Leder: Før valgflesktiden

Leder: Før valgflesktiden

Vi er inne i den forhåpentligvis siste vintermåneden, for det er mange av våre lesere som nå begynner å bli utålmodige. De vil i gang med båtsesongen igjen etter at båten i vinteropplag har slitt seg gjennom snøfall og kuldegrader.

På vårt diskusjonsforum Båtplassen på www.batmagasinet.no kan vi merke frustrasjonen, men også den gryende forventningen om en ny båtsesong. Der diskuteres alt fra hvor det er praktisk å montere septiktanken til hvilke forbruksbatterier som er best, om hvilken båttype som passer best for hver enkelt og hva slags bunnstoff man skal smøre på når vårpussen kommer i gang om ikke så alt for lenge.

Vi er imponert over hvor mye kunnskap det er blant våre lesere og hvor villige de er til å dele den med andre båtfolk. Med 50-60 innlegg hver eneste dag, er vårt diskusjonsforum blant de største og mest aktive på båtfronten. Og det er like populært året rundt. Det skulle vel bevise at båtinteressen er like stor blant folk – finanskrisen til tross. Selv om båtindustrien sliter i motsjø, er det tross alt et visst antall hundretusener av båter som skal ha vann under kjølen denne sesongen også. Kanskje ikke like mange nybygg direkte fra båtbyggeriene, men en del blir det av dem også. Og når den rød-grønne regjeringens hjelpepakker forhåpentligvis nå har nådd bankvesenet og utlånsviljen er der igjen, skulle det være grobunn for de aller fleste som ønsker seg ny båt å kunne realisere drømmen. For rentene er igjen rekordlave, og folks privatøkonomi er bedre enn på lenge – hvis man da ikke er havnet blant de fem prosent ulykkelige som har mistet jobben eller går permittert.

Men tross alt er 95 prosent av den yrkesaktive del av befolkningen fortsatt i full jobb, og har både evne og mulighet for å finansiere båtdrømmen. I dette nummer av Båtmagasinet kan du finne en god del av de nyhetene som presenteres på Norges største båtmesse, Sjøen for alle som går av stabelen på Lillestrøm. Fortsatt kan du handle deg båt og nyte sommeren selv om du er sertifikatfri. For det er først fra 1. mai neste år at kravet til båtførerbevis slår inn for full tyngde. Vel og merke hvis du er født etter 1. januar 1980. Er du eldre enn 30 år, kan du fortsatt kjøre uten båtlappen, men vi vil oppfordre alle til å gjennomføre opplæringen, for det gir deg både bedre kunnskaper og større båtglede å kunne reglene til sjøs.
Riset bak speilet som nærings- og handelsminister Sylvia Brustad er ansvarlig for, nemlig inndragning av båtførerbeviset og å kunne bli nektet retten til å føre motorbåt er nok allikevel en illusjon som vil bli en sovende papirtiger, med mindre politiet blir tilført adskillige øremerkede midler og mannskaper til politibåttjenesten. Det vedgår også Politiets Fellesforbund. Leder Arne Johannessen sier til Båtmagasinet at dette er nok et eksempel på oppgaver som politiet blir pålagt av politikerne uten at man har utredet konsekvensene og fulgt opp med nødvendige bevilgninger. Han har ingen tro på at denne loven lar seg følge håndheve.

Det er et signal som de bevilgende myndigheter må ta alvorlig når budsjettene for neste år skal settes opp. Hvis ikke vil folks respekt for lov og orden få seg nok en knekk. Vi har forsøkt å få toppolitikerne i tale i denne saken, men det er påfallende liten interesse for den nå om dagen. Den blir kanskje ikke aktuell før solfylte sommerdager kommer slik at politikerne har en sjanse til å kunne kommentere den på en invitasjonstur på fjorden når klimaet der er mer tiltalende enn i vandrehallen på Stortinget og når valgkampinnspurten kommer og alt skal legges inn i valgfleskpakka? Vi tror ikke på en bedre sjøpolititjeneste før vi ser det som øremerkete midler i statsbudsjettet.

Hans Due

Utgave: 

Stikkord: 

"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
Twitter icon
e-mail icon