Leder, mars 2005

Leder, mars 2005



Engasjerte lesere gir arbeidsdagen ekstra god mening. Nylig fikk jeg en e-post fra en leser som hadde flere ting å sette fingeren på ved innholdet i bladet vårt, og mye av det var både vettugt og konstruktivt. Slike innspill gjør oss i stand til å lage et enda bedre blad nå i vårt jubileumsår. Går det som vi håper, vil vi i løpet av året runde 6 millioner solgte eksemplarer av Båtmagasinet siden starten for 20 år siden!

Men vår leser ville si opp abonnementet og kjøpe bladet i løssalg en periode, noe som vil bli ganske mye mer kostbart for ham, hvilket jeg påpekte i mitt svar til ham. Han ville allikevel ta sjansen, men som han sa: "Så får vi se hvor lenge jeg klarer å være avholdende. Blir vel som en venn av meg, som ikke lenger har båt. Han fortalte meg om sine fantomsmerter, noe jeg fant eiendommelig siden fyren har alle sine kroppsdeler på plass. Han kunne da fortelle meg at etter en vindfull natt, selv nå etter at skuta var solgt, er det første han gjør om morgenen å dra ned på havna for å se åssen det står til med båten sin."

Norges største båtmesse, Sjøen for alle, er like om hjørnet. I år er messen større enn noensinne, og man kunne trengt enda større plass, for mange har ikke fått den plassen de ville, og flere har ikke fått plass i det hele tatt. Men moro skal det bli de 10 dagene messen er åpen. 600 båter er påmeldt og messearrangøren håper på 70.000 besøkende. Det er i så fall ganske unikt, for flere av de store båtmessene i blant annet London og Düsseldorf opplevde en ganske stor nedgang i årets besøk sammenlignet med fjoråret. Se etter oss i Båtmagasinet. Vi er også blitt ofre for dårligere plass, men vi skal synes i vårt jubileumsår!

Det vil ventelig bli et godt salg av båter også i år, selv om fritidsbåten blir en stadig mer fristende fritidsaktivitet å sko seg på for noen. Ikke minst gjelder dette slunkne kommunekasser som ser muligheter for å dra mer penger inn i systemet ved enten å øke leieprisene for båtplasser dramatisk eller å innføre rigorøse parkeringsbestemmelser med høye avgifter for de som skal parkere bilene sine ved båthavnene hver gang de skal ut på tur. Blant annet leste vi om en båteier i Kristiansand som har en liten tresnekke til en verdi av ca. 5.000 kroner som hadde fått en økning i leieinnskuddet på fra 1.500 kroner i 2004 til 24.660 kroner i 2005. Det var etter at havnevesenet overtok driften av båthavna. Nå vil båtforeningen ta over styringen igjen fra avgiftskåte byråkrater. Og så har vi jo økende gjestehavnavgifter, årsavgift på registreringen av båter, hestekraftavgift til staten på motorer, veiavgift og miljøavgift på bensin og snart kommer sikkert også forslag om bortfall av avgiftsfri diesel til båter dersom vi ikke følger med og holder myndighetene i ørene. I så måte gjør våre båtorganisasjoner en god jobb på vegne av båtfolket. Men vi må alle være med på å påvirke politikerne slik at de ikke skyter seg selv i foten. For gjør de det mindre attraktivt å benytte båt som fritidsaktivitet gjennom alle disse nye og forhøyde avgiftene, reduserer de også mulighetene for at folk besøker kommunene deres og gjestehavnene som både de og det lokale næringsliv baserer noe av sitt inntektsgrunnlag på. Noe å tenke på, folkens? Husk det er valgår og valgfleskets tid. Men før det har vi en forhåpentligvis deilig båtsommer foran oss - uten en økt avgiftsbyrde.

Utgave: 

Stikkord: 

NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Twitter icon
e-mail icon