Leserbrev desember 2007

Leserbrev desember 2007

Leserbrev desember 2007

De siste vikinger



Jeg tar av meg hatten for folk som våger å tenke annerledes – og handle annerledes. t godt eksempel på det er Ole Johan Schjerven og Trine Amalie Sjøvold som i en ganske vanlig fjord 880 har lagt ut på en fantastisk reise i vikingenes kjølvann til Svartehavet.

Jeg er sikker på at turen er planlagt ned i den minste detalj, de er jo erfarne båtfolk begge to. Det er imidlertid et aspekt ved reportasjen jeg savnet, nemlig sikkerheten. Hvilke forholdsregler har de tatt i forhold til kriminalitet. De skal med sannhet å melde gjennom mye ”tvilsom” geografi i løpet av sin lange ferd til Svertehavet. Og i akkurat det farvannet er det som kjent nok av pirater. Jeg har selv hørt om store cruiseskip som har fått sjørøvere om bord der borte.

Jeg håper for all del de to siste vikinger har tenkt på akkurat dette.

Gleder meg til å følge turen videre i båtmagasinet. Det som setter prikken over i-en på denne saken er opplevelsene langs ruten. Såvidt jeg skjønner skal de besøke kjente og ukjente ”norske” vikingplasser. Ser frem til å lese mer. Jeg ønsker god tur, men maner allikevel til forsiktighet. Det er tross alt noen farer som truer.



Øyvind B,

Nøtterøy





Båtmagasinet og Volvo Penta

Takk til Båtmagasinet som gjennom flere reportasjer har gitt god informasjon om de problemer som Volvo Penta har slitt med på D-serien.

En slik sak er trist for Volvo Penta og den er trist for de mange berørte båteiere. Derfor er det fint at et seriøst båtblad våger å sette et kritisk søkelys på det.



Jostein Kåbøl



(Månedens innlegg)

Flott på fjorden

Gikk litt tidlig fra jobben i dag (hysj), kjørte ned til båthavna hvor parkering var lekende lett(mot normalt), tuslet ut på brygga og entret Bustern. Mmmmmm - herlig! Yamaha´n fyrte selvfølgelig på første slaget, bakket ut, kastet innpå en bit av Troikan og satte giret i "drive". Solskinn fra klar himmel og intet snev av et vindpust. FLATT hav! En helt utrolig fin høst-ettermiddag! Cruiset i 30 knop ned til Drøbak, rundt Håøya via Sætre og tilbake til båthavna. Så kanskje 8-10 lystbåter på min ferd samt diverse lasteskip og ferger. Dessverre lå det denne onsdagen en rekke alker i fjorden døde. For en uke siden florerte det av dem i live... Jaja, kan jo ikke sutre over naturens gang.

Folkens - dere får drøye opplaget noen uker - det er nå det virkelig er flott på fjorden - og dere slipper å kjøre i kø overalt, hekkbølger, støy og mas. Båtlivet i oktober = balsam for sjelen. Men husk på ulltøy, lue og hansker om du ikke kan stå innendørs...

God Tur!

Grøten





Gamle motordeler



Er deler til 11 år gammel båtmotor umulig å få tak i?

Undertegnede er en godt voksen mann som har hatt båt i over 30 år. Det har blitt en del båter, og samtlige har hatt motor som eneste framdriftskilde.

I båten jeg har nå, sitter det en Mercruiser innenbordsmotor med et dertilhørende utenbordsdrev (Bravo III). Begge deler er fra 1996.

Nå i høst, i begynnelsen av august, oppdaget jeg at det var oljelekkasje fra drevet. Båten ble satt på land og drevet demontert og levert hos nærmeste Mercruiserforhandler for reparasjon.

Det viste seg da at han måtte bestille deler. Deler til drevet til ”verdens mest solgte båtmotor”, kunne skaffes fra Amerika på ca. 3 uker. Delene ble bestilt omgående, og har siden totalt uteblitt. Hver uke- en ny løgn! I skrivende stund er det gått 8 uker, og båten står fremdeles på land p.g.a. mangel av deler fra ”verdens største produsent av båtmotorer”.

Min neste båt har IKKE Mercruiser under dørken.



Per T Røed

Sandefjord





Sukk hjerte



Sitter med dagens utgave av Finansavisen. Der er det en reportasje over to sider som omhandler Busterimportør Bjørn Fjellhaugs gode bunnlinjeresultat. I intervjuet uttaler han blant annet at årsaken til de gode resultater ligger i bruk av mange år på å håndplukke de beste forhandlere...

Bjørn Fjellhaug skal få årets julebrev fra meg! Må nok begynne på det i november skal jeg bli ferdig til jul...

Bustern skal forresten snart inn til sesongens 3 reklamasjonsjobb. Og båten er en åpen 19-foter med en 115HK 4T i hekken, og kartplotter. Ikke en 50'Princess med 3 tonn med utstyr..

Grøten

Utgave: 

Stikkord: 

FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
Twitter icon
e-mail icon