Leder: Se opp for agurker

Leder: Se opp for agurker

Men hvis du er avhengig av din daglige dose med nyheter fra aviser, radio og TV, så se opp for depressive agurker. For nå er det virkelig agurktid der vi båtfolk er et yndet mål.
Begrepet agurktid oppsto for mange år siden da avisene i sommermånedene hadde lite å skrive om fordi det offentlige liv gikk på sparebluss i ferietiden. Da var prisen på agurker og andre grønnsaker i torgbodene et kjærkomment tema å skrive om. Noe skulle man jo ha å fylle avisspaltene med.
I moderne tid er båtsesongen for fritidsbåtfolket halmstrået som mediene klamrer seg til. En ulykke på sjøen med små personskader får dobbeltsider og lange nyhetsinnslag i radio og TV. En bilulykke med flere omkomne avstedkommer sjelden mer enn en liten notis i storavisene. En menneskeskapt bærsjeklatt sluppet på dypt vann mer enn 300 meter fra land lager miljøoverskrifter og krav om tømmestasjoner for kloakk i hver en liten havn. Sannsynligvis er utslippet fra fritidsbåter en milliontedels promille eller noe sånt av hva dyrelivet slipper ut i havet. Naturen ordner opp i den forurensingen også, så det er vel all grunn til å tro at det lille utslippet fra fritidsbåter noen knappe uker i året også ordnes til alles tilfredshet av naturen selv. Men kloakkutslipp i gjestehavner og uthavner og kloss inntil skjær og strender og i trange farleder er selvsagt helt forkastelig, og her er vi ganske sikre på at fritidsbåtfolket er seg sitt ansvar bevisst og venter med å åpne ventilen til de er et godt stykke ute til havs.
Vær sikre på at pekefingeren om promille og uvettig kjøring og vannscooterkjøring og ansvarsforsikring og tømmestasjoner for kloakk og CO2-utslipp og støy fra motorer kommer fram i sommer, uavhengig av omfanget av de ovennevnte. For vær du sikker. I mange tilfeller er det fritidsbåtene som er skyteskiven for folk og organisasjoner som ønsker å få blest rundt sin sak og synes i mediene – og politikerne følger gjerne med på lasset, spesielt nå i et valgår. I agurktiden er spaltene og mikrofonene gjerne mer vidåpne for den slags enn noen gang ellers i året. Vi båtfolk ønsker oss i tillegg - og i større utstrekning i steden for katastrofe-oppslagene - massevis av gladsaker om fritidsbåtlivet og glade båtferierende langs kysten.
Kos deg med sommeren, oppsøk de trivelig gjestehavnene der man virkelig føler seg som en gjest. Kos deg med nye bekjentskaper i nabobåten i gjestehavn eller uthavn. Ta deg gjerne et glass til maten når ankeret er sluppet. Hygg deg med frydefull barneskrål fra strender og badeplasser. Fortøy i hjemmehavnen etter en forhåpentligvis flott ferietur i latmannstempo langs kysten og vit at du som fritidsbåteier er mye bedre enn ditt agurktid-rykte. Smil til deg selv og tenk som så at både golfspillere og bobilturister bør takke deg for at du tok støyten for dem i sommer også. Agurkene ser ut til å være rettet mot fritidsbåtmålet om sommeren – sjelden mot andre fritidsaktiviteter. Resten av året får vi som regel være i fred – for da er vi og agurkprisene ikke så interessante lenger, med mindre det er noe dramatisk og negativt, da. Som de sier der oppe mot nord: ”Vi står han av”.

Utgave: 

Stikkord: 

Med en motorvekt på 6,5 kg og en batteripakke på 2,8 kg er EP Carry både lett å hanskes med og grei å stue bort. Lettest på markedet, hevder produsenten.
Her ser du den asymetriske løsningen med gangvei til soldekket forut.
Nye Beneteau Flyer 10 er bygd for solskinn, fart og hygge for opptil 11, men er langt fra dum som feriebåt for fire. Franskmennene kaster seg på påhengertrenden, så får fremtiden vise om dette er fremtiden, også for turbåtfolket.
Den nye allværsbåten, «Sting 600 PRO HT», vises for første gang på messen «Dra til sjøs» i Bergen/Sotra. Innendørsmessen vil bli avholdt i Straume Idrettspark 31. januar til 3. februar 2019.
Petter Andre Søreng, er leder for fritidsbåtseksjonen i Sjøfartsdirektoratet. (Foto: Torbein K.Gamst/Sjøfartsdirektoratet)
I 2018 registrerte Sjøfartsdirektoratet 23 omkomne ved bruk av fritidsfartøy i norsk farvann. Dette er seks færre enn i 2017, og det laveste tallet siden 2001, melder direktoratet på sine nettsider.
Her blir Nathan Rogers tatt ombord i RNLI-skøyta etter å ha bli slept "hjem" etter egen båt i 4,3 nautiske mil i iskalt vann i en time
Ferdig med dagens fiske satte Nathan Rogers kurs på autopiloten mot hjemmehavna, tok av redningsvesten og skulle flytte kraftblokka da en sjø sendte ham overbord. Han ble slept etter båten de drøye 4,3 nautiske milene til hjemmehavna og overlevde.
HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.
Hos ekspertisen blir en prosents forbedring på propelleffekt sett på som en kraftig forbedring. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Twitter icon
e-mail icon