Leder: Før valgflesktiden

Leder: Før valgflesktiden

Vi er inne i den forhåpentligvis siste vintermåneden, for det er mange av våre lesere som nå begynner å bli utålmodige. De vil i gang med båtsesongen igjen etter at båten i vinteropplag har slitt seg gjennom snøfall og kuldegrader.

På vårt diskusjonsforum Båtplassen på www.batmagasinet.no kan vi merke frustrasjonen, men også den gryende forventningen om en ny båtsesong. Der diskuteres alt fra hvor det er praktisk å montere septiktanken til hvilke forbruksbatterier som er best, om hvilken båttype som passer best for hver enkelt og hva slags bunnstoff man skal smøre på når vårpussen kommer i gang om ikke så alt for lenge.

Vi er imponert over hvor mye kunnskap det er blant våre lesere og hvor villige de er til å dele den med andre båtfolk. Med 50-60 innlegg hver eneste dag, er vårt diskusjonsforum blant de største og mest aktive på båtfronten. Og det er like populært året rundt. Det skulle vel bevise at båtinteressen er like stor blant folk – finanskrisen til tross. Selv om båtindustrien sliter i motsjø, er det tross alt et visst antall hundretusener av båter som skal ha vann under kjølen denne sesongen også. Kanskje ikke like mange nybygg direkte fra båtbyggeriene, men en del blir det av dem også. Og når den rød-grønne regjeringens hjelpepakker forhåpentligvis nå har nådd bankvesenet og utlånsviljen er der igjen, skulle det være grobunn for de aller fleste som ønsker seg ny båt å kunne realisere drømmen. For rentene er igjen rekordlave, og folks privatøkonomi er bedre enn på lenge – hvis man da ikke er havnet blant de fem prosent ulykkelige som har mistet jobben eller går permittert.

Men tross alt er 95 prosent av den yrkesaktive del av befolkningen fortsatt i full jobb, og har både evne og mulighet for å finansiere båtdrømmen. I dette nummer av Båtmagasinet kan du finne en god del av de nyhetene som presenteres på Norges største båtmesse, Sjøen for alle som går av stabelen på Lillestrøm. Fortsatt kan du handle deg båt og nyte sommeren selv om du er sertifikatfri. For det er først fra 1. mai neste år at kravet til båtførerbevis slår inn for full tyngde. Vel og merke hvis du er født etter 1. januar 1980. Er du eldre enn 30 år, kan du fortsatt kjøre uten båtlappen, men vi vil oppfordre alle til å gjennomføre opplæringen, for det gir deg både bedre kunnskaper og større båtglede å kunne reglene til sjøs.
Riset bak speilet som nærings- og handelsminister Sylvia Brustad er ansvarlig for, nemlig inndragning av båtførerbeviset og å kunne bli nektet retten til å føre motorbåt er nok allikevel en illusjon som vil bli en sovende papirtiger, med mindre politiet blir tilført adskillige øremerkede midler og mannskaper til politibåttjenesten. Det vedgår også Politiets Fellesforbund. Leder Arne Johannessen sier til Båtmagasinet at dette er nok et eksempel på oppgaver som politiet blir pålagt av politikerne uten at man har utredet konsekvensene og fulgt opp med nødvendige bevilgninger. Han har ingen tro på at denne loven lar seg følge håndheve.

Det er et signal som de bevilgende myndigheter må ta alvorlig når budsjettene for neste år skal settes opp. Hvis ikke vil folks respekt for lov og orden få seg nok en knekk. Vi har forsøkt å få toppolitikerne i tale i denne saken, men det er påfallende liten interesse for den nå om dagen. Den blir kanskje ikke aktuell før solfylte sommerdager kommer slik at politikerne har en sjanse til å kunne kommentere den på en invitasjonstur på fjorden når klimaet der er mer tiltalende enn i vandrehallen på Stortinget og når valgkampinnspurten kommer og alt skal legges inn i valgfleskpakka? Vi tror ikke på en bedre sjøpolititjeneste før vi ser det som øremerkete midler i statsbudsjettet.

Hans Due

Utgave: 

Stikkord: 

Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Marex sanker priser, og vel fortjent. Nå har Marex 310 Sun Cruiser blitt kåret til «årets motorbåt på inntil 40 fot» av andre produsenter og den kroatiske båtkatalogen NauCAT.
Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Twitter icon
e-mail icon