Leserbrev - desember 2005

Leserbrev - desember 2005



Månedens hilsen

På Båtmagasinets diskusjonsforum Båtplassen på internett mottar vi glade, sinte, sure og engasjerte innlegg døgnet rundt. Her er så mye interessant stoff at det stadig er fristende å trykke det. Vi plukker et innlegg til hver trykte utgave som "Månedens hilsen" og belønner forfatteren med en T-skjorte. Månedens vinner tar kontakt med: turid.kristensen@afj.no .

”Kjell” kommer med noen råd om å ta vare på båt som ligger på vannet i vinter:

Kuleventil er som navnet sier en kule som er gjennomboret og dermed er åpen når gjennomboringen flukter med inn/utløp. En sluseventil stenger ved at en "klaff" skrues ned over åpningen(litt dårlig forklart). Alle båter av nyere dato har kuleventiler. Problemet med kuleventiler er at når kulen dreies vil det lukkes inne et lite volum med vann i gjennomboringen i kula. Du må sikre deg at dette vannvolumet har fått tilførsel av frostvæske. Det løser du enklest ved å løsne slangen der den kommer fra og tømme frostvæske i slangen, deretter stenge ventilen. Når det gjelder avløp fra vasker osv. tømmer du selvsagt frostvæsken direkte i vasken.

Vifteovn anbefales ikke pga. brannfaren som kan oppstå dersom viften stopper, slike er forøvrig heller ikke godkjent av forsikringsselskapene for bruk ombord i vinteropplag. Et bedre alternativ er en oljefyllt ovn eller en liten panelovn som festes forsvarlig. Selv bruker jeg ingen varme ombord men er innom en gang i blant og fyrer godt for å tørke ut fuktighet. Husk at varme ombord fører til branner hver eneste vinter her på Østlandet.

Ellers er det riktig som en annen innsender skriver at det er først ved streng vedvarende kulde at det fryser i et godt isolert motorrom. Rommet varmes opp av sjøen og motorromsisoleringen beskytter mot kulde fra luften. Det er vanligvis gjennomføringer fra vasker, cockpitdreneringer osv. som er mest utsatt for frost og frostsprenging.

Båtmagasinet og vannscooter

Det er med van(n)tro jeg registrerer Båtmagasinets redaksjonelle linje på tema vannscooterkjøring i Båtmagasinet nr 805, der en indignert dame poserer med sitt ”urettmessige” forelegg fra Arendal Politistasjon. Scooterkjøring er ikke uten videre tillatt. Likevel er det i mine farvann tidvis et stort miljøproblem. Det føyer seg inn i rekken av utallige eksempler på at det gjennomsnittlige båt-norge ikke lar seg affisere av verken scooterbegrensninger eller fartsbestemmelser. Det er synd at Båtmagasinet ikke er med på denne linjen.

All honnør til Arendal Politistasjon som bruker tid på slike saker, og en skikkelig skrape i gelcoaten til Båtmagasinet. Jeg har vært abonnent i MANGE år. Nok er nok. Jeg ønsker ikke lenger å være abonnent.

Tom Dyring, Brevik Brygge, Nordre Frogn



Båt på båt

Det er med stor overraskelse jeg ser vi har fått spalteplass i Båtmagasinet 10/2005, etter vårt besøk i Arendal 30 Juli. Dette i leserinnlegg fra Bernt Eriksen, heretter kalt BE.

Først av alt, så vil jeg få presisere at det var fullt i båthavnen i Arendal denne dagen. BE var fortøyd langskips langs hovedkaien ved info/havnekontoret. Undertegnede lå ytterst som båt nr 5. For oss er dette helt vanlig. På vestlandet er det ikke så mange havner med flytebrygger, så dette gjøres hele tiden. Etter 20 år på sjøen, har vi aldri opplevd en slik mottagelse som fra BE. Jeg kom på land med ei 2 år gammel jente + en gutt på 4 og ble møtt av en hysterisk mann som ikke fant seg i å ha 4 båter på utsiden av seg. Jeg sa det var ingen ting jeg kunne gjøre med dette, da alle andre var på land og handlet. Han svarte da: 'jeg hiver dere løs'. Jeg svarte han: 'du forventer vel ikke å kunne ligge i Arendal midt på sommeren på en lørdag uten at noen fortøyer på utsiden av deg?'

Han gjentok:'Jeg skjærer dere løs, hvis dere ikke flytter dere. Jeg har betalt havneavgift og dere er fortøyd i mine pullerter. Dette finner jeg meg ikke i'.

Jeg hadde nok med å passe de to små, så jeg sa: 'du får bare skjære, men det er på eget ansvar og det kan bli dyrt'.

Jeg gikk så på land. Etter denne episoden så brukte vi gummibåt for å komme oss på kaien. Vi la også et teppe over baugen hans. Han fikk også tilbud om at vi alle kunne snu oss med baugen mot land, uten at dette fikk noe gehør.

Slik, jeg ser det, så tviler jeg på om BE har hatt båt før. Dette ut ifra måten han reagerte på. Vi som har vært på sjøen noen år står sammen og hjelper hverandre og tilpasser oss godt. Det er beklagelig at slike folk forpester det ellers så gode båtmiljøet som stort sett er langs kysten.

Til Bernt Eriksen vil jeg bare få si: Ja Bernt Eriksen, din toleranseterskel er ekstremt lav. Når du går til det skritt å sende inn et leserinnlegg, så må du passe på at alt kommer med, ikke bare din subjektive versjon. Ta deg en tur til Bergen eller Haugesund og legg deg til. Ta så tiden på hvor lang tid det går før du har en båt på utsiden av deg. Skriv da igjen et leserinnlegg til Båtmagasinet. Ha en God vinter.

Mvh Ole L. Mikkelsen.

Utgave: 

FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
Twitter icon
e-mail icon