Leder september 2007

Leder september 2007

Leder september 2007

Det står slett ikke så dårlig til med båtfolket som det avisoppslagene i sommerens agurktid kan tyde på, og det er ikke blitt noen rekordsommer hva ulykker angår slik de største pessimistene spådde. " Virkeligheten på skadesiden står i klar kontrast til svartmalingen som stadig gjøres over båtbruk og båtfolket i kystnasjonen Norge", sier pressetalsmann Roald Stigum Olsen i forsikringsselskapet TrygVesta, og han legger til at "de siste årene har vi opplevd en stadig bedring i skadesituasjonen".

Dette er meget gledelig tatt i betraktning av at det aldri har vært så mange fritidsbåter i Norge som nå. Dog er de få ulykker som har vært meget beklagelig, og vi får prise oss lykkelig over at de fleste av dem ikke har fått fatal utgang. Men det er klart at når kjendiser som Tommy Steine og Alejandro Fuentes dundrer på land eller i brygga, får det massive presseoppslag som forsterker inntrykket av at der er ille med fritidsbåt, fart og manglende kunnskaper på sjøen.

Nå er det heller ikke motorbåtene som er verstingene slik det ofte blir fremstilt, men Stigum Olsen sier at økningen i skader er på seilbåtsiden i form av grunnstøtinger. Her er hverken fart eller uvettig kjøring den bakenforliggende årsak, men umerkede skjær og passeringer på feil side av staker.

Tyveriene har økt i omfang, og da spesielt for lettomsettelige, mindre båter og påhengsmotorer. Saken om båttyven som så tragisk druknet i Visterflo ved Fredrikstad i sommer da han forsøkte å stikke av etter å ha blitt oppdaget i det han var i ferd med å stjele en båt, gir grunn til ettertanke. Her ble båteieren, som ville forsøke å forhindre tyveri av sin båt, arrestert og tauet inn og i første omgang gjort til syndebukk ved at han ble siktet for uaktsomt drap. Vi mener det gir feil signaler hvis det er slik at man ikke kan forsøke å forhindre en kriminell handling mot egen eiendom uten selv å bli fremstilt som skurk. I hvert fall før politiet har fått kartlagt omstendighetene rundt. Fritidsbåter representerer store verdier, og for mange er dette familiens kjæreste eie. Det skulle bare mangle om man ikke skulle kunne forsøke å forhindre tyveri når noen blir tatt på fersken.

Vi konstaterer med glede at trebåtfestivalen i Risør nå er tilbake på rett spor med hovedfokus på nettopp trebåt. Et åpnere og blidere Risør tok imot folk fra nær og fjern, og å vandre bryggelangs og studere smykkene som lå fortøyd, var sjelebot for båtinteresserte. Fortsatt er det konserter og underholdning i tilknytning til festivalen, og det er bare hyggelig så lenge det er båtene som får dominere festivalen. At trebåtentusiaster kommer seilende helt fra Ukraina for å delta, viser jo at Risør trebåtfestival gjennom årene har opparbeidet seg et solid rykte langt ut over landegrensene.

Årets største flytende båtmesse, Båter i sjøen, starter i disse dager i Sandvika. Antall båter som er utstilt er større enn noensinne, men det er nok ikke trebåtene som vil dominere bildet. Båtinteressen er i stadig vekst, og både norske og utenlandske produsenter har gode tider. Vi regner med at det er mang en kontrakt om kjøp av ny båt som blir underskrevet på denne og kommende båtutstillinger - dette til tross for at den meste befolkningstette delen av landet vårt har hatt en dårlig sommer. Men det å kose seg i båt behøver nødvendigvis ikke være avhengig av antall soltimer. Det er båtopplevelsen, nærheten til naturen og elementene som er vel så viktig. Vi går mot høst. Mange bruker båtene sine langt opp mot jul og vel så det. Vi ønsker fortsatt god tur til uthavner og gjestehavner, og kos deg med Båtmagasinet i mørke høstkvelder. Før du vet ordet av det er det en ny sesong.



Utgave: 

Stikkord: 

Med en motorvekt på 6,5 kg og en batteripakke på 2,8 kg er EP Carry både lett å hanskes med og grei å stue bort. Lettest på markedet, hevder produsenten.
Her ser du den asymetriske løsningen med gangvei til soldekket forut.
Nye Beneteau Flyer 10 er bygd for solskinn, fart og hygge for opptil 11, men er langt fra dum som feriebåt for fire. Franskmennene kaster seg på påhengertrenden, så får fremtiden vise om dette er fremtiden, også for turbåtfolket.
Den nye allværsbåten, «Sting 600 PRO HT», vises for første gang på messen «Dra til sjøs» i Bergen/Sotra. Innendørsmessen vil bli avholdt i Straume Idrettspark 31. januar til 3. februar 2019.
Petter Andre Søreng, er leder for fritidsbåtseksjonen i Sjøfartsdirektoratet. (Foto: Torbein K.Gamst/Sjøfartsdirektoratet)
I 2018 registrerte Sjøfartsdirektoratet 23 omkomne ved bruk av fritidsfartøy i norsk farvann. Dette er seks færre enn i 2017, og det laveste tallet siden 2001, melder direktoratet på sine nettsider.
Her blir Nathan Rogers tatt ombord i RNLI-skøyta etter å ha bli slept "hjem" etter egen båt i 4,3 nautiske mil i iskalt vann i en time
Ferdig med dagens fiske satte Nathan Rogers kurs på autopiloten mot hjemmehavna, tok av redningsvesten og skulle flytte kraftblokka da en sjø sendte ham overbord. Han ble slept etter båten de drøye 4,3 nautiske milene til hjemmehavna og overlevde.
HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.
Hos ekspertisen blir en prosents forbedring på propelleffekt sett på som en kraftig forbedring. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Twitter icon
e-mail icon