Leder januar 2008

Leder januar 2008

Leder januar 2008

Når motorer havarerer

Volvo Penta har fått mye oppmerksomhet den siste tiden som de gjerne skulle vært foruten på grunn av problemene de har hatt med noen av D6 og D4 motorene. Etter en famlende og benektende innledning som bare gjorde vondt verre, snudde de strategien og har så langt kommet helskinnet ned på bena i sin informasjonsstrategi. Det tjener en av verdens største båtmotorprodusenter til ære at de virkelig har tatt tak i problemet og legger store ressurser i å oppklare mysteriet som har hatt mange forskjellige teorier, men som i skrivende stund er utkrystallisert til å dreie seg om innsprøytingsdysene som Bosch har levert. Bosch har for øvrig vært inne i bildet fra starten av for å bistå med å løse problemet, og har ikke vært ”kalt inn på teppet hos Volvo Penta” slik et konkurrerende blad skrev.

Det var Båtmagasinets dyktige medarbeidere som rullet opp problemet med D6 og D4. Det er også Båtmagasinets medarbeidere som har gjort grundig research og dokumentert hvert ord som har stått på trykk, og som ingen i Volvo Penta har kunnet imøtegå, i motsetning til tøylesløse og udokumenterte rykter og spekulasjoner enkelte i andre medier. ”Russerdiesel” var et løst fremkastet rykte og norsk dieselkvalitet er god som gull. I følge Volvo Penta er det kun i Norge man har hatt havarier. Vi er sikre på at man finner årsaken til havariene, og er veldig spente på resultatet.

Ledende Volvo Penta-funksjonærer i Norge er skeptisk til Båtmagasinets dekning av motorhavariene. Ikke fordi det er noe galt i det vi har skrevet, men fordi man frykter at vi skremmer mange fra å kjøre eller kjøpe fritidsbåt. Det må vel være å flytte apekatten vekk fra egen skulder. Det er jo ikke Båtmagasinets skyld at motorene har havarert. Det ansvaret må faktisk Volvo Penta selv ta, men vi er opptatt av at våre lesere skal ha så driftssikre og holdbare motorer som mulig, og det er vår plikt å rette søkelyset mot produkter som svikter på vegne av våre lesere.

I dette nummeret kan du lese om hvordan båtimportører og forhandlere jukser med motoreffekten i båtene de selger ved at motorene chip’es opp. Hele 30% effektøkning kan man oppnå, og det gjøres med alle motormerker som egner seg for det. Det er fullt lovlig, forutsatt at man betaler ekstra hestekraftavgift. Her sier Volvo Penta at motorene ikke er konstruert for denne effektøkningen. Den påstanden er vi skeptisk til fordi motorprodusentene selv lager motorer med forskjellig effekt, og motorene er så å si identiske. Hvor mange er det ikke som har trimmet opp en 9,9 hk. påhenger til 15 hk gjennom bare et lite inngrep? Motorene er jo identiske bortsett fra en sperreanordning på 9,9-hesteren. Volvo Pentas egen sekssylindrede 3,6 liters dieselmotor startet som en 80-hester for mange år siden, og endte vel opp som i hvert fall en 230-hester etter noen år med noen modifikasjoner, men stammemotoren var stort sett den samme.

Solen har snudd og det går mot lysere tider og vi nærmer oss sesongstart som for mange begynner med Norges største båtutstilling, Sjøen for alle som i år er rekordtidlig på grunn av tidlig påske. God båtsesong til alle våre lesere.

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon