Leder: Se opp for agurker

Leder: Se opp for agurker

Men hvis du er avhengig av din daglige dose med nyheter fra aviser, radio og TV, så se opp for depressive agurker. For nå er det virkelig agurktid der vi båtfolk er et yndet mål.
Begrepet agurktid oppsto for mange år siden da avisene i sommermånedene hadde lite å skrive om fordi det offentlige liv gikk på sparebluss i ferietiden. Da var prisen på agurker og andre grønnsaker i torgbodene et kjærkomment tema å skrive om. Noe skulle man jo ha å fylle avisspaltene med.
I moderne tid er båtsesongen for fritidsbåtfolket halmstrået som mediene klamrer seg til. En ulykke på sjøen med små personskader får dobbeltsider og lange nyhetsinnslag i radio og TV. En bilulykke med flere omkomne avstedkommer sjelden mer enn en liten notis i storavisene. En menneskeskapt bærsjeklatt sluppet på dypt vann mer enn 300 meter fra land lager miljøoverskrifter og krav om tømmestasjoner for kloakk i hver en liten havn. Sannsynligvis er utslippet fra fritidsbåter en milliontedels promille eller noe sånt av hva dyrelivet slipper ut i havet. Naturen ordner opp i den forurensingen også, så det er vel all grunn til å tro at det lille utslippet fra fritidsbåter noen knappe uker i året også ordnes til alles tilfredshet av naturen selv. Men kloakkutslipp i gjestehavner og uthavner og kloss inntil skjær og strender og i trange farleder er selvsagt helt forkastelig, og her er vi ganske sikre på at fritidsbåtfolket er seg sitt ansvar bevisst og venter med å åpne ventilen til de er et godt stykke ute til havs.
Vær sikre på at pekefingeren om promille og uvettig kjøring og vannscooterkjøring og ansvarsforsikring og tømmestasjoner for kloakk og CO2-utslipp og støy fra motorer kommer fram i sommer, uavhengig av omfanget av de ovennevnte. For vær du sikker. I mange tilfeller er det fritidsbåtene som er skyteskiven for folk og organisasjoner som ønsker å få blest rundt sin sak og synes i mediene – og politikerne følger gjerne med på lasset, spesielt nå i et valgår. I agurktiden er spaltene og mikrofonene gjerne mer vidåpne for den slags enn noen gang ellers i året. Vi båtfolk ønsker oss i tillegg - og i større utstrekning i steden for katastrofe-oppslagene - massevis av gladsaker om fritidsbåtlivet og glade båtferierende langs kysten.
Kos deg med sommeren, oppsøk de trivelig gjestehavnene der man virkelig føler seg som en gjest. Kos deg med nye bekjentskaper i nabobåten i gjestehavn eller uthavn. Ta deg gjerne et glass til maten når ankeret er sluppet. Hygg deg med frydefull barneskrål fra strender og badeplasser. Fortøy i hjemmehavnen etter en forhåpentligvis flott ferietur i latmannstempo langs kysten og vit at du som fritidsbåteier er mye bedre enn ditt agurktid-rykte. Smil til deg selv og tenk som så at både golfspillere og bobilturister bør takke deg for at du tok støyten for dem i sommer også. Agurkene ser ut til å være rettet mot fritidsbåtmålet om sommeren – sjelden mot andre fritidsaktiviteter. Resten av året får vi som regel være i fred – for da er vi og agurkprisene ikke så interessante lenger, med mindre det er noe dramatisk og negativt, da. Som de sier der oppe mot nord: ”Vi står han av”.

Utgave: 

Stikkord: 

SOLGT: John Magne Hestnes(t.h.) og Arild Risholm i ProNav fortsetter i ProNavs ledelse selv om selskapet er solgt til Japan. Foto: Gunnar Kvassheim, Dalane Tidende.
ProNav og Japan Radio Company har hatt et samarbeid i langt over 20 år. Nå er Egersundselskapet solgt til sin japanske samarbeidspartner.
Den nye Grandezza 37 CA blir presentert på båtmessen i Helsingfors som åpner den 16. august. Den mektige langturbåten med bakvegg er skreddersydd for det nordiske markedet.
Du kjenner kanskje systemet fra sykkelstativer. Nå er systemet konvertert til påhengeren og løser et til tider trasig transportproblem.
Systemet til ZF ble presentert som et konsept for noen måneder siden og ryktene går nå om at kombinasjonen strak aksel og kontraroterende propeller under testing på ukjent fartøy på ukjent sted.
Skilsø 39 med flybridge har alt i seg for å bli en moderne, men likevel tidløs klassiker. Du finner nok rimeligere båter i klassen, men tenk over at norskbygde båters kvalitet i regelen er god nok for resten av verden, mens det motsatte ikke alltid er tilfelle.
Foto: Instagram/Knut Erik Haaheim
Den norske og anerkjente superyachtdesigneren Espen Øino står bak linjene og Ulstein Verft har bygd sin første syperyacht.
Du kan se denne nye Ibiza-kombinasjonen av daycruiser og «bakveggbåt» på messa «Båter i sjøen», 6.- 9. september.
Princess nye R35 (R=revolusjon) blir en orgie ev luksus, karbonfiber og trykknappstyrte sjøegenskaper basert på gyrostyrte foiler.
Twitter icon
e-mail icon