Leserbrev:

Leserbrev:

Leserbrev

De trange leder

Jeg vil bare kommentere en ting etter hyggelig gjennomlesning av nr 9/september. Det var mange fine "nær land leder" som ble omtalt og godt vist i kartutsnitt. Imidlertid er det fine bildet på forside og hovedbilde inne i bladet for denne artikkelen, fra "Nilen" på folkemunne, nærmere bestemt tatt fra innsiden (utover mot øst) av den lille holmen mellom Furøy og Kalvøya. Som kjent er dette like utenfor Blindleia og ganske langt syd for Lillesand. Stedet har altså ingenting med artikkelen å gjøre (denne starter fra Lillesand og østover) uten at dette fortelles til leser.

Ole B Rosenvold

Båtmagasinet og hummeren

Leser en morsom og interessant artikkel om hummerfiske i skjærgården. Jeg ble likevel litt lattermild da jeg oppdaget at saltvannsbladet vitterlig fokuserte på en ferkvannskreps som illustrasjon gjennom hele artikkelen. Jeg er sikkert ikke den eneste som oppdaget det.
Hummerfisker

Hei Hummerfisker
Artikkelen om sjøkrepsfiske ble ulykksalig nok illustrert av et pyntebilde av ferskvannskreps, og det irriterer oss like mye som en del lesere, men det var en glipp som vi dessverre også kan gjøre fra tid til annen. Vi får se det positive i det, at våre lesere er våkne og viser engasjement.

Hans Due
Sjefredaktør

Er messe en god salgsplass?

Det er høst og vi har lagt bak oss enda en båtmesse, ”Båter i sjøen”. Arrangøren var heldigere med været i år enn i fjor.
Jeg drar hvert år på messe, fordi båtinteressen og nysgjerrigheten på nyheter er stor. Jeg er ikke i kjøpsmodus, men likevel er det greit å holde seg orientert.
Selv har jeg heller aldri kjøpt en båt på en messe, og jeg vet lite om hvor mange andre som eventuelt gjør det. Messen må være en dårlig salgsplass. Riktignok lokkes det med messetilbud, men det stimer jo av mennesker over alt, så det må være vanskelig å konsentrere seg.
Derimot er messen ypperlig for å gjøre seg kjent med de forskjellige båttyper og gjerne gjøre enkle sammenligninger av aktuelle konkurrenter. Selve salgsprosessen ville jeg ha drøyt til et tidspunkt senere på høsten. Slik situasjonen fortsatt er i markedet må en kunne håpe på en god messepris selv senere på høsten.
Så vidt jeg hørte i Sandvika er muligheter for å gjøre gode kjøp fremover – i hvert fall som den som ikke har en bruktbåt å selge eller å bytte inn. Det flommer jo over av bruktbåter for tiden. Det må jo bekymre nybåtselgerne?

Nysgjerrig båtmann

Gratulerer, Farsund!

Leste på Båtmagasinets hjemmeside at Farsund dro av gårde med den gjeveste prisen i Båtmagasinets kåring av Årets Gjestehavn. Det var på høy tid at en ny havn kom inn på den prestisjetunge listen, en liste som bemerkelsesverdig nok gjennom de siste årene har vært preget av de samme havnene.
Såvidt jeg skjønner er det Båtmagasinet som nominerer, og ut i fra det overlater til sine lesere og båtfolket å avgjøre. Slik kan man vel sikre seg mot organiserte aksjoner. Ikke rart hjemmepublikum vil være patriotiske mot akkurat sin yndlingshavn, men det er viktig for alle at ”pokalene” kan fordeles litt ut over landet.
Min favoritthavn er Skjærhalden. Den nådde ikke helt til topps i år, men muligheten kommer vel tilbake. Alle nominerte havner har jo fått hederlig omtale, så det er en egenverdi i seg selv.

Tormod

Utgave: 

Stikkord: 

Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.
Twitter icon
e-mail icon