Leder: Se opp for agurker

Leder: Se opp for agurker

Men hvis du er avhengig av din daglige dose med nyheter fra aviser, radio og TV, så se opp for depressive agurker. For nå er det virkelig agurktid der vi båtfolk er et yndet mål.
Begrepet agurktid oppsto for mange år siden da avisene i sommermånedene hadde lite å skrive om fordi det offentlige liv gikk på sparebluss i ferietiden. Da var prisen på agurker og andre grønnsaker i torgbodene et kjærkomment tema å skrive om. Noe skulle man jo ha å fylle avisspaltene med.
I moderne tid er båtsesongen for fritidsbåtfolket halmstrået som mediene klamrer seg til. En ulykke på sjøen med små personskader får dobbeltsider og lange nyhetsinnslag i radio og TV. En bilulykke med flere omkomne avstedkommer sjelden mer enn en liten notis i storavisene. En menneskeskapt bærsjeklatt sluppet på dypt vann mer enn 300 meter fra land lager miljøoverskrifter og krav om tømmestasjoner for kloakk i hver en liten havn. Sannsynligvis er utslippet fra fritidsbåter en milliontedels promille eller noe sånt av hva dyrelivet slipper ut i havet. Naturen ordner opp i den forurensingen også, så det er vel all grunn til å tro at det lille utslippet fra fritidsbåter noen knappe uker i året også ordnes til alles tilfredshet av naturen selv. Men kloakkutslipp i gjestehavner og uthavner og kloss inntil skjær og strender og i trange farleder er selvsagt helt forkastelig, og her er vi ganske sikre på at fritidsbåtfolket er seg sitt ansvar bevisst og venter med å åpne ventilen til de er et godt stykke ute til havs.
Vær sikre på at pekefingeren om promille og uvettig kjøring og vannscooterkjøring og ansvarsforsikring og tømmestasjoner for kloakk og CO2-utslipp og støy fra motorer kommer fram i sommer, uavhengig av omfanget av de ovennevnte. For vær du sikker. I mange tilfeller er det fritidsbåtene som er skyteskiven for folk og organisasjoner som ønsker å få blest rundt sin sak og synes i mediene – og politikerne følger gjerne med på lasset, spesielt nå i et valgår. I agurktiden er spaltene og mikrofonene gjerne mer vidåpne for den slags enn noen gang ellers i året. Vi båtfolk ønsker oss i tillegg - og i større utstrekning i steden for katastrofe-oppslagene - massevis av gladsaker om fritidsbåtlivet og glade båtferierende langs kysten.
Kos deg med sommeren, oppsøk de trivelig gjestehavnene der man virkelig føler seg som en gjest. Kos deg med nye bekjentskaper i nabobåten i gjestehavn eller uthavn. Ta deg gjerne et glass til maten når ankeret er sluppet. Hygg deg med frydefull barneskrål fra strender og badeplasser. Fortøy i hjemmehavnen etter en forhåpentligvis flott ferietur i latmannstempo langs kysten og vit at du som fritidsbåteier er mye bedre enn ditt agurktid-rykte. Smil til deg selv og tenk som så at både golfspillere og bobilturister bør takke deg for at du tok støyten for dem i sommer også. Agurkene ser ut til å være rettet mot fritidsbåtmålet om sommeren – sjelden mot andre fritidsaktiviteter. Resten av året får vi som regel være i fred – for da er vi og agurkprisene ikke så interessante lenger, med mindre det er noe dramatisk og negativt, da. Som de sier der oppe mot nord: ”Vi står han av”.

Utgave: 

Stikkord: 

Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Twitter icon
e-mail icon