Leder

Leder



Farsund-ekteparet som druknet 2. juledag etter å ha gått på grunn med båten sin, var offer for menneskelig feil og slurv på hovedredningssentralen og feilbedømming om utsendelse av mayday eller panpan-melding. Det førte det til at redningsskøyta "Ægir" ikke fikk beskjed om havariet. Skøyta lå utrykningsklar en kilometer fra ulykkesstedet, og kunne ha vært tungen på vektskålen for ekteparets liv. Mange av oss frykter at Telenors iver etter å legge ned kystradiostasjoner- som det lenge har vært advart mot - kan føre til tap av flere menneskeliv. Det har vært rutine å ringe nærmeste IKKE-FJERNBETJENTE kystradiostasjon ved havsnød. De har lokalkunnskap, oversikt over redningsskøyter i nærheten og vet hvor den optimale hjelpen finnes.

Farsund radio er en av radiostasjonene som skal legges ned i år og fjernbetjenes fra Rogaland Radio og Hovedredningssentralen. Ørlandet og Bergen er de to andre i år, og flere skal etter sigende følge.

Farsund-ekteparet havarerte tragisk nok på en tid av året da det er nærmest tomt for båter i skjærgården sammenlignet med når sommertrafikken av fritidsbåter setter inn. Vi grøsser ved tanken på hva som kan skje da dersom lokalkunnskapen til kystradiostasjonene blir borte.

Ja, det er riktig at det omtrent ikke er telefontrafikk over VHF'en, og at kystradiostasjonene i større grad kun overvåker nødtrafikken. Men Telenor sier selv at mobiltelefonen ikke er noe alternativ til VHFen i et sikkerhetsperspektiv. De overveier faktisk å pålegge fritidsbåter av en viss størrelse å ha VHF ombord. Kjære Telenor; da er det hyklersk å legge ned kystradiostasjoner. Dere har råd til å opprettholde samtlige kystradiostasjoner, om det så er bare for å lytte på nødkanalen. Inntektene dere får av oss båtbrukere gjennom mobiltelefonbruk er mange ganger høyere enn det dere noen gang har fått inn av inntekter på radiotelefoni over VHF. Utgiftene til å opprettholde samtlige kystradiostasjoner oppveies etter vår oppfatning av ett eneste reddet menneskeliv. Derfor denne innstendige bønn om å stoppe sentraliseringsgalskapen. "Kystradiotjenesten og Telenor Mobil er to uavhengige firmaer", sier noen. Det holder ikke. Det er en ren organisasjonsteknisk inndeling. I realiteten er det samme butikken.

I denne utgaven av Båtmagasinet, årboken Båt & Utstyr, bringer vi deg for første gang i bladets historie en kavalkade over båttester fra forrige år. Dette gir et helt unikt sammenligningsgrunnlag for deg som er på jakt etter ny båt. Hvilken båt passer for meg og min familie til det bruket vi ønsker? Våre testjournalister kan hjelpe deg til å finne svaret. Testene er meget nøye og samvittighetsfullt utført slik Båtmagasinets tester alltid har hatt rykte på seg å være. Disse testene er kortversjonen, full versjon finner du i fjorårets blader.

Du får også en tilnærmet samlet oversikt over hva som finnes av båter og utstyr på det norske markedet. Vi vet at mange av våre lesere nærmest "leser i hjel" Båt & Utstyr i løpet av året som den tilnærmet komplette oversikten den er. God fornøyelse! Neste nummer av Båtmagasinet er marsnummeret, årets største ordinære utgave av bladet. Gled deg! Her myldrer det av båttester og praktisk stoff.

Solen er snudd, og før du vet ordet av det er vi alle i gang med båtpussen. DET gleder vi oss til!

Utgave: 

Stikkord: 

FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
Twitter icon
e-mail icon