Leserbrev:

Leserbrev:

Leserbrev

De trange leder

Jeg vil bare kommentere en ting etter hyggelig gjennomlesning av nr 9/september. Det var mange fine "nær land leder" som ble omtalt og godt vist i kartutsnitt. Imidlertid er det fine bildet på forside og hovedbilde inne i bladet for denne artikkelen, fra "Nilen" på folkemunne, nærmere bestemt tatt fra innsiden (utover mot øst) av den lille holmen mellom Furøy og Kalvøya. Som kjent er dette like utenfor Blindleia og ganske langt syd for Lillesand. Stedet har altså ingenting med artikkelen å gjøre (denne starter fra Lillesand og østover) uten at dette fortelles til leser.

Ole B Rosenvold

Båtmagasinet og hummeren

Leser en morsom og interessant artikkel om hummerfiske i skjærgården. Jeg ble likevel litt lattermild da jeg oppdaget at saltvannsbladet vitterlig fokuserte på en ferkvannskreps som illustrasjon gjennom hele artikkelen. Jeg er sikkert ikke den eneste som oppdaget det.
Hummerfisker

Hei Hummerfisker
Artikkelen om sjøkrepsfiske ble ulykksalig nok illustrert av et pyntebilde av ferskvannskreps, og det irriterer oss like mye som en del lesere, men det var en glipp som vi dessverre også kan gjøre fra tid til annen. Vi får se det positive i det, at våre lesere er våkne og viser engasjement.

Hans Due
Sjefredaktør

Er messe en god salgsplass?

Det er høst og vi har lagt bak oss enda en båtmesse, ”Båter i sjøen”. Arrangøren var heldigere med været i år enn i fjor.
Jeg drar hvert år på messe, fordi båtinteressen og nysgjerrigheten på nyheter er stor. Jeg er ikke i kjøpsmodus, men likevel er det greit å holde seg orientert.
Selv har jeg heller aldri kjøpt en båt på en messe, og jeg vet lite om hvor mange andre som eventuelt gjør det. Messen må være en dårlig salgsplass. Riktignok lokkes det med messetilbud, men det stimer jo av mennesker over alt, så det må være vanskelig å konsentrere seg.
Derimot er messen ypperlig for å gjøre seg kjent med de forskjellige båttyper og gjerne gjøre enkle sammenligninger av aktuelle konkurrenter. Selve salgsprosessen ville jeg ha drøyt til et tidspunkt senere på høsten. Slik situasjonen fortsatt er i markedet må en kunne håpe på en god messepris selv senere på høsten.
Så vidt jeg hørte i Sandvika er muligheter for å gjøre gode kjøp fremover – i hvert fall som den som ikke har en bruktbåt å selge eller å bytte inn. Det flommer jo over av bruktbåter for tiden. Det må jo bekymre nybåtselgerne?

Nysgjerrig båtmann

Gratulerer, Farsund!

Leste på Båtmagasinets hjemmeside at Farsund dro av gårde med den gjeveste prisen i Båtmagasinets kåring av Årets Gjestehavn. Det var på høy tid at en ny havn kom inn på den prestisjetunge listen, en liste som bemerkelsesverdig nok gjennom de siste årene har vært preget av de samme havnene.
Såvidt jeg skjønner er det Båtmagasinet som nominerer, og ut i fra det overlater til sine lesere og båtfolket å avgjøre. Slik kan man vel sikre seg mot organiserte aksjoner. Ikke rart hjemmepublikum vil være patriotiske mot akkurat sin yndlingshavn, men det er viktig for alle at ”pokalene” kan fordeles litt ut over landet.
Min favoritthavn er Skjærhalden. Den nådde ikke helt til topps i år, men muligheten kommer vel tilbake. Alle nominerte havner har jo fått hederlig omtale, så det er en egenverdi i seg selv.

Tormod

Utgave: 

Stikkord: 

SOLGT: John Magne Hestnes(t.h.) og Arild Risholm i ProNav fortsetter i ProNavs ledelse selv om selskapet er solgt til Japan. Foto: Gunnar Kvassheim, Dalane Tidende.
ProNav og Japan Radio Company har hatt et samarbeid i langt over 20 år. Nå er Egersundselskapet solgt til sin japanske samarbeidspartner.
Den nye Grandezza 37 CA blir presentert på båtmessen i Helsingfors som åpner den 16. august. Den mektige langturbåten med bakvegg er skreddersydd for det nordiske markedet.
Du kjenner kanskje systemet fra sykkelstativer. Nå er systemet konvertert til påhengeren og løser et til tider trasig transportproblem.
Systemet til ZF ble presentert som et konsept for noen måneder siden og ryktene går nå om at kombinasjonen strak aksel og kontraroterende propeller under testing på ukjent fartøy på ukjent sted.
Skilsø 39 med flybridge har alt i seg for å bli en moderne, men likevel tidløs klassiker. Du finner nok rimeligere båter i klassen, men tenk over at norskbygde båters kvalitet i regelen er god nok for resten av verden, mens det motsatte ikke alltid er tilfelle.
Foto: Instagram/Knut Erik Haaheim
Den norske og anerkjente superyachtdesigneren Espen Øino står bak linjene og Ulstein Verft har bygd sin første syperyacht.
Du kan se denne nye Ibiza-kombinasjonen av daycruiser og «bakveggbåt» på messa «Båter i sjøen», 6.- 9. september.
Princess nye R35 (R=revolusjon) blir en orgie ev luksus, karbonfiber og trykknappstyrte sjøegenskaper basert på gyrostyrte foiler.
Twitter icon
e-mail icon