Leder september 2007

Leder september 2007

Leder september 2007

Det står slett ikke så dårlig til med båtfolket som det avisoppslagene i sommerens agurktid kan tyde på, og det er ikke blitt noen rekordsommer hva ulykker angår slik de største pessimistene spådde. " Virkeligheten på skadesiden står i klar kontrast til svartmalingen som stadig gjøres over båtbruk og båtfolket i kystnasjonen Norge", sier pressetalsmann Roald Stigum Olsen i forsikringsselskapet TrygVesta, og han legger til at "de siste årene har vi opplevd en stadig bedring i skadesituasjonen".

Dette er meget gledelig tatt i betraktning av at det aldri har vært så mange fritidsbåter i Norge som nå. Dog er de få ulykker som har vært meget beklagelig, og vi får prise oss lykkelig over at de fleste av dem ikke har fått fatal utgang. Men det er klart at når kjendiser som Tommy Steine og Alejandro Fuentes dundrer på land eller i brygga, får det massive presseoppslag som forsterker inntrykket av at der er ille med fritidsbåt, fart og manglende kunnskaper på sjøen.

Nå er det heller ikke motorbåtene som er verstingene slik det ofte blir fremstilt, men Stigum Olsen sier at økningen i skader er på seilbåtsiden i form av grunnstøtinger. Her er hverken fart eller uvettig kjøring den bakenforliggende årsak, men umerkede skjær og passeringer på feil side av staker.

Tyveriene har økt i omfang, og da spesielt for lettomsettelige, mindre båter og påhengsmotorer. Saken om båttyven som så tragisk druknet i Visterflo ved Fredrikstad i sommer da han forsøkte å stikke av etter å ha blitt oppdaget i det han var i ferd med å stjele en båt, gir grunn til ettertanke. Her ble båteieren, som ville forsøke å forhindre tyveri av sin båt, arrestert og tauet inn og i første omgang gjort til syndebukk ved at han ble siktet for uaktsomt drap. Vi mener det gir feil signaler hvis det er slik at man ikke kan forsøke å forhindre en kriminell handling mot egen eiendom uten selv å bli fremstilt som skurk. I hvert fall før politiet har fått kartlagt omstendighetene rundt. Fritidsbåter representerer store verdier, og for mange er dette familiens kjæreste eie. Det skulle bare mangle om man ikke skulle kunne forsøke å forhindre tyveri når noen blir tatt på fersken.

Vi konstaterer med glede at trebåtfestivalen i Risør nå er tilbake på rett spor med hovedfokus på nettopp trebåt. Et åpnere og blidere Risør tok imot folk fra nær og fjern, og å vandre bryggelangs og studere smykkene som lå fortøyd, var sjelebot for båtinteresserte. Fortsatt er det konserter og underholdning i tilknytning til festivalen, og det er bare hyggelig så lenge det er båtene som får dominere festivalen. At trebåtentusiaster kommer seilende helt fra Ukraina for å delta, viser jo at Risør trebåtfestival gjennom årene har opparbeidet seg et solid rykte langt ut over landegrensene.

Årets største flytende båtmesse, Båter i sjøen, starter i disse dager i Sandvika. Antall båter som er utstilt er større enn noensinne, men det er nok ikke trebåtene som vil dominere bildet. Båtinteressen er i stadig vekst, og både norske og utenlandske produsenter har gode tider. Vi regner med at det er mang en kontrakt om kjøp av ny båt som blir underskrevet på denne og kommende båtutstillinger - dette til tross for at den meste befolkningstette delen av landet vårt har hatt en dårlig sommer. Men det å kose seg i båt behøver nødvendigvis ikke være avhengig av antall soltimer. Det er båtopplevelsen, nærheten til naturen og elementene som er vel så viktig. Vi går mot høst. Mange bruker båtene sine langt opp mot jul og vel så det. Vi ønsker fortsatt god tur til uthavner og gjestehavner, og kos deg med Båtmagasinet i mørke høstkvelder. Før du vet ordet av det er det en ny sesong.



Utgave: 

Stikkord: 

Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Marex sanker priser, og vel fortjent. Nå har Marex 310 Sun Cruiser blitt kåret til «årets motorbåt på inntil 40 fot» av andre produsenter og den kroatiske båtkatalogen NauCAT.
Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Twitter icon
e-mail icon