert i 42 foteren, og lurte på om det var mulig å få en titt ombord. Dama bak disken studerte oss fra topp til tå og sa biskt " Kom tilbake i Morgen Kl 15 00 så skal vi se om det er mulig". Min sjef ble paff og sa at han er faktisk interessert i den båten der, da kom det biskt fra damen " Vi slipper ikke gud og værmann oppi disse båtene, det er kunde båter" Vi gikk kledd i vanlige dongeribukser og vanlige gensere, og oppe på standen var kun det velkledde paret som slapp inn før oss. Resultatet ble at han Kjøpte en Princess V42 på standen til Norsk båtsenter, her fikk han også greit innbytte for den gamle Windyen siden de forhandler dette merket også.



Etter dette så kan det virke som om det er visse regler for hvordan man skal gå kledd for å slippe innpå de litt dyrere båtene i Windy på en messe. Jeg skjønner jo å ta de ikke vil ha folk flyende rundt oppi båtene, men å få en slik behandling er rett og slett forkastelig. Der tapte faktisk Windy et salg fordi min sjef innrømmet senere at hadde han kommet oppi så hadde han nok fått blod på tann og kjøpt. Hos Norsk båtsenter ble vi tatt i mot med åpne armer av noen hyggelige Bergensere og slikt blir det salg av. Hvis Windy skal være så redde for sine produkter så får de holde seg langt unna slike messer som dette.



I den norske båtbransjen så oppfører man seg ikke slik. Jeg synes nesten det er kvalmt å se på hvordan de regjerer. Det er greit at de markedsfører et eksklusivt produkt, men det må jo være i folkelig, kjøpere av disse båtene er mennesker de også.

Svein





Lett for Hegner og Ulltveit Moe

Hegnar og Ulltveit Moe vil doble strøm og bensinprisene sier de for og redusere miljøutslippene? Hva tror de? De har penger nok til å kjøre bil og båt uansett prisforhøyelse. Kjøper de kvoter? Det er vi vanlige skattebetalere som må betale for dette. Hva synes dere om dette? Næringstopper burde gå foran med et godt eksempel, men gjør de det?

Bink





Seil og sjømannskap

Tidlig om morgenen tørner de ut, før vi andre har tenkt tanken på å stå opp. Vi ser bare snurten av dem, idet de forlater havna.

Mens vi andre er opptatt med å koke kaffe, steke bacon og høre 9-timen, er de allerede langt til havs og vinden bringer dem til neste gjestehavn. De står bak roret i all slags vær og gir sine ordrer. Med dunjakker og vindtette plagg står de imot kuling og sjøsprøyt. Seileren viker ikke fra rorplassen en tomme. Andre seilbåter betraktes som konkurrenter og hver etappe er en regatta, som man strekker seg langt for å vinne. Klart vi motorbåtførere føler oss litt underlegne, idet vi sitter i en stol under en kalesje og trekker i et gasshåndtak, innaskjærs.



På ettermiddagen treffes vi igjen. Seilbåtene kommer tilbake til gjestehavnene etter å ha vært ute på det åpne havet i timevis. Vi motorbåtførere har bare ligget i sola og dratt oss og blitt solbrente. De bryr seg ikke engang om å gå til land, men legger seg på svai for så å dra tidlig neste morgen, ut på et nytt tokt. Det er klart at folk som lever under slike forhold fostrer godt sjømannskap.

Jeg fikk hakaslepp når jeg leste i VG at seilbåtene går dobbelt så ofte på skjær. Er det ikke godt sjømannskap på seilbåtene likevel og finnes det skjær så langt ute i havet da?

Motormann

Hvor er dette?

Riktig svar i mai var Svenner og vinnere er:



Øystein Arnesen, 8870 Visthus

Beate Bøhmer, 3470 Slemmestad

Christoffer Toverød, 1570 Dilling





Propelljakten

Propellen var på side 107 og vinner er



Petter Bruserud, 2050 Jessheim



NY SVARFRIST : 26.06.-07

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon