Leder: Fart og avstand

Leder: Fart og avstand

For her er meningene mange og sterke. Det så vi sist nå i høst der et forslag om felles fartsgrenser på sjøen for kommunene Tønsberg, Stokke, Nøtterøy og Tjøme kom på bordet. Det vil si store deler av Vestfold-skjærgården, og det som mange kaller for indrefileten i Oslofjordskjærgården. Tønsbergs Blads nettsider ble pepret med kommentarer, og leirene var to – de som syntes det var fornuftig med felles fartsgrense, og de som ikke synes at man skulle ha noen generell fartsgrense i det hele tatt.

Reglene skal i følge forslaget være slik at alle steder i skjærgården innenfor øyene vil det være en generell fartsbegrensning på 30 knop og fem knop innenfor 100 meter fra land, og som skal gjelde hele året.
– Vi innfører reglene av hensyn til trygghet og sikkerhet for dem som ferdes på sjøen, sier havnesjef Per Svennar i Tønsberg.
Gode intensjoner, sier vi, men hvor i all verden har man det fra at trygghet og sikkerhet blir ivaretatt i 29 knop, men ikke i 31 knop? Hva er det som er så magisk med 30 knop? Og hvordan mener man at en slik grense skal kunne håndheves?

Med én politibåt i distriktet som vel bare har noen få gangtimer i året – og da hovedsakelig i fellesferien - som også skal brukes til å kontrollere promille, ferdsel innenfor 5-knops sonen, lanterneføring, nye båtførerbevisregler, vannscooterkjøring, at det er riktig antall redningsvester om bord og andre og stadig flere pålagte oppgaver, sier det seg selv at en 30-knops grense innenfor øyene og en 5-knops grense nærmere enn 100 meter fra land vil bli en papirtiger og fullstendig umulig å etterkomme og håndheve. Vi synes synd på den politimannen som skal bøtelegge en båtfører for disse bestemmelsene. For hvordan skal han kunne måle – og bevise - om en båt kjører i 30 eller 31 knop? Gjelder det fart gjennom vannet, eller over grunn? Med strøm og vindfaktorer, og i båter uten fartsmåler er det umulig å vite om man kjører akkurat under eller over 30 knop.

Og politimannen kan jo ikke stille seg opp på en fjellknaus med laserpistolen heller, for båtene kommer jo ikke bare rett mot ham, men i alle vinkler. Og hvordan skal han kunne bevise at en båt har kjørt for fort 95 meter fra land? Før han får stoppet båten, har den jo drevet adskillige meter, og skal man da forlange at en båtfører kjører med avstandsmåler? Vi synes det er synd at skattebetalernes penger skal kastes bort på byråkratisk behandling av slike saker med høringsrunder og adskillig saksbehandlingstid i minst fire kommuner.

De pengene burde heller vært brukt til å sette opp skilt i trange sund og uthavner der folk ferdes og ankrer opp med for eksempel følgende tekst: ”Vis hensyn, kjør sakte og ikke lag bølger”. Sannsynligvis mye mer virkningsfullt og langt billigere. Og så slipper man lange og kostbare rettsrunder i etterkant der folk nekter å godta eventuelle forelegg og bøter. Det må uansett være en håpløs oppgave for påtalemyndigheten å legge fram bevis i slike saker.

Vi er sikre på at dersom kommunene bruker pengene på skilt og bevilger noen ekstra kroner til båtforeningene i distriktet, vil de påta seg å sette opp skiltene der de mener det er behov for dem, for de vet sikkert mye bedre enn kommunale byråkrater hvor skoen trykker. 

Hans Due

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon