Leserbrev desember 2007

Leserbrev desember 2007

Leserbrev desember 2007

De siste vikinger



Jeg tar av meg hatten for folk som våger å tenke annerledes – og handle annerledes. t godt eksempel på det er Ole Johan Schjerven og Trine Amalie Sjøvold som i en ganske vanlig fjord 880 har lagt ut på en fantastisk reise i vikingenes kjølvann til Svartehavet.

Jeg er sikker på at turen er planlagt ned i den minste detalj, de er jo erfarne båtfolk begge to. Det er imidlertid et aspekt ved reportasjen jeg savnet, nemlig sikkerheten. Hvilke forholdsregler har de tatt i forhold til kriminalitet. De skal med sannhet å melde gjennom mye ”tvilsom” geografi i løpet av sin lange ferd til Svertehavet. Og i akkurat det farvannet er det som kjent nok av pirater. Jeg har selv hørt om store cruiseskip som har fått sjørøvere om bord der borte.

Jeg håper for all del de to siste vikinger har tenkt på akkurat dette.

Gleder meg til å følge turen videre i båtmagasinet. Det som setter prikken over i-en på denne saken er opplevelsene langs ruten. Såvidt jeg skjønner skal de besøke kjente og ukjente ”norske” vikingplasser. Ser frem til å lese mer. Jeg ønsker god tur, men maner allikevel til forsiktighet. Det er tross alt noen farer som truer.



Øyvind B,

Nøtterøy





Båtmagasinet og Volvo Penta

Takk til Båtmagasinet som gjennom flere reportasjer har gitt god informasjon om de problemer som Volvo Penta har slitt med på D-serien.

En slik sak er trist for Volvo Penta og den er trist for de mange berørte båteiere. Derfor er det fint at et seriøst båtblad våger å sette et kritisk søkelys på det.



Jostein Kåbøl



(Månedens innlegg)

Flott på fjorden

Gikk litt tidlig fra jobben i dag (hysj), kjørte ned til båthavna hvor parkering var lekende lett(mot normalt), tuslet ut på brygga og entret Bustern. Mmmmmm - herlig! Yamaha´n fyrte selvfølgelig på første slaget, bakket ut, kastet innpå en bit av Troikan og satte giret i "drive". Solskinn fra klar himmel og intet snev av et vindpust. FLATT hav! En helt utrolig fin høst-ettermiddag! Cruiset i 30 knop ned til Drøbak, rundt Håøya via Sætre og tilbake til båthavna. Så kanskje 8-10 lystbåter på min ferd samt diverse lasteskip og ferger. Dessverre lå det denne onsdagen en rekke alker i fjorden døde. For en uke siden florerte det av dem i live... Jaja, kan jo ikke sutre over naturens gang.

Folkens - dere får drøye opplaget noen uker - det er nå det virkelig er flott på fjorden - og dere slipper å kjøre i kø overalt, hekkbølger, støy og mas. Båtlivet i oktober = balsam for sjelen. Men husk på ulltøy, lue og hansker om du ikke kan stå innendørs...

God Tur!

Grøten





Gamle motordeler



Er deler til 11 år gammel båtmotor umulig å få tak i?

Undertegnede er en godt voksen mann som har hatt båt i over 30 år. Det har blitt en del båter, og samtlige har hatt motor som eneste framdriftskilde.

I båten jeg har nå, sitter det en Mercruiser innenbordsmotor med et dertilhørende utenbordsdrev (Bravo III). Begge deler er fra 1996.

Nå i høst, i begynnelsen av august, oppdaget jeg at det var oljelekkasje fra drevet. Båten ble satt på land og drevet demontert og levert hos nærmeste Mercruiserforhandler for reparasjon.

Det viste seg da at han måtte bestille deler. Deler til drevet til ”verdens mest solgte båtmotor”, kunne skaffes fra Amerika på ca. 3 uker. Delene ble bestilt omgående, og har siden totalt uteblitt. Hver uke- en ny løgn! I skrivende stund er det gått 8 uker, og båten står fremdeles på land p.g.a. mangel av deler fra ”verdens største produsent av båtmotorer”.

Min neste båt har IKKE Mercruiser under dørken.



Per T Røed

Sandefjord





Sukk hjerte



Sitter med dagens utgave av Finansavisen. Der er det en reportasje over to sider som omhandler Busterimportør Bjørn Fjellhaugs gode bunnlinjeresultat. I intervjuet uttaler han blant annet at årsaken til de gode resultater ligger i bruk av mange år på å håndplukke de beste forhandlere...

Bjørn Fjellhaug skal få årets julebrev fra meg! Må nok begynne på det i november skal jeg bli ferdig til jul...

Bustern skal forresten snart inn til sesongens 3 reklamasjonsjobb. Og båten er en åpen 19-foter med en 115HK 4T i hekken, og kartplotter. Ikke en 50'Princess med 3 tonn med utstyr..

Grøten

Utgave: 

Stikkord: 

NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Twitter icon
e-mail icon