Leder september 2007

Leder september 2007

Leder september 2007

Det står slett ikke så dårlig til med båtfolket som det avisoppslagene i sommerens agurktid kan tyde på, og det er ikke blitt noen rekordsommer hva ulykker angår slik de største pessimistene spådde. " Virkeligheten på skadesiden står i klar kontrast til svartmalingen som stadig gjøres over båtbruk og båtfolket i kystnasjonen Norge", sier pressetalsmann Roald Stigum Olsen i forsikringsselskapet TrygVesta, og han legger til at "de siste årene har vi opplevd en stadig bedring i skadesituasjonen".

Dette er meget gledelig tatt i betraktning av at det aldri har vært så mange fritidsbåter i Norge som nå. Dog er de få ulykker som har vært meget beklagelig, og vi får prise oss lykkelig over at de fleste av dem ikke har fått fatal utgang. Men det er klart at når kjendiser som Tommy Steine og Alejandro Fuentes dundrer på land eller i brygga, får det massive presseoppslag som forsterker inntrykket av at der er ille med fritidsbåt, fart og manglende kunnskaper på sjøen.

Nå er det heller ikke motorbåtene som er verstingene slik det ofte blir fremstilt, men Stigum Olsen sier at økningen i skader er på seilbåtsiden i form av grunnstøtinger. Her er hverken fart eller uvettig kjøring den bakenforliggende årsak, men umerkede skjær og passeringer på feil side av staker.

Tyveriene har økt i omfang, og da spesielt for lettomsettelige, mindre båter og påhengsmotorer. Saken om båttyven som så tragisk druknet i Visterflo ved Fredrikstad i sommer da han forsøkte å stikke av etter å ha blitt oppdaget i det han var i ferd med å stjele en båt, gir grunn til ettertanke. Her ble båteieren, som ville forsøke å forhindre tyveri av sin båt, arrestert og tauet inn og i første omgang gjort til syndebukk ved at han ble siktet for uaktsomt drap. Vi mener det gir feil signaler hvis det er slik at man ikke kan forsøke å forhindre en kriminell handling mot egen eiendom uten selv å bli fremstilt som skurk. I hvert fall før politiet har fått kartlagt omstendighetene rundt. Fritidsbåter representerer store verdier, og for mange er dette familiens kjæreste eie. Det skulle bare mangle om man ikke skulle kunne forsøke å forhindre tyveri når noen blir tatt på fersken.

Vi konstaterer med glede at trebåtfestivalen i Risør nå er tilbake på rett spor med hovedfokus på nettopp trebåt. Et åpnere og blidere Risør tok imot folk fra nær og fjern, og å vandre bryggelangs og studere smykkene som lå fortøyd, var sjelebot for båtinteresserte. Fortsatt er det konserter og underholdning i tilknytning til festivalen, og det er bare hyggelig så lenge det er båtene som får dominere festivalen. At trebåtentusiaster kommer seilende helt fra Ukraina for å delta, viser jo at Risør trebåtfestival gjennom årene har opparbeidet seg et solid rykte langt ut over landegrensene.

Årets største flytende båtmesse, Båter i sjøen, starter i disse dager i Sandvika. Antall båter som er utstilt er større enn noensinne, men det er nok ikke trebåtene som vil dominere bildet. Båtinteressen er i stadig vekst, og både norske og utenlandske produsenter har gode tider. Vi regner med at det er mang en kontrakt om kjøp av ny båt som blir underskrevet på denne og kommende båtutstillinger - dette til tross for at den meste befolkningstette delen av landet vårt har hatt en dårlig sommer. Men det å kose seg i båt behøver nødvendigvis ikke være avhengig av antall soltimer. Det er båtopplevelsen, nærheten til naturen og elementene som er vel så viktig. Vi går mot høst. Mange bruker båtene sine langt opp mot jul og vel så det. Vi ønsker fortsatt god tur til uthavner og gjestehavner, og kos deg med Båtmagasinet i mørke høstkvelder. Før du vet ordet av det er det en ny sesong.



Utgave: 

Stikkord: 

Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Det eneste som er bombesikkert om tape-dekor på båter, er ikke OM den må skiftes eller repareres en dag, men NÅR. Å fjerne den gamle tapen er enklere enn du tror. Klistremerker av forskjellig slag skal også skiftes nå og da.
RØRT: En tydelig rørt Frode Sundsdal ble sensasjonelt tysk mester i Formel 2 i helgen. Foto: Tony Blom Pettersen
Frode Sundsdal tok en sensasjonell seier i det tyske F2 båtsport mesterskapet i Brodenbach i helgen.
Lett glidende glidelåser og best av alt: Ingen skjolder.
Kalesje er dessverre forbruksvare, men prisnivået på en ny eller reparasjoner, gjør det verdt å bevare den hundre prosent så lenge som mulig. En liten detalj som trege glidelåser er irriterende, og for mye krefter på en treg glidelås kan for få ødeleggende følger.
Twitter icon
e-mail icon