Leder september 2007

Leder september 2007

Leder september 2007

Det står slett ikke så dårlig til med båtfolket som det avisoppslagene i sommerens agurktid kan tyde på, og det er ikke blitt noen rekordsommer hva ulykker angår slik de største pessimistene spådde. " Virkeligheten på skadesiden står i klar kontrast til svartmalingen som stadig gjøres over båtbruk og båtfolket i kystnasjonen Norge", sier pressetalsmann Roald Stigum Olsen i forsikringsselskapet TrygVesta, og han legger til at "de siste årene har vi opplevd en stadig bedring i skadesituasjonen".

Dette er meget gledelig tatt i betraktning av at det aldri har vært så mange fritidsbåter i Norge som nå. Dog er de få ulykker som har vært meget beklagelig, og vi får prise oss lykkelig over at de fleste av dem ikke har fått fatal utgang. Men det er klart at når kjendiser som Tommy Steine og Alejandro Fuentes dundrer på land eller i brygga, får det massive presseoppslag som forsterker inntrykket av at der er ille med fritidsbåt, fart og manglende kunnskaper på sjøen.

Nå er det heller ikke motorbåtene som er verstingene slik det ofte blir fremstilt, men Stigum Olsen sier at økningen i skader er på seilbåtsiden i form av grunnstøtinger. Her er hverken fart eller uvettig kjøring den bakenforliggende årsak, men umerkede skjær og passeringer på feil side av staker.

Tyveriene har økt i omfang, og da spesielt for lettomsettelige, mindre båter og påhengsmotorer. Saken om båttyven som så tragisk druknet i Visterflo ved Fredrikstad i sommer da han forsøkte å stikke av etter å ha blitt oppdaget i det han var i ferd med å stjele en båt, gir grunn til ettertanke. Her ble båteieren, som ville forsøke å forhindre tyveri av sin båt, arrestert og tauet inn og i første omgang gjort til syndebukk ved at han ble siktet for uaktsomt drap. Vi mener det gir feil signaler hvis det er slik at man ikke kan forsøke å forhindre en kriminell handling mot egen eiendom uten selv å bli fremstilt som skurk. I hvert fall før politiet har fått kartlagt omstendighetene rundt. Fritidsbåter representerer store verdier, og for mange er dette familiens kjæreste eie. Det skulle bare mangle om man ikke skulle kunne forsøke å forhindre tyveri når noen blir tatt på fersken.

Vi konstaterer med glede at trebåtfestivalen i Risør nå er tilbake på rett spor med hovedfokus på nettopp trebåt. Et åpnere og blidere Risør tok imot folk fra nær og fjern, og å vandre bryggelangs og studere smykkene som lå fortøyd, var sjelebot for båtinteresserte. Fortsatt er det konserter og underholdning i tilknytning til festivalen, og det er bare hyggelig så lenge det er båtene som får dominere festivalen. At trebåtentusiaster kommer seilende helt fra Ukraina for å delta, viser jo at Risør trebåtfestival gjennom årene har opparbeidet seg et solid rykte langt ut over landegrensene.

Årets største flytende båtmesse, Båter i sjøen, starter i disse dager i Sandvika. Antall båter som er utstilt er større enn noensinne, men det er nok ikke trebåtene som vil dominere bildet. Båtinteressen er i stadig vekst, og både norske og utenlandske produsenter har gode tider. Vi regner med at det er mang en kontrakt om kjøp av ny båt som blir underskrevet på denne og kommende båtutstillinger - dette til tross for at den meste befolkningstette delen av landet vårt har hatt en dårlig sommer. Men det å kose seg i båt behøver nødvendigvis ikke være avhengig av antall soltimer. Det er båtopplevelsen, nærheten til naturen og elementene som er vel så viktig. Vi går mot høst. Mange bruker båtene sine langt opp mot jul og vel så det. Vi ønsker fortsatt god tur til uthavner og gjestehavner, og kos deg med Båtmagasinet i mørke høstkvelder. Før du vet ordet av det er det en ny sesong.



Utgave: 

Stikkord: 

Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Twitter icon
e-mail icon