Leserbrev - desember 2005

Leserbrev - desember 2005



Månedens hilsen

På Båtmagasinets diskusjonsforum Båtplassen på internett mottar vi glade, sinte, sure og engasjerte innlegg døgnet rundt. Her er så mye interessant stoff at det stadig er fristende å trykke det. Vi plukker et innlegg til hver trykte utgave som "Månedens hilsen" og belønner forfatteren med en T-skjorte. Månedens vinner tar kontakt med: turid.kristensen@afj.no .

”Kjell” kommer med noen råd om å ta vare på båt som ligger på vannet i vinter:

Kuleventil er som navnet sier en kule som er gjennomboret og dermed er åpen når gjennomboringen flukter med inn/utløp. En sluseventil stenger ved at en "klaff" skrues ned over åpningen(litt dårlig forklart). Alle båter av nyere dato har kuleventiler. Problemet med kuleventiler er at når kulen dreies vil det lukkes inne et lite volum med vann i gjennomboringen i kula. Du må sikre deg at dette vannvolumet har fått tilførsel av frostvæske. Det løser du enklest ved å løsne slangen der den kommer fra og tømme frostvæske i slangen, deretter stenge ventilen. Når det gjelder avløp fra vasker osv. tømmer du selvsagt frostvæsken direkte i vasken.

Vifteovn anbefales ikke pga. brannfaren som kan oppstå dersom viften stopper, slike er forøvrig heller ikke godkjent av forsikringsselskapene for bruk ombord i vinteropplag. Et bedre alternativ er en oljefyllt ovn eller en liten panelovn som festes forsvarlig. Selv bruker jeg ingen varme ombord men er innom en gang i blant og fyrer godt for å tørke ut fuktighet. Husk at varme ombord fører til branner hver eneste vinter her på Østlandet.

Ellers er det riktig som en annen innsender skriver at det er først ved streng vedvarende kulde at det fryser i et godt isolert motorrom. Rommet varmes opp av sjøen og motorromsisoleringen beskytter mot kulde fra luften. Det er vanligvis gjennomføringer fra vasker, cockpitdreneringer osv. som er mest utsatt for frost og frostsprenging.

Båtmagasinet og vannscooter

Det er med van(n)tro jeg registrerer Båtmagasinets redaksjonelle linje på tema vannscooterkjøring i Båtmagasinet nr 805, der en indignert dame poserer med sitt ”urettmessige” forelegg fra Arendal Politistasjon. Scooterkjøring er ikke uten videre tillatt. Likevel er det i mine farvann tidvis et stort miljøproblem. Det føyer seg inn i rekken av utallige eksempler på at det gjennomsnittlige båt-norge ikke lar seg affisere av verken scooterbegrensninger eller fartsbestemmelser. Det er synd at Båtmagasinet ikke er med på denne linjen.

All honnør til Arendal Politistasjon som bruker tid på slike saker, og en skikkelig skrape i gelcoaten til Båtmagasinet. Jeg har vært abonnent i MANGE år. Nok er nok. Jeg ønsker ikke lenger å være abonnent.

Tom Dyring, Brevik Brygge, Nordre Frogn



Båt på båt

Det er med stor overraskelse jeg ser vi har fått spalteplass i Båtmagasinet 10/2005, etter vårt besøk i Arendal 30 Juli. Dette i leserinnlegg fra Bernt Eriksen, heretter kalt BE.

Først av alt, så vil jeg få presisere at det var fullt i båthavnen i Arendal denne dagen. BE var fortøyd langskips langs hovedkaien ved info/havnekontoret. Undertegnede lå ytterst som båt nr 5. For oss er dette helt vanlig. På vestlandet er det ikke så mange havner med flytebrygger, så dette gjøres hele tiden. Etter 20 år på sjøen, har vi aldri opplevd en slik mottagelse som fra BE. Jeg kom på land med ei 2 år gammel jente + en gutt på 4 og ble møtt av en hysterisk mann som ikke fant seg i å ha 4 båter på utsiden av seg. Jeg sa det var ingen ting jeg kunne gjøre med dette, da alle andre var på land og handlet. Han svarte da: 'jeg hiver dere løs'. Jeg svarte han: 'du forventer vel ikke å kunne ligge i Arendal midt på sommeren på en lørdag uten at noen fortøyer på utsiden av deg?'

Han gjentok:'Jeg skjærer dere løs, hvis dere ikke flytter dere. Jeg har betalt havneavgift og dere er fortøyd i mine pullerter. Dette finner jeg meg ikke i'.

Jeg hadde nok med å passe de to små, så jeg sa: 'du får bare skjære, men det er på eget ansvar og det kan bli dyrt'.

Jeg gikk så på land. Etter denne episoden så brukte vi gummibåt for å komme oss på kaien. Vi la også et teppe over baugen hans. Han fikk også tilbud om at vi alle kunne snu oss med baugen mot land, uten at dette fikk noe gehør.

Slik, jeg ser det, så tviler jeg på om BE har hatt båt før. Dette ut ifra måten han reagerte på. Vi som har vært på sjøen noen år står sammen og hjelper hverandre og tilpasser oss godt. Det er beklagelig at slike folk forpester det ellers så gode båtmiljøet som stort sett er langs kysten.

Til Bernt Eriksen vil jeg bare få si: Ja Bernt Eriksen, din toleranseterskel er ekstremt lav. Når du går til det skritt å sende inn et leserinnlegg, så må du passe på at alt kommer med, ikke bare din subjektive versjon. Ta deg en tur til Bergen eller Haugesund og legg deg til. Ta så tiden på hvor lang tid det går før du har en båt på utsiden av deg. Skriv da igjen et leserinnlegg til Båtmagasinet. Ha en God vinter.

Mvh Ole L. Mikkelsen.

Utgave: 

NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Twitter icon
e-mail icon