Leder: Se opp for agurker

Leder: Se opp for agurker

Men hvis du er avhengig av din daglige dose med nyheter fra aviser, radio og TV, så se opp for depressive agurker. For nå er det virkelig agurktid der vi båtfolk er et yndet mål.
Begrepet agurktid oppsto for mange år siden da avisene i sommermånedene hadde lite å skrive om fordi det offentlige liv gikk på sparebluss i ferietiden. Da var prisen på agurker og andre grønnsaker i torgbodene et kjærkomment tema å skrive om. Noe skulle man jo ha å fylle avisspaltene med.
I moderne tid er båtsesongen for fritidsbåtfolket halmstrået som mediene klamrer seg til. En ulykke på sjøen med små personskader får dobbeltsider og lange nyhetsinnslag i radio og TV. En bilulykke med flere omkomne avstedkommer sjelden mer enn en liten notis i storavisene. En menneskeskapt bærsjeklatt sluppet på dypt vann mer enn 300 meter fra land lager miljøoverskrifter og krav om tømmestasjoner for kloakk i hver en liten havn. Sannsynligvis er utslippet fra fritidsbåter en milliontedels promille eller noe sånt av hva dyrelivet slipper ut i havet. Naturen ordner opp i den forurensingen også, så det er vel all grunn til å tro at det lille utslippet fra fritidsbåter noen knappe uker i året også ordnes til alles tilfredshet av naturen selv. Men kloakkutslipp i gjestehavner og uthavner og kloss inntil skjær og strender og i trange farleder er selvsagt helt forkastelig, og her er vi ganske sikre på at fritidsbåtfolket er seg sitt ansvar bevisst og venter med å åpne ventilen til de er et godt stykke ute til havs.
Vær sikre på at pekefingeren om promille og uvettig kjøring og vannscooterkjøring og ansvarsforsikring og tømmestasjoner for kloakk og CO2-utslipp og støy fra motorer kommer fram i sommer, uavhengig av omfanget av de ovennevnte. For vær du sikker. I mange tilfeller er det fritidsbåtene som er skyteskiven for folk og organisasjoner som ønsker å få blest rundt sin sak og synes i mediene – og politikerne følger gjerne med på lasset, spesielt nå i et valgår. I agurktiden er spaltene og mikrofonene gjerne mer vidåpne for den slags enn noen gang ellers i året. Vi båtfolk ønsker oss i tillegg - og i større utstrekning i steden for katastrofe-oppslagene - massevis av gladsaker om fritidsbåtlivet og glade båtferierende langs kysten.
Kos deg med sommeren, oppsøk de trivelig gjestehavnene der man virkelig føler seg som en gjest. Kos deg med nye bekjentskaper i nabobåten i gjestehavn eller uthavn. Ta deg gjerne et glass til maten når ankeret er sluppet. Hygg deg med frydefull barneskrål fra strender og badeplasser. Fortøy i hjemmehavnen etter en forhåpentligvis flott ferietur i latmannstempo langs kysten og vit at du som fritidsbåteier er mye bedre enn ditt agurktid-rykte. Smil til deg selv og tenk som så at både golfspillere og bobilturister bør takke deg for at du tok støyten for dem i sommer også. Agurkene ser ut til å være rettet mot fritidsbåtmålet om sommeren – sjelden mot andre fritidsaktiviteter. Resten av året får vi som regel være i fred – for da er vi og agurkprisene ikke så interessante lenger, med mindre det er noe dramatisk og negativt, da. Som de sier der oppe mot nord: ”Vi står han av”.

Utgave: 

Stikkord: 

Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Twitter icon
e-mail icon