Leder: Vest – i øst og vest

Leder: Vest – i øst og vest


Felles for begge ulykkene har vært at ingen av de fem omkomne har brukt redningsvest, og sannsynligheten er veldig stor for at alle hadde overlevd dersom redningsvest hadde vært i bruk.
Heldigvis var det mange som ble forskrekket etter ulykkene og tok affære. Lokalavisene meldte om økt salg av redningsvester like etterpå. Samtidig begynte debatten om kjøreopplæring, strengere fartsregler, ja sågar hevdet noen at det må innføres egne kurs for førere av såkalte RIB-båter, altså båter med stivt skrog og gummibåtpølser rundt fordi det i begge ulykkene var slike båter som ble brukt. Det er i beste fall en avsporing. Den ene ulykken gjaldt en båt i høy hastighet med to ungdommer ombord som kolliderte med en fortøyd båt. Det var rimelig lyst slik en sommerkveld kan være, og det var fem knops fartsgrense i farvannet. Altså ville hverken endrede fartsgrenser eller andre eksisterende lovreguleringer ha forhindret denne ulykken som mest sannsynlig skyldtes menneskelig svikt. Å ha gjennomgått en teoretisk eksamen til Båtførerprøven hjalp heller ikke. Men bruk av redningsvest kunne kanskje forhindret et fatalt utfall.
Vi er helt enig med KNBF i at den kanskje aller viktigste og mest fornuftige lovendringen for ferdsel på sjøen er at redningsvest skal være i bruk av alle som sitter i et hurtiggående, åpent fartøy, og ikke slik som i dag at flyteutustyr skal være tilgjengelig om bord tilsvarende antall passasjerer. Det hjelper lite å ha ti personlige flytemidler om bord hvis de er godt stuvet vekk under køyer og i stuverom dersom uhellet skulle være ute. Vester skal være i bruk.
Men hva hjelper det med lover og forordninger dersom det ikke er noen til å kontrollere at de faktisk blir overholdt? Det er de få som ødelegger og skaper reguleringer for de mange, men for de aller fleste båtmennesker vil ikke lovene og forordningene få særlig praktisk betydning, for godt sjømannskap og sunn fornuft gjør at de allerede holder seg godt innenfor. Det er de få utskuddene som kan få herje som de vil når fraværet av synlig politi er så massivt som nå. Trange budsjetter tvinger lokale politimestere til å prioritere, og sjøen ser ut til å ha lavest prioritet. Vi har fartet en del langs sørlandskysten i sommer, og har møtt en politibåt en eneste gang. Det var på dagtid i et høyt trafikkert område med fartsreguleringer, men der hadde politibåten heldigvis en stille formiddag. Faktisk så stille at de bevilget seg en iskrem på bryggekanten mens ferieblide båtfolk passerte i sigefart forbi. Mange av dem enset knapt at det var en politibåt fortøyd i sundet.
Det koster mange penger og engasjerer veldig mange mennesker å utrede og vedta lover og forordninger. Kanskje det hadde vært en bedre idé å bruke de pengene på å sørge for tilstedeværende politi som kan kontrollere at det som allerede finnes av regelverk blir overholdt. For det er etter vår oppfatning godt nok og omfattende nok til at politiet vil få nok å gjøre med å luke ut utskuddene.

Utgave: 

Stikkord: 

Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
Twitter icon
e-mail icon