Leder: Samlingsstund?

Leder: Samlingsstund?

 Da var de færreste båtene på utstillingen over 20 fot. I 2002 var det siste gang Sjølyst var arena for utstillingen og året etter flyttet utstillingen fra Sjølyst-lokalene til det nye messeområdet på Lillestrøm. I år gikk kontrakten med Norges Varemesse ut, og Norboat står nå fritt til enten å fornye kontrakten på Lillestrøm eller flytte et annet sted til neste års utstilling.

     Sjøen for alle som landets største båtutstilling har vært et begrep og en festtid hos båtfolket, og har innledet båtsesongen for veldig mange. I toppåret 1977 var det over 115.000 besøkende på utstillingen. Siden den gang har det bare gått nedover med besøket, og for noen få år siden begynte også tradisjonsrike utstillere å forsvinne. Størst oppsikt vakte det da en av verdens største påhengsmotorprodusenter, Yamaha, valgte å utebli for et par år siden. De har ikke kommet tilbake. De vil heller satse på lokale arrangementer.

     Trenden har for så vidt vært den samme i alle land, men få har vel fått merke det mer enn Sjøen for alle. I år var det 36.500 besøkende på messen – som det laveste noensinne i nyere tid. Det er grunn til ettertanke, spesielt når man vet at båtmessen i Stockholm trakk 115.000 besøkende og Göteborgsmessen noterte over 80.000 besøkende som for øvrig er en økning på ca 1.000 besøkende fra i fjor. Göteborg er en by på størrelse med Oslo og med omtrent samme oppland og dermed direkte sammenlignbar.

     Det er sikkert mange grunner som til sammen som gjør at besøket på de store båtmessene i de fleste tilfeller går ned. Tilgang til informasjon om båter og utstyr via Internett er ganske sikkert en av dem. At det blir arrangert stadig flere lokale messer bidrar også. Men det som går igjen på de aller fleste diskusjonsfora som omhandler båt er at veldig mange synes tilbudet på Lillestrøm er for dårlig og for dyrt. En familie på fire passerer raskt tusenlappen i inngangspenger, parkering og en pølsesnabb før de engang har fått sett på en eneste båt. Når så stadig flere utstillere ikke ser seg råd til – eller tjent med - å stille ut, blir jo også tilbudet til de besøkende stadig mindre. Det hele er en vond spiral som er vanskelig å komme seg ut av.

     Vi tror det snart er på tide å tenke nytt. Hva med å slå sammen Sjøen for alle (som arrangeres i mars) og Båter i sjøen (som arrangeres først i september) og lage én stor båtmesse? Man kan leie Telenor Arena på Fornebu for utstyr og småbåter og man kan kanskje få til en avtale med Sjøflyhavna eller båtforeningene i Holtekilen om tilgang til brygger. Skyttelbusser mellom brygger og Telenor Arena, god tilgang på gratis parkeringsplasser og et rimelig og godt serveringstilbud kan løfte besøkstallet og populariteten til landets største båtutstilling. Det trenger så vel utstillere som publikum.

         

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon