Leder: Se opp for agurker

Leder: Se opp for agurker

Men hvis du er avhengig av din daglige dose med nyheter fra aviser, radio og TV, så se opp for depressive agurker. For nå er det virkelig agurktid der vi båtfolk er et yndet mål.
Begrepet agurktid oppsto for mange år siden da avisene i sommermånedene hadde lite å skrive om fordi det offentlige liv gikk på sparebluss i ferietiden. Da var prisen på agurker og andre grønnsaker i torgbodene et kjærkomment tema å skrive om. Noe skulle man jo ha å fylle avisspaltene med.
I moderne tid er båtsesongen for fritidsbåtfolket halmstrået som mediene klamrer seg til. En ulykke på sjøen med små personskader får dobbeltsider og lange nyhetsinnslag i radio og TV. En bilulykke med flere omkomne avstedkommer sjelden mer enn en liten notis i storavisene. En menneskeskapt bærsjeklatt sluppet på dypt vann mer enn 300 meter fra land lager miljøoverskrifter og krav om tømmestasjoner for kloakk i hver en liten havn. Sannsynligvis er utslippet fra fritidsbåter en milliontedels promille eller noe sånt av hva dyrelivet slipper ut i havet. Naturen ordner opp i den forurensingen også, så det er vel all grunn til å tro at det lille utslippet fra fritidsbåter noen knappe uker i året også ordnes til alles tilfredshet av naturen selv. Men kloakkutslipp i gjestehavner og uthavner og kloss inntil skjær og strender og i trange farleder er selvsagt helt forkastelig, og her er vi ganske sikre på at fritidsbåtfolket er seg sitt ansvar bevisst og venter med å åpne ventilen til de er et godt stykke ute til havs.
Vær sikre på at pekefingeren om promille og uvettig kjøring og vannscooterkjøring og ansvarsforsikring og tømmestasjoner for kloakk og CO2-utslipp og støy fra motorer kommer fram i sommer, uavhengig av omfanget av de ovennevnte. For vær du sikker. I mange tilfeller er det fritidsbåtene som er skyteskiven for folk og organisasjoner som ønsker å få blest rundt sin sak og synes i mediene – og politikerne følger gjerne med på lasset, spesielt nå i et valgår. I agurktiden er spaltene og mikrofonene gjerne mer vidåpne for den slags enn noen gang ellers i året. Vi båtfolk ønsker oss i tillegg - og i større utstrekning i steden for katastrofe-oppslagene - massevis av gladsaker om fritidsbåtlivet og glade båtferierende langs kysten.
Kos deg med sommeren, oppsøk de trivelig gjestehavnene der man virkelig føler seg som en gjest. Kos deg med nye bekjentskaper i nabobåten i gjestehavn eller uthavn. Ta deg gjerne et glass til maten når ankeret er sluppet. Hygg deg med frydefull barneskrål fra strender og badeplasser. Fortøy i hjemmehavnen etter en forhåpentligvis flott ferietur i latmannstempo langs kysten og vit at du som fritidsbåteier er mye bedre enn ditt agurktid-rykte. Smil til deg selv og tenk som så at både golfspillere og bobilturister bør takke deg for at du tok støyten for dem i sommer også. Agurkene ser ut til å være rettet mot fritidsbåtmålet om sommeren – sjelden mot andre fritidsaktiviteter. Resten av året får vi som regel være i fred – for da er vi og agurkprisene ikke så interessante lenger, med mindre det er noe dramatisk og negativt, da. Som de sier der oppe mot nord: ”Vi står han av”.

Utgave: 

Stikkord: 

Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.
Twitter icon
e-mail icon