Leder september 2007

Leder september 2007

Leder september 2007

Det står slett ikke så dårlig til med båtfolket som det avisoppslagene i sommerens agurktid kan tyde på, og det er ikke blitt noen rekordsommer hva ulykker angår slik de største pessimistene spådde. " Virkeligheten på skadesiden står i klar kontrast til svartmalingen som stadig gjøres over båtbruk og båtfolket i kystnasjonen Norge", sier pressetalsmann Roald Stigum Olsen i forsikringsselskapet TrygVesta, og han legger til at "de siste årene har vi opplevd en stadig bedring i skadesituasjonen".

Dette er meget gledelig tatt i betraktning av at det aldri har vært så mange fritidsbåter i Norge som nå. Dog er de få ulykker som har vært meget beklagelig, og vi får prise oss lykkelig over at de fleste av dem ikke har fått fatal utgang. Men det er klart at når kjendiser som Tommy Steine og Alejandro Fuentes dundrer på land eller i brygga, får det massive presseoppslag som forsterker inntrykket av at der er ille med fritidsbåt, fart og manglende kunnskaper på sjøen.

Nå er det heller ikke motorbåtene som er verstingene slik det ofte blir fremstilt, men Stigum Olsen sier at økningen i skader er på seilbåtsiden i form av grunnstøtinger. Her er hverken fart eller uvettig kjøring den bakenforliggende årsak, men umerkede skjær og passeringer på feil side av staker.

Tyveriene har økt i omfang, og da spesielt for lettomsettelige, mindre båter og påhengsmotorer. Saken om båttyven som så tragisk druknet i Visterflo ved Fredrikstad i sommer da han forsøkte å stikke av etter å ha blitt oppdaget i det han var i ferd med å stjele en båt, gir grunn til ettertanke. Her ble båteieren, som ville forsøke å forhindre tyveri av sin båt, arrestert og tauet inn og i første omgang gjort til syndebukk ved at han ble siktet for uaktsomt drap. Vi mener det gir feil signaler hvis det er slik at man ikke kan forsøke å forhindre en kriminell handling mot egen eiendom uten selv å bli fremstilt som skurk. I hvert fall før politiet har fått kartlagt omstendighetene rundt. Fritidsbåter representerer store verdier, og for mange er dette familiens kjæreste eie. Det skulle bare mangle om man ikke skulle kunne forsøke å forhindre tyveri når noen blir tatt på fersken.

Vi konstaterer med glede at trebåtfestivalen i Risør nå er tilbake på rett spor med hovedfokus på nettopp trebåt. Et åpnere og blidere Risør tok imot folk fra nær og fjern, og å vandre bryggelangs og studere smykkene som lå fortøyd, var sjelebot for båtinteresserte. Fortsatt er det konserter og underholdning i tilknytning til festivalen, og det er bare hyggelig så lenge det er båtene som får dominere festivalen. At trebåtentusiaster kommer seilende helt fra Ukraina for å delta, viser jo at Risør trebåtfestival gjennom årene har opparbeidet seg et solid rykte langt ut over landegrensene.

Årets største flytende båtmesse, Båter i sjøen, starter i disse dager i Sandvika. Antall båter som er utstilt er større enn noensinne, men det er nok ikke trebåtene som vil dominere bildet. Båtinteressen er i stadig vekst, og både norske og utenlandske produsenter har gode tider. Vi regner med at det er mang en kontrakt om kjøp av ny båt som blir underskrevet på denne og kommende båtutstillinger - dette til tross for at den meste befolkningstette delen av landet vårt har hatt en dårlig sommer. Men det å kose seg i båt behøver nødvendigvis ikke være avhengig av antall soltimer. Det er båtopplevelsen, nærheten til naturen og elementene som er vel så viktig. Vi går mot høst. Mange bruker båtene sine langt opp mot jul og vel så det. Vi ønsker fortsatt god tur til uthavner og gjestehavner, og kos deg med Båtmagasinet i mørke høstkvelder. Før du vet ordet av det er det en ny sesong.



Utgave: 

Stikkord: 

RAPTOR: Yamarin 81 DC er gjenskapt som Silver Raptor.
Silver Raptor er det nye flaggskipet fra finske Silver, men helt ny er likevel ikke båten. Den er designet av Eker Design og ble først introdusert i markedet som Yamarin 81 DC, men Silver-eieren Oy Otto Brandt Ab kjøpte modellen fra Yamarins nye eier Yamaha.
I 1999 kjørte Frode Sundsdal inn til en vanvittig fartsrekord i det tradisjonelle fjordløpet i Tvedestrand. En rundetid på 3,13 virker uslåelig. Flere har forsøkt siden, men ingen har vært i nærheten. Nå har Frode gjort et nytt forsøk.
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Twitter icon
e-mail icon