Leder desember 2007

Leder desember 2007

Leder desember 2007

Så er en æra i norsk båtbyggertradisjon over. Resten av Fjord Boats er solgte til tyske Hanse som nå er eneeier av det som en gang var en av gigantene i europeisk og internasjonal fritidsbåtindustri. Etter 47 år på norsk jord - de aller fleste i båtbyggerbyen Arendal - er det slutt. Fabrikkeier Alf R. Bjerke startet i det små med en jolle som Bror With påberopte seg opphavsretten til. Nå er Fjord lokalisert til Greifswald i Tyskland. Det som en gang var over 700 arbeidsplasser her på berget er nå ingenting. Det er synd, for Fjord var et av de merkene som virkelig satte norske båter på kartet internasjonalt, og en periode hadde man sågar egen avdeling i Italia under navnet Fjord Solcio.

Norsk båtbyggertradisjon er lang og til dels suksessrik. Det er ikke så veldig mange år siden bransjen sto øverst på pallen i europeisk båtbygging, men de siste årene har nok det eventyrlige hjemmemarkedet sørget for en plass lenger ned på listen i europeisk og internasjonal sammenheng. Utlendingene har fosset fram. Engelsk, italiensk, finsk, svensk og ikke minst tysk båtbyggerindustri har hatt en maskinmessig framgang, både i volum og produktutvikling, mens norsk båtbygging - med noen hederlige unntak - har i stor grad stått på stedet hvil. Når 20 og 30 år gamle konstruksjoner fortsatt selges og produseres uten at det omtrent er forandret på en ting, blir vi betenkte på bransjens vegne. Men veien opp til pallen igjen er ikke lang. Det betinger at en del norske båtbyggere må være villige til å fornye seg og ikke leve på gamle suksesser. De blir før eller siden avleggse, og da er det tungt å heise seg opp på nivå igjen hvis man ikke har hatt en kontinuerlig produktutvikling.

Norsk båtbyggertradisjon er tuftet på godt håndverk og et kvalitetsstempel. Iveren etter fortjeneste på båtene har imidlertid gjort at flere har valgt å produsere i lavkostland. Vi får nå inn alarmerende meldinger om elendige arbeidsforhold for håndverkerne og dårlig kvalitet på enkelte av båtene som produseres i lavkostland - da hovedsakelig i det som tidligere ble betegnet som østblokkland. Det er skremmende, og bidrar ikke til å opprettholde kvalitetsstempelet som norsk båtindustri har - og fortsatt bør ha. For skal norske fritidsbåteiere fortsatt foretrekke norskproduserte båter, bør de være produsert i Norge etter Nordisk Båtstandard som det het. En CE-merket båt - som er en egensertifisering der det overhode ikke finnes noen kontroll av de to minste klassene C ("Langs kysten") og D ("Beskyttede farvann"), er i dag ingen som helst garanti for kvalitet, men en uavhengig kontrollert og Veritasgodkjent båt var et kvalitetsstempel tidligere. Den gang var mange norske båtbyggere flinke til å skaffe seg en skikkelig godkjenning av sine båter.

Vårt juleønske er derfor at deler av bransjen ikke går i ytterligere dvale, men våkner av tornerosesøvnen og hevder seg på markedet igjen til beste for norske båtkjøpere, og vårt nyttårsønske er at vi ikke får melding om en eneste misfornøyd båteier neste år. Men det er kanskje å tro på julenissen….

God jul og godt nyttår til alle våre lesere fra alle oss i Båtmagasinet.

Utgave: 

Stikkord: 

En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
Twitter icon
e-mail icon